Overschot zonne-energie gebruiken voor koelkast

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8862
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Overschot zonne-energie gebruiken voor koelkast



Bericht door kampo »

Nou als je tevreden bent met de mindere koeling op 12V moet je het zeker doen.
Maar bij ons is koelkapaciteit altijd te weinig wegens intensief gebruik in het zomerse snikhete zuiden.

Het inschakelen van het stoomoverschot moet inderdaad automatisch anders hou je het niet vol.
De schakeling moet natuurlijk op basis van de SOC van de HH accu.
Dat in/uit signaal haal je normaal uit het virtuele en programmeerbare relais van de BMV700/712
Net zoals je daarmee een stroomgenerator start.
Ik heb dat signaal al meerdere keren gebruikt maar behalve generatorstart vooral op het boilerelement. Nog nooit op een absorptie koelkast.
Groeten Kampo
jansloos
Berichten: 6848
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Overschot zonne-energie gebruiken voor koelkast



Bericht door jansloos »

Als je toch genoeg energie uit de panelen krijgt, en de kk op 12V minder presteert, kun je dan niet een element bijplaatsen, of een eigen (zwaarder) "zonnepaneelelement" plaatsen
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
myway
Berichten: 15455
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Overschot zonne-energie gebruiken voor koelkast



Bericht door myway »

Of de koelkast gewoon gebruiken op de energiebron waar hij voor bedoeld is.
12 volt tijdens rijden 230 volt aan de stroompaal en op gas als die beiden niet aanwezig zijn

Het lijkt mij ook niet zo moeilijk om indien er een overschot is aan zonne-energie de koelkast handmatig op 12 volt te zetten.
myway
Berichten: 15455
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Overschot zonne-energie gebruiken voor koelkast



Bericht door myway »

Mocht je beslissen om de koelkast op 12 volt te laten draaien, kijk dan eerst eens naar het wattage van de verwarmingselement.
Bij een grote Thetford koelkast zit er bv. Een 205 watt element in op 12 volt en bij 230 volt een 300 watt element.
Gebruikersavatar
Snarfsel
Berichten: 645
Lid geworden op: wo 09 dec 2020, 9:51
Locatie: Daar waar mijn camper staat!

Re: Overschot zonne-energie gebruiken voor koelkast



Bericht door Snarfsel »

kampo schreef:
di 08 jun 2021, 14:03
En ik die dacht dat Hollanders er alles voor over hebben om hun Heineken koud te hebben. :-B

Heineken is geen bier! :-B :cheers:
Biker for life!
My camper, my home!
Too old to die young!
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8862
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Overschot zonne-energie gebruiken voor koelkast



Bericht door kampo »

myway schreef:
wo 09 jun 2021, 10:48
Mocht je beslissen om de koelkast op 12 volt te laten draaien, kijk dan eerst eens naar het wattage van de verwarmingselement.
Bij een grote Thetford koelkast zit er bv. Een 205 watt element in op 12 volt en bij 230 volt een 300 watt element.
Een innoverend koelkast merk zou een speciaal 12V verwarmingselement om solar overschot in te dumpen wel af fabriek kunnen toevoegen.
Hoge koelcapaciteit en zonnig weer dat gaat samen.

Net zoals een 12/24V solarstift in de boiler maar daar is het moeilijker te automatiseren want er moet dan altijd water in zitten. De mijne staat meestal droog in de berging.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Overschot zonne-energie gebruiken voor koelkast



Bericht door Kroppie »

al staat ie nat in de berging, in de berging heb jer sowieso geen nut van een zonnestift.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
CamperGerrit

Re: Overschot zonne-energie gebruiken voor koelkast



Bericht door CamperGerrit »

kampo schreef:
di 08 jun 2021, 21:50

Het inschakelen van het stoomoverschot moet inderdaad automatisch anders hou je het niet vol.
De schakeling moet natuurlijk op basis van de SOC van de HH accu.
Dat in/uit signaal haal je normaal uit het virtuele en programmeerbare relais van de BMV700/712
Net zoals je daarmee een stroomgenerator start.
Ik heb dat signaal al meerdere keren gebruikt maar behalve generatorstart vooral op het boilerelement. Nog nooit op een absorptie koelkast.
Ik heb een simpel schakelaartje met een rood ledje boven de koelkast om die op 12 volt te laten werken.
Gebruik ik al meteen als ik thuis vertrek: voordeel: bij elke pauze blijft de koelkast op 12 volt, ik heb immers mijn accu toch mudjevol.
Verder gebruik ik hem ook als ik bijvoorbeeld zie dat mijn accu nog driekwart vol is, en ik weet dat ik de dag erna weer ga rijden. Dan laat ik de koelkast ook de hele avond op 12 volt staan.
En natuurlijk bij goede opbrengst van de zonnepanelen zet ik hem ook op 12 volt, ook als de accu nog niet vol is en zoals gezegd, afhankelijk van de reisplannen ook 's avonds nog. Een BMV700 heb ik niet.
Probeer dat maar eens te programmeren in een Arduino !
Gegroet
Gerrit
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Overschot zonne-energie gebruiken voor koelkast



Bericht door Atoz »

CamperGerrit schreef:
wo 09 jun 2021, 19:39
Probeer dat maar eens te programmeren in een Arduino !
Is echt niet zo heel moeilijk, winterprojectje :)
Het moeilijkste is de juiste analyse op papier, of in het hoofd, te krijgen.
Vanaf dan valt dat wel mee.

En eigenlijk is jouw schrijfsel al best bruikbaar.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
Charm
Berichten: 3453
Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

Re: Overschot zonne-energie gebruiken voor koelkast



Bericht door Charm »

Een leuke use case. Neem ik mee in het ontwerp in de vorm van bijvoorbeeld een soort override switch. :bow:
    --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

    Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
    Gebruikersavatar
    kampo
    Berichten: 8862
    Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
    Locatie: Brussel

    Re: Overschot zonne-energie gebruiken voor koelkast



    Bericht door kampo »

    Het probleem is dat je het vergeet af te zetten.
    En een electrisch verwarmingselement in een boiler gaat stuk als je het onder spanning zet wanneer er geen water in zit.

    Als je dat wil automatiseren dan moet je een watervoeler in de boiler monteren en dat is moeilijk om te doen bij een hoge druk boiler..

    Ik heb zelf een kleine KB5 Elgena boiler 24V + 230V op de spoelbak van de keuken..
    Die schakel ik manueel in tijdens het rijden na de +15 op het dashboard. Grote verklikkerled op de schakelaar.
    Ik vergeet vaak van die 24V aan te zetten tijdens de rit en moet dan afwassen met koud water....
    Of ik moet iop locatie met de 230V warm water maken. Dat duurt (te) lang.
    Niet ideaal en 5 liter is bovendien te weinig.
    Forumdeelnemer Schoentje heeft die zelfde boiler wel op de solar overschot gezet.

    Gelukkig heb ik nog een 2de 25liter boiler op de dieselverwarming. Die is in 10 minuten warm.
    Groeten Kampo
    Gebruikersavatar
    hathi
    Berichten: 13340
    Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
    Locatie: ASTEN

    Re: Overschot zonne-energie gebruiken voor koelkast



    Bericht door hathi »

    Ach ieder zijn manier.....mijn vrouw plaatst altijd,een fluitketeltje water op het gas,want dat gaat sneller,zegt ze,daarom,heb ik de boiler maar afgekoppeld,van het watersysteem,zo zie je maar,alles kristalliseerd zich uit na jaren en ieder ,ontwikkeld zijn of haar manier,het is maar hoe je het bekijkt,en mij stoort het niet,als ik maar niet hoef af te wassen :-B
    Hans
    CamperGerrit

    Re: Overschot zonne-energie gebruiken voor koelkast



    Bericht door CamperGerrit »

    Vergeten af te zetten is in mijn geval geen ramp, want de Votronic Triple beschermt me, als ik naar bed ga, en het rode lampje niet opmerk. Maar is me nog nooit overkomen.

    Wat betreft die Arduino: dat zie ik helemaal niet zitten vanwege het volkomen ontbreken van interactie-mogelijkheid met de gebruiker.
    Je moet immers aan het systeem een aantal zaken, zoals reisplannen, weersverwachting, verwachte stroomgebruik, kenbaar maken, en dat is met een Arduino practisch onmogelijk.

    Waar ik wel iets in zou zien is een app op je telefoon. Dan kun je met een grafische interface de gebruiker die zaken laten inregelen.
    Je zou dan via Bluetooth een relais kunnen aansturen, die D+ simuleert.
    Maar dan nog is een schakelaartje veel simpeler en zeer functioneel.

    Maar ... ik ruil mijn mening graag in voor een betere

    Groeten
    Gerrit
    Gebruikersavatar
    Atoz
    Berichten: 5451
    Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
    Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

    Re: Overschot zonne-energie gebruiken voor koelkast



    Bericht door Atoz »

    kampo schreef:
    wo 09 jun 2021, 22:08
    ... en moet dan afwassen met koud water....
    Nou nou nou ben jij dan de afwasser onderweg? :)

    @Gerrit
    Je daagt me uit...
    Effe serieus, je kunt de computer natuurlijk altijd vertellen welke dag in het jaar we zijn en daaraan je software aanpassen zodat de computer weet welk je reisprofiel is. Lijkt gek, in juli en augustus verwacht ik geen elektriciteit nodig te hebben voor de dieselverwarming, in oktober wel.
    Onze huis-buiten-verlichtings-computer meet niet het daglicht om aan te schakelen maar weet via de datum wanneer de zon onder gaat en eigenlijk weet hij ook de avondschemering, moment waarop hij onze buitenverlichting aan zet.
    Nu wil iedereen dat met een ''oog'' doen, maar het plaatsen van dat oog en de bijbehorende kabel was een probleem. Vandaar de avondschemering per 14 dagen in een stukje software.

    De meesten onder ons hebben een beperkt aantal reisprofielen, dus zou je via een ''meerkeuze schakelaar'' je profiel kunnen kiezen.
    An de hand daarvan doet de software het nodige.
    Maar ik beken.... Ik ben een heel klein beetje gek :)
    Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
    740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
    TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
    4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
    Plaats reactie