Meekijken Citroen Jumper L3H3 elektra schema

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Fillmore
Berichten: 5
Lid geworden op: za 01 mei 2021, 21:42

Meekijken Citroen Jumper L3H3 elektra schema



Bericht door Fillmore »

Hallo campervrienden,

Ik heb in april een redelijk nette Citroen Jumper L3H3 2010 gekocht op Belgisch kenteken. Inmiddels is de bus geïmporteerd en met een tijdelijk uitrusting RDW goedgekeurd als camper.
In de spaarzame weekenden probeer ik de bus om te knutselen naar een leuke camper.
Graag geef ik via deze draadje een inkijk wat ik zover heb kunnen doen.

Vragen:
  • Waar zet ik mijn hoofdschakelaar en hoeveel amps groot?
  • Welke switch tussen zonnepanelen en de SmartSolar MPPT?
  • Volgens mij zijn er verschillende meningen over het wel of niet doortrekken van de min tussen de startaccu en de huishoudaccu. Ik heb de min ingetekend via de massa van de carrosserie. Wat zijn de nadelen (en voordelen) hier van? Is het verstandig om een extra dure zwarte kabel te leggen tussen de min polen?
  • Ik heb veel aandacht willen geven aan de zekeringen en draaddiktes. Ik hoop dat ik het zo goed gedaan heb, maar ik hoor graag op/aanmerkingen.
  • Hoe zeer is het van belang om een BatteryProtect in te tekenen tussen de twee fuse boxjes?
  • Ik heb nu het merendeel van de 12V apparaten via een 1,5mm2 kabeltje lopen. Of is 2,5mm2 echt verstandiger?
  • Ik zou graag een schakelaar tussen de Multiplus en de accu willen plaatsen, zodat ik het nullast verbruik van de Multiplus kan uitzetten.
  • Zijn er nog andere op- en/of aanmerkingen op mijn schema en overzicht?
Alvast heel erg bedankt!!!

Hierbij mijn elektra schema in lage resolutie. Via deze link kan je de hoge resolutie in PDF bekijken: shorturl.at/aluEU
Schema Fillmore(versie 1.0) low res.jpg
Mijn elektra schema v1.0
Schema Fillmore(versie 1.0) low res.jpg (249.47 KiB) 493 keer bekeken

Daarnaast een overzichtje van alle verbruikers: shorturl.at/mxzU9
Peter Fillmore verbruik.jpg
Mijn verbruiksoverzicht v1.0
Peter Fillmore verbruik.jpg (335.59 KiB) 493 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Fillmore op zo 06 jun 2021, 22:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Meekijken Citroen Jumper L3H3 elektra schema



Bericht door Kroppie »

voor draadoorsnedes, http://www.polz.info/leitungsrechner/

en let bij aanschaf schakelaars op, dat ze voor gelijkstroom geschikt zijn, schakelaars voor wisselstroom zijn dat meestal niet.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Meekijken Citroen Jumper L3H3 elektra schema



Bericht door DJSmiley »

De kabel tussen multiplus en je zekeringbox is nu 16A. Dat is wel erg laag. Ik gok dat je omvormer multiplus wel zwaarder is dan 190 watt.

Die kabel moet dus dikker zijn (dat lijkt goed) en ook hoger afgezekerd. Geen idee welke multiplus je wilt gaan nemen, maar ik zou eerder aan 50 of 80A denken.
De CF8 blokzekering op de accu moet ook hoger zijn. Ik zou die op 100 of 150A doen en met 35mm2 naar je zekeringblok.

Dat blok in je foto is een mooi ding en je kan dan de omvormer mooi met een mega zekering doen (De grote posite)

Verder zie ik 1.5mm2 en 3A voor de heater. Dat is geen heater, maar een soldeerbout. Als je een dieselkachel bedoeld, dan klopt die 3A wel als ie eenmaal draait, maar de opstartstroom (gloeispiraal) is een stuk meer verbruik. Zeker met 6m kabellengte moet je dan eerder aan 6mm2 denken icm een 20A zekering (Staat ook in de handleidingen van die dingen)
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Meekijken Citroen Jumper L3H3 elektra schema



Bericht door Arie55 »

De draad die vanaf de MPPT komt, richting de accu, vind ik niet handig. Want, wat gebeurt er als de betreffende zekering doorslaat en/of je op de rode knop leunt? Of de hoofdschakelaar omgezet wordt. Je kan geluk hebben dat na opheffen van de onderbreking, de boel opstart.
In de handleiding staat niet voor niets dat je eerst de accu aan dient te sluiten en dan de zonnepanelen. En in de worst case scenario is het net andersom.

Mijn centje: als de draadlengte kort is vanaf de MPPT en accu kan het m.i. zonder zekering. Immers in de MPPT zit een zekering.

Een ander dingetje, de victron zonnepanelen zijn goed aan de prijs, kijk eens naar de site https://solarv.de/ Heb nog geen ervaring met die lui, maar ondanks de prijzige verzendkosten ben je ondanks dat, tientjes minder kwijt dan een Hollandse leverancier

Over de aardlek zijn de meningen verdeeld; ik vind deze niet nodig

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Fillmore
Berichten: 5
Lid geworden op: za 01 mei 2021, 21:42

Re: Meekijken Citroen Jumper L3H3 elektra schema



Bericht door Fillmore »

Bedankt @DJSmiley voor je reactie. Ik zie nu pas dat de link verwijst naar een oude versie :bang: ...
(ik heb de link zojuist veranderd shorturl.at/aluEU)
DJSmiley schreef:De kabel tussen multiplus en je zekeringbox is nu 16A. Dat is wel erg laag. Ik gok dat je omvormer multiplus wel zwaarder is dan 190 watt.
Het gaat om de Multiplus 12/800/35, met daarbij een 25mm2 kabel en 125A zekering tussen de multiplus en de accu. Vanuit de leverancier begreep ik dat de Multiplus namelijk bij voorkeur direct op de accupool gezet wordt, vandaar de 125A zekering (of is dat een overkill?)
DJSmiley schreef:Verder zie ik 1.5mm2 en 3A voor de heater. Dat is geen heater, maar een soldeerbout. Als je een dieselkachel bedoeld, dan klopt die 3A wel als ie eenmaal draait, maar de opstartstroom (gloeispiraal) is een stuk meer verbruik. Zeker met 6m kabellengte moet je dan eerder aan 6mm2 denken icm een 20A zekering (Staat ook in de handleidingen van die dingen)
Het gaat om een "Autoterm AIR 2D (Planar 2D) diesel scheepskachel 12V - 2000 W" die max. 29Watt verbruikt (nominaal 10Watt). Daarom kwam ik uit op 2,5A wat weer neerkomt op 1,5mm2. Waar sla ik de plank mis?
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Meekijken Citroen Jumper L3H3 elektra schema



Bericht door DJSmiley »

Die 2.5A is de stroom als ie eenmaal draait.

Tijdens het opstarten wordt een gloeibougie gebruikt. Die trekt aanzienlijk meer. De kabeldiameter moet daar dus ook op bepaald worden, anders start ie gewoon niet op.

In de handleiding benoemd Planar een 25A zekering: zie https://www.autoterm.com/storage/app/me ... 1.2017.pdf
pagina 31.

Daarom ook het advies om 4mm2 te pakken en dus met 25A te zekeren conform installatiehandleiding
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Fillmore
Berichten: 5
Lid geworden op: za 01 mei 2021, 21:42

Re: Meekijken Citroen Jumper L3H3 elektra schema



Bericht door Fillmore »

Fijn dat je reageert Arie.
Arie55 schreef:De draad die vanaf de MPPT komt, richting de accu, vind ik niet handig. Want, wat gebeurt er als de betreffende zekering doorslaat en/of je op de rode knop leunt? Of de hoofdschakelaar omgezet wordt. Je kan geluk hebben dat na opheffen van de onderbreking, de boel opstart.
In de handleiding staat niet voor niets dat je eerst de accu aan dient te sluiten en dan de zonnepanelen. En in de worst case scenario is het net andersom.

Mijn centje: als de draadlengte kort is vanaf de MPPT en accu kan het m.i. zonder zekering. Immers in de MPPT zit een zekering.
Ik begrijp alleen niet goed wat je voorstelt mbt tot de aansluiting van de MPPT en (via zekeringskastje) naar de Accu. :-? Kan je het nog eens uitleggen?
Arie55 schreef:Een ander dingetje, de victron zonnepanelen zijn goed aan de prijs, kijk eens naar de site https://solarv.de/ Heb nog geen ervaring met die lui, maar ondanks de prijzige verzendkosten ben je ondanks dat, tientjes minder kwijt dan een Hollandse leverancier
Bedankt voor de tip! Ik ga zeker even kijken :thumbup:
Fillmore
Berichten: 5
Lid geworden op: za 01 mei 2021, 21:42

Re: Meekijken Citroen Jumper L3H3 elektra schema



Bericht door Fillmore »

DJSmiley schreef:Daarom ook het advies om 4mm2 te pakken en dus met 25A te zekeren conform installatiehandleiding
Duidelijk verhaal. Bedankt voor het uitzoeken :-)
Ik ga het aanpassen in het schema.
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Meekijken Citroen Jumper L3H3 elektra schema



Bericht door Arie55 »

Maak van je overzicht van verbruikers een weekstaat. Elke dag van de week zal je een ander verbruikspatroon hebben. Heb je het idee dat dit niet nauwkeurig genoeg is, kan je de week staat uitbreiden (copieren) naar een maand.
Op die manier zag ik dat met voldoende zonnepanelen het opladen via de alternator eigenlijk niet nodig is

Tussen de MPPT en accu zit in jouw schema een zekering. Als die door gaat, is de MPPT zijn boordnet spanning kwijt, waaraan die refereerd als die opstart. Zie handleiding. In de MPPT zelf zit al een zekering, ter bescherming van de MPPT zelf. Echter een stuk verder zit er ook nog een kill switch tussen. Zekering door of de knop omgegooid geeft hetzelfde effect.
Als je de zonnepanelen wil ontkoppelen, dien je eerst de draaden die vanaf het zonnepaneel komen naar de MPPT.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Plaats reactie