De WiFi terreur op campings en camperplaatsen?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5996
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

De WiFi terreur op campings en camperplaatsen?



Bericht door TestCase »

De laatste weken hebben we op verscheidene plaatsen in NL gestaan en daar is me opgevallen dat veel camperaars een een mifi of hotspot gebruiken. Zonder dat deze camperaars het zich realiseren veroorzaken ze regelmatig een flinke verstoring van de aangeboden wifi. Deze wifi zenders zitten nl. vaak op dezelfde kanalen als de wifi van de CP. Mijn buurman heeft dan prima bereik, vlak onder zijn eigen zender, maar ikzelf zit zonder WiFi totdat ze vertrekken. Afgelopen weekend had de CP 2 wifi zenders, een op kanaal 1 en een op kanaal 6. Kanaal 1 was te zwak voor ons maar op kanaal 6 zaten NEGEN andere wifi zenders van camperaars te vechten om bandbreedte. ALLE andere kanalen waren vrij!
Zelf had ik dus geen enkele kans om van de CP WiFi gebruik te maken en zag een paar keer anderen ook 'modderen'.
En het is zo eenvoudig om even een ander kanaal te kiezen, installeer een WiFi analyzer en check welk kanaal vrij is en dus niet stoort, liefst een zo ver mogelijk van andere gebruikte kanalen. WiFi is zeer gevoelig voor dit type verstoring.

\\Kees
AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
Marzel
Berichten: 43
Lid geworden op: do 15 apr 2021, 23:20
Locatie: Zoetermeer

Re: De WiFi terreur op campings en CP's



Bericht door Marzel »

Wat is nou precies de "terreur" :?:
Vind dat je vlag niet echt de lading dekt.

Als je het al zo'n probleem vindt, dan maak je toch een A4-tje waarin je uitlegt hoe mensen hun eigen Mifi op een ander kanaal kunnen zetten en dan deel je dat uit als je het probleem tegenkomt.
Als niet iedereen daarin wil meegaan (noem ik het nog steeds geen terreur), dan wellicht een paar wel wat dan verlichting geeft op de band.
Er kan zoo veel opgelost worden met een beetje overleg.
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5996
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: De WiFi terreur op campings en CP's?



Bericht door TestCase »

Iedere mifi is anders dus een A4tje?
Vraagteken in titel was weggevallen, bedoel het ook om te informeren. Screenshot van wifi analyzer toegevoegd.




Afbeelding
AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
RobMG
Berichten: 249
Lid geworden op: di 19 apr 2016, 20:58
Locatie: Hoevelaken

Re: De WiFi terreur op campings en CP's?



Bericht door RobMG »

Kees, het ligt natuurlijk aan mijn gebrek aan kennis op dit terrein, maar ik snap het niet. Je geeft aan dat het simpel is om het wifi kanaal te wijzigen, maar hoe dan? Of kan alleen de beheerder van de cp wifi dat doen? Bij voorbaat dank. Groet Rob.
PE1OPQ Theo
Berichten: 4559
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 16:24
Locatie: Gasselternijveen

Re: De WiFi terreur op campings en camperplaatsen?



Bericht door PE1OPQ Theo »

Volgens mij is het heel simpel door de WiFi kanalen keuze op automatisch te zetten?
Dan krijg je deze opeenstapeling niet.

Theo
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5996
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: De WiFi terreur op campings en camperplaatsen?



Bericht door TestCase »

Elke wifi zender gebruikt een kanaal, hotspot of mifi of.... Dat kanaal stel je in op die zender, dus de hotspot, mifi,... en vaak kan automatisch ook. Gebruik je een kanaal dat al in gebruik is dan stoor je jezelf en anderen.
Kanaal nummers lopen van 1 t/m 13.
Dus heb je een mifi of maak je een hotspot (thetering) dan ben je verantwoordelijk voor de kanaalkeuze.

//Kees


AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Jan en Simonne
Berichten: 18588
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 9:05
Locatie: Provincie Groningen

Re: De WiFi terreur op campings en camperplaatsen?



Bericht door Jan en Simonne »

Dus ik zou op mijn telefoon een app moeten downloaden, waarmee ik een kanaal kan kiezen?
Of bedoel je die kastjes, die de camping wifi oppikken?
Ik zet meestal mijn telefoon op tetheren, zeker in Nederland.
Dan maak ik geen gebruik van de camping wifi.
Slava Ukraini

Nooit meer een Hymer!


De kunst van het niks doen is moeilijk om te leren.
Maar als je het eenmaal goed kan, heb je het er de gehele dag druk mee.
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4368
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: De WiFi terreur op campings en camperplaatsen?



Bericht door jheeck »

TestCase schreef:
di 01 jun 2021, 8:19
Dus heb je een mifi of maak je een hotspot (thetering) dan ben je verantwoordelijk voor de kanaalkeuze.
Die verantwoordelijkheid wordt door geen enkele verkoper van die apparatuur onder de aandacht gebracht.

Je vraagt nogal wat van de gemiddelde gebruiker van een mifi routertje als je wil dat die hier rekening mee houdt. Die heeft dat ding gekocht als 'plug and play' apparaat en weet niet eens hoe 'ie de beheerinterface zou moeten openen. SSID en wachtwoord staan ook in de meeste gevallen op de fabrieksstandaard. Ik moest net op mijn Android-telefoon ook even zoeken naar de kanaalinstellingen van de hotspot, daar denkt volgens mij echt niemand over na.
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
Gebruikersavatar
Regent L
Berichten: 117
Lid geworden op: zo 02 feb 2014, 11:41
Locatie: Holten

Re: De WiFi terreur op campings en camperplaatsen?



Bericht door Regent L »

Ik heb even gekeken op mijn Samsung S8. Als ik die instel op tethering wordt de hotspot ingesteld op 2,4 GHz en der kanaalinstelling is auto.
Nu is die instelling niet snel even te wijzigen en ik kan me voorstellen dat niet iedereen de moeite neemt om de volgende stappen te zetten,
- Instellingen
- Hotspot aanzetten
En dan via het onopvallende menu met de drie verticale puntjes naar
- mobiele hotspot figureren,
daarna naar beneden scrollen om de
- geavanceerde instellingen
te vinden en dan nog bedenken dat de - kanaalinstelling op 2, 4 GHz staat en
- suto
waar je een ander kanaal zou kunnen kiezen
Niet echt gebruikersvriendelijk!
Gelukkig is de standaard instelling 'auto'.


(Tekst is aangevuld, vandaar de wijziging)

Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3874
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: De WiFi terreur op campings en camperplaatsen?



Bericht door henk en lila »

Ik kan 2,4 of 5 gHz kiezen maar geen kanaal, staat op 'auto".
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: De WiFi terreur op campings en camperplaatsen?



Bericht door DJSmiley »

In de praktijk is het niet te voorkomen.

Op de 2.4 heb je 13 kanalen, maar zit er overlap waardoor je netto maar 3 echt afzonderlijke kanalen hebt (1 / 6 / 11)

Op de 5Ghz heb je meer mogelijkheden, maar ook daar zitten de nodige mitsen en maren aan. 4 kanalen zonder problemen, de rest zijn DFS kanalen. Niet elk apparaat ondersteunt dat, en er zijn ook nog eens verschillende toegestande vermogens afhankelijk van de frequentie
En ga je meerdere kanalen bundelen dan gebruik je ook weer meerdere kanalen tegelijk.

Bij veel apparaten staat zowel het kanaal als channel width op auto. Dat allemaal goed zetten vergt een goede sitesurvey die verder kijkt dan alleen wifi kanalen en ook rekening houd met andere apparatuur op die frequenties. Wil je dat optimaal doen dan is dat eigenlijk niet te doen.

Zendvermogen omlaag, 20 of 40Mhz brede kanalen en liefst 2.4Ghz uit in een mifi router zou het meest ideaal zijn, maar dat kun je niet verwachten van 95% van de mifi gebruikers (nog los van het feit dat het soms nieteens in te stellen is)

Een telefoonhotspotje is nog beperkter...

Overigens zijn die 'wifi repeaters' met een single radio nog erger. Die (re)broadcasten op hetzelfde kanaal als ze ontvangen....
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
doov
Berichten: 1793
Lid geworden op: wo 13 sep 2017, 12:09
Locatie: Rotterdam

Re: De WiFi terreur op campings en camperplaatsen?



Bericht door doov »

Of je neemt een ruime internet bundel en een vers telefoontje met 5G.
CaradoT135
Berichten: 2297
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: De WiFi terreur op campings en camperplaatsen?



Bericht door CaradoT135 »

Dat is geen oplossing!
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: De WiFi terreur op campings en camperplaatsen?



Bericht door Atoz »

Je kunt evenmin verwachten dat de grote campers de kleine busjes niet in de schaduw zetten, of juist wel...
Verder heb ik zulke slechte wifi ervaringen, overal, niet alleen op een cp, dat ik via het gsm netwerk werk.
En soms is die snel soms is die graag, maar werkt wel.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Plaats reactie