Overschot zonne-energie gebruiken voor koelkast

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Charm
Berichten: 3453
Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

Overschot zonne-energie gebruiken voor koelkast



Bericht door Charm »

Het is weer eens tijd voor een projectje.

Dit keer wil ik een voorziening gaan bouwen om de overtollige zonne-energie te gaan inzetten om de (AES) koelkast op te laten draaien. Onze camper is voorzien van twee zonnepanelen (140Wp en 150Wp) met ieder een eigen MPPT regelaar: Redarc BCD1240 (af-fabriek) en Olys MPPT 5025A-DUO (Votronic compatible). Onze accu is een 100Ah LifePO4. Wij hebben een beperkt energiegebruik en daarom is op zonnige dagen onze accu al snel weer vol. Het voelt gewoon niet goed om niets te kunnen doen met al die onbenutte energie terwijl de koelkast op gas of 230V staat te draaien.

Ik zou het mezelf makkelijk kunnen maken door de Olys te vervangen door een Victron of een (echte) Votronic omdat beide beschikken over een AES voorziening waarmee het geschetste doel eenvoudig te realiseren is. Het is echter leuker er iets aparts voor te maken op basis van een Arduino; daar heb ik nog eea van liggen.

De meeste koelkasten schakelen bij een actieve D+ over naar 12V voeding en daarom zou het deze toepassing geschikt moeten zijn voor AES en niet-AES varianten. De koelkast zal wel op de servicebatterij aangesloten moeten zijn. (Update: kan ik niet hard maken)

Hardwarematig is het allemaal niet zo spannend. De boordspanning moet voldoende nauwkeurig gemeten kunnen worden en met de juiste sensor is dat geen probleem. Verder wat ledjes om de status weer te geven, een ingang voor de bestaande D+ en een D+ uitgang voor de koelkast. Misschien ook nog een relais; we gaan het zien.

Het meest spannende zit in de software: het vage criterium 'energieoverschot' moet worden vertaald naar een praktische invulling. Dat zal op basis van accuspanning moeten gebeuren. In principe zal het startcriterium een voldoende volle accu moeten zijn en tijdens het bedrijf moet de accuspanning binnen bepaalde bandbreedtes blijven. Daarnaast moet worden voorkomen dat de boel gaat pendelen en de koelkast voortdurend tussen 12V en een andere energiebron schakelt. De koelkast zal als hij eenmaal op 12V draait, daarom een minimale periode in die stand moeten blijven.

Waarschijnlijk ga ik ook nog een low temperature cutoff schakeling opnemen om de Olys te laten stoppen met laden bij temperaturen lager dan 0°C. Het lijkt er namelijk op dat de Olys de laadstroom alleen afknijpt en ik heb toch liever dat het laden helemaal wordt gestopt.

Tot zover de ideeën.
Laatst gewijzigd door Charm op zo 06 jun 2021, 14:26, 1 keer totaal gewijzigd.
    --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

    Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
    Gebruikersavatar
    hathi
    Berichten: 13343
    Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
    Locatie: ASTEN

    Re: Overschot zonne-energie gebruiken voor koelkast



    Bericht door hathi »

    Charm,mij lijkt het simpelst,gewoon vanuit de accu,omdat daar dan de (overtollige )stroom,ook weer in terecht kan komen,en of dat dan handmatig moet gebeuren is jouw keuze,voor die inschakeling op 12 v heb je dan ook de tijd,omdat het even duurt,alvorens deze automatisch op gas overgaat
    Laatst gewijzigd door hathi op zo 06 jun 2021, 13:35, 1 keer totaal gewijzigd.
    Hans
    Arie55
    Berichten: 5670
    Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
    Locatie: Barendrecht

    Re: Overschot zonne-energie gebruiken voor koelkast



    Bericht door Arie55 »

    Hee knutselneef!

    Het energie overschot lijkt mij te bepalen door:

    Meet status laad status accu (die zal gering zijn omdat de stroom die loopt klein is; meetbaar)
    Voldoende zon instraling is (dat is te meten door de licht intensiteit)
    Overschakelen koelkast op 12V (je koelkast zal wel zo'n automatische omschakel apparaat moeten zijn en anders wordt het flink ingrijpen in het bestaande systeem)

    Een veiligheid situatie kan zijn dat de koelkast werkt op gas, tenzij anders aangegeven. Dus als je "overschot energie schakel over op" dienst weigert, werkt de koelkast op gas.

    Arie
    iets wat ik niet heb, is haast

    B = bijnaam: bouwkeet
    55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
    0 = gratis
    Gebruikersavatar
    Going
    Berichten: 3228
    Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

    Re: Overschot zonne-energie gebruiken voor koelkast



    Bericht door Going »

    Charm
    Een heel mooi idee. Ben er ook eens mee bezig geweest samen met een ander wijze geest.
    Wat me tegen gehouden heeft is dat het element 12v minder Wattage is en ervaring met lang 6 uur rijden de icecream in de freezer minder hard blijft.
    BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
    De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
    Gebruikersavatar
    hathi
    Berichten: 13343
    Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
    Locatie: ASTEN

    Re: Overschot zonne-energie gebruiken voor koelkast



    Bericht door hathi »

    Ter aanvulling,als je aan komt rijden,loopt de koelkast op 12 v,alvorens deze bij stilstand overschakelt duurt een bepaalde tijd,als je nu handmatig die 12 V weer inschakelt,schakelt de Aes niet over,en blijft op 12 v lopen,het probleem lijkt mij meer het niet vergeten,van de in en uitschakeling,( handmatig/ relais. of gewoon de D+ niet gebruiken,en altijd op 12 v,maar dat moet je uitproberen
    Hans
    Gebruikersavatar
    Charm
    Berichten: 3453
    Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

    Re: Overschot zonne-energie gebruiken voor koelkast



    Bericht door Charm »

    @Hans, handmatig schakelen is geen optie. Dit is echt iets wat geautomatiseerd moet worden. De mens is de zwakste schakel...

    @Arie, het meten van de lichtintensiteit gaat mij een stap te ver en is ook niet nodig. Ik zoek een iets pragmatischer oplossing. Het toevoegen van een stroommeting vind ik wel een aardige. Daar ga ik eens over nadenken. Dan vereist dan wel zware shunt! Ik kwam overigens een beschrijving tegen van de AES functie van de Victron. Die gebruikt ook de accuspanning als sturing van het proces.
    Mijn koelkast schakelt van gas op 12V bij actieve D+. Die test heb ik al uitgevoerd.

    @going: je hebt zeker een punt. Op 12V is de koelcapaciteit minder. Het hangt er zeker ook af hoe de bedrading is uitgevoerd tussen accu en koelkast. Maar ja om nu bijna 300Wp ongebruikt te laten.....
      --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

      Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
      jansloos
      Berichten: 6849
      Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
      Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

      Re: Overschot zonne-energie gebruiken voor koelkast



      Bericht door jansloos »

      En wat te denken van nog zoiets, maar dan naar de boiler. Al is het maar "voorverwarmen"

      Centraal punt moet dan inderdaad de arduino worden.
      U wilt toch iets van elektra weten?

      Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

      Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

      Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
      Gebruikersavatar
      Charm
      Berichten: 3453
      Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

      Re: Overschot zonne-energie gebruiken voor koelkast



      Bericht door Charm »

      Ook aan de boiler heb ik al gedacht. Die werkt alleen op 230V met een 900W element als ik me niet vergis. Lijkt praktisch niet haalbaar. Ik heb me er echter nog niet in detail in verdiept.
        --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

        Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
        Gebruikersavatar
        PaulBng
        Berichten: 22718
        Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
        Locatie: Leiden

        Re: Overschot zonne-energie gebruiken voor koelkast



        Bericht door PaulBng »

        Arie55 schreef: (die zal gering zijn omdat de stroom die loopt klein is; meetbaar)
        Maar die wordt weer groter wanneer de koelkast op 12v begint.

        Gaat ie dan niet pendelen?



        Paul
        Gebruikersavatar
        Charm
        Berichten: 3453
        Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

        Re: Overschot zonne-energie gebruiken voor koelkast



        Bericht door Charm »

        Om pendelen te voorkomen, zal je een hysteresis moeten inbouwen Votronic hanteert bijvoorbeeld een tijdsduur van 30 minuten als minimale draai- en wachttijd. Bij Victron is die tijd instelbaar.
          --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

          Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
          jansloos
          Berichten: 6849
          Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
          Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

          Re: Overschot zonne-energie gebruiken voor koelkast



          Bericht door jansloos »

          Denk je van deze:

          https://nl.grandado.com/products/dc-12- ... TE1ODE3NjM

          En oja, er zijn er nog veel meer:

          12Volt element.
          U wilt toch iets van elektra weten?

          Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

          Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

          Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
          Gebruikersavatar
          Kroppie
          Berichten: 51117
          Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
          Locatie: beemster

          Re: Overschot zonne-energie gebruiken voor koelkast



          Bericht door Kroppie »

          jos

          het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

          too old to worry about anything
          Gebruikersavatar
          Charm
          Berichten: 3453
          Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

          Re: Overschot zonne-energie gebruiken voor koelkast



          Bericht door Charm »

          Kan zo'n element makkelijk in een Truma Combi 6E worden geplaatst?
            --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

            Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
            Gebruikersavatar
            Kroppie
            Berichten: 51117
            Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
            Locatie: beemster

            Re: Overschot zonne-energie gebruiken voor koelkast



            Bericht door Kroppie »

            ik had zo,n element in zo,n +-10 liter 230volt gootsteen boilertje gebouwd ging prima, ik ken de truma niet.

            jos
            jos

            het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

            too old to worry about anything
            Plaats reactie