De WiFi terreur op campings en camperplaatsen?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
AadenAnke
Berichten: 13177
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: De WiFi terreur op campings en camperplaatsen?



Bericht door AadenAnke »

Dat zou ik niet weten :shh: snap dat allemaal niet. Gelukkig is mijn zoon een hoog opgeleide ICT die dat allemaal voor ons doet. Maar gewoon het gemak waar men mee zegt wel ff in iemand zijn spullen te gaan zitten klooien :bang: dat soort gevoelens krijg ik daar van. Iets van met je fikken van andermans spullen en fatsoen bedoel ik dan

Gr. Aad
Gebruikersavatar
Vmax-Idioot
Berichten: 650
Lid geworden op: di 23 jul 2013, 9:49
Locatie: Kerkrade

Re: De WiFi terreur op campings en camperplaatsen?



Bericht door Vmax-Idioot »

hmm.... de enige wifi-terreur die ik ooit heb meegemaakt, was in Zuid-Frankrijk op Camping Beach Garden.
Daar was gratis WiFi bij de bar en 's avonds stonden steevast honderd internetverslaafden voor onze camper te wachten of hun "fix" (letterlijk en figuurlijk), omdat wij net binnen het bereik van het Wifi-modem stonden.
Met aanslaande honden in de camper, in combinatie met 2 slapende kinderen was ik het na een avond of 3 zo spuugzat dat ik naar de bar gelopen ben en het modem heb uitgetrokken. Probleem opgelost.....duurde 5 dagen voordat men in de bar in de gaten had dat het modem niet werkte.... ;-)
1995 Laika Ecovip 6 op Iveco Turbo Daily 35-12
--------------------------------------------------
Afbeelding
AadenAnke
Berichten: 13177
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: De WiFi terreur op campings en camperplaatsen?



Bericht door AadenAnke »

Begrijpelijk maar had netter geweest als je dat iom de bar had geregeld toch. Het lijkt tegenwoordig wel dat als er geen internet is de wereld vergaat is noodzakelijker dan voedsel lijk het wel

Gr. Aad
PE1OPQ Theo
Berichten: 4559
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 16:24
Locatie: Gasselternijveen

Re: De WiFi terreur op campings en camperplaatsen?



Bericht door PE1OPQ Theo »

Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet mee heb gemaakt, dat mijn WiFi gestoord zou worden door andere gebruikers.
Maar nu sta ik ook niet op camper plekken.
Of, en dat kan natuurlijk ook, heb ik het nooit in de gaten gehad :D

Theo
Gebruikersavatar
KTManiac
Berichten: 3210
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 16:04
Locatie: Made

Re: De WiFi terreur op campings en camperplaatsen?



Bericht door KTManiac »

AadenAnke schreef:
di 01 jun 2021, 17:18
Dat zou ik niet weten :shh: snap dat allemaal niet. Gelukkig is mijn zoon een hoog opgeleide ICT die dat allemaal voor ons doet. Maar gewoon het gemak waar men mee zegt wel ff in iemand zijn spullen te gaan zitten klooien :bang: dat soort gevoelens krijg ik daar van. Iets van met je fikken van andermans spullen en fatsoen bedoel ik dan

Gr. Aad
Zow, weer een beetje tot rust gekomen?
Tipje: niet alles serieus nemen. :wink: :-B
AadenAnke
Berichten: 13177
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: De WiFi terreur op campings en camperplaatsen?



Bericht door AadenAnke »

Nou het gemak waar het mee geschreven wordt neem ik wel serieus

Gr. Aad
PE1OPQ Theo
Berichten: 4559
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 16:24
Locatie: Gasselternijveen

Re: De WiFi terreur op campings en camperplaatsen?



Bericht door PE1OPQ Theo »

ja en ook het gemak waarop je het leest :D
Bij de meesten is het standaard inlognaam en standaard wachtwoord niet eens aangepast.
Daar stap je dus zo naar binnen, met 2 vingers in je neus en met de ogen dicht :D
En er zijn ruim voldoende programmaatjes te vinden, die je toegang geven tot een WiFi punt.
Probleem is dat de broncode van de versleuteling bekent is, en als je die weet is dat hetzelfde als of je een loper hebt voor sloten op een deur.
Gelukkig weten vele dit niet, maar laat je niet in de luren leggen hierdoor, slechte mensen heb je overal.
En laten die voor de rechter niet al te veel meer weten ( :-B ) maar dit soort informatie weten ze wel.
En als je heel veilig wilt, alleen verbindingen op MAC adres toelaten.

Theo
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13343
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: De WiFi terreur op campings en camperplaatsen?



Bericht door hathi »

Gelukkig,behoor ik tot een andere groep geen WiFi,dan gebruik ik ook geen telefoon of Tablet,kan makkelijk zonder, en bellen gaat altijd,mocht er iets dringends zijn
Hans
Gebruikersavatar
KTManiac
Berichten: 3210
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 16:04
Locatie: Made

Re: De WiFi terreur op campings en camperplaatsen?



Bericht door KTManiac »

AadenAnke schreef:
di 01 jun 2021, 19:23
Nou het gemak waar het mee geschreven wordt neem ik wel serieus
Ik neem het gemak waarmee mensen niet eens de moeite nemen ook maar een korte blik te werpen in de installatiehandleiding van een MiFi ook serieus.
Daarin staat namelijk altijd nadrukkelijk gemeld het standaard password aan te passen.

En inderdaad, als ik iets niet serieus bedoel schrijf ik dat ook met gemak. :)

Misschien maakt m'n opmerking hier juist wel een paar mensen bewust van 't risico.
Heb ik m' n goede daad voor vandaag ook weer gedaan. :thumbup:
MarcoG
Berichten: 175
Lid geworden op: ma 29 jul 2019, 0:10
Locatie: Enschede

Re: De WiFi terreur op campings en camperplaatsen?



Bericht door MarcoG »

Het "inbreken" in andermans router valt onder de wet computervredebreuk en zou ik zeker niet zomaar toegeven op een openbaar forum als je al bereid bent deze wet te overtreden.

Het 802.11 protocol voor wifi is trouwens echt veel slimmer dan alleen de wet van de sterkste dus het is zeker niet zo dat degene met de sterkste router/hotspot altijd wint. Ook dichter bij je router zitten heeft niet altijd een beter resultaat zolang je de andere devices ook kunt ontvangen.
Wi-Fi Collision Avoidance Mechanisms

Wi-Fi collision avoidance mechanisms include inter-frame spacing for different high-level frame types (for instance, control versus data frames) and a contention window to introduce randomness into the distributed medium contention logic of radio transmitters since there is no central source of coordination between Wi-Fi stations.

Inter-frame spacing provides priority access for a select few types of control frames necessary for proper network operation. The Short InterFrame Spacing (SIFS) value is used for acknowledgements that must directly follow the previous data frame; DCF InterFrame Spacing (DIFS) is used for non-QoS data frames; Arbitrated InterFrame Spacing (AIFS) is used for QoS data frames and is variable based on the WMM Access Category (AC) to which the frame is assigned. Before every frame transmission, Wi-Fi stations select a random timer value within the contention window range and countdown until the timer expires (unless the medium was idle immediately prior, in which case the contention window timer may be skipped). Only then are stations allowed to transmit the frame if the medium is still idle. If a collision occurs (as implied by the absence of an acknowledgement frame), then the transmitting stations double the contention window size to reduce the probability of a subsequent collision, up to a fixed maximum contention window size. This is called Truncated Binary Exponential Backoff. The initial small contention window size is referred to as the Contention Window Minimum (CWMin) and the capped maximum size is referred to as Contention Window Maximum (CWMax). When WMM QoS is in use, both inter-frame spacing and the contention window size vary based on the WMM AC to which the frame belongs, providing a statistical advantage for higher priority traffic over lower priority traffic. This method of probability-based medium contention introduces a large amount of network overhead to minimize the possibility of a frame collision.

Note – the term "frame collision" is technically inaccurate for wireless networks. The RF energy from two simultaneous transmitters do not actually collide in the air and affect one another; rather the radio receiver is unable to distinguish between the two signals to accurately decode the data from the desired transmission.
bron: https://blogs.arubanetworks.com/industr ... ontention/
Helaas kon ik geen Nederlandstalige bron vinden met deze info, sorry.

Voor ieder systeem is natuurlijk een grens en als er echt te veel devices zichtbaar zijn op hetzelfde kanaal zullen er alleen nog maar "frame collision" optreden, dit komt vooral door devices die verder kunnen zenden dan ontvangen. ze ontvangen het andere signaal niet en zender er overheen zonder dit te weten.

Dus als iedereen het vermogen van zijn hotspot in de camper zou kunnen aanpassen naar het minimum benodigde (moet je echt 300 meter plus van de camper nog op je eigen hotspot kunnen werken) zou dit systeem alleen maar beter werken met minder "collisions" en betere wifi voor iedereen en zit je een keer op hetzelfde kanaal als de camping wifi dan deel je de snelheid met alle andere gebruikers op de camping die op hetzelfde accesspoint verbonden zijn dus de camping gebruikers hebben nauwelijks in de gaten dat er een gebruiker meer is op hetzelfde kanaal.
Gebruikersavatar
KTManiac
Berichten: 3210
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 16:04
Locatie: Made

Re: De WiFi terreur op campings en camperplaatsen?



Bericht door KTManiac »

MarcoG schreef:
wo 02 jun 2021, 2:12
Het "inbreken" in andermans router valt onder de wet computervredebreuk en zou ik zeker niet zomaar toegeven op een openbaar forum als je al bereid bent deze wet te overtreden.
Dat geef ik dan ook niet toe, ik geef alleen aan dat het vaak heel eenvoudig kan omdat een gebruiker het eenvoudigweg nalaat de simpelste basismaatregelen te nemen (password veranderen zoals ook gewoon in de installatiehandleiding staat). Daar hoef je geen ICT'er voor te zijn.

Het eventueel toegeven dat je bereid bent deze wet te overtreden is geen enkel probleem hoor. Ook niet op een publiek forum.
Ik ben ook bereid om wel 's 150km/u (en het restje....) te rijden, met losse handen te fietsen, illegaal films te downloaden of eens een straatje in te rijden waar een bordje 'bestemmingsverkeer' staat. Die bereidheid is geen enkel probleem, het doen en erop betrapt worden mogelijk wel. :angel:
Het 802.11 protocol voor wifi is trouwens echt veel slimmer dan alleen de wet van de sterkste dus het is zeker niet zo dat degene met de sterkste router/hotspot altijd wint. Ook dichter bij je router zitten heeft niet altijd een beter resultaat zolang je de andere devices ook kunt ontvangen.
Klopt helemaal, het enige wat werkt is een zo rustig mogelijk kanaal kiezen.
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5996
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: De WiFi terreur op campings en camperplaatsen?



Bericht door TestCase »

Simpel gezegd werkt 'collision detect and avoidance' net als op een verjaardagsfeestje. Iedereen luistert en begint pas te praten wanneer het stil is. Beginnen er dan bijv. 2 tegelijk te praten dan horen ze dat, stoppen ze en een willekeurig moment later proberen ze het weer. Zijn er echter veel te veel mensen die iets willen zeggen dan verstoren we elkaar omdat we toch door praten of er komen mensen niet aan de beurt.

Ik startte dit draadje niet om iemand aan de paal te nagelen maar om mensen bewust te maken van wat er speelt.


//Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8596
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: De WiFi terreur op campings en camperplaatsen?



Bericht door seth_space »

PE1OPQ Theo schreef:
di 01 jun 2021, 19:53

En als je heel veilig wilt, alleen verbindingen op MAC adres toelaten.

Theo
Nee, dat is schijnveiligheid.
Macadress wordt tijdens opbouw van verbinding onversleutelt doorgegeven en kan iedereen dus zo zien.
Macadress spoofen (nadoen) is herl simpel.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5996
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: De WiFi terreur op campings en camperplaatsen?



Bericht door TestCase »

Klopt maar voert wel erg ver voor de gewone gebruikers. Helemaal veilig is met (SSL) certificaten maar dat heb je niet zomaar opgezet.
Maar dat was het zijsprongetje?

Als we nu allemaal de 'auto' instelling bij de kanaal keuze gebruiken ben ik al blij!



//Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Plaats reactie