Meekijken Citroen Jumper L3H3 elektra schema

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Fillmore
Berichten: 5
Lid geworden op: za 01 mei 2021, 21:42

Meekijken Citroen Jumper L3H3 elektra schema



Bericht door Fillmore »

Hallo campervrienden,

Ik heb in april een redelijk nette Citroen Jumper L3H3 2010 gekocht op Belgisch kenteken. Inmiddels is de bus geïmporteerd en met een tijdelijk uitrusting RDW goedgekeurd als camper.
In de spaarzame weekenden probeer ik de bus om te knutselen naar een leuke camper. Mede door dit mooie forum ben ik al heel wat te weten gekomen.
Graag geef ik via deze draadje een inkijkje wat ik tot zover heb kunnen doen.

Daarnaast zijn er voor mij wat vragen die onbeantwoord blijven. Zouden jullie eens mee willen denken?

Vragen:
- Waar zet ik mijn hoofdschakelaar en hoeveel amps groot?
- Welke switch tussen zonnepanelen en de SmartSolar MPPT?
- Volgens mij zijn er verschillende meningen over het wel of niet doortrekken van de min tussen de startaccu en de huishoudaccu. Ik heb de min ingetekend via de massa van de carrosserie. Wat zijn de nadelen (en voordelen) hier van? Is het verstandig om een extra dure zwarte kabel te leggen tussen de min polen?
- Ik heb veel aandacht willen geven aan de zekeringen en draaddiktes. Ik hoop dat ik het zo goed gedaan heb, maar ik hoor graag op/aanmerkingen.
- Hoe zeer is het van belang om een BatteryProtect in te tekenen tussen de twee fuse boxjes?
- Ik heb nu het merendeel van de 12V apparaten via een 1,5mm2 kabeltje lopen. Of is 2,5mm2 echt verstandiger?
- Ik zou graag een schakelaar tussen de Multiplus en de accu willen plaatsen, zodat ik het nullast verbruik van de Multiplus kan uitzetten.
- Zijn er nog andere op- en/of aanmerkingen op mijn schema en overzicht?

Alvast heel erg bedankt!!!
Arie55
Berichten: 5678
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Meekijken Citroen Jumper L3H3 elektra schema



Bericht door Arie55 »

Q Waar zet ik mijn hoofdschakelaar en hoeveel amps groot?
A Zet de schakelaar op een plek vlak bij de accu en daar waar je er makkelijk bij kan. De grootte hangt af van hoeveelheid stroom die er door moet. Huishoudelijke apparaten kan je met bijna elke massa schakeaar uit. Wordt pas listiger als je er een flinke omvormer mee wilt schakelen

Q Welke switch tussen zonnepanelen en de SmartSolar MPPT?
A mijn inzicht/idee, zo zou ik het doen: geen schakelaar maar het verbindingsstekker van het paneel lostrekken. Als de draden tussen paneel en MPPT lang zijn een zekering. Die trek je eruit als je het paneel los wil koppelen. Daarbij is de draadlengte MPPT en accu kort, want in de MPPT zit een zekering

Q Volgens mij zijn er verschillende meningen over het wel of niet doortrekken van de min tussen de startaccu en de huishoudaccu. Ik heb de min ingetekend via de massa van de carrosserie. Wat zijn de nadelen (en voordelen) hier van? Is het verstandig om een extra dure zwarte kabel te leggen tussen de min polen?
A de min pool via het chassis heeft een slechtere elektrische geleidbaarheid (staal ipv koper). Het voordeel van een extra kabel is dat de installatie bedrijfszekerder wordt. En als er iets is, dan kan je de oorzaak makkelijker herleiden.

Q Ik heb veel aandacht willen geven aan de zekeringen en draaddiktes. Ik hoop dat ik het zo goed gedaan heb, maar ik hoor graag op/aanmerkingen.
A Euh...

Q Hoe zeer is het van belang om een BatteryProtect in te tekenen tussen de twee fuse boxjes?
A Ik vind zo'n beveiliging niet nodig. Tenzij je onzeker bent in de status van je accu. Met eenvoudige gedragswijziging, lees controle van, de accu status dmv een accu monitor EN het hebben van een energiebalans waarmee je het e.e.a. bekeken hebt, kan er weinig mis gaan. Je merkt vanzelf dat als de accu wat ouder wordt en minder goed presteerd

Q Ik heb nu het merendeel van de 12V apparaten via een 1,5mm2 kabeltje lopen. Of is 2,5mm2 echt verstandiger?
A Afhankelijk van het gevraagde vermogen en lengte van de draad. 1,5mm2 is wel erg dun. In fabrieks campers wordt o.h.a. 2,5mm2 gebruikt en voor de koelkast 4mm2.

Q Ik zou graag een schakelaar tussen de Multiplus en de accu willen plaatsen, zodat ik het nullast verbruik van de Multiplus kan uitzetten.
A de multi+ kan je met een eenvoudige schakelaar aan/uit zetten op afstand. Zelf heb ik ook een multi+ en zet steevast dat ding 's avonds uit. Ik moet dat gebrom (welliswaar zacht) 's nachts niet. Ideaal ding is het hebben van een multi control. Daarmee kan je de walstroom mee instellen. Te verbinden met een cat5 kabel.

Q Zijn er nog andere op- en/of aanmerkingen op mijn schema en overzicht?
A welk schema?

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Plaats reactie