Advies over zonnepanelen met 100w absorptie koelkast

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Loes en Jort
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 11:39

Advies over zonnepanelen met 100w absorptie koelkast



Bericht door Loes en Jort »

Hoihoi! Mijn vriend en ik hebben in Februari een mooie Ford Transit 100-diesel camper uit '88 gekocht :-B, waar we komende jaren in gaan wonen/werken/reizen. We zijn er lekker mee bezig om de camper reisklaar te maken, maar sommige dingen vind ik toch echt best lastig om beslissingen over te nemen zonder technische achtergrond, of eigenlijk ook redelijke ervaring met klussen....

Nu willen we zonnepanelen op het dak omdat we off-grid willen kunnen staan. We hebben een vast dak met een bolling, dus we dachten aan (semi) flexiebel paneel van ongeveer 150w. We verwachten ongeveer iets meer dan 1000wh per dag te verbruiken, maar dat is vooral door de 750wh aan absorptie koelkast (100w, 12v). We zullen ons vooral ophouden aan de kust van Spanje en Portugal waar in de zomer gemiddeld 10 zonuren zijn, en in de winter 5. Vanwege de warmere temperaturen plakken we de panelen op aan het dak gemonteerde latjes of rubbers o.i.d. om te zorgen voor goede ventilatie. Om het wattage tekort in de winterdagen op te vangen denken we aan een 200Ah deep-cycle (tot 20% ontlaadbaar) AGM Accu (link naar voorbeelden onderaan). Nu kom je toch al snel rond de 500 euro aan aanschaf van de accu en het paneel samen, en omdat dit voor ons veel geld is ga ik dus twijfelen, wil ik dit, of kan het anders?

In een iets concretere zin ben ik nu eigenlijk op zoek naar advies over de volgende vijf punten:
1) Vinden jullie de accu-paneel combinatie realistisch? Ervanuitgaande dat we eigenlijk onbeperkt, of in ieder geval langer dan een week, willen kunnen staan.
2) Waar moet ik op letten bij de aanschaf van een (semi)-flex zonnepaneel? Ik weet dat mono-kristalijn een beter rendament geeft, maar verder niet veel.
3) Zijn we misschien een beetje onlogisch bezig met die absorptie koelkast?
4) Bij de beschrijving van de accuus wordt er een C-waarde (C20, C100, C10) genoemd. Nu weet ik ongeveer dat bij een 200Ah met C20 betekend dat die accu in totaal 200Ah kan leveren over 20 uur, maar niet wat dat concreet betekend over de geschiktheid van de accu.
5) Nu weet ik dat er van die scheidingsrelais bestaan waardoor je de huishoudaccu met de dynamo van je bus kan opladen (zonder bij stilstaan de startaccu leeg te trekken). Heeft iemand hier ervaring hiermee? Hoe lang moet je bijvoorbeeld rijden om een 200Ah accu op te laden?

Het zou heel tof zijn als iemand ons verder kan adviseren zodat we de knoop kunnen doorhakken en de boel eindelijk kunnen aanschaffen en instaleren!

Alvast heel erg bedankt !

Lieve groet,
Loes :wave:

Accuus:
https://www.amperewinkel.nl/product/bea ... nepanelen/

https://online-accu.nl/Batterijen-voor. ... U4EALw_wcB


Zonnepanelen:
https://www.bol.com/nl/p/zonnepaneel-se ... oductTitle

https://www.obelink.nl/vechline-flexibe ... e_axis=150
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51272
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Advies over zonnepanelen met 100w absorptie koelkast



Bericht door Kroppie »

plat op een camperdak zal een paneel +-80% van zijn maximum leveren, dat is dus 8x 15 =120 watt, de absorptiekoelkast op 12 volt gebruikt +- 8 ampere, en omdat hij op 12 volt niet thermostatisch geregeld is, is dat gedurende 24 uur dat maakt 24x 8=192 Ah, het paneellevert gedurende die +- 10 uur gedurende de ZOMER 100Ah, kom je dus op een zomerse dag met volle zon al zo,n 92Ah tekort, enkel al door koelkast gebruik, dan heb je nog geen licht e.d gedurende de rest v de avond, en dan kun je zelf de situatie in de herfst/winter wel invullen.
ik zou zeggen een absorptiekoelkast op gas of een compressor koelkast, en grotere of meer panelen, en vanwege de kortere levensduur en hoge prijs ben ik geen voorstander van (semi)flex panelen.
succes met een toch wel moeilijke beslissing

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Advies over zonnepanelen met 100w absorptie koelkast



Bericht door veetee »

Welkom.
Ik neem aan dat je met absorptiekoelkast de standaard camper/caravan koelkast bedoelt, deze gaan zowel op 230V, gas en 12V. Als je aan de stroompaal staat gebruik je dus 230V, als je rijdt staat 'ie op 12V van de dynamo, en sta je stil zonder beschikking over 230V, dan staat 'ie op gas. Op 12V kan dus alleen tijdens het rijden. Dat betekent dat dat verbruik tijdens rijden geen probleem is, want dat wordt direct door de dynamo geleverd. Tijdens stilstaan op gas, dus ook geen belasting voor de hh accu. Die 1000 Wh zul je dus even opnieuw moeten berekenen.
Mocht je dagverbruik toch 1000 Wh (83 Ah) zijn (het loont de moeite om dit zo nauwkeurig mogelijk te berekenen aan de hand van het verwachte verbruik van gebruikers, gebruiksduur van elke gebruiker etc. etc.), dan heb je minimaal (afhankelijk van het type accu) 186 Ah accucapaciteit per dag nodig (accu nooit verder ontladen dan 50%). Wil je 3 dagen vrij kunnen staan bijvoorbeeld, dan heb je dus 3 x zoveel nodig. Maar ik denk dat die 1000 Wh wat overschat is.
Een paneel van 150 Wp is een kleintje voor jouw bedachte gebruiksdoeleinden. Koop een (of zelfs meerdere, indien het dak groot genoeg is) groot huispaneel van 365 Wp, die 150 Wp is echt te klein als je permanent wil wonen en/of veel vrij staan.
Last but not least - Als je € 500 investeren al veel vind, denk dan nog maar eens heel goed na...
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31964
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Advies over zonnepanelen met 100w absorptie koelkast



Bericht door Bob Diesel »

Vaak hadden toen de campers ook niet veel laad vermogen
Om daar dan een 200 ah 50 a 60 kg HH accu in te doen
Als daar al plaats voor is

Hoe groot en hoe zwaar is,mag de damper hebben

Gasflessen zijn mn in SP goedkoop voor een absorptie kast
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Advies over zonnepanelen met 100w absorptie koelkast



Bericht door Atoz »

Onafgezien van het beschikbare budget,...

Je dak vol panelen, kost je 1€ per Wp
Vergeet flexibele panelen, duur en toch niet duur genoeg om goede panelen te kopen, 10 x de prijs bij de chinees zijn goede, zie maritieme wereld
Accu.... LiFePO4 is de oplossing, AGM, werkte perfect, maar voor RT leven in een camper, zelfs in Spanje ... LiFePO4
Laadregelaar, vergeet goedkoop goedkoop chinees spul. Alles onder 50€ zou ik niet betrouwen.

Allemaal heel erg negatieve informatie om jullie te ontmoedigen, maar staat er in die camper geel koelkast die ook op gas werkt? Geef ze een goede onderhoudsbeurt en gas kost in Spanje goedkoop.

Kun je later nog geld uitgeven...
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
pwhooftman
Berichten: 1822
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Advies over zonnepanelen met 100w absorptie koelkast



Bericht door pwhooftman »

Wat ik hier nog niet gelezen heb is dat je ook bij de witgoedhandel een nieuwe 230V koelkast kunt kopen voor een paarhonderd euro, die je middels een omvormer van stroom voorziet
- het vermogen van zo'n koelkast is veel lager (60 watt of zoiets, dus rond de 5 ampere)
- en die draait niet continu waardoor het verbruik op een dag nog lager uitvalt
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13417
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Advies over zonnepanelen met 100w absorptie koelkast



Bericht door hathi »

Maar..gebruikt toch weer stroom,welke ze al tekort komen,?
Hans
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1599
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Advies over zonnepanelen met 100w absorptie koelkast



Bericht door DiffRental »

De koelkast is jullie probleem.
Investeer in een energie zuinige oplossing, ofwel een absorbtie koelkast op gas gebruiken ofwel een compressor koelkast.
Heb je genoeg aan een kleine koelkast, investeer dan in b.v. In een Dometic CoolFreeze CDF 36. In praktijk verbruikt ie bijna niets en met bewolkt weer kunnen zelfs de daglicht panelen de stroom voorziening makkelijk bijhouden.
Groeten Peter
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Advies over zonnepanelen met 100w absorptie koelkast



Bericht door veetee »

Daglicht panelen.... is er ook nachtlicht dan? OVer de term daglicht panelen hebben we lang geleden al eens een draadje gehad...
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1599
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Advies over zonnepanelen met 100w absorptie koelkast



Bericht door DiffRental »

Ze praten zelf over zon uren, panelen leveren al behoorlijk wat opbrengst bij daglicht.

Maar goed, als je overal over wil muggeziften.
Groeten Peter
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51272
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Advies over zonnepanelen met 100w absorptie koelkast



Bericht door Kroppie »

bij de een heet het zonlicht, bij een ander daglicht, och als ze het daglicht maar kunnen verdragen, en vermogen leveren zonder een vermogen te kosten.

als voorbeeld wat mogelijk is qwa prijs en vermogen:
https://www.solar-bouwmarkt.nl/325wp-fu ... 79541.html

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1599
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Advies over zonnepanelen met 100w absorptie koelkast



Bericht door DiffRental »

Het gaat om de berekening die ze zelf maken.
In de zomer 10 zon uren en winter 5.
Panelen leveren echt wel langere tijd stroom dan 10 uur in de zomer.

Mijn panelen leveren bij bewolkt/half bewolkt weer makkelijk 1 tot 3A, met zo’n zuinig koelkastje heb je eigenlijk al 14 uur geen verbruik uit de accu.
Groeten Peter
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Advies over zonnepanelen met 100w absorptie koelkast



Bericht door Atoz »

Ze hebben geen zuinige koelkast(je)
Ze hebben ook geen plannen / budget om veel zonnepanelen aan te kopen / plaatsen.
Grote accucapaciteit / eventueel zelfs LiFePO4 kan ook niet met hun budget.

Dus ofwel stopt het met te roepen dat het kan omdat ik het kan, met mijn installatie
Ofwel geef je deze mensen zinvol advies.
En dan zal die koelkast op gas moeten draaien.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1599
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Advies over zonnepanelen met 100w absorptie koelkast



Bericht door DiffRental »

Atoz schreef:
za 22 mei 2021, 12:20
Dus ofwel stopt het met te roepen dat het kan omdat ik het kan, met mijn installatie
Ofwel geef je deze mensen zinvol advies.
Als je een beetje verder denkt dan is mijn advies heel zinvol, blijkbaar te hoog gegrepen............

Wat je bespaart op een dure installatie van kleine flex panelen en dure accu’s kun je al bijna een zuinig koelkastje kopen.
Zie link van Kroppie, tel daar 2 semi tractie accu’s van 90 a 100 Ah bij en je hebt geld over.
Groeten Peter
Plaats reactie