Een 12V laadapparaat Samebike?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2606
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Een 12V laadapparaat Samebike?



Bericht door jan- »

Hoofdnoorman schreef:
wo 02 jun 2021, 16:21
Nou, dat is dan toch niet helemaal juist.
Als je met 2 amp laad, pakt de lader gemiddeld 110 tot 120 uit het stopkontakt. Staan filmpjes op Youtube.
Die 120 wordt door de omvormer (85% rendement) gemaakt dus uit jouw HH accu verdwijnt 135 Watt. Terwijl er idd maar 84 Watt geladen wordt.
Met de 12Volt lader (93% rendement bij 42 Volt) is dit dus 90 Watt uit de HH- accu. Het scheelt je dus 45 Watt per uur.
Is die 93% gemeten? Het gaat toch om deze converter?: https://nl.aliexpress.com/item/1005001960887949.html
En die heeft volgens de omschrijving een rendement van 85%. En dat zal dan in het gunstigste geval zijn denk ik.

Maar met 85% is het nog steeds gunstiger dan de omweg via 230V. Ook voor het laden van laptops enz. is dit veel slimmer. Maar omdat het verbruik van een laptop minder is, zal de winst wat lager zijn, maar daar staat tegenover dat voor laptopladers goedkope kant en klaar oplossingen zijn. Je zou die fietslader met een schakelaar ook nog als laptoplader kunnen gebruiken. Die hebben meestal 19V nodig. Maar dat gaat alleen als je de uitgangspanning met een potmeter kan instellen en dat gaat met deze converter dacht ik niet.

Zo'n 230V fietslader heeft dan wel een slecht rendement als hij 120W uit het stopcontact nodig heeft om 84 Watt te leveren. Dat is 120 / 84 = 1,41. Dus er gaat dan 41% verloren. En die 36 Watt zou dan zonder ventilator afgevoerd moeten worden.

Verder ik vraag me ook af of zo'n 12V/230V omvormer de 85% wel haalt. Dat zal denk ik ook in het meest gunstigste geval zijn. Dus het zal mij niet verbazen dat er meer energie verloren gaat met de omweg van de 230V methode.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15352
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Een 12V laadapparaat Samebike?



Bericht door Hoofdnoorman »

Nou Jan,
ik kan je blij maken. Het opgegeven rendement is bij de laagste spanning opgewerkt tot aan de hoogste spanning met het maximale vermogen. Al jaren geleden ben ik de test tegen gekomen en heb toen de "oude versie met 4 digits LED" aangekocht om mijn hybride accu te laden. Daarvoor heb ik deze lader zelf getest met mijn 36 Volt fietsaccu. en zat aan de 96 %. En ja, ik moet er wel bij zeggen dat ik nu niet bepaald echt super meters heb gebruikt. Ik heb een Fluke, maar ten tijde van die test waren de zekeringen kapot welke ik pas later van een forumlid heb gekregen.
Maar, na zo ongeveer een 60 tal gebouwde laders kan ik vertellen dat je met de omvormer en de originele lader voor dezelfde hoeveelheid energie twee accu's kunt laden tegenover bijna drie stuks met de StepUp.
De lader die naar forumlid Dorsthorst is gegaan heb ik helaas niet uitgebreid kunnen testen omdat ik zelf niet een passende fietsaccu had. Ik moet nu weer eentje bouwen voor een Bosch accu. Hiervoor gebruik ik dus het oude type. Die is wel een paar euro duurder, maar daarvan kan ik mooier de controlelampjes wegbouwen.

De laatst gebouwde levert 2 amp bij 54 volt is dus 108 Watt. Dit is dus slechts 13% van de maximale belasting.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 963
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: Een 12V laadapparaat Samebike?



Bericht door Metor »

Het rendement van DC-DC laders (CV-CC 12V>36V) is inderdaad erg hoog.
Zelf heb ik 4 jaar terug precies het rendement van een goedkope chinese CC-CV lader gemeten op 94%.
Voor metingen zie link viewtopic.php?p=1649245#p1649245
Verwacht dat 96% misschien net haalbaar is bij een goed ontwerp.
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2606
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Een 12V laadapparaat Samebike?



Bericht door jan- »

Wel raar dat ze dan op Aliexpress met een veel ongunstige specificatie adverteren. Meestal is het andersom. En ik kan me ook voorstellen dat als er toch al een ventilator in zit, ze minder moeite doen om een hoog rendement te halen. De warmte wordt nu toch wel afgevoerd. En juist bij lagere belasting zou het rendement van een DC/DC converter minder kunnen gaan worden. Daarom was ik benieuwd hoe het nu in de praktijk werkt.

En zijn die youtube filmpjes dan niet van de al weer wat oudere 230V laders? Ik kon ze niet zo gauw vinden. Ik dacht dat de wat modernere 230V fietsladers inmiddels een rendement hebben van beter dan 85%. Zie viewtopic.php?f=10&t=8470016&start=18

Niet dat ik de oplossing van Hoofdnoorman niet handig vind. Want vooral omzetten naar 230V en weer terug van 230V is zeker niet slim. Maar ik vraag me af of het voordeel vaak echt zo groot is als nu wordt beweerd.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15352
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Een 12V laadapparaat Samebike?



Bericht door Hoofdnoorman »

Ontelbare malen hebben we op het forum geopperd dat het ook niet nodig is om een 12 Volt laadmogelijkheid te hebben als je altijd aan de paal staat. Een kwh kost dan meestal maar 50 cent en een volle accu dus iets meer dan de helft en zal zo'n 35 cent zijn.

De lader is belangrijk voor de mensen die vrij staan en een niet al te hoog zonvermogen hebben. En dan maakt het wel degelijk uit. Zelf heb ik 1260 Wp op het dak liggen en heb ik die lader ook niet nodig. Maar ik gebruik hem wel.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Ganss
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 29 nov 2020, 17:16

Re: Een 12V laadapparaat Samebike?



Bericht door Ganss »

Even een check voor mezelf of ik het grove rekensommetje goed toepas.
fietsaccu 48V 10,4 ah. Om de volledig lege fietsaccu te kunnen laden met een 12V huishoudaccu en een DC-DC sep-up converter zou ik dus 48x10,4= plm 500 Watt /12 = plm 42 A van de HH accu trekken. (verliezen niet meegerekend) klopt deze denkwijze?
Het leven is wat er met je gebeurt, terwijl je bezig bent met het maken van andere plannen.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15352
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Een 12V laadapparaat Samebike?



Bericht door Hoofdnoorman »

Voor het grove rekensommetje klopt dit.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13346
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Een 12V laadapparaat Samebike?



Bericht door hathi »

Hoofdnoorman schreef:
di 15 jun 2021, 20:50
Ontelbare malen hebben we op het forum geopperd dat het ook niet nodig is om een 12 Volt laadmogelijkheid te hebben als je altijd aan de paal staat. Een kwh kost dan meestal maar 50 cent en een volle accu dus iets meer dan de helft en zal zo'n 35 cent zijn.

De lader is belangrijk voor de mensen die vrij staan en een niet al te hoog zonvermogen hebben. En dan maakt het wel degelijk uit. Zelf heb ik 1260 Wp op het dak liggen en heb ik die lader ook niet nodig. Maar ik gebruik hem wel.
Juist Rudy,gewoon doorgaan,al heb ik er dan ook geen van jouw…..het is een uiterst handig ding,mocht je deze wel willen gebruiken al is het ook maar voor nood…zeker voor diegene die geen 230V of Omvormer in de camper ( willen) gebruiken
Hans
Gebruikersavatar
evdoetelaar+larana
Berichten: 6715
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
Locatie: Schijndel

Re: Een 12V laadapparaat Samebike?



Bericht door evdoetelaar+larana »

Vandaag het 12V laadapparaat voor de fietsaccu's per post ontvangen. Made by Rudy (hoofdnoorman). Daarmee meer flexibiliteit gekregen voor het laden van de fietsaccu's en daar kun je alleen maar blij van worden. Het laadapparaat ziet er zeer verzorgt en professioneel uit, mooi vakwerk. Rudy heeft zelfs de moeite genomen om er een gebruiksinstructie bij te voegen. Nogmaals dank hiervoor Rudy. Nu maar is gaan gebruiken (moeten we eerst wel wat km's fietsen om de fietsaccu's te ontladen).

IMG_3756.jpg
IMG_3756.jpg (104.15 KiB) 350 keer bekeken
IMG_3757.jpg
IMG_3757.jpg (121.37 KiB) 350 keer bekeken
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
Gebruikersavatar
jackentiny
Berichten: 228
Lid geworden op: ma 08 dec 2014, 21:39
Locatie: Stein

Re: Een 12V laadapparaat Samebike?



Bericht door jackentiny »

Hoofdnoorman schreef:
wo 02 jun 2021, 0:02
Neen Paul, dat heb ik niet. Eigenlijk is de enige manier om er achter te komen door de accu los te schroeven. Waren wij daar al niet eens mee bezig geweest?
Dan is het nog even een zoekplaatje met de mogelijke uitkomst dat het niet gaat lukken, al zou ik het graag willen.
De mijne heb ik maar eens open gemaakt, hier viewtopic.php?f=10&t=8464296&p=2065124& ... l#p2065124 al eens gepost ,

Groet,
Jack
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15352
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Een 12V laadapparaat Samebike?



Bericht door Hoofdnoorman »

Tsja Jack, ik ben geen elektrotechnicus. Ik heb die foto al gezien in dat topic, maar ik weet ook niet wat ik er mee aan moet. Mogelijk zou ik fysiek de accu in handen hebbend, misschien een oplossing kunnen vinden. Zelf denk ik dat er gewoon een BMS parallel met de eigen BMS in de accu kan. Deze hoeft dan niet voor de stroomvoorziening te zorgen, doch slechts alleen voor het laden. Zo'n BMS kost ongeveer 15 euro. Er moet natuurlijk nog plaats voor zijn. Ze zijn ongeveer 10 x 6 x 0,5 cm.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
jackentiny
Berichten: 228
Lid geworden op: ma 08 dec 2014, 21:39
Locatie: Stein

Re: Een 12V laadapparaat Samebike?



Bericht door jackentiny »

Dank voor je reactie Rudy,
er is inderdaad geen plaats in de accu voor een extra bms, maar zou het dan een optie kunnen zijn om een aftakking te maken van +en- van het accupakket (vóór de bms, op de foto cn001 en cn 002 ) en daar te laden met een extra bms of is dit te simpel?

Groet,
Jack
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15352
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Een 12V laadapparaat Samebike?



Bericht door Hoofdnoorman »

Neen, dat kan niet.
Een BMS zorgt dat elke cel (serie cellen) gelijkmatig geladen worden. De enige mogelijkheid is dan in de accu een aparte molex stekker te monteren. Waarschijnlijk heb je 10 cellenparen, dus zal er een 11 polige stekker moeten komen. In dat geval kan de BMS extern blijven.
Dan komt er misschien nog een software probleem. De software kan misschien op hol slaan omdat, bijvoorbeeld, de software denkt dat de accu leeg is (immers dat zal ergens zijn opgeslagen) en plotseling ziet dat de accu weer is geladen.
Op een moment dat de accu echt versleten is, kun je dit geintje proberen.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
jackentiny
Berichten: 228
Lid geworden op: ma 08 dec 2014, 21:39
Locatie: Stein

Re: Een 12V laadapparaat Samebike?



Bericht door jackentiny »

Dank voor je antwoord en advies Rudy,
ik wacht wel tot ie bijna kaduk is anders zou het wel eens een dure les kunnen worden :bang:
Vooralsnog gewoon met omvormer en originele lader laden,

Groet,
Jack
Plaats reactie