Overschot zonne-energie gebruiken voor koelkast

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Charm
Berichten: 3453
Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

Re: Overschot zonne-energie gebruiken voor koelkast



Bericht door Charm »

Voordat ik met de bouw van de AES controller ga beginnen, heb ik wat testen uitgevoerd om te ervaren hoe het systeem zich gedraagt als de koelkast op 12V draait onder zonnige omstandigheden. Gisteren in de loop van de middag was de stroom naar de koelkast rond de 19A, vanmorgen aanvankelijk slechts 10A later weer oplopend naar 19A. In beide situaties was de koelkast vooraf niet gekoeld. De vriesruimte voelde na enige tijd al koud aan. De laadstroom schommelde rond de 15A. Het resultaat vind ik acceptabel genoeg om de bouw te starten. Ik heb vanmorgen wel de koelkast ventilator aangezet. Dat zal wellicht bijdragen aan een betere koeling.
    --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

    Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
    Gebruikersavatar
    kampo
    Berichten: 8864
    Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
    Locatie: Brussel

    Re: Overschot zonne-energie gebruiken voor koelkast



    Bericht door kampo »

    Ik had begrepen dat de 12V bij een absorptie koelkast alleen mag gebruikt worden om het rijden te overbruggen en bij normaal gebruik heel miserabel koelt ?
    Bovendien kan je niet éénvoudig gas of 230V bijschakelen. Het is het 1 of het ander.
    Het 12V verwarmingselement is bewust onder gedimensioneerd.
    Groeten Kampo
    AadenAnke
    Berichten: 13175
    Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
    Locatie: Hoekse Waard

    Re: Overschot zonne-energie gebruiken voor koelkast



    Bericht door AadenAnke »

    Ja Hollanders he het weggooien van de niet benutte zonnen energie vinden we een zonde dus als de accu's vol zijn willen we ze niet leeg trekken natuurlijk maar met wat schakelen de zon gebruiken :think: graag

    Gr. Aad
    Gebruikersavatar
    kampo
    Berichten: 8864
    Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
    Locatie: Brussel

    Re: Overschot zonne-energie gebruiken voor koelkast



    Bericht door kampo »

    En ik die dacht dat Hollanders er alles voor over hebben om hun Heineken koud te hebben. :-B
    Groeten Kampo
    Gebruikersavatar
    Atoz
    Berichten: 5451
    Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
    Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

    Re: Overschot zonne-energie gebruiken voor koelkast



    Bericht door Atoz »

    Neen ik ben geen....
    Maar je zou eventueel ook je fietsaccu's kunnen laden is je huishoudaccu's vol zijn
    Of elektrisch warm water produceren
    Of...

    Dus de schakeling in kwestie zou meer kunnen doen dan een koelkast naar 12 volt schakelen.

    Alles wat gratis is moet je omarmen, de zon is gratis :)
    Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
    740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
    TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
    4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
    Gebruikersavatar
    Kroppie
    Berichten: 51116
    Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
    Locatie: beemster

    Re: Overschot zonne-energie gebruiken voor koelkast



    Bericht door Kroppie »

    absorptie kk op 12 volt koelt minder omdat het 12 volt element veel zwakker is dan het 230 volt (maar genoeg om koud bier koud te houden :-B ), en is niet temperatuur geregeld,wat betreft rijden ,je mag de kk ook stilstaand op 12 volt gebruiken, niemand die dat verbiedt, maar is niet verstandig i.v.m de accu (+-10A continugebruik )

    jos
    jos

    het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

    too old to worry about anything
    Gebruikersavatar
    Charm
    Berichten: 3453
    Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

    Re: Overschot zonne-energie gebruiken voor koelkast



    Bericht door Charm »

    Zowel Victron als Votronic bieden via de AES-functie de mogelijkheid aan om het overschot aan zonne-energie in te zetten om de koelkast te koelen. Ik verschuil me voor het gemak even achter deze grote jongens.. :P

    Het opwarmen van de boiler is géén easy task. Onze Truma Combi 6E ondersteunt dit niet voorzover ik weet.

    De e-bike accu's laden doe ik sowieso ook al.

    We gebruiken trouwens ook een 230V/50W kolomventilator die op een 300W modified sinusinverter draait. Kortom, we trekken die zon wel leeg... :-B
      --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

      Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
      Gebruikersavatar
      GeMa
      Berichten: 504
      Lid geworden op: ma 28 sep 2020, 10:19

      Re: Overschot zonne-energie gebruiken voor koelkast



      Bericht door GeMa »

      Misschien is het simpeler als je denkt. De meeste AES koelkasten kun je ook op handmatig zetten en dan op 12 volt, dan gebruikt ie de HH accu en dus het overschot aan stroom geleverd door de zonnepanelen.
      AadenAnke
      Berichten: 13175
      Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
      Locatie: Hoekse Waard

      Re: Overschot zonne-energie gebruiken voor koelkast



      Bericht door AadenAnke »

      Ja maar je wilt de HH accu volhouden dus een schakelaar die het zelf doet en als het panel niet voldoende levert ook weer terug schakelt. Maar dat gaat Charm we lukken :shh:

      Gr. Aad
      Gebruikersavatar
      Charm
      Berichten: 3453
      Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

      Re: Overschot zonne-energie gebruiken voor koelkast



      Bericht door Charm »

      Of onze Thetford dat kan, ben ik niet tegengekomen. Natuurlijk kan ik met een simpel schakelaartje de D+ voor de koelkast aanzetten. Sowieso moet je dan zelf ervoor zorgen dat je accu niet wordt leeg getrokken. Deze functie leent zich daarom bij uitstek voor automatisering.
        --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

        Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
        Gebruikersavatar
        gjvonk
        Berichten: 9047
        Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
        Locatie: Schiedam

        Re: Overschot zonne-energie gebruiken voor koelkast



        Bericht door gjvonk »

        Dezelfde info, dus de mijne maar verwijderd
        Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk


        Buscamper fan
        veetee
        Berichten: 3546
        Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
        Locatie: De Parel van het Heuvelland

        Re: Overschot zonne-energie gebruiken voor koelkast



        Bericht door veetee »

        Charm schreef:
        di 08 jun 2021, 15:29
        Of onze Thetford dat kan, ben ik niet tegengekomen. Natuurlijk kan ik met een simpel schakelaartje de D+ voor de koelkast aanzetten. Sowieso moet je dan zelf ervoor zorgen dat je accu niet wordt leeg getrokken. Deze functie leent zich daarom bij uitstek voor automatisering.
        Er zijn Thetfords die voor AES uitgerust zijn, mijn Thetford kon dat wel. Echter, de kk moet natuurlijk op én de startaccu én de hh accu aangesloten zijn, de D+ en de S+ (AES uitgang van de solar controller) bepaald welke bron - start accu / hh accu / gas / 230 - gebruikt wordt.
        Helaas de camper verkocht vóór ik er aan toegekomen e.e.a. uit te proberen (ik had wel een Votronic met AES en 300 Wp solar op het dak).
        Gebruikersavatar
        Charm
        Berichten: 3453
        Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

        Re: Overschot zonne-energie gebruiken voor koelkast



        Bericht door Charm »

        Onze Thetford is een AES kk. Hij heeft alleen een aansluiting op de HH-accu. Energie selectie vindt plaats volgens de volgende prioriteit (hoog naar laag): 230V, 12V, gas.
          --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

          Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
          Gebruikersavatar
          Charm
          Berichten: 3453
          Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

          Re: Overschot zonne-energie gebruiken voor koelkast



          Bericht door Charm »

          kampo schreef:
          di 08 jun 2021, 14:03
          En ik die dacht dat Hollanders er alles voor over hebben om hun Heineken koud te hebben. :-B
          Deze Hollander niet en ik drink het liefst Belgische bieren.... :D

          De kk heeft vandaag ruim 6 uur op zonne-energie gewerkt. De drie koelelementen zijn deels bevroren. De accuspanning was 13.2V. Nu is de kk nauwelijks open geweest en dat geeft een vertekend beeld. Om een koude kk op temperatuur te houden, zal waarschijnlijk haalbaar zijn via deze weg.
            --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

            Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
            Plaats reactie