Standlichten functioneren niet

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
adriaantjuh

Standlichten functioneren niet



Bericht door adriaantjuh »

beste mensen!

ik zal me eerst even voorstellen.. ik ben adriaan en heb een ducato 280 camper gekocht uit '85.
ik wist dat er een aantal dingen aan mankeerde.. en heb het meeste al wel getackeld.. alleen zijn er een paar dingen wat ik nog niet helemaal rond heb.

1. inmiddels heb ik led achterlichten geplaatst. nu knipperen de knipperlicht lampen langzaam en gaat het controle lampje op het dashboard na 1x aan te gaan weer uit.. bij de inschakeling van alarmlichtschakelaar blijft die wel knipperen.. heeft dit met het afgenomen vermogen te maken? omdat er nu geen 21w lamp achter meer zit?

2. en klopt het dat als je de standlichten (stadslicht) inschakelt de verlichting feller brand dan met dimlicht aan?
met de stadslichten aan is het massaprobleem bij knipperlicht aan op de achterlichten te verwaarlozen.. alleen met de dimlicht schakelaar ingeschakeld opeens een stuk meer.. hoe kan dit? is dit op te lossen?

gr adriaan
NoStress
Berichten: 769
Lid geworden op: ma 04 apr 2011, 13:49
Locatie: geen

Re: standlichten



Bericht door NoStress »

Sommige knipperrelais zijn stroom afhankelijk!
Relais kan je vervangen voor een relais geschikt voor led (of eigenlijk stroom onafhankelijk).
https://autoledplaza.nl/c-240056/led-kn ... cht-relais
Laatst gewijzigd door NoStress op zo 16 okt 2022, 16:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: standlichten



Bericht door Atoz »

Plaats die originele lampen terug
Of ...
Een nieuwe aan de huidige led lampen aangepaste pinkerdoos

Vroeger, heel lang geleden, toen de dieren in het bos dus nog spraken....
Als er toen 1 van de knipperlichten defect ging dan ging de nog werkende lamp sneller pinken.
Werkte op basis van een bimetaal https://www.circuitsonline.net/forum/view/20551 vind je meer uitleg
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
adriaantjuh

Re: standlichten



Bericht door adriaantjuh »

bedankt voor de snelle reacties.
ik snap dat een relais met een bimetaal zoals die bij mij gemonteerd is problemen kan geven als er led word gemonteerd. maar de originele lampunits terugplaatsen word hem niet want deze glazen waren kapot.
maar ik zal eens een led relais proberen..

maar dan heb ik nog geen antwoord op de andere questie.. dat de lampen feller branden bij het bedienen van de standlichtschakelaar..
hoort dat zo?

dat klopt idd.. dat moet verholpen worden.. alleen waar gaat het dan vaak fout?
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51316
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: standlichten



Bericht door Kroppie »

massa punten, te beginnen bij de accu , en verbinding motor en chassis, enz enz

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie