Aansluiten bedrading

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Strikethebell
Berichten: 94
Lid geworden op: ma 05 sep 2011, 22:01
Locatie: Wolvega

Aansluiten bedrading



Bericht door Strikethebell »

Hallo,

Vorig jaar heeft het elektrisch systeem prima gefunctioneerd. Omdat ik nu verder ben met de definitieve opzet heb ik eerst alles los gehaald. Ik ben nu even de draad kwijt en heb daardoor enige hulp nodig. Die hoop ik hier te krijgen. Het volgende: ik heb de laadregelaar van het zonnepaneel aangesloten direct op de accu met een zekering ertussen. De laadkabel vanaf de startaccu heb ik aangesloten op de Orion-Tr Smart. De plus van de uitgaande heb ik gezekerd op de accu aangesloten en de min op de accu?? Onder de laadregelaar zit de shunt, die moet ik nog aansluiten. De ene kant naar de min op de accu, de andere naar ?? Op de vraagtekens zoek ik nog naar antwoorden evenals tips over hoe ik de installatie verder nog kan perfectioneren qua veiligheid/handigheid.

868BB0B8-1A8C-41D7-9E82-52F771784F92.jpeg
868BB0B8-1A8C-41D7-9E82-52F771784F92.jpeg (314.86 KiB) 638 keer bekeken
myway
Berichten: 15525
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Aansluiten bedrading



Bericht door myway »

Alles wat op de min van de accu moet zitten op de shunt en dan één kabel van de shunt naar de accu.
Strikethebell
Berichten: 94
Lid geworden op: ma 05 sep 2011, 22:01
Locatie: Wolvega

Re: Aansluiten bedrading



Bericht door Strikethebell »

Nu dan nog van de min van de accu naar de min van de startaccu of het chassis van de auto? Ik had vorig jaar alle minnen bij elkaar aan het chassis volgens mij (niet bedoeld om daarover in discussie te gaan). Alleen maar hardop denkend. Wat is het voordeel van alle minkabels naar de shunt?
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51275
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Aansluiten bedrading



Bericht door Kroppie »

dan meet de shunt ALLES wat er in of uit de accu gaat , zodat jij precies weet hoe het met de hhaccu gesteld is, alles waarvan de min van direkt op de hhaccu zit, word NIET gemeten.

de min van de startaccu gewoon laten zoals het is, dus niet op die shunt aansluiten, de shunt met bijbehorend meetinstument, is bedoeld voor enkel hh accu, wil je die ook meten dan zou ik een aparte shunt + meter daarvoornemen i.v.m. de hoge stroom die bij een startmotor kan lopen, maar is niet gebruikelijk om te doen bij de startmotor, ook niet omdat dat moeilijk is de buiten zijde van de startmotor zit direkt op het motorblok en is dus al met min (via massakabel met min startaccu) verbonden.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Strikethebell
Berichten: 94
Lid geworden op: ma 05 sep 2011, 22:01
Locatie: Wolvega

Re: Aansluiten bedrading



Bericht door Strikethebell »

Voor mijn beeld: ik sluit alle kabels op de shunt aan, ook de min van het zonnepaneel? Dan 1 kabel van shunt naar huishoudaccu? Dan nog van de min van de accu naar het chassis?
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22840
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Aansluiten bedrading



Bericht door PaulBng »

Strikethebell schreef:Dan nog van de min van de accu naar het chassis?
Nee. Aan de min van de accu alleen (via een kabel) de shunt (en het kabeltje naar de meter).
Alle andere aan de andere kant van de shunt.



Paul
myway
Berichten: 15525
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Aansluiten bedrading



Bericht door myway »

Het staat zo duidelijk op de doos
Strikethebell
Berichten: 94
Lid geworden op: ma 05 sep 2011, 22:01
Locatie: Wolvega

Re: Aansluiten bedrading



Bericht door Strikethebell »

De doos is er al net meer, omdat ik het vorig jaar allemaal al eens geïnstalleerd had. Maar volgens mij zit het probleem in de massa. Het lampje van de Orion brandt niet en dat komt volgens mij omdat ik geen circuit maak of hoe je dat ook maar noemt. De plus komt van de startaccu en waar gaat de min dan weer terug? Want dat is toch nodig? Ik begreep uit een eerdere reactie, dat ik niets naar massa terug hoefde te verbinden, maar misschien heb ik dat verkeerd begrepen.
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Aansluiten bedrading



Bericht door 309T16 »

Je configuratie wel eens uitgetekend? Werkt zeer verhelderend.
jansloos
Berichten: 6869
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Aansluiten bedrading



Bericht door jansloos »

En ik neem aan, dat de los hangende bedrading maar tijdelijk is?
Dat het definitief wat "netter/degelijker gedaan wordt?
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Aansluiten bedrading



Bericht door Atoz »

Op velen hun foto van hun elektrische installatie zie je dat er bezuinigd werd op de aankoop van duur materiaal.
Niks mis mee trouwens, ook ik doe dat regelmatig.
En dan zie ik jouw foto en stel vast dat de aankoop van duur materiaal geen enkele garantie is dat het ook correct bekabeld gaat worden.
En dan koppel je alles ook nog eens los zonder enige nota te nemen van hoe het aangesloten is.

Jammer.
Zonde van het geld.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Aansluiten bedrading



Bericht door 309T16 »

Inderdaad voor verbetering vatbaar. TS vraagt wel advies hierover.

4 goede producten, nu nog de afwerking!

Beter is het de kleurcodering van de draden consequent te houden.
Dikte van de verbruikersbedrading is mij onduidelijk.
Zekeringen plaatsen en vooral dichter op de bron.
Alles vastbinden (tyraps) en zo leggen, dat als er wat breekt/losschiet, de bewuste draad niet kortsluiting kan maken. Dat is nu namelijk wel mogelijk.
Dit is ronduit gevaarlijk.

Accu wordt nog vastgezet?
Strikethebell
Berichten: 94
Lid geworden op: ma 05 sep 2011, 22:01
Locatie: Wolvega

Re: Aansluiten bedrading



Bericht door Strikethebell »

Tuurlijk wordt dit straks netjes afgewerkt. Gaat me nu ook niet om de dikte van de bekabeling, dat heb ik vorig jaar al berekend, maar eerst om het werkend te krijgen. De Orion heeft geen spanning. Dan is er dus iets niet goed. Mijn vraag is nu dus in eerste instantie ook hoe ik alle massadraden aansluit. Alles naar de shunt, dan van de shunt naar de min van de hhaccu. Dan nog van de min van de hhaccu naar de massa van de auto? Dat is het?
Gebruikersavatar
Duco
Berichten: 947
Lid geworden op: wo 02 mar 2005, 9:53
Locatie: Staphorst

Re: Aansluiten bedrading



Bericht door Duco »

Plaats reactie