Lion fietsaccu-geknutsel

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
jansloos
Berichten: 6868
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Lion fietsaccu-geknutsel



Bericht door jansloos »

Ik ben maar even "voor mezelf begonnen" met een nieuw topic, over een oud onderwerp.
"voor mijzelf" omdat ik hier al vragen gesteld heb:

viewtopic.php?f=10&t=8476187

Het gaat over Li-ion accus/cellen.

Die heb ik meegevraagd na revisie van de fietsaccu, om er mee te knutselen/experimenteren/ de materie doorkrijgen, enz.
En toch met pensioen, niet met de camper weg, tijdverdrijf.

Had ik in het voorgaande topic gezegd er mee te stoppen, je weet, ook 'technisch' bloed kruipt........

Voorzichtig de boel losgemaakt, -af en toe een vonkje en gloeiende aansluitlippen- maar dat hoort bij het leerproces :-B

Hoe zit het in elkaar:

Dit hele blok bestaat uit 50cellen. 10 blokken van 5 cellen, die parallel aan elkaar zitten en die 10 blokken (van5) zitten weer in serie.
TranX accupack (Klein).jpg
TranX accupack (Klein).jpg (108.3 KiB) 701 keer bekeken
Elke Li-Ion cel geeft 3,7 volt.
10 Cellen achter elkaar (in serie) geeft dan 37 Volt.

1 zo'n cel is maar iets van 2,3Ah (2300mAh)
Zijn we met lood/zuur accu's voorzichtig met parallel aansluiten, -en dan ook nog kruislings de plus en min aansluiten-, hier zetten ze er gewoon 5 naast elkaar, en niks kruislings gewoon recht toe recht aan.
Zo kom je aan 11Ah.


Hier 2 blokken van 5 cellen parallel, die aan de onderkant met plus en min aan elkaar zitten, zodat deze twee blokken in serie staan en dan 7,4 Volt geven.
De cellen met de witte ringetjes zijn de plussen, die zonder de minnen.
De ringetjes zitten er, om te voorkomen dat de (plus) lippen over de buitenkant (de min) gebogen kunnen worden en zo sluiting maken.
Fiets accus blok parr (Klein).jpg
Fiets accus blok parr (Klein).jpg (86.28 KiB) 775 keer bekeken
Wat doe ik er mee??
Ja, wat doe ik er mee. Wat kan ik er mee. Zou ik bv een kleine 12Volt Li-Ion accu kunnen maken?
We gaan t zien..

Totaal heb ik 10 blokken van 5 parallelle cellen.
Omdat ze parallel staan, blijft de spanning 3,6Volt. wat wel hoger wordt, is het aantal Ah.
5x 2,3 Ah geeft iets van 11Ah per blok. en 3,6Volt

De oplossing is dan die blokken in serie zetten. Daar wordt de spanning hoger mee, en blijft het aantal Ah gelijk.

Maar, ik kom niet aan 12Volt. 12 Volt gedeeld door 3,7 (volt per cel) geeft 3,24 cellen.
0,24 cel gaat niet lukken, moet een hele cel worden.

3 cellen geeft dan 11,1 Volt. te weinig dus.
4 cellen geeft 14,8 Volt te veel dus.

had ik eerst 3 blokken en 11,1 Volt, nu heb ik er 4 en 14,8 Volt.
De naar 12Volt omgebouwde LED buis brandt op allebei de spanningen. op 11 Volt te weinig ,en op 14,8 veel licht maar warm wordende LEDs.




Wat kan ik er mee?
Ik zou naar een idee van Jos er een diode tussen kunnen zetten :thumbup:

Kan ik van de resterende cellen een aantal setjes maken, waarmee ik de Dashcam in de parkeerkelder (waar vaak hard gereden wordt) continu kan laten draaien. wel steeds wisselen om de paar dagen, want de Dashcam gebruikt iets van 0,4A
Of nog meer cellen parallel bij 11,1 Volt.

Voorlopig blijf ik toch met pensioen, en mogen we nog niet weg.

U hoort nog van mij. :wave:
Bijlagen
Fietsaccu blok 14Volt (Klein).jpg
Fietsaccu blok 14Volt (Klein).jpg (84.13 KiB) 775 keer bekeken
Laatst gewijzigd door jansloos op di 18 mei 2021, 21:15, 5 keer totaal gewijzigd.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Gebruikersavatar
Face
Berichten: 1920
Lid geworden op: di 27 jul 2004, 18:24

Re: Lion fietsaccu-geknutsel



Bericht door Face »

.....prima toch en een leuke bijdrage. :thumbup: zelf had ik het bovenste van de topic niet veranderd ,omdat een ander daar weer commentaar op moet leveren.
Laatst gewijzigd door Face op di 18 mei 2021, 22:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Lion fietsaccu-geknutsel



Bericht door Atoz »

Op de werkbank hier hangt een gelijkaardige Ikea schoenlepel (dat zwarte ding) maar ook nog een gekregen defecte fietsaccu, ik volg je dus :)

Zou je dat spanningsprobleem niet met een step up converter kunnen oplossen?
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51255
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Lion fietsaccu-geknutsel



Bericht door Kroppie »

jansloos schreef:
di 18 mei 2021, 19:58
Ik ben maar even "voor mezelf begonnen" met een nieuw topic, over een oud onderwerp.
"voor mijzelf" omdat ik hier al vragen gesteld heb:

viewtopic.php?f=10&t=8476187

Het gaat over Li-ion accus/cellen.
Wat doe ik er mee??
ik heb honderden van die fietsaccu,s gereviseerd, en ze zitten allemaal op dezelfde manier in elkaar, en wat je ermee kan, koop bij alie express een zaklamp waar ze in zitten, en een lader waar 1cel inpast, en je hebt je leven lang licht.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
jansloos
Berichten: 6868
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Lion fietsaccu-geknutsel



Bericht door jansloos »

die schoenlepel, al wat ouder u? :-B

Op/down converter? wat ik hier lees en begrijp, zal dat wel kunnen denk.
Maar ga je dan uit van 11,1 Volt (3 blokken) of 14,8Volt (4 blokken?)

Overigens ( dank zij mijn studie hier :-B ) zit er aan die cellen nog meer als alleen spanning en Ah.

De maximale stroom die ze zeg maar "door" kunnen laten.
Het max A in de gehele stroomkring kan zijn.
Er zijn accu,s die max 2A door kunnen laten, maar ook die wel 30A accepteren.

En daar zit, hoe kan het anders, ook een prijskaartje aan. Overigens zijn ze ook niet goedkoop. Die simpele beginnen al met 2 Euro en er zijn er zelfs van >20 €.

Zie hier: https://www.nkon.nl/

PS.
overigens wil ik even melden, dat mijn, ooit bij Alie, gekocht keramisch pincet hier erg makkelijk was.
hij vloeit geen warmte af, kan geen sluiting maken, hij wordt niet meegesoldeerd, en de punten verbranden niet.
SMD Zekeringen keramisch pincet (Klein).jpg
SMD Zekeringen keramisch pincet (Klein).jpg (88.68 KiB) 682 keer bekeken
Het zijn de kleine dingen die het doen. :P
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
jansloos
Berichten: 6868
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Lion fietsaccu-geknutsel



Bericht door jansloos »

Al schrijvend, kom je achter meer zaken van belang.

Stel dat ik die cellen zo samenstel, dat ik ze parallel en in serie zet zodat ze allemaal gebruikt zijn. of in elk geval zoveel mogelijk.

Nu zijn er 5 cellen parallel geschakeld. Ik heb dat grote blok van 14,8 Volt met 4 blokken van 5 parallel.
Ik heb nog 6 blokken van 5 Parallel.
Stel dat ik die gebruik en aan dat bestaande blok monteer/soldeer.

Dan krijg ik een blok van 14,8 volt en 22Ah.

Er zijn BMSen onderweg. Die monteer ik daar ook op, en die moeten dan blokken van 10 parallelle cellen in de gaten houden??

Hij kan niet elke cel individueel in de gaten houden. Hij ziet ze als 1 ?cel.

Uiteindelijk loopt daardoor de capaciteit terug.

De zwakste schakel dus.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Gebruikersavatar
Charm
Berichten: 3453
Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

Re: Lion fietsaccu-geknutsel



Bericht door Charm »

In mijn hobbykamer heb ik een 3S45P battery pack staan, opgebouwd uit gebruikte en geteste 18650 cellen, niet de beste cellen overigens maar goed genoeg voor deze toepassing. Ik gebruik deze accu voor voeding van 12V projecten. Ook mijn amateurzender hangt eraan via een 13.8V stabilizer. Met een poor man's MPPT charger en een 100Wp paneel(op het dak) wordt de spanning op peil gehouden.
IMG_20210519_152547.jpg
IMG_20210519_152547.jpg (123.45 KiB) 567 keer bekeken
Ik heb nog een partij van ongeveer 1200 geteste cellen beschikbaar voor een grootschaliger project. Alleen wacht ik nog op de motivatie er daadwerkelijk mee van start te gaan.
    --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

    Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
    jansloos
    Berichten: 6868
    Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
    Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

    Re: Lion fietsaccu-geknutsel



    Bericht door jansloos »

    Leuk om een collega "knutselaar" te zien. Hoewel het er niet knutselachtig uitziet.

    Maak ik uit het typenummer 3S45P op dat er ook hier 3 in S serie staan, en 45 ??P parallel?

    Op welke spanning en vermogen kom je dan uit? en, zijn alle cellen hetzelfde. Wel de spanning, maar de "inhoud" dus Ah?
    Wil je ook vertellen wat we hier zien? bv die meters, aansluitingen, enz.


    Mijn sessie met de gister binnengekomen BMSjes is uhhhh.... hoe zal ik t zeggen, is een rijke ervaring geworden:-B

    2 overleden en 1 ingesoldeerd, maar werkt niet.
    Overleden, hoe doe je dat?
    Dat doe je door "in het werk" te solderen. Je legt het printje op zn plek en soldeert daarvandaan de draden naar de accu's.
    Zo komt er dus direct spanning op de fragiele print te staan.
    Fout gaat het dan door de "te grote" soldeerbout, foute verbindingen, draadjes die ineens losschieten en langs de blote chips aansluitingen schieten, net als het zwieberende soldeertin.
    De truk is eerst alle draden op de werkbank op de losse print solderen, dan de verbindingen naar de accus maken.
    Ook hier weer eerst de plussen, en de min als laatste?

    1 Heeft het gered. deze hieronder:
    BMS (Klein).jpg
    BMS (Klein).jpg (85.72 KiB) 477 keer bekeken
    ..
    Maar geen spanning op de P- en P+ hoewel dat zowel in als uit op het schematje staat. ook geen stroom, te zien bij "opladen"

    Hoe betrouwbaar zijn deze dingen van Alie/Wish?? Ze waren "gratis", hoewel per stuk rekenen ze 2 euro verzendkosten, terwijl er wel 10 in 1X in het zakje kunnen.

    Ik ga eens op zoek naar BMS met al gesoldeerde draadjes. Lijkt me handig.
    U wilt toch iets van elektra weten?

    Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

    Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

    Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

    Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
    https://www.mvwautotechniek.nl/
    Gebruikersavatar
    Charm
    Berichten: 3453
    Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

    Re: Lion fietsaccu-geknutsel



    Bericht door Charm »

    IMG_20210519_152547.jpg
    IMG_20210519_152547.jpg (127.38 KiB) 428 keer bekeken
    1) Poor man's MPPT charger aangesloten op 100Wp zonnepaneel en ingesteld op een laadspanning van 12.6V. De 20V is de paneelspanning van dat moment;
    2) Active Balancer; deze balancer gebruikt een paar ampère om de cellen te balanceren en verdeelt de stroom over de cellen tijdens het balanceren. Dit in tegenstelling tot een traditionele, passieve balancer die domweg het teveel aan celspanning omzet in warmte.
    3) 100A 3S BMS met passieve balancing (max 70mA, stelt als balancing stroom niets voor bij de wat grotere packs). Die 100A zijn Chinese ampères en die zijn hier wel wat minder waard ;-)
    4) Verdraaid handige Smart Battery Checker om de spanning tot 8S packs in één oogopslag zichtbaar te maken evenals de 'onbalans' tussen de cellen. Hij kan veel meer dan dat. Zoek maar eens op ISDT Battgo bg-8S.

    Het pack bestaat uit 3 celpakketten van elke 45 cellen. In totaal dus 135 cellen variërend in capaciteit van 1000mAh tot 1750mAh. Niet optimaal maar voor deze toepassing voor mij voldoende. Alle individuele cellen zijn getest met de 'Megacellcharger' en het testresultaat wordt in een database opgeslagen. Iedere cel krijgt zijn eigen label met uniek volgnummer. Met hetzelfde apparaat kan je ook xSxP packs samenstellen via de ingebouwde RePackr functie. Je krijgt dan de meest optimale verdeling van de cellen per celpakket te zien gebaseerd op capaciteit en interne weerstand van elke cel. De capaciteit van dit pack is ongeveer 68Ah

    Deze cellen hebben vrijwel allemaal in fietsaccu's gezeten.
      --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

      Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
      jansloos
      Berichten: 6868
      Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
      Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

      Re: Lion fietsaccu-geknutsel



      Bericht door jansloos »

      Het is zover.

      De "grotere/ruimere" BMS is gearriveerd.

      Dat soldeert toch wel makkelijker zo'n ruime print. "klein is toch niet altijd beter" :wink:
      Over dat soldeer: ik heb een nieuw rolletje, denk uit Ch. maar het vloeit niet. Het lijkt net het tin wat de loodgieter gebruikt om loden leidingen te solderen (met een kaars als vloeimiddel) zg "smeertin"

      Gelijk maar aan de slag, en warempel hij doet zn werk. Houdt keurig de cellen op gelijke spanning 4 Volt per cel.
      Eigenlijk is het per "groep" cellen.
      Immers er zitten 5 cellen parallel geschakeld, en daar overheen de BMS.
      De cellen individueel monitoren is dus geen sprake van.
      Met grote BMS (1) (Klein).jpg
      Met grote BMS (1) (Klein).jpg (113.16 KiB) 253 keer bekeken

      Nu nog de goede laadspanning opzoeken. hij begon met ruim 2A. bij iets van 12V.

      En dan nu de grote vraag????

      Wat ga je er mee doen??

      Geen idee. Maar het leren was wel leuk.

      Iemand?
      U wilt toch iets van elektra weten?

      Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

      Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

      Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

      Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
      https://www.mvwautotechniek.nl/
      Gebruikersavatar
      Charm
      Berichten: 3453
      Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

      Re: Lion fietsaccu-geknutsel



      Bericht door Charm »

      Gebruiken om je LED tuin- of terrasverlichting van stroom te voorzien. Zonnepaneel erop en een instelbare laadregelaar en klaar is Kees.
        --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

        Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
        Plaats reactie