Hulp gezocht: nieuwe huishoudaccu

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Jimmyenjulie
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 19:59

Hulp gezocht: nieuwe huishoudaccu



Bericht door Jimmyenjulie »

Hallo,
Ik zoek hulp!
Mijn citroen c25e heeft een huishoud accu, daar tussen zit een omvormer. De accu is helaas kapot en ik zoek nu een nieuwe. Wat voor een moet ik kopen?
Zie bijlage voor een foto van de setup nu. Ik weet even niet hoe de omvormer aan de accu gekoppeld zit.
Dank voor de hulp alvast!
Bijlagen
2A24F2B6-9E4E-49FF-A871-E91E1AFCE3E7.jpeg
2A24F2B6-9E4E-49FF-A871-E91E1AFCE3E7.jpeg (156.92 KiB) 444 keer bekeken
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1872
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Hulp gezocht, nieuwe interieur accu



Bericht door macfocus »

Dat is geen omvormer maar een acculader.

Een omvormer maakt van 12 volt -> 230 volt
Een laadapparaat van 230 volt -> 12 volt.

Het is sowieso een oudje, maar als ie werkt, werkt ie.

De oplossing is niet zo moeilijk er vanuit gaande dat de situatie zoals ie was voor jou voldoet.

- Camper niet op Walstroom aansluiten (dan werkt je acculader niet, en kan je deze veilig afkoppelen)
- minkabel van de accu loshalen
- plus kabel loshalen
- accu demonteren
- even kijken wat voor accu het is (Ah waarde wil je weten, gokje, rond de 90A)
- neem de maat van de accu even op (grondmaat)
- kijk even hoe de polen zijn gepositioneerd
- ga naar een accuboer en bestel een semitractie accu (géén startaccu!) of bestel er één online.

Monteren in omgekeerde volgorde
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Hulp gezocht, nieuwe interieur accu



Bericht door travelscout »

Toevallig ken ik de firma vanandel in de waalhaven te 010 "vrij goed".
Ik zie op de sticker 2 zwarte kleine vierkantjes aangevinkt, die aangeven wanneer de accu in gebruik is genomen.
De eerste geeft de maand aan en de tweede het jaar.
Als die binnen de garantietermijn daadwerkelijk kapot is gegaan, zijn ze vrij coulant.

Maar ook als er iets anders aan de hand is, helpen ze je vast weer "op weg".
Paul.
myway
Berichten: 15458
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Hulp gezocht, nieuwe interieur accu



Bericht door myway »

Welke capaciteit heeft de accu?
Hoe oud is de accu?
Het stukje antiek die de accu moet laden zou ik vervangen voor een moderne uitvoering en dan een van minimaal 10% van de accu-capaciteit en maximaal 20%
Jimmyenjulie
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 19:59

Re: Hulp gezocht: nieuwe huishoudaccu



Bericht door Jimmyenjulie »

Bedankt voor jullie reacties!
De accu komt uit 2016, de accuLader (haha omvormer) is uit 1998 als ik het goed heb maar werkt wel nog, al vraag ik me af of die door de jaren heen langzamer gaat werken?? Een accu-lader is al snel een hoop geld zo te zien, maae ik heb er dan ook totaal geen verstand van, dus dirf er niet zomaar een aan te schaffen 😅
De camper stond vroeger steeds lang in de stalling en werd dan alleen in de zomer gebruikt, heeft dat invloed op de gezondheid van een accu?
Ik kan niet vinden wat de Ah waarde is van de accu, maar ik ga toch maar gewoon naar VanAndel van de week dan, om daar van hun expertise gebruik te maken :)
bedankt!
groet Juliette
Gebruikersavatar
bupozaanstad
Berichten: 1492
Lid geworden op: do 02 dec 2010, 20:06
Locatie: Zaanstad

Re: Hulp gezocht: nieuwe huishoudaccu



Bericht door bupozaanstad »

Juliette een acculader hoeft niet zo duur te zijn deze is bv goed betaalbaar lijkt mij:

https://www.dennisdeal.com/products/12v ... 318b&_ss=r
Henk PD7HB
Fiat Ducato 2.5 diesel bj 1991.
Aloys: Henk is helaas overleden rond de jaarwisseling van 2021/2022.
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Hulp gezocht, nieuwe interieur accu



Bericht door veetee »

macfocus schreef:
ma 17 mei 2021, 23:01
Het is sowieso een oudje, maar als ie werkt, werkt ie.
Als ik me niet vergis is dit wel het meest simpele laadapparaatje wat er is, ongecontroleerd, dus een IU laadcurve. Dat betekend dat je goed de statusleds in de gaten moet houden, bij groen (accu vol) het apparaat uitschakelen en klemmen losnemen. Laat je toch deze lader te lang aangekoppeld nadat de accu vol is, dan zal de accuspanning langzaamaan over de gasspanning gaan, met voor de accu funeste en gevaarlijke (knalgas) gevolgen. Dat ding kost ca 3-4 tientjes, voor een paar tientjes meer heb je een goede lader met diverse laadcurves, beveiliging en druppellading (bv een Ctek - niet het enige merk, maar wel een simpel foolproof ding waar ik goede ervaringen mee heb).

89623D29-0B47-445C-8A48-F517679F1721.png
89623D29-0B47-445C-8A48-F517679F1721.png (16.13 KiB) 256 keer bekeken
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Hulp gezocht: nieuwe huishoudaccu



Bericht door veetee »

bupozaanstad schreef:
di 18 mei 2021, 19:50
Juliette een acculader hoeft niet zo duur te zijn deze is bv goed betaalbaar lijkt mij:

https://www.dennisdeal.com/products/12v ... 318b&_ss=r
Hier geldt hetzelfde voor als wat ik hierboven schreef, uit de specificaties kan ik niet opmaken of er gecontroleerd via een bepaalde curve geladen (en uitgeschakeld) wordt, waarschijnlijk is dit net zo'n simpel IU ding maar dan in een iets moderner jasje. Geef nou iets meer uit, dat bespaar je straks zeker als je dure nieuwe accu een stuk langer meegaat omdat ie beter geladen wordt...
Jimmyenjulie
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 19:59

Re: Hulp gezocht: nieuwe huishoudaccu



Bericht door Jimmyenjulie »

Aah ik heb het campertje net een jaar geleden van iemand overgenomen, hij is 3e of zelfs 4e hands..
dus die informatie, dat je de polen van de accu af moet halen met deze lader, zijn ze vergeten met mij te delen denk ik. Fijn om dit te weten!
En bedankt voor de link. Veiliger inderdaad om zo’n acculader erin te zetten :)
Plaats reactie