bezitters van een 3d printer

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51259
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

bezitters van een 3d printer



Bericht door Kroppie »

liefhebbers van Wago klemmen, en bezitters van een 3d printer

https://wago-creators.com/?gclid=EAIaIQ ... gJ_1fD_BwE

voorbeeld:https://wago-creators.com/?gclid=EAIaIQ ... gJ_1fD_BwE

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Ahjwinth
Berichten: 352
Lid geworden op: zo 28 jun 2020, 11:55

Re: bezitters van een 3d printer



Bericht door Ahjwinth »

Bedankt plaats genoot, leuk idee en kan idd wel eens handig zijn. Al probeer ik dat soort verbindingen in de camper te vermijden.
MAN L2000 8.224 - 1998 7.5 ton vrachtwagen Met camper opbouw.
Zundapp KS50 -517 1967
Zundapp KS125 -521-01 1971.
BMW R100 RS, 1977
Arie55
Berichten: 5678
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: bezitters van een 3d printer



Bericht door Arie55 »

Als je inzoomt op de tweede foto "Kabelzugentlastung" is te zien dat de print oriëntatie verkeerd is. De onderlinge printlagen worden belast/uiteen getrokken. Niet handig. Tweede dingetje is om goed te weten, dat de eenvoudig te printen materialen, niet geschikt zijn in de soms hete voertuigen. PLA is ongeschikt, PETG op sommige plekken (is/wordt bros)
Ben pas begonnen aan een test met ASA, waar een onderdeel buiten is gemonteerd en soms de volle zon te verwerken zal krijgen.

Dan de ontwerpen die te zien zijn; de bevestigingslippen zullen als eerste afbreken. Door de ingedraaide schroef (wat zeer zeker het geval is met verzonken schroeven), dan wel door de stress die opgelegd wordt en concentratie ondervindt bij de scherpe hoeken/overgangen. Bij de "Puzzle" onderdelen deels ondervangen.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51259
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: bezitters van een 3d printer



Bericht door Kroppie »

als je het niets vindt, gewoon niet gebruiken, maar je mag ook je eigen (verbeterde) idee inzenden.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Arie55
Berichten: 5678
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: bezitters van een 3d printer



Bericht door Arie55 »

Daar heb ik geen woord over gerept. Mijn reactie was meer een ondersteunende en ter herinnering.
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
diks
Berichten: 116
Lid geworden op: di 01 sep 2020, 21:05

Re: bezitters van een 3d printer



Bericht door diks »

Denk dat je dit wel met pla kan printen
Als je het goed is aangesloten dan wordt het niet zo warm en anders abs printen
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: bezitters van een 3d printer



Bericht door Atoz »

Arie55 schreef:
vr 21 mei 2021, 11:52
Daar heb ik geen woord over gerept. Mijn reactie was meer een ondersteunende en ter herinnering.
Wat ik van jouw schrijven begrepen heb is dat het allemaal niet zo eenvoudig is.
Zeg niet te gauw het is plastic.
En neen verder geen ervaring met kleine extruders en met die grote is veel te lang geleden.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Arie55
Berichten: 5678
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: bezitters van een 3d printer



Bericht door Arie55 »

@diks
dat zou kunnen, echter PLA 'kruipt'. Door zelfs 30 graden krimpt het onderdeel. Op zich niet zo erg, maar als het vast zit tijdens montage, zit het echt niet meer vast na een half jaar.
En een schroef door een gat jassen, kan je heel makkelijk de lagen van elkaar drukken. En als de schroef haaks op de printlagen is geschroefd, zal door die kruip het onderdeel los komen te zitten t.o.v. de schroef.
Het gebruik van ABS heeft weer zijn eigen onhebbelijkheden tijdens printen. Dat materiaal zal ook veranderen in grootte. Je kan de materialen 'gloeien', echter dan zal zeker de laag cohesie beter worden, maar het onderdeel word wel kleiner. Helaas verschillend in de X, Y en Z-as. Geprintte onderdelen zijn gewoonweg niet maatvast en homogeen.


@Atos
Dat is het ook. Toen ik eraan begon, dacht ik, dat doe ik effe. Vanuit de studie mechanica, materiaalkunde en sterkteleer en meer meegekregen. En vanuit de werksfeer 3D modelleren. Dus dacht ik dat het e.e.a. bijeen kwam. Mooi niet! Er bleek veel meer bij komen kijken.

De kennis over materiaalkunde is ontoereikend. Kan me nog herinneren dat de docent zei dat kunststoffen en rubbers een vakgebied op zich is. Lijmen is dat ook. De kennis over het kunststof zelf is er 1. Dan de printlagen, ze zijn niet constant in sterkte en onderling zijn het stuk voor stuk zwakke schakels.

Een 3D model maken is niet zo moeilijk, wel wat er bij komt kijken. Het wordt geprint, moet ik nog aan specifieke zaken denken? Zal ik het onderdeel in onderdelen maken of kan het in 1 keer. Dit afhankelijk omdat de print oriëntatie beter uitkomt, de printer zelf te klein is.
Dat je tijdens de ontwerpfase moet denken aan de maakbaarheid word snel vergeten. En zeker het onderhoud aspect. Dat is een ander verhaal opzich.

Voor een onderdeel dat het niet echt toe doet, werkt deze maak wijze prima. Wat ook wel geldt voor het oppervlak gesteldheid. Wil je het echt glad hebben, zal je er een nabewerking op moeten plegen: schuren, plamuren, verven enz.
Moet het stevig zijn, maak ik het onderdeel van metaal. Aluminium is dan een geliefd materiaal.

Het printen zelf is opzich ook niet zonder uitdagingen. Er kan van alles aan de hand zijn. Gelukkig steeds minder gedoe omdat de meeste wel bekend zijn. En wanneer is de printer een goede? Bij papier afdrukken thuis heeft het ook > 20 jaar geduurd.

Dat het stil is omtrent deze techniek, verbaasd me niets. Dat ik de reviewers op youtube nu mijd, is dat ik telkens met meer vragen komt te zitten. Wanneer de printer al een tijdje in gebruik is, komen er nieuwe dingen aan het licht. Die gasten testen nieuwe... Dus ergens ben ik niet meer rouwig dat mijn printer in de vuilnisbak terecht is gekomen. Als ik een onderdeel geprint wil zien, besteed ik het uit.
En ja, voor hebbefratsen wat als ornament dient, is het prima. Ik wil een functioneel onderdeel.
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Plaats reactie