Elektronica doet vreemd in McLouis Lagan

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plutornox
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 30 mei 2021, 8:22

Elektronica doet vreemd in McLouis Lagan



Bericht door Plutornox »

goedemiddag,

ik ben hier nieuw maar volg het forum al lang maar heb nu een probleem dat ik hier graag deel want ik snap het zelf niet meer:

mijn elektronica doet soms vreemd.

samengevat:
alles werkt maar soms doet het systeem niets en lijkt het alsof er ergens iets gesprongen is maar daarna kan het weer zijn alsof er niets mis is.

het elektrisch systeem heeft soms de neiging om niet meer te willen werken.
je kan het dan niet opzetten of je kan het soms toch weer eens even opzetten maar het springt na enkele seconden weer af.

voorbeeld:
dit weekend zijn we op pad geweest. alles werkt continue, tijdens rijden en de gehele zaterdagavond/nacht tot en met zondag ochtend.

we rijden wat verder en parkeren ons opnieuw.
contact gaat er af en ik wil systeem weer opzetten en het werkt 3 seconden om dan volledig af te springen en niet meer in leven te komen.
van zodra het contact weer op gaat, werkt het wel maar als we terug stilstaan doet hij niets.

elektrisch systeem is Nordelletronika NE185 met bedieningspaneel NE172.
het ligt niet aan zekeringen of wat dan ook want alles werkt gewoonweg als de motor draait.
ingebouwd op een McLouis Lagan uit 2008.

ik heb dit nog al eens gehad enkele weken geleden en toen ik vanalles was aan het uitmeten om een oorzaak te vinden, deed alles het weer nadat ik het contact een keer had op en af gezet.
alsof ik op een bepaalde manier een reset van het systeem had uitgevoerd....
en nu heeft die het op (gelukkig pas) zondagmiddag weer gehad en geeft hij geen teken van leven als contact er af is.
batterij is gemeten en er zit nog 12,8V op dus batterij is ook niet leeg ofzo.
de truc van 30seconden de aan/af knop ingeduwd houden wilt ook niet werken op het bedieningspaneel.
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1727
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: elektro doet vreemd McLouis Lagan



Bericht door marjasjaak »

Je zou eens kunnen proberen door alle `stroom` uitteschakelen te resetten.
De 230volt, de motor accu en de huishoud accu afkoppelen, zodat de print echt spanningsloos is.
En dit een minuut of 5 eraf laten, zodat de NE 185 een reset krijgt.

Heb je ook alle stekkers op de NE185 al los gehad, en weer goed terug gestoken. Alle draden goed in de stekkers?

Als de NE185 ook uit 2008 stamt kan het ook zijn dat de fout in de print zit. Er zitten meerdere relais op, die kunnen blijven plakken.
Sjaak.
Laatst gewijzigd door marjasjaak op zo 06 jun 2021, 22:02, 1 keer totaal gewijzigd.
pwhooftman
Berichten: 1808
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: elektro doet vreemd McLouis Lagan



Bericht door pwhooftman »

Maar als hij het niet doet, wát doet het dan niet? Het autogedeelte, dus het dashboard etc. Of alles in de camper (verlichting, waterpomp, koelkast)?
jansloos
Berichten: 6848
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: elektro doet vreemd McLouis Lagan



Bericht door jansloos »

"hij" doet t niet.

Maar wat is "hij', een kast, regelaar, Alles, een deel,

Zo'n storing lijkt op slecht contact, kabelbreuk, onderbreking op print, slechte solderingen (eilandjes)

Genoeg om naar te kijken.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3050
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: elektro doet vreemd McLouis Lagan



Bericht door rijschoollucassen »

Bij rare dingen is de massa als eerste verdacht. Op contact wel werken, maakt de huishoudaccu verdacht.

Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Plutornox
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 30 mei 2021, 8:22

Re: elektro doet vreemd McLouis Lagan



Bericht door Plutornox »

Betreft enkel op huishoud gedeelte dat probleem zich voor doet.
Hij werkt niet bedoel ik mee: het geheel wilt niet reageren. Ik krijg geen reactie op bedieningspaneel.
Maar als ik de motor start werkt bediening en alles(lampen, pomp koelkast) wel.
Batterij is nieuw. Die heb ik al gewisseld in de hoop dat het daarmee opgelost was. Batterij is het zeker niet.

Wat wordt bedoelt met een massa probleem? Dan vermoed ik een massaprobleem van de HH-batterij?
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1727
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Elektronica doet vreemd in McLouis Lagan



Bericht door marjasjaak »

Met 'massa probleem' bedoelt Jaap, alle verbindingen naar de 'min'.
Dat kan zijn naar de minpool van de accu, of als de min draad aan het chassis is gelegd.
Deze bedrading allemaal controleren.

Lijkt mij dat er een relais die de D+ schakeling regelt (12volt signaal als je de motor start) blijft plakken/ stuk is.
Sjaak.
jansloos
Berichten: 6848
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Elektronica doet vreemd in McLouis Lagan



Bericht door jansloos »

Lees;

"Als ik de motor start werkt alles wel."

Dus:, hiervoor al gezegd
controleer de min aansluiting van hh accu naar chassis.
Dan nl wordt de kring; dynamo, met min aan chassis en plus via D+

Zeg ik dat goed? Zittend in een hoekje van de bank met mn mobiel? Ja denk t.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
rhomodel
Berichten: 585
Lid geworden op: do 07 jun 2018, 22:52

Re: Elektronica doet vreemd in McLouis Lagan



Bericht door rhomodel »

Ik denk dat da HH de geest heeft gegeven en dat zaken het alleen doen wanneer de motor loopt ( stroom via dynamo) aan de paal staat of de contact aan (stroom van de start accu). Zou de HH accu eens goed doormeten..
Julius
Ergens in Friesland aan het water
Plutornox
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 30 mei 2021, 8:22

Re: Elektronica doet vreemd in McLouis Lagan



Bericht door Plutornox »

rhomodel schreef:
ma 07 jun 2021, 15:54
Ik denk dat da HH de geest heeft gegeven en dat zaken het alleen doen wanneer de motor loopt ( stroom via dynamo) aan de paal staat of de contact aan (stroom van de start accu). Zou de HH accu eens goed doormeten..
er zit een nieuwe HH accu in.
de week ervoor en zaterdag heeft de HH accu op zichzelf de hele tijd alleen gewerkt ook zaterdagnacht.
pas nadat we opnieuw hebben gereden (en dus de HH accu bijlaadt) wilt de bediening daarna niet meer werken.
Het kan dan toch niet aan de HH accu liggen?

zit die D+ schakeling mee in de NE183 of ergens apart?
is dit dan te vervangen door een Victron cyrix-ct 12/24V 120A intelligent battery combiner of nieuw elektisch systeem?
of geeft deze hoogstwaarschijnlijk foute connectie omdat de min-aansluiting van de accu aan chassis slecht is en moet die niet vervangen worden?

enig idee waar ik die min-aansluiting terug vindt? onder de camper ter hoogte van de hh accu vermoed ik?
ik zal er vanavond eens onderduiken en zoeken naar die connectie.
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3050
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Elektronica doet vreemd in McLouis Lagan



Bericht door rijschoollucassen »

Zet eens een startkabel op de min pool van de huishoudaccu en de andere kant op een zo blank mogelijk deel van de carrosserie. Daarmee overbrug je een eventueel massa probleem.

Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
jansloos
Berichten: 6848
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Elektronica doet vreemd in McLouis Lagan



Bericht door jansloos »

Zoals u het uitlegt, lijkt t er op dat de accu lééggetrokken wordt tijdens het laden?

zet een meter op de HH accu. Welke spanning?

Start de motor. Wordt de spanning nu hoger? En hoeveel?

Zoek op het www met het typenummer oplader. Zo ziet het er uit. Daar moet u naar op zoek.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
myway
Berichten: 15458
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Elektronica doet vreemd in McLouis Lagan



Bericht door myway »

rijschoollucassen schreef:Zet eens een startkabel op de min pool van de huishoudaccu en de andere kant op een zo blank mogelijk deel van de carrosserie. Daarmee overbrug je een eventueel massa probleem.

Jaap
Beter nog, een tijdelijke kabel van de min hh-accu naar min startaccu.
pwhooftman
Berichten: 1808
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Elektronica doet vreemd in McLouis Lagan



Bericht door pwhooftman »

Omdat de storing zich enkele weken vóór vervanging van de huishoudaccu ook voordeed, zou ik de huishoudaccu en haar aansluitingen niet vermoeden. Ook geeft u aan dat deze 12.8 volt meet, dus blijkbaar wordt deze goed opgeladen door de motordynamo, en dat zou ook niet lukken als de massaverbinding niet goed is.

Als de storing zich voordoet, is het bedieningspaneel dan geheel 'dood', dus geen enkel oplichtend lampje of display of iets dergelijks? Het lijkt toch op een slechte verbinding naar het bedieningspaneel of aan of in de Nordelletronika NE185. Alle zekeringen op de Nordelletronika NE185 één voor één uittrekken en weer insteken kan wellicht ook helpen als deze geen goed contact maken.
Plaats reactie