Overschot zonne-energie gebruiken voor koelkast

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Charm
Berichten: 3453
Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

Re: Overschot zonne-energie gebruiken voor koelkast



Bericht door Charm »

@larofly: In het manual van de Epever lees ik dat de regelaar de AES inschakelt als deze 5 minuten aaneengesloten hoger is dan de boost voltage.

De AES wordt afgeschakeld als deze 5 keer achter elkaar (meetinterval: 5 min) een lagere spanning meet dan de boost voltage. Via de PC software zijn wat instellingen aan te passen.
    --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

    Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
    Gebruikersavatar
    Charm
    Berichten: 3453
    Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

    Re: Overschot zonne-energie gebruiken voor koelkast



    Bericht door Charm »

    mishendr schreef:
    zo 29 aug 2021, 18:44
    Helaas net op terugweg in Duitsland aangereden, 20 jarig grietje die zonder te kijken op de snelweg invoegd en 7,5M aan witte camper naast haar over het hoofd heeft gezien… 😖😖😩😩 Flinke bak krassen en kapotte spatbord.
    Dat is balen! Sterkte met de afhandeling.
      --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

      Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
      Gebruikersavatar
      larofly
      Berichten: 1174
      Lid geworden op: di 08 jun 2010, 16:59
      Locatie: Hellevoet

      Re: Overschot zonne-energie gebruiken voor koelkast



      Bericht door larofly »

      Charm schreef:
      zo 29 aug 2021, 18:46
      @larofly: In het manual van de Epever lees ik dat de regelaar de AES inschakelt als deze 5 minuten aaneengesloten hoger is dan de boost voltage.

      De AES wordt afgeschakeld als deze 5 keer achter elkaar (meetinterval: 5 min) een lagere spanning meet dan de boost voltage. Via de PC software zijn wat instellingen aan te passen.
      Egbert,
      Bedankt ik ga de handleiding is wat beter doorlezen en kijken wat ik met de software kan.
      Rapido 9090DF
      We keep on going forward as we cannot find reverse.
      Afbeelding
      Gebruikersavatar
      larofly
      Berichten: 1174
      Lid geworden op: di 08 jun 2010, 16:59
      Locatie: Hellevoet

      Re: Overschot zonne-energie gebruiken voor koelkast



      Bericht door larofly »

      Egbert, Alles werkt zo als het moet de 12vdt afgeschakeld en gaat over op gas. De 220 heb ik nog niet geprobeerd maar is ook niet zo belangrijk.
      Rapido 9090DF
      We keep on going forward as we cannot find reverse.
      Afbeelding
      Gebruikersavatar
      Charm
      Berichten: 3453
      Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

      Re: Overschot zonne-energie gebruiken voor koelkast



      Bericht door Charm »

      Goed om te horen.
        --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

        Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
        Gebruikersavatar
        mishendr
        Berichten: 94
        Lid geworden op: do 30 apr 2020, 14:00

        Re: Overschot zonne-energie gebruiken voor koelkast



        Bericht door mishendr »

        Heb vandaag wat kunnen klussen, na alles schade perikelen afgehandeld te hebben. Ik ben er nu achter gekomen dat mijn Thetford N3150 absorptie zit eigenlijk verkeerd op mijn EBL29 zit aangesloten. En wel op de 12V aansluiting voor een compressor/AES koelkast. Waarschijnlijk heeft er vroeger een Dometic in onze camper gezeten, en is later deze Thetford erin gekomen.

        Wat het betekent, is dat er altijd al 12V van de huishoudaccu naar mijn kk ging (voor de koeling natuurlijk) bij geen D+, maar die niet gebruikt werd bij gebrek een D+ (Of dus eigenlijk een AES signaal bij een compressor). Zodra de D+ er wel is, schakelt de EBL intern met relais (zie schema hierboven) naar de start accu, en wordt de kk door de alternator gevoed (goed gezegd: door de start accu, die opgeladen wordt door de alternator). Zodra ik nu 12V op mijn D+ aansluiting zet van de kk, werkt hij direct van de hh accu (wel ff de D+ losgehaald, anders raakt rest van de auto in de war). Prachtig dus, scheelt veel omleg werk, en voordeel dat tijdens rijden er geen laadstroom van de B2B afgesnoept wordt! Ik ga nu een relais installeren (ipv diodes), die de solar-AES of de D+ doorstuurt (zie hierboven), en ik zet er een wisselschakelaartje extra erbij, die òf de solar-AES doorgeeft (als die er is) of een permanent 12V signaal doorgeeft om handmatig de kk op 12V te laten lopen (en geen 12V op de AES uitgang van de Votronic zet), met indicatie LED om niet te vergeten. Ik zie wel op mijn Bluetooth BMS hoever de accu leeg is en ik wil stoppen.

        Ook heb ik meteen gekeken wat het verbruik op 230V en via de inverter op 230V is, in vergelijk met 12V. Opgaaf Thetford kk: 230V 220W, 12V 190W. Komt neer op 16A op 12V. Als ik de Bluetooth app voor de BMS bekijk, zie ik inderdaad rond de 16A op 12V eruit gaan, en als ik de inverter aanzet, en de kk op de 230V van de inverter aansluit, zie ik vrijwel dezelfde hoeveelheid van 15-16A uit de accu getrokken worden. Ik moest het “real-time” berekenen, door de solar opbrengst die erin ging, bij de A’s optellen die eruit gingen. Maar dat was continue rond de 16A. Dus kwa verbruik maakt het (voor mij) niet uit of ik op 12V draai, of op 230V via een inverter.

        Veel duidelijk geworden, en wellicht hebben jullie er iets aan. Ik laat het weten als het geïnstalleerd is. Nu draden onzichtbaar trekken, altijd fijn…. 😤
        Hymer T698CL Bianco Line 2013
        LionTron 150A LiFePO4
        Votronic VBCS 30/45/350
        350Wp Solar
        Gebruikersavatar
        larofly
        Berichten: 1174
        Lid geworden op: di 08 jun 2010, 16:59
        Locatie: Hellevoet

        Re: Overschot zonne-energie gebruiken voor koelkast



        Bericht door larofly »

        Even een terugkoppeling. Zijn nu 10 dagen in de Algarve. Tot nu toe tot 14.00 uur de ijskast op 12 volt, daarna terug op gas zodat moeders savonds de tv en laptop kan gebruiken zonder dat het problemen geeft. We gaan het zien als de zon lager staat. Tot nu toe alles oké.
        Rapido 9090DF
        We keep on going forward as we cannot find reverse.
        Afbeelding
        Plaats reactie