Mifi aanschaffen?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Lonewolf
Berichten: 385
Lid geworden op: ma 31 jan 2011, 17:23
Locatie: Altea / Spanje

Mifi aanschaffen?



Bericht door Lonewolf »

Ik ben een absolute leek op het gebied van elektronica. Dus vergeef me als er al een draadje loopt over deze materie en verwijs me a.u.b. naar dat draadje.

In mijn camper heb ik een schotel met Astra, omdat ik destijds de camper in Duitsland gekocht heb. In principe hoeven we geen TV in de camper. De afgelopen acht jaar de TV niet aan gehad.

Nu lees en hoor ik over mifi. Naar ik begrijp kun je daar geen TV mee zien, maar wel internetten en streaming mee kijken.

Kan iemand me even “idiot proof” uitleggen hoe e.e.a. werkt, wat een goed apparaat is, of er accessoires bij horen en wat het kost.

Ik woon in Spanje. Normaal reizen we door heel Europa, maar door het virus reizen we dit jaar waarschijnlijk alleen door Spanje, stukje Frankrijk en Portugal, mits toegestaan.

Bij voorbaat dank.
Gebruikersavatar
cor heku
Berichten: 861
Lid geworden op: di 12 jun 2018, 16:53
Locatie: Best

Re: Mifi



Bericht door cor heku »

In de rechterbovenhoek kun je MIFI intikken bij "zoek" en dan komt er veel info tevoorschijn.
Succes
cor
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8596
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Mifi



Bericht door seth_space »

Als je draadloos internet in je camper wilt zijn er een aantal opties.
1: je hebt reeds een smartphone met data abonnement.
2: je wilt los van je telefoon altijd draadloos internet in je camper.

1: zet je smartphone op "hotspot" ( per merk is het aanzetten wat anders maar meestal zit bij de notificaties wrl een snelkoppeling om dat aan en uit te schakelen.
Je kunt vervolgens bijv je laptop met dat hotspot verbinden en je hebt internet.

2:
Je wilt altijd internet ipv een Evt smartphone. Je hebt dan een 4g lte apparaat nodig. Een mifirouter ook wel genoemd. Voorbeeld: 4G kuwfi (zoek hiernaar op Google voor leveranciers)
Naast dat apparaat heb je ook nog een datasim nodig van een provider. Bijv kpn of Vodafone of 'T mobile.
Je stopt die datasim in je mifirouter en maakt contact met je laptop.
Instellingen van mifirouter zijn merkgebonden dus lastig precies aan te geven.
Laatst gewijzigd door seth_space op ma 31 mei 2021, 19:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Lonewolf
Berichten: 385
Lid geworden op: ma 31 jan 2011, 17:23
Locatie: Altea / Spanje

Re: Mifi



Bericht door Lonewolf »

Dank voor de reacties.

Als ik zoek op mifi krijg ik 2.200 hits. En die staan vol met voor mij volkomen onbekende terminologie.
Gebruikersavatar
Zadowolony
Berichten: 1926
Lid geworden op: ma 23 okt 2017, 16:14

Re: Mifi



Bericht door Zadowolony »

https://www.dualband.nl/mifi-router/

Lees dit eens, word duidelijk uitgelegd.
Gebruikersavatar
Karelkaywa
Berichten: 1118
Lid geworden op: za 15 nov 2014, 13:46
Locatie: Castricum

Re: Mifi



Bericht door Karelkaywa »

Een paar jaar geleden was ik ook het spoor bijster. Kwam uiteindelijk via www terecht op: https://www.mifi-hotspot.nl/producten/h ... r-caravan/
Staat voldoende informatie op om een keus te maken. Eventueel kun je bellen en om een advies vragen. Zo heb ik dat indertijd ook gedaan.
Groeten van Karel
(Kaywa was de naam van mijn laatste Duitse Herder)
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8596
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Mifi



Bericht door seth_space »

Even een concreet voorbeeld voor de hierboven genoemde optie 2.
Je hebt nodig een datasim van een provider.
Dat kan een pre paid zijn of een abonnement. Bedenk vooraf wat je wilt doen om te bepalen hoeveel data je nodig hebt. Je hebt alleen data nodig, dus geen bellen en SMS.
Voorbeeld https://www.simonlyabonnementen.com/sim ... -internet/


Daarnaast heb je een 4g lte router nodig (ook wel mifi genoemd)
Voorbeeld € 51,11 | 800S AC800S Unlocked Netgear Aircard 450Mbps 3G 4G Router Lte Draadloze Mobiele Wifi Band 28 700mhz Mifi
https://a.aliexpress.com/_vC2m9J

Voor ca 50 a 60 euro slaag je al. Ook bij bol. Com of Amazon. Nl

Je plaatst de datasim in de mifi router en deze zet een dataverbinding op die je kunt delen.
De mifi router zal werken zoals je gewend bent van het wifi router thuis.
Bij de instellingen heb je een wachtwoord gekozen of de mifi router heeft er een reeds ingesteld.
Leg verbinding op dezelfde wijze als thuis met WiFi met je laptop oid en je hebt internet.

Voordeel van die losse datasim is dat je soms in het buitenland goedkoop een lokale provider kunt gebruiken door daar een data sim te kopen.
De meeste nl datasim werken echter ook in het buitenland. Voorwaarden zijn per provider te vinden.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Lonewolf
Berichten: 385
Lid geworden op: ma 31 jan 2011, 17:23
Locatie: Altea / Spanje

Re: Mifi



Bericht door Lonewolf »

Andermaal dank.

Ik ga kijken en lezen.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Mifi



Bericht door Aloys »

Belangrijk is: heb je nu een abonnement met veel data, dan kun je gewoon je telefoon als hotspot gebruiken. Zo doe ik het ook.

Echter, kun je in Spanje een goedkope sim kopen met heel veel internet GigaBytes, dan zou je zo'n MiFi kunnen aanschaffen. Dan stop je daar die sim in.
(Stop je die goedkope sim in je eigen telefoon dan heb je wél internet maar kun je niet meer bellen en je bent onbereikbaar!)

In plaats van een MiFi aanschaffen kun je daarvoor ook je vorige smartphone gebruiken: de goedkope datasim erin en in de camper permanent aan de spanning hangen, als hotspot.

Zelf heb ik (binnen Nederland) een onbeperkt internet-abonnement. In de camper hangt mijn telefoon dus permanent aan de spanning en hebben we 24uur/dag internet, net als thuis.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4368
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: Mifi aanschaffen?



Bericht door jheeck »

Naast het lijstje opties van Aloys kun je ook overwegen een dual-sim telefoon aan te schaffen, dan kun je er in het buitenland altijd een lokale datasim bij stoppen zonder je bereikbaarheid op te geven.
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4251
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Mifi aanschaffen?



Bericht door JoopBrekken »

Een groot voordeel van een mifi, of 4g / 5g router is dat de antennes daarin beter zijn als in een smartphone, dus betere ontvangst in slechte omstandigheden!
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4368
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: Mifi aanschaffen?



Bericht door jheeck »

Daar zit ik ook mee, met die ontvangst. De telefoon bij een raam of dakluik leggen helpt maar daar wordt die van mij gauw te warm. Ik heb zowel een werk- als privéabonnement en de sim van het werkabonnement kan tijdens vakantie wel naar een mifi router overgezet worden, puur voor internet.
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Mifi aanschaffen?



Bericht door Aloys »

Ideale oplossing, de baas betaalt! :D
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
Karelkaywa
Berichten: 1118
Lid geworden op: za 15 nov 2014, 13:46
Locatie: Castricum

Re: Mifi aanschaffen?



Bericht door Karelkaywa »

Voordeel Mifi is de betere inwendige antenne. Maar de laatste dagen staan wij in Friesland op plekken waar nauwelijks signaal is. Dan prik ik de externe antenne er in en plaats deze door het dakluik op het dak van de camper. En dan heb ik
Voldoende sterk signaal om te internetten.
Groeten van Karel
(Kaywa was de naam van mijn laatste Duitse Herder)
Plaats reactie