Vervangen Schaudt EBL door ander model

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Emile15
Berichten: 38
Lid geworden op: wo 22 jul 2020, 20:37

Vervangen Schaudt EBL door ander model



Bericht door Emile15 »

Wij hebben problemen met een defecte Schaudt 630B/LT631 (zie viewtopic.php?t=8475370) en omdat een en ander nogal lang duurt vroeg ik me af of het mogelijk is om de Schaudt EBL 630 die wij hebben te vervangen door een ander model (bijvoorbeeld de EBL 208 S / EBL 211 + LT411). Heeft iemand hier ervaring mee?
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Vervangen Schaudt EBL door ander model



Bericht door Arie55 »

Wat doet je Schaudt dan niet meer? Zo'n ebl is niets meer dan een verdeeldoos met wat zekeringen en een verouderde accu laadinstallatie. De bestaande stekkers kunnen verschillen. Mijn ervaring strekt in deze tot het geheel weglaten van de ebl en een aparte zekeringen verdeeldoos en de omvormer/lader voor het opladen te gebruiken.
De waterhoeveelheden aangevers kan een item worden

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Emile15
Berichten: 38
Lid geworden op: wo 22 jul 2020, 20:37

Re: Vervangen Schaudt EBL door ander model



Bericht door Emile15 »

Zie de link.
Gebruikersavatar
Wim Corduwener
Berichten: 373
Lid geworden op: ma 15 aug 2016, 17:06
Locatie: Enschede

Re: Vervangen Schaudt EBL door ander model



Bericht door Wim Corduwener »

Als je op Marktplaats zoekt op het type ELB dan kom je iemand tegen waar je je defecte ELB kunt inruilen veer een gerepareerde… niet voor niks natuurlijk.
Arie55 schreef:
zo 06 jun 2021, 12:45
Zo'n ebl is niets meer dan een verdeeldoos met wat zekeringen en een verouderde accu laadinstallatie.
Ik heb er niet zo heel veel verstand van, maar volgens mij gebeurt er nog wel wat meer:
Gebruikshandleiding schreef: Het elektroblok bevat een accuoplaadmodule, de complete verdeling en de zekering van het 12 V-stroomcircuit, een accubewakingsmodule en andere besturings- en bewakingsfuncties. Het elektroblok functioneert alleen in combinatie met het bedieningspaneel.
Als het elektroblok sterk wordt belast, reduceert het ingebouwde laadapparaat de laadstroom om het laadapparaat tegen oververhitting te beveiligen. Het elektroblok wordt bijvoorbeeld sterk belast als een lege woonruimteaccu wordt geladen, daarnaast verbruikers zijn ingeschakeld en de omgevingstemperatuur te hoog wordt.
Tijdens het rijden worden de startaccu en de woonruimteaccu parallel geladen. Als de motor wordt uitgeschakeld, scheidt het elektroblok de beide accu's van elkaar, zodat ontladen van de startaccu door de 12 v-verbruikers in het woongedeelte uitgesloten is.
Met de accu-keuzeschakelaar kan de laadmodule in het elektroblok worden ingesteld op het type woonruimteaccu ("lood-gel" of "lood-zuur") dat in het voertuig is ingebouwd.
De accubewaking in het elektroblok bewaakt de spanning in de woonruimteaccu. Als de accuspanning onder 10,5 V daalt, schakelt de accubewaking alle 12-V-verbruikers uit. Het veiligheids-/aftapventiel wordt niet uitgeschakeld, zodat het gesloten blijft.
Een koelkast met een automatisch energiekeuze-systeem schakelt automatisch om op gaswerking.
Er gebeurt best wel wat onder die bijrijdersstoel; een stoelverwarming lijkt me overbodig. 8-)
Van een KIP-caravan 44 TTZ overgestapt naar een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk, dubbellucht, achterwielaandrijving en luchtvering achter.
Emile15
Berichten: 38
Lid geworden op: wo 22 jul 2020, 20:37

Re: Vervangen Schaudt EBL door ander model



Bericht door Emile15 »

Dit geeft geen antwoord op de vraag. Toch bedankt voor de reactie.
Gebruikersavatar
Wim Corduwener
Berichten: 373
Lid geworden op: ma 15 aug 2016, 17:06
Locatie: Enschede

Re: Vervangen Schaudt EBL door ander model



Bericht door Wim Corduwener »

Je kunnen informeren via Camper Tools.
Van een KIP-caravan 44 TTZ overgestapt naar een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk, dubbellucht, achterwielaandrijving en luchtvering achter.
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Vervangen Schaudt EBL door ander model



Bericht door Arie55 »

Sommige keuzes die de Schaudt fabrikant maakte, hoeft niet. Als een accu vol is, hoeft die niet geladen te worden. Waarheid als een koe, maar dat doet die wel. Het afschakelen van apparatuur doen de apparaten zelf, door te 'kijken' of er voldoende spanning aanwezig is.

Het afschakelen van de vorstbeveiliging, wil ik juist niet. Spanning weg, water weg. In een koude nood situatie is dat ok. Zo'n status kent dat apparaat niet. Wel het is koud en/of er is geen spanning. In al de decennia dat ik kampeer en camper, heb ik nog zo een noodsituatie meegemaakt. Ik was er altijd op voorhand bedacht op; wegzetten, water eruit. Een soort ritueel.

De aanwezige keuze lood-gel of lood-zuur laadcycli is achterhaald. Moderne opladers zijn veel beter toegerust.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Emile15
Berichten: 38
Lid geworden op: wo 22 jul 2020, 20:37

Re: Vervangen Schaudt EBL door ander model



Bericht door Emile15 »

Bedankt voor de reacties. Ik heb inmiddels ook reactie van zowel LMC als ook Schaudt. Beide zeggen dat elk type EBL door hetzelfde type vervangen moet worden. Ik snap nog steeds niet goed waarom er zo veel verschillende typen zijn terwijl hun functie nogal beperkt is, maar wie ben ik? Misschien is het ook wel een marketing zaak om in business te blijven. Ik kan niet wachten tot iemand uitvogelt hoe je de hele zaak met een Raspberry kunt sturen! Overigens zou ons blok inmiddels door Schaudt gerepareerd/geherprogrammeerd en onderweg zijn. Ik ben benieuwd.
Plaats reactie