Overschot zonne-energie gebruiken voor koelkast

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
larofly
Berichten: 1174
Lid geworden op: di 08 jun 2010, 16:59
Locatie: Hellevoet

Re: Overschot zonne-energie gebruiken voor koelkast



Bericht door larofly »

Mijnijskast heeft naast de D+ ook een aparte AES aansluiting waarop ik wil aansluiten maakt dat nog wat uit .
Rapido 9090DF
We keep on going forward as we cannot find reverse.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Charm
Berichten: 3453
Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

Re: Overschot zonne-energie gebruiken voor koelkast



Bericht door Charm »

Premiumliner schreef:
vr 20 aug 2021, 17:43
Wellicht een domme suggestie......

Als je bij stilstand en niet draaiende motor de 230V aansluiting op je omvormer rechtstreeks aan de laadpaal aansluiting van de camper koppelt dan zou het toch ook moeten werken?
Je hebt dan uiteraard wel vermogensverlies.
De omvormer neemt stroom af van de accu, terwijl die op zijn beurt weer wordt geladen door (het surplus van) de zonnepanelen.

De omvormer dan wel de accu schakelt zichzelf uit als de accuspanning te laag wordt en dan gaat de koelkast weer op gas draaien.

Of is dit een te simpele benadering?
Helemaal geen domme suggestie. Een koelkast werkt namelijk efficiënter op 220V dan op 12V. Daartegenover introduceer je verlies in de omvormer. Je zou het eens moeten doorrekenen waar het kantelpunt ligt.

Vergeet echter niet de acculader af te schakelen want anders laadt hij de accu op met stroom uit de accu minus de verliezen. Een bijzondere vorm van elektrisch kacheltje eigenlijk :P
    --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

    Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
    Gebruikersavatar
    Charm
    Berichten: 3453
    Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

    Re: Overschot zonne-energie gebruiken voor koelkast



    Bericht door Charm »

    larofly schreef:
    vr 20 aug 2021, 22:32
    Mijnijskast heeft naast de D+ ook een aparte AES aansluiting waarop ik wil aansluiten maakt dat nog wat uit .
    Het maakt je schakeling simpeler. Qua ingangsimpedantie maakt dat niet uit
      --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

      Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
      Premiumliner
      Berichten: 1098
      Lid geworden op: za 12 aug 2017, 19:58

      Re: Overschot zonne-energie gebruiken voor koelkast



      Bericht door Premiumliner »

      @ Charm: Bedankt voor uw reactie. Die acculader (EBL-block) had ik helemaal niet aan gedacht.
      Eigenaren van dwerghondjes zijn mede schuldig aan de gezondheidsproblemen van deze beestjes zoals constante hoofdpijn en ademhalingsproblemen.
      Gebruikersavatar
      larofly
      Berichten: 1174
      Lid geworden op: di 08 jun 2010, 16:59
      Locatie: Hellevoet

      Re: Overschot zonne-energie gebruiken voor koelkast



      Bericht door larofly »

      Nu even een week wachten de camper staat binnen en kan er niet uit 😂 zijn de boel aan het bestraten. Wordt vervolgd. 👍
      Rapido 9090DF
      We keep on going forward as we cannot find reverse.
      Afbeelding
      Gebruikersavatar
      mishendr
      Berichten: 94
      Lid geworden op: do 30 apr 2020, 14:00

      Re: Overschot zonne-energie gebruiken voor koelkast



      Bericht door mishendr »

      Weet iemand; is die pm 20A (volgens Thetford 18-19A) die de kk op 12V trekt continue, of in korte periodes, net als het gas?

      Ik wil uiteindelijk ook een handmatige schakelaar te monteren, als ik bijvoorbeeld inderdaad weet dat het best prima is om de accu ver leeg te trekken, omdat ik toch ga rijden (komt 45A van mijn Votronic VBCS af). Maar als beveiliging monteer ik dan een timer, die sowieso de handmatige D+ (dus gesimuleerde AES) af schakelt na een aantal uur, zodat de accu niet 100% leeg getrokken wordt. Ipv schakelaar denk ik dan sowieso aan een timer die ik in kan stellen (dat is dan de schakelaar), zoiets als deze:
      B2AF4FA3-7EFD-4F50-BF77-56DC53647981.jpeg
      B2AF4FA3-7EFD-4F50-BF77-56DC53647981.jpeg (149.42 KiB) 242 keer bekeken
      Hymer T698CL Bianco Line 2013
      LionTron 150A LiFePO4
      Votronic VBCS 30/45/350
      350Wp Solar
      Gebruikersavatar
      Metor
      Berichten: 965
      Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

      Re: Overschot zonne-energie gebruiken voor koelkast



      Bericht door Metor »

      mishendr schreef:
      wo 25 aug 2021, 16:09
      Weet iemand; is die pm 20A (volgens Thetford 18-19A) die de kk op 12V trekt continue, of in korte periodes, net als het gas?
      18-19A is erg veel voor een 12V koelkast, ofwel ongeveer 230 Watt. Zal wel een zeer grote absorbtie koelkast zijn met flink vriesvak. Onze 175 liter Dometic Tec tower koelkast met vriesvak gebruikt slechts 170 Watt op 12V.
      Ga er toch maar van uit dat het verbruik continue is ook als deze thermostatisch geregeld is.
      Op 12V hebben koelkasten het moeilijker dan op gas, maar zelfs op gas kan het continue zijn, als de omstandigheden door hoge temperaturen slecht zijn. Een extra ventilator op de koelribben verbetert de koeling aanzienlijk en brengt het gasverbruik/stroomverbruik wat omlaag.
      Gebruikersavatar
      Charm
      Berichten: 3453
      Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

      Re: Overschot zonne-energie gebruiken voor koelkast



      Bericht door Charm »

      Zelf heb ik steeds ruim 18A gemeten. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ik alleen metingen heb gedaan tijdens het opstarten van de kk. Dus eigenlijk moet ik het antwoord schuldig blijven :-B
      Als je een LFP accu hebt, zou de timer niet nodig zijn. De bms regelt het tijdig afschakelen.
        --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

        Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
        Gebruikersavatar
        mishendr
        Berichten: 94
        Lid geworden op: do 30 apr 2020, 14:00

        Re: Overschot zonne-energie gebruiken voor koelkast



        Bericht door mishendr »

        Metor schreef:
        wo 25 aug 2021, 17:07
        mishendr schreef:
        wo 25 aug 2021, 16:09
        Weet iemand; is die pm 20A (volgens Thetford 18-19A) die de kk op 12V trekt continue, of in korte periodes, net als het gas?
        18-19A is erg veel voor een 12V koelkast, ofwel ongeveer 230 Watt. Zal wel een zeer grote absorbtie koelkast zijn met flink vriesvak. Onze 175 liter Dometic Tec tower koelkast met vriesvak gebruikt slechts 170 Watt op 12V.
        Ga er toch maar van uit dat het verbruik continue is ook als deze thermostatisch geregeld is.
        Op 12V hebben koelkasten het moeilijker dan op gas, maar zelfs op gas kan het continue zijn, als de omstandigheden door hoge temperaturen slecht zijn. Een extra ventilator op de koelribben verbetert de koeling aanzienlijk en brengt het gasverbruik/stroomverbruik wat omlaag.
        Het is een Thetford 149+25L, sticker in kk zegt 190W op 12VDC (230W op 220V). Zou dus zelfs onder de 16A uit komen (verklaart 20A zekering op EBL ook meer).

        Koelfans heb ik al gemonteerd, met NTC op de koelribben, die regelt toerental. En ben er ook achter dat je maar een paar graden scheef kan staan, dan krijgt deze het ook moeilijk (bij hoge temperaturen), empirisch vastgesteld. Staat ook in de beschrijving trouwens.

        Zal het ook wel gaan zien, was gewoon benieuwd of iemand het al eens opgemerkt had. Nog weekje in Denemarken, dan kan klussen beginnen..!
        Hymer T698CL Bianco Line 2013
        LionTron 150A LiFePO4
        Votronic VBCS 30/45/350
        350Wp Solar
        Gebruikersavatar
        mishendr
        Berichten: 94
        Lid geworden op: do 30 apr 2020, 14:00

        Re: Overschot zonne-energie gebruiken voor koelkast



        Bericht door mishendr »

        Charm schreef:
        wo 25 aug 2021, 17:19
        Zelf heb ik steeds ruim 18A gemeten. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ik alleen metingen heb gedaan tijdens het opstarten van de kk. Dus eigenlijk moet ik het antwoord schuldig blijven :-B
        Als je een LFP accu hebt, zou de timer niet nodig zijn. De bms regelt het tijdig afschakelen.
        Is waar van de BMS (heb inderdaad Liontron 150A LFP), maar wil gewoon een minimum erin overhouden, 10-20Ah of zo. Zou het liefst een timer willen hebben die na zoveel Ah afschakelt, maar wordt lastig denk ik :think: Ik weet het, beetje overdreven, manueel een schakelaar boven de koelkast met een indicatie LED om niet te vergeten kan ook, maar het is 2021, en wil het gewoon deluxe doen. 😉
        Hymer T698CL Bianco Line 2013
        LionTron 150A LiFePO4
        Votronic VBCS 30/45/350
        350Wp Solar
        Gebruikersavatar
        Kroppie
        Berichten: 51257
        Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
        Locatie: beemster

        Re: Overschot zonne-energie gebruiken voor koelkast



        Bericht door Kroppie »

        maar alles wat er in zit kan ook stuk.

        jos
        jos

        het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

        too old to worry about anything
        Gebruikersavatar
        mishendr
        Berichten: 94
        Lid geworden op: do 30 apr 2020, 14:00

        Re: Overschot zonne-energie gebruiken voor koelkast



        Bericht door mishendr »

        Kroppie schreef:
        wo 25 aug 2021, 19:30
        maar alles wat er in zit kan ook stuk.

        jos
        Jos, ik weet je motto, maar als je niks probeert, is de lol er ook snel af. Ik lig er niet wakker van als het niet werkt, sterker nog, dan heb ik nog meer lol om een oplossing te vinden. Dus om maar even geiten-wollen-sokken-modus te gaan: it’s all about the journey, not the destination. Nou ja… al vind ik het ook mooi als het werkt! 😉
        Hymer T698CL Bianco Line 2013
        LionTron 150A LiFePO4
        Votronic VBCS 30/45/350
        350Wp Solar
        Arie55
        Berichten: 5678
        Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
        Locatie: Barendrecht

        Re: Overschot zonne-energie gebruiken voor koelkast



        Bericht door Arie55 »

        mishendr schreef:
        wo 25 aug 2021, 19:19
        Is waar van de BMS (heb inderdaad Liontron 150A LFP), maar wil gewoon een minimum erin overhouden, 10-20Ah of zo. Zou het liefst een timer willen hebben die na zoveel Ah afschakelt, maar wordt lastig denk ik :think: Ik weet het, beetje overdreven, manueel een schakelaar boven de koelkast met een indicatie LED om niet te vergeten kan ook, maar het is 2021, en wil het gewoon deluxe doen. 😉
        ik denk dat je het eerder in de MPPT moet zoeken. Die bepaalt of er zonne-energie wordt doorgeven. Toen ik dit zag, https://www.youtube.com/watch?v=lCs9NaHgSB4 moest ik aan dit draadje denken. Als de accu vol is, staat de MPPT te 'wachten' tot de accu een bepaalde spanning gezakt is en begint daarna weer met laden. En dat 'wachten' is niet nodig. Juist omdat in dit draadje gaat om de dan aanwezige zonne energie te gebruiken. Daarom is het van belang dat de instellingen in de MPPT goed staan.
        Overigens ben er zelf nog niet helemaal uit om het met argumenten te kunnen verklaren

        Arie
        iets wat ik niet heb, is haast

        B = bijnaam: bouwkeet
        55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
        0 = gratis
        Gebruikersavatar
        Charm
        Berichten: 3453
        Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

        Re: Overschot zonne-energie gebruiken voor koelkast



        Bericht door Charm »

        De lfp zakt bij belasting heel snel van absorptiespanning naar de float voltage en zit dan nog steeds rond de 99% SOC. Dus veel verlies je niet aan zonne-energie. Ik heb dat tijdens mijn testen ook al geconstateerd.

        Sommige gebruikers hebben de float voltage gelijk gemaakt aan de absorptiespanning om dit op te vangen. Echt nodig is dat volgens mij niet.

        Heb je een Smart Current Shunt, dan schakelt de Victron binnen in 0.1s naar MPPT mode zodra er belasting wordt geconstateerd.

        Dit is allemaal terug te vinden in de comments. De vlogger heeft zijn 'vergissing' erkend.

        Maar het heeft mij wel getriggered. Eerder had ik er nog niet bij stilgestaan. Ik overweeg nu eventueel mijn schakeling uit te breiden zodat ik de Victron kan uitzetten en daarna weer aan om hem in bulk mode te forceren.
          --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

          Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
          Plaats reactie