Advies over zonnepanelen met 100w absorptie koelkast

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
rzwiebel
Berichten: 194
Lid geworden op: ma 01 mar 2010, 14:36
Locatie: Venray
Contacteer:

Re: Advies over zonnepanelen met 100w absorptie koelkast



Bericht door rzwiebel »

Breng jouw energiebehoefte in beeld. Dat kan heel goed aan de hand van een excel-formulier dat je op deze site kunt downloaden. Tevens vind je daar een toelichting. zie https://www.zwiebelfam.nl/elektrische-e ... in-balans/
Een adoptiekoelkast op 12V is een heel slecht idee; als je op stroom wil dan kun je die beter omruilen tegen een compressor-koelkast, maar ook dan moet je rekening houden met een verbruik van bijna 500 Wh per dag.
Geef onze aarde niet uit handen aan verwoesters, laag volk en leeghoofden. (Konstantin Paustovski 1892-1968)
Niets is geheel waar en misschien zelfs dat niet; Ik leg me toe op 't schrijven van levend Nederlands. Maar ik heb schoolgegaan. (Idee nrs 1 en 41, Multatuli)
AadenAnke
Berichten: 13175
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Advies over zonnepanelen met 100w absorptie koelkast



Bericht door AadenAnke »

Het kijken in de portemonnee van een ander heb ik vaak geprobeerd maar is me nog nooit echt goed gelukt.
Om echt wat te kunnen zeggen zal er een gedegen schatting van verbruik moeten zijn dan moet de opbrengst daar gelijk of het liefst iets groter zijn. Dan zijn er in principe 2 opties gebruik verlagen of opbrengst verhogen aan beide hangt een prijskaartje wat daarmee te doen moet TS zelf beslissen. Mijn advies is bereken eerst wat je echt nodig hebt en kijk of je daar op kan bezuinigen.zag pas nog een kleine keukenkoelkast 230voltt oude AAA+ voor 165euro nieuw met een leuke omvormer? Maar ben je in het bezit van een koelkast die op gas kan dan scheelt dat veel euro's lastig hoor van een afstand zeggen wat goed of verkeerd is

Gr. Aad
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Advies over zonnepanelen met 100w absorptie koelkast



Bericht door Atoz »

DiffRental schreef:
za 22 mei 2021, 12:31
Als je een beetje verder denkt dan is mijn advies heel zinvol, blijkbaar te hoog gegrepen............
Dat goedkope zuinige koelkastje van je heeft ook nog een omvormer nodig, die kost je toch al snel 200€.
Ofwel toch een compressorkastje op 12 volt, kost toch ook al snel.... 300€?
En bij de aankoop van dat zuinige koelkastje moet je dan weer goed opletten dat je een compressorkoelkast koopt.
Verder is het ook niet zinvol om mensen hun verstandige vermogens te bespreken :shh:

Maar je kunt er inderdaad ook van uit gaan dat als deze mensen meespelen met de Spaanse kerst lotterij en ze dus de eerste prijs gaan winnen, waarna ze jouw idee wel kunnen volgen, dus is jouw advies dan weer wel zinvol.
Euuchhh?

Mensen die op de manier van de vraagsteller willen gaan leven, hebben meestal andere ideeën over geld en luxe.
Waarmee ik niet bedoel dat het armoede moet zijn, maar je kunt zelfs met geld op de bank zuinig leven / denken.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Advies over zonnepanelen met 100w absorptie koelkast



Bericht door Kroppie »

ik denk/weet dat je met een klein huishoud compressor koelkastje(+-100ltr) op 230 volt via een extra thermostaat op een omvormer op de accu dat je dan met de helft van genoemd energie gebruik uitkomt, eigen ervaring in zd frankrijk, per dag zo,n 20 a 25Ah .

jos
Laatst gewijzigd door Kroppie op za 22 mei 2021, 13:06, 1 keer totaal gewijzigd.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
FrankJC
Berichten: 1417
Lid geworden op: do 05 okt 2017, 15:38
Locatie: Aa en Hunze

Re: Advies over zonnepanelen met 100w absorptie koelkast



Bericht door FrankJC »

rzwiebel schreef:
za 22 mei 2021, 12:39
Een adoptiekoelkast op 12V
Bij welke stichting kan ik mij melden :?: :mrgreen:
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Advies over zonnepanelen met 100w absorptie koelkast



Bericht door Atoz »

Misschien heeft de vraagsteller wat aan de ervaring van dit topic over een betaalbare compressor koelbox
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Advies over zonnepanelen met 100w absorptie koelkast



Bericht door de Jonckheer »

Een klein 12 volt compressor kastje is idioot duur, dat weer iedereen. Wil je geen gas blijft over een klein huis koelkastje op een omvormer. Koop je een goede, voorheen A+++ ben je minder stroom kwijt dan bij die dure 12 volt kast omdat die A+++ beter geïsoleerd is dan een 12 volt kastje waar niet eens een energielabel op zit.
Een accu 80% ontladen is alleen goed voor de accuboer want dan ben je snel weer terug voor een nieuwe want geen enkele lood accu vind dat leuk. 50% is max, liever nog minder.
hevala
Berichten: 20
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 17:08

Re: Advies over zonnepanelen met 100w absorptie koelkast



Bericht door hevala »

Wij hebben een Ford Transit Nugget. Die heeft standaard een Dometic compressor koelkast die dus op 12 volt werkt. Zelfs als je aan de 230Volt staat blijft dat zo. Een compressor koelkast gebruikt minder energie dan een absorptie koelkast. Als je vrij wil staan lijkt mij dat dus ook de beste optie.
Zomers is de koelkast wel de grootste stroomverbruiker. 's Winters doet bij ons de ventilator van de standkachel (op diesel) mee, maar dan is er minder te koelen. Gas hebben we alleen om op te koken.
Wij hebben ook flexibele zonnepanelen. Direct op het dak geplakt. Wellicht zal je minder opbrengst hebben bij veel zon door een verhoogde temperatuur. Maar ja. Dan is dus ook volop zon en is de accu sowieso snel opgeladen. Werkt bij ons al een jaar of 7 prima
Wij staan eigenlijk nooit aan een stroompaal. Reizen is nu met de corona wat minder; maar in 2019 waren we zo'n 5 maanden op pad. Steeds zonder stroompaal.
hevala
Berichten: 20
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 17:08

Re: Advies over zonnepanelen met 100w absorptie koelkast



Bericht door hevala »

Bij onze Ford Transit Nugget (type 2006-2013) zit standaard een 140Ah huishoudaccu. Bij C20. Die C waarde is relevant als je accu's met elkaar wil vergelijken (om geen appels met peren te vergelijken).
We gebruiken een 17" laptop om opgenomen series enzo te bekijken. Die verbruikt ook best wel wat stroom (95watt bij 230 volt). Wij hebben hiervoor een 12volt-19V step-up gemaakt van aliexpress onderdelen. Kan ook met een eenvoudige 12V-230V DC-AC omvormer.
Wij hebben een forse omvormer van 1500 Watt. Langdurig hoog watt verbruik is killing voor een niet al te grote accu. Maar wij gebruiken die voor onze Nespresso maar kort (een minuutje of zo 1150 watt) en voor een 500Watt waterkoker. In 7 minuten hebben we ongeveer 500 cl aan de kook.
Toen we nog geen zonnepanelen hadden was 3 dagen vrij staan goed te doen zonder de accu op te laden.
Inmiddels hebben een LiFePo4 accu (en zonnepanelen); maar dat is een andere prijsklasse.
Een 200Ah huishoudaccu is fors voor een Ford Transit. Maar wat reserve is altijd goed voor het comfortgevoel.
Scheidingsrelais om te voorkomen dat je de startaccu leegtrekt lijkt me altijd zinvol.
rhomodel
Berichten: 585
Lid geworden op: do 07 jun 2018, 22:52

Re: Advies over zonnepanelen met 100w absorptie koelkast



Bericht door rhomodel »

Ik vind het toch wel weer opmerkelijk en is een trend nu het mooie weer er weer aankomt (of zou moeten aankomen): een nieuw lid op het forum stelt een brandende vraag, er breekt bijna oorlog uit over de vraag en we struikelen over elkaar heen om het goede advies te geven, en het leukste van alles is dat de vragensteller zich verder stil houdt.. Niet eens de moeite neemt om een voorstel bericht te plaatsen op het algemeen deel v/h forum viewtopic.php?f=1&t=8427641 Dus voor wie zijn we hier nou allemaal antwoorden aan het typen: voor de vraagsteller? :thumbdown:
Julius
Ergens in Friesland aan het water
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Advies over zonnepanelen met 100w absorptie koelkast



Bericht door Kroppie »

we beantwoorden de vraag van steller, en ik heb zoiets van doe met mijn antwoord je voordeel er mee of niet,lig er verder niet wakker van.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Advies over zonnepanelen met 100w absorptie koelkast



Bericht door Arie55 »

Ik ga een eind met je mee Julius. Terug koppelen zou wel prettig zijn. Hetgeen ook wel voor de garde die hier al wat langer rond huppelt geldt.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31858
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Advies over zonnepanelen met 100w absorptie koelkast



Bericht door Bob Diesel »

Ik heb hier over dat terug koppelen al iets geschreven
Maar dat werd niet op prijs gesteld :wink:

Afbeelding
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Loes en Jort
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 11:39

Re: Advies over zonnepanelen met 100w absorptie koelkast



Bericht door Loes en Jort »

Hallo allemaal,

Allereerst wil ik even zeggen dat ik het ook niet netjes vind van mezelf dat ik eerder niks liet weten en niet antwoord gaf na al jullie inzet.
Het is inderdaad even moeilijk navigeren door alle uiteenlopende ervaringen adviezen en informatie in de reacties (voor een leek), maar er komen ook hele goede dingen uit. Daarom stel je immers ook de vraag.
Ik ben nogal een chaoot, dus ik kon ook niet echt beslissen wat ik met al die informatie moest, maar aan de andere kant moet dat nou ook weer niet zo moeilijk zijn als die koelkast, of eerder mijn gebrek aan kennis, waar ik inmiddels een beetje nijdig van word. Ik ben mij ook bewust van mijn gebreken, dus hé, hierbij mijn excuses daarvoor.

Afgelopen week heb ik op jullie advies eerst eens mijn berekening van het verwachte verbruik opnieuw gedaan (dus zonder 100w koelkast en wat andere eigenlijk niet heel nodige verbruikers) en besloten een flex paneel van 100wp te kopenz en hh accu van het type wat ik eerder noemde van 110ah c10, ontlaadbaar tot 70% zonder schade.
Ik wil eigenlijk de koelkast daar op aansluiten, maar dan alleen voor de ontsteking van het gas. De kabels naar de schakelaar daarvoor ontbraken dus ik heb uitgezocht wat ik daarvoor moest hebben en ik hoop dat ik nu alles in place heb om de accu er aan het andere end aan te zetten. Ik weet niet zeker of dat zo kan, en ik wil de koelkast niet kapot maken door het verkeerd te doen, dus ik rij m naar een monteur die ook verstand heeft van elektra die er wel even naar wilt kijken en dan zie ik wel weer even verder.
Als hij het op lpg ook niet doet, dan gooi ik dat ding er uit en ga ik kijken naar een alternatief. Maar veel geld hebben we niet, dus meer dan 200 hebben we er niet voor over. Sowieso zijn we gelukkig redelijk makkelijk met die dingen, dan maar geen koeling. En anders kan je altijd nog zo'n elektrische koelbox er in zetten denk ik.

Heel erg bedankt voor jullie advies. Ik kan er nu nog even verder mee en ik zal af en toe lezen wat jullie allemaal hadden gezegd in de voorgaande berichten mocht de monteur de koelkast niet aan de praat krijgen.

Loes en Jort
Plaats reactie