Hallo allen,
Na mijzelf zojuist te hebben voorgesteld, mijn 1e vraag op dit forum.
Ik moet HH accu gaan aansluiten op de startaccu met daartussen een 60A zekering. Hiertoe 35 mm2 ‘getrokken’ van de achterzijde (garage) van de bus naar de startaccu. Het betreft een Peugeot Boxer.
De plus van de startaccu is voorzien van meerdere aansluitingen met zekeringen. Daar wil ik een ‘vrije’ aansluiting van gaan gebruiken. Onderstaande de foto
Waar zou ik deze kunnen plaatsen?
Er lijkt een vrije ruimte dwars op de M10 aansluiting met de mega zekering (parallel aan de midi zekeringen. Maar de afstand tussen die twee grote ‘vrije’ gaten is te groot voor een mega zekering.
Andere optie zou kunnen zijn de kleine vrije ruimte van de midi zekering. Maar die is wel weer krap .....
Heeft iemand een suggestie?
Gr Martin.
Aansluiting op de startaccu
Re: Aansluiting op de startaccu
Als ik even snel rondkijk zie ik genoeg voorbeelden met een MEGA zekering op de bovenste positie, ook bij mijn bus zit die positie al in gebruik
Zelf heb ik de vrije midi zekeringpositie gebruikt. Dat ging prima. Ik moest alleen een heel klein randje aan de kabelschoen afveilen en daarmee pastte het prima.
Alleen even de boutjes op de sloop scoren, zijn wat afwijkende dingen.
Zelf heb ik de vrije midi zekeringpositie gebruikt. Dat ging prima. Ik moest alleen een heel klein randje aan de kabelschoen afveilen en daarmee pastte het prima.
Alleen even de boutjes op de sloop scoren, zijn wat afwijkende dingen.
- Bijlagen
-
- boutjes.jpg (105.96 KiB) 449 keer bekeken
-
- IMG_8718.JPG (63.36 KiB) 449 keer bekeken
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
-
- Berichten: 35
- Lid geworden op: do 02 apr 2020, 19:15
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: Aansluiting op de startaccu
Even voor mijn begrip : De HH-accu komt toch niet via de zekering parallel te staan aan de startaccu ?
Zoja, dan zal in een "onbewaakt" ogenblik de HH accu "hulp " verlenen en de startaccu "helpen" bij de start en andersom helpt de startaccu de HH.
Een zekering niet meer als er gestart wordt. Parallel staan vergroot nl de afzonderlijke accucapaciteiten.
Zoja, dan zal in een "onbewaakt" ogenblik de HH accu "hulp " verlenen en de startaccu "helpen" bij de start en andersom helpt de startaccu de HH.
Een zekering niet meer als er gestart wordt. Parallel staan vergroot nl de afzonderlijke accucapaciteiten.
- travelscout
- Berichten: 2898
- Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
- Locatie: Barendrecht
Re: Aansluiting op de startaccu
Omdat dat te voorkomen wordt er tussen beide accuus tevens gebruik gemaakt van een scheider.
Middels een scheidingsrelais (automatisch of minder automatisch via de D+ van de dynamo), diodeblok of DC-DC converters.
Heb je al eens gezocht op "scheidingsrelais" hier rechtsboven?
Maar altijd een degelijke zekering (zoals ts!), op of zo dicht mogelijk bij beide accu's!
Middels een scheidingsrelais (automatisch of minder automatisch via de D+ van de dynamo), diodeblok of DC-DC converters.
Heb je al eens gezocht op "scheidingsrelais" hier rechtsboven?
Maar altijd een degelijke zekering (zoals ts!), op of zo dicht mogelijk bij beide accu's!
Paul.
Re: Aansluiting op de startaccu
Tussen startaccu en HH accu zit inderdaad een dc to dc coverter (TS-800c).
Boutjes voor de accu zijn zowel bij de dealer als bij een demontage bedrijf niet te verkrijgen.
Ga bekijken of ik slotboutjes vierkant kan maken....
Boutjes voor de accu zijn zowel bij de dealer als bij een demontage bedrijf niet te verkrijgen.
Ga bekijken of ik slotboutjes vierkant kan maken....