AGM vervangen door LiFeP04?
Re: AGM vervangen door lithium
Op Youtube is wel wat te vinden maar veel is het niet. Eén van de reviews geeft wel een inkijk in de bouwkwaliteit.
De BMS heeft geen Low Temperature cutoff. Je zal dus op een andere manier moeten voorkomen dat de accu wordt geladen beneden de 0C. Of het niet aanwezig zijn van Bluetooth een gemis is? Dat is persoonlijk. Sommige mensen kicken erop of beweren dat je echt niet zonder kunt. Hoewel ik een techneut in hart en nieren ben, is een Bluetooth BMS voor mij een nice to have feature.
De aparte laadpoort is niet handig maar verderop in de advertentie staat dat de nieuwe modellen ook over de main terminals kunnen worden geladen. Dat heb je nodig in de camper. Wel iets om expliciet na te vragen voordat je bestelt.
De USB poorten en het Led display. Ook dat is nice to have maar meer ook niet. Doorgaans staat de accu op een moeilijk bereikbare plek en heb je er niets aan.
Zoals al eerder gezegd, ik zou deze aanschaf zeker aandurven.
De BMS heeft geen Low Temperature cutoff. Je zal dus op een andere manier moeten voorkomen dat de accu wordt geladen beneden de 0C. Of het niet aanwezig zijn van Bluetooth een gemis is? Dat is persoonlijk. Sommige mensen kicken erop of beweren dat je echt niet zonder kunt. Hoewel ik een techneut in hart en nieren ben, is een Bluetooth BMS voor mij een nice to have feature.
De aparte laadpoort is niet handig maar verderop in de advertentie staat dat de nieuwe modellen ook over de main terminals kunnen worden geladen. Dat heb je nodig in de camper. Wel iets om expliciet na te vragen voordat je bestelt.
De USB poorten en het Led display. Ook dat is nice to have maar meer ook niet. Doorgaans staat de accu op een moeilijk bereikbare plek en heb je er niets aan.
Zoals al eerder gezegd, ik zou deze aanschaf zeker aandurven.
Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
- laika kreos 3009
- Berichten: 212
- Lid geworden op: ma 09 apr 2012, 22:50
- Locatie: Twente
Re: AGM vervangen door lithium
Ik heb geen ervaring met het merk wat door TS genoemd wordt. Wel met een andere merk accu gekocht via Alibaba. Ik heb gekozen voor een Bely LifePo4 150 Ah. Kosten ongeveer Euro 520,--. Ik heb geen verdere aanpassingen gedaan aan de technische installatie van de camper. Dus de AGM accu's er uit en de LifePo erin. Of dat in de camper van TS kan dat weet ik niet. Dat ligt toch echt aan de bestaande reeds aanwezige techniek. In ons geval gaat het om laders en EBL van Schaudt. Alles functioneert prima. Ik ga nog wel de solar lader vervangen door een MPPT lader en het aantal panelen op het dak uitbreiden. Uiteraard is dit laatste allemaal luxe.
Groet,
Andre
Groet,
Andre
Onze huidige camper is een Hymer half integraal 704SL
- travelscout
- Berichten: 2898
- Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
- Locatie: Barendrecht
Re: AGM vervangen door lithium
Worden steeds goedkoper maar hoe kun je nu constateren dat het daadwerkelijk een LiFeP04 is of nog een ander soort?
Paul.
Re: AGM vervangen door lithium
Geldt dat niet voor veel dingen?
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Re: AGM vervangen door LiFeP04?
Die zelfde vraag kun je natuurlijk ook stellen over AGM, hoe weet je dat het niet een normale lood accu is ?
Laatst gewijzigd door amigob2 op di 18 mei 2021, 11:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Mercedes Sprinter 4x4 2010, camper in wording
Re: AGM vervangen door LiFeP04?
Inderdaad. Dan kun je niets meer vertrouwenamigob2 schreef:Die zelfde vraag kun je natuurlijk ook stellen over AMG, hoe weet je dat het niet een normale lood accu is ?
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
- travelscout
- Berichten: 2898
- Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
- Locatie: Barendrecht
Re: AGM vervangen door LiFeP04?
Tja... een (brand)labeltje plakken is nu eenmaal heel erg makkelijk.
Paul.
- Atoz
- Berichten: 5451
- Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
- Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa
Re: AGM vervangen door lithium
Het spanningsverlooptravelscout schreef: ↑ma 17 mei 2021, 20:49Worden steeds goedkoper maar hoe kun je nu constateren dat het daadwerkelijk een LiFeP04 is of nog een ander soort?
Het gewicht per vermogen
Stroomverloop tijdens laden
Allemaal dingen die je zelf uitgebreid kunt controleren als je er eentje hebt
Zelfs de kwaliteit kun je zelf testen: koop je een setje, laad en ontlaad, doe je metingen, na een jaar testen heb je toch al wat cycli doorlopen.
Wat wel moeilijker wordt is het serveren of het LiFePO4 is of LiFeYPo4 is.
Want onder andere GWL levert deze laatste (Winston) cellen.
En ondertussen zijn er op dit forum toch al wel wat LiFePO4 gebruikers en ook bouwers en gelet op de ervaringen blijkt die technologie te werken.
Tot op heden maar kennis van 1 negatieve ervaring met zelfs brandschade tot gevolg, wat minder leuk is. En laat dat dan bij iemand gebeuren die weet wat LiFePO4 is, maar soms heb je net zoals hij gewoon pech.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Re: AGM vervangen door LiFeP04?
Ben ik een zwartkijker als ik 'eigenbouw' op dit vlak wantrouw en dan liever voor een kant en klaar gebouwde LiFePO4 accu zou gaan met een flinke termijn fabrieksgarantie en ingebouwd door een bedrijf die hun inbouw garandeert?
Begrijp me niet verkeerd: als onze huidige set huishoud Gel accu's aan vervanging toe is, zou ik ook erg graag overstappen naar LiFePO4; met name de hogere capaciteit, grotere duurzaamheid / levensduur en het lagere gewicht spreken me enorm aan. Maar ik wil er b.v. niet mijn hele elektrische systeem voor laten veranderen of een fatale kortsluiting krijgen en daardoor brand in de camper krijgen.
Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
Begrijp me niet verkeerd: als onze huidige set huishoud Gel accu's aan vervanging toe is, zou ik ook erg graag overstappen naar LiFePO4; met name de hogere capaciteit, grotere duurzaamheid / levensduur en het lagere gewicht spreken me enorm aan. Maar ik wil er b.v. niet mijn hele elektrische systeem voor laten veranderen of een fatale kortsluiting krijgen en daardoor brand in de camper krijgen.
Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
Buscamper fan
- Atoz
- Berichten: 5451
- Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
- Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa
Re: AGM vervangen door LiFeP04?
Het idee dat je voor een 150Ah Liontron ongeveer 1400€ betaald en je dan ook 5 jaar fabrieksgarantie krijgt zou mij ook wel aanspreken.
Maar ja ik zocht een hobby
Neen dat heeft niets met zwart kijken te maken, maar met realistisch en economisch denken.
Ik adviseer als camper zelfbouwer niemand om zelf zijn camper te bouwen! Gewoon omdat ik weet welke kennis en tijd er in dat zelfbouwen gaat zitten, evengoed begrijp ik dat mensen voor kwaliteit en garantie kiezen.
Maar ja ik zocht een hobby
Neen dat heeft niets met zwart kijken te maken, maar met realistisch en economisch denken.
Ik adviseer als camper zelfbouwer niemand om zelf zijn camper te bouwen! Gewoon omdat ik weet welke kennis en tijd er in dat zelfbouwen gaat zitten, evengoed begrijp ik dat mensen voor kwaliteit en garantie kiezen.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Re: AGM vervangen door LiFeP04?
Nog even doorvragen als het mag: net als bij zovelen is onze camper uitgerust met een Schaudt EBL99G die het hele 12 volt circuit van de camper regelt. Ook de mppt laadstroomregelaar van het 140Wp zonnepaneel is daarop aangesloten en het laden van de beide huishoud 85Ah Gel accu's wordt via de EBL geregeld.
Kan, zoals b.v. de verkoper van Liontron stelt, de accu die jij noemt 1 op 1 uitgewisseld worden met de huidige gel accu's zonder dat er verder iets moet worden veranderd aan het 12 volt systeem en is dat ook veilig? NB: dan heb ik het uiteraard over de 'Untersitz accu'.
Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
Kan, zoals b.v. de verkoper van Liontron stelt, de accu die jij noemt 1 op 1 uitgewisseld worden met de huidige gel accu's zonder dat er verder iets moet worden veranderd aan het 12 volt systeem en is dat ook veilig? NB: dan heb ik het uiteraard over de 'Untersitz accu'.
Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
Buscamper fan
-
- Berichten: 1093
- Lid geworden op: za 12 aug 2017, 19:58
Re: AGM vervangen door LiFeP04?
Ik heb een Power Extreme X125 accu als 2-de hands gekocht via Facebook met al wel 3 cycli op de teller met €539.- korting. Volgens de verkoper aan de eerste eigenaar ervan (Camperprofi) kan hij zondermeer 1 op 1 ingebouwd worden met behoud van de 5 jaren garantie die er op zitten. Ik heb overigens wel de EPever 3210AN laadregelaar van de zonnepanelen afgestemd op de lithium laadcyclus. Wij hoeven eigenlijk nooit meer aan de paal te staan, maar als we dat wel doen dan schakelen we Accu via de bluetooth module simpelweg uit en dan kan er dus ook geen onjuist laadproces opstarten. Ik overweeg nog wel een laadbooster te plaatsen in het geval de accu toch door gebruik ver wordt ontladen.
Ook volgen de service engineer van Emergoplus kan de accu zondermeer 1 op 1 ingebouwd worden. Zij adviseren een laadbooster van 30 ampère te plaatsen voor het geval de accu diep ontladen wordt ivm dan optredende hoge (ik heb geen intelligente dynamo)laadstromen. Volgens hen kan dat gewoon zonder probleem tot 10% van de accucapaciteit is bereikt. Op mijn vraag welke settings ik moest gebruiken kreeg ik snel en adequaat antwoord.
Bij aanschaf van een laadbooster moet volgens hem ook rekening gehouden worden met de laadsterkte ervan.
De laadbooster wordt vóór het EBL gemonteerd. De maximale laadstroom wordt dan gedeeltelijk opgenomen door de apparatuur die op het EBL is aangesloten, o.a. de koelkast. Dit betekent dat bij toepassing van een 20A laadbooster er dan soms maar 5A laadstroom overblijft voor de boordaccu.
Ook volgen de service engineer van Emergoplus kan de accu zondermeer 1 op 1 ingebouwd worden. Zij adviseren een laadbooster van 30 ampère te plaatsen voor het geval de accu diep ontladen wordt ivm dan optredende hoge (ik heb geen intelligente dynamo)laadstromen. Volgens hen kan dat gewoon zonder probleem tot 10% van de accucapaciteit is bereikt. Op mijn vraag welke settings ik moest gebruiken kreeg ik snel en adequaat antwoord.
Bij aanschaf van een laadbooster moet volgens hem ook rekening gehouden worden met de laadsterkte ervan.
De laadbooster wordt vóór het EBL gemonteerd. De maximale laadstroom wordt dan gedeeltelijk opgenomen door de apparatuur die op het EBL is aangesloten, o.a. de koelkast. Dit betekent dat bij toepassing van een 20A laadbooster er dan soms maar 5A laadstroom overblijft voor de boordaccu.
Eigenaren van dwerghondjes zijn mede schuldig aan de gezondheidsproblemen van deze beestjes zoals constante hoofdpijn en ademhalingsproblemen.
- JoopBrekken
- Berichten: 4251
- Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
- Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.
Re: AGM vervangen door LiFeP04?
Wij hebben die zelfde PowerXtreme 125 LFP accu (nu nieuw tekoop voor €1309) ,en hebben niets veranderd aan het laadsysteem via de dynamo, en dat gaat prima.
Wel de Victron mppt zonnepaneelregelaar zo afgesteld dat er geen druppelladen meer plaatsvind.
De regelaar is direct op de LFP aangesloten, en er is via een diode met weerstand, een kleine lading naar de start accu.
Via het zonnepaneel (300wp) is hij, door het hoge rendement van de LiFePo4 accu, veel sneller weer vol dan onze oude AGM accu,s.
Bij niet gebruik van de camper schakel ik de zonnepanelen uit om de levensduur van de accu te verlengen, al zal de accu waarschijnlijk langer leven als ik.
Aan de walstroom staan we nooit.
Naar mijn mening is een 125Ah LFP vergelijkbaar met een 300Ah loodaccu indien je ook een groot zonnepaneel hebt. Tijdens bewolkt weer laad hij nog 6A zodat de accu s,avonds meestal weer vol is.
Wij verbruiken ongeveer 40Ah per dag ( hoofdzakelijk aan koelkastje en dieselkachel)
Wel de Victron mppt zonnepaneelregelaar zo afgesteld dat er geen druppelladen meer plaatsvind.
De regelaar is direct op de LFP aangesloten, en er is via een diode met weerstand, een kleine lading naar de start accu.
Via het zonnepaneel (300wp) is hij, door het hoge rendement van de LiFePo4 accu, veel sneller weer vol dan onze oude AGM accu,s.
Bij niet gebruik van de camper schakel ik de zonnepanelen uit om de levensduur van de accu te verlengen, al zal de accu waarschijnlijk langer leven als ik.
Aan de walstroom staan we nooit.
Naar mijn mening is een 125Ah LFP vergelijkbaar met een 300Ah loodaccu indien je ook een groot zonnepaneel hebt. Tijdens bewolkt weer laad hij nog 6A zodat de accu s,avonds meestal weer vol is.
Wij verbruiken ongeveer 40Ah per dag ( hoofdzakelijk aan koelkastje en dieselkachel)
- travelscout
- Berichten: 2898
- Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
- Locatie: Barendrecht
Re: AGM vervangen door LiFeP04?
De bruikbare capaciteit van onze AGM (90Ah - 6 jaar oud) is inmiddels 6% minder maar volstaat nog voldoende.
Per dag in het na/voorseizoen gebruiken we per dag maximaal zo 'n 25Ah. van die capaciteit (zonder andere bronnen).
In een "nood"-geval, snoepen we ook uit de startaccu.
Maar gezien de kosten per Ah (voor aanschaf en bare-minimum aanpassingen), gaan we nu nog niet over naar een moderner soort accu.
De drop-ins vallen daarbij bovendien direct af.
Maar wel zullen we - mede omdat we veel verplaatsen -, bij een investering:
eerder kiezen voor het vervangen van de hh-accu dan voor zonnepanelen.
We w8ten dus rustig af, mede omdat ik verwacht dat prijzen zullen dalen, dankzij de hoge vraag.
Per dag in het na/voorseizoen gebruiken we per dag maximaal zo 'n 25Ah. van die capaciteit (zonder andere bronnen).
In een "nood"-geval, snoepen we ook uit de startaccu.
Maar gezien de kosten per Ah (voor aanschaf en bare-minimum aanpassingen), gaan we nu nog niet over naar een moderner soort accu.
De drop-ins vallen daarbij bovendien direct af.
Maar wel zullen we - mede omdat we veel verplaatsen -, bij een investering:
eerder kiezen voor het vervangen van de hh-accu dan voor zonnepanelen.
We w8ten dus rustig af, mede omdat ik verwacht dat prijzen zullen dalen, dankzij de hoge vraag.
Paul.