AGM vervangen door LiFeP04?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13428
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: AGM vervangen door LiFeP04?



Bericht door hathi »

Ieder zijn keuze natuurlijk,maar ja dan kun je alles wel uitstellen? Het is voor eenieder,een afwegingvan wat hij koopt, je kan ook nog het kopen van een Camper uit stellen,dan heb je geen enkele overweging nodig,tenslotte kietel je, jezelf,en is het allemaal maar luxe,en onnodig :P
Hans
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9173
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: AGM vervangen door LiFeP04?



Bericht door gjvonk »

Ik ga het ook pas doen als de huidige set Gel accu's aan vervanging toe is. Die zitten er nu voor het 2e jaar in, dus ik hoop nog wel een paar jaartjes te hebben. Dan zullen ook de prijzen wel weer verder gezakt zijn.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: AGM vervangen door LiFeP04?



Bericht door Atoz »

Ach iedereen heeft zijn eigen reden om wel of niet.
Waarom nu?
Als de LiFePO4 mislukt, wat altijd kan, dan heb ik nog een goede twee jaar oude AGM om terug te plaatsen.
En ja ik wou NU de voordelen, dat ook.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Prhg
Berichten: 429
Lid geworden op: zo 13 jan 2013, 17:44
Locatie: Rijsbergen

Re: AGM vervangen door LiFeP04?



Bericht door Prhg »

Mijn AGM is nu 5 jaar oud dus zal een keer vervangen moeten worden


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9173
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: AGM vervangen door LiFeP04?



Bericht door gjvonk »

Hmm, de levensduur van de (huishoud) accu's lijkt wel een soort roulette:

In mijn vorige buscamper zat 1 hh accu waar we bij de koop 1 bij lieten plaatsen. Wisten wij veel, er zat een leeftijd verschil van 3 jaar tussen die accu's. Na een 1/2 jaar hebben we 1x 100 Wp zonnepaneel laten plaatsen. Toen we de camper 4 jaar later inruilden werkte het hele systeem nog steeds top.

In onze huidige buscamper hebben we bij de aankoop 2 nieuwe, gelijke Gel huishoud accu's laten plaatsen, samen met een 1x 140Wp zonnepaneel, die accu's gaven na krap 5 jaar de geest...

De stalling is voor beide campers al jaren gelijk: in het daglicht in een voormalig kassencomplex.

Met onze startaccu is het precies omgekeerd: in onze vorige buscamper hebben we die in die 4 jaar 2x vervangen. In onze huidige buscamper nog nooit en die is van 2012...

Wie het snapt, mag het zeggen...

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk



Buscamper fan
Gebruikersavatar
markuz
Berichten: 23
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 20:00

Re: AGM vervangen door lithium



Bericht door markuz »

Prhg schreef:
ma 17 mei 2021, 10:30
Toch graag even terug naar mijn 2 vragen.
Iemand ervaring met kepworth?
En kan ik hem zo 1 op 1 vervangen?
Heb je hier of via elders nog ervaringen gekregen Prhg?
Ik heb wat contact gehad met Kepworth contactpersoon. Hieronder wat ik te weten ben gekomen (mijn intepretatie van de antwoorden die ik kreeg)
  • Can the loadcurrent bee adjusted/limited with the bluetooth app? Or is the bluetooth app only for read-only monitoring of the battery? => enkel de temperatuur protectie van de BMS kan aangepast worden via bluetooth. De maximale 50A laadstroomsterkte is niet aanpasbaar.
  • Can I adjust the load current manually maybe? My cables are not designed for 50A of load current so I want to limit that. => geen antwoord ontvangen, dus ik ga uit dat dat niet kan.
  • In case I order a battery from Poland, I don't have to pay VAT/taxes and import charges. Will you also get bluetooth enabled batteries to Poland, so I can order one from Poland instead of China? => varianten met Bluetooth zijn (nog) niet op voorraad, en kunnen enkel vanuit China besteld worden.
  • Can I charge the bluetooth enabled batteries also via the main terminal by connecting my existing charger on them? => alle accu varianten kunnen dat inderdaad.
  • The load voltage of my camper (RV) is 14.3V, is above the minimum needed for your product? => Ik heb nog geen antwoord hierop terug, of de Kepworth ook met 14.3V van de EBL geladen kan worden.


Mocht ik meer antwoorden krijgen (heb nog gereageerd naar ze), dan laat ik het hier nog wel even weten.

p.s. hier gerelateerde thread: viewtopic.php?f=10&t=8470650&start=28
Newbie camperaar met jong gezin uitgerust met Hymer B514 uit 2006 op een Fiat Ducato 2.8JTD Power
Prhg
Berichten: 429
Lid geworden op: zo 13 jan 2013, 17:44
Locatie: Rijsbergen

Re: AGM vervangen door LiFeP04?



Bericht door Prhg »

ik denk dat de meningen verdeeld zijn. De een zegt doen, de ander heeft bedenkingen.
Bij een vriend is de gel accu gewoon 1 op 1 vervangen door LFP en zonder problemen.
De AGM die ik nu heb heeft een max van 30A , dus lijkt het mij dat alles in mijn camper hierop gebaseerd is. dus (max 30 A laden)
De LFP die ik op het oog heb heeft een max van 50A, dus als mijn systeem gemaakt is voor max 30A, (of dit aan de muur is of via de dynamo) lijkt me dat geen probleem.

Ik heb ook nog bericht gehad van kepworth. De voorraad van Polen is op en er komt pas nieuw medio juni.

Ik heb niet perse bluetooth nodig. Ik heb een aparte display die me alles over de accu verteld.

bedankt voor alle feedback in ieder geval

gr
Peter
Plaats reactie