Geen lampen met walstroom, wel op accu

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Wouter2021
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 06 jun 2021, 10:37

Geen lampen met walstroom, wel op accu



Bericht door Wouter2021 »

Dag allemaal,

We hebben een Dethleffs Globetrotter uit 1999 op een mercedes onderstel waar we met veel plezier gebruik van maken. Ik ben helaas niet goed thuis in de electronica (in een camper) en het lukt mij dus niet om een vervelend, maar wellicht eenvoudig probleem op te lossen.

Als ik de schakelaar op 12V zet en op de accu draai doet alles het. Stopcontacten, koelkast, toilet, verwarming en de verlichting in de camper.
Zodra ik de knop omzet en gebruik wil maken van de walstroom (230) valt de verlichting uit en doet de verwarming het niet meer.

Ik probeer logisch te denken, heb de zekeringen gecontroleerd, een nieuwe CEE kabel geprobeerd en gekeken of er iets los zit, maar kom er dus niet achter.

Heeft iemand wellicht een goede tip? Alvast bedankt voor het meedenken..

Vr gr Wouter
pwhooftman
Berichten: 1822
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Geen lampen met walstroom wel op accu



Bericht door pwhooftman »

Als je met 'de 12 volt schakelaar' de 12 volt schakelaar op het bedieningspaneel bedoelt: deze moet gewoon aanblijven als je aan de walstroom staat, de ingebouwde (accu)lader zorgt er dan voor dat de huishoudaccu vol blijft.
Blijkbaar heb je ook een 12->230v omvormer aan boord, anders werken je stopcontacten niet als je vrij staat. Dus wellicht bedoel je een andere '12 volt schakelaar''?
Wouter2021
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 06 jun 2021, 10:37

Re: Geen lampen met walstroom wel op accu



Bericht door Wouter2021 »

Jij hebt gelijk en ik haal blijkbaar dingen door elkaar..

Ik bedoel idd met de schakelaar de schakelaar op het controle paneel, de 12-V- hauptschalyter. Maar deze schakelt dus tussen accu van de motor en de huishoud accu?

We hebben de camper nu 2 maanden en voorheen deden de lampen het op beide standen en nu niet meer.
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24456
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Geen lampen met walstroom wel op accu



Bericht door javanes »

De 230V walspanning loopt via de lader (van het electroblock) met 12V o.a. naar de HH accu.
Die 12V van de lader zorgt niet alleen voor het laden van de accu's, maar ook voor de ondersteuning van het 12V boordnet via de HH accu.

Zodra je de hoofdschakelaar op het boordpaneel uitzet wordt de 12V boordspanning van de HH accu verbroken. Dus ook de 12V die via de lader naar het boordnet van de HH accu gaat.
Die schakelaar zorgt dus niet alleen via een relais voor een verbinding tussen HH accu en start accu om beiden te laden als je aan de walstroom staat.

Gevolg geen 12V boordnet.
Het enige wat nog wel werkt zijn meestal een elektrisch trapje en een vorstbeveiliging van een kachel/boiler

Ik snap alleen ook niet de werking van de koelkast op 12V en de werking van 230V? stopcontacten.
Of je moet een compressor koelkast hebben en een omvormer met een omschakelautomaat.
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19155
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Geen lampen met walstroom, wel op accu



Bericht door Aloys »

Misschien dat een foto van je schakelpaneel de situatie duidelijker maakt?

In principe hoeft er niets omgeschakeld te worden wanneer je aan de 230V staat. Sluit je de camper aan op de 230V, dan zal het ingebouwde laadapparaat zorgen dat de accu vol blijft en staat er 230V op de aanwezige stopcontacten/wandcontactdozen.
Vrijwel alles in de camper werkt op 12 volt (behalve de absorptiekoelkast).

Ben je misschien voorheen een caravan gewend waarbij er sprake was van aparte 12V- en 230V-verlichting?
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Wouter2021
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 06 jun 2021, 10:37

Re: Geen lampen met walstroom, wel op accu



Bericht door Wouter2021 »

Ik ben idd jaren met een caravan op pad geweest en haal denk ik wat zaken door elkaar

Ik heb een Duitse handleiding en die geeft aan; Bij aansluiting op het lichtnet worden de koelkast, de oplader in de bestuurdersstoel (Mercedes chassis) en het stopcontact direct van stroom voorzien. Dat geeft dus aan waarom die het in beide standen vh control panel doen en de lampen niet. Hierbij een afbeelding van het control paneel

Voor de verlichting, verwarming, kraan moet ik dus de 12V schakelaar omzetten op het control paneel en dan beschik ik over beide..

Wellicht werkt dus alles goed, maar haal ik zaken door elkaar.
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4380
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: Geen lampen met walstroom, wel op accu



Bericht door jheeck »

paneel.jpg
paneel.jpg (49.71 KiB) 593 keer bekeken
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19155
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Geen lampen met walstroom, wel op accu



Bericht door Aloys »

Alles werkt dus zoals het hoort!
Sta je aan de 230V dan draait de de koelkast daarop, de acculader laadt de accu('s) en op de stopcontacten staat 230V spanning.
Verder werkt alles op 12V.
Met die grote schakelaar schakel je het 12V-circuit uit. Dat kun je doen wanneer je de camper niet gebruikt, of als je 'm in de stalling zet. Maar op reis staat die gewoon altijd op AAN.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Wouter2021
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 06 jun 2021, 10:37

Re: Geen lampen met walstroom, wel op accu



Bericht door Wouter2021 »

Bedankt voor jullie reacties, heel fijn!!

Ingewikkeld denken en daardoor de oplossing niet meer zien, tsja.. Toch erg leuk om mee bezig te zijn en alles werkt inderdaad zoals het zou moeten doen..

Aankomend weekend weer op pad!

Gr Wouter
Plaats reactie