Zijn lithiumaccu's wel zo veilig?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Karelkaywa
Berichten: 1118
Lid geworden op: za 15 nov 2014, 13:46
Locatie: Castricum

Re: Zijn lithiumaccu's wel zo veilig ?



Bericht door Karelkaywa »

Europe Flyer schreef:
ma 17 mei 2021, 15:51
Toevallig ook iemand die wel ervaring heeft met het systeem van " solid power " ?
Ik heb sinds februari 2019 de Smart One (240Ah) van Solid Power in gebruik. Van de website van Solid Power:
Het SmartOne alles-in-één systeem met het unieke Solid Power "Easy Swap"-concept. Meer dan twee keer zoveel capaciteit in de originele accu-vloerbox van de Fiat Ducato (vanaf bouwjaar 2006). De totale, compacte en lichtgewicht vervanging voor zowel uw start- als huishoud-accu in één keer. Meer heeft u echt niet nodig. Doordat ons systeem gebruikmaakt van de originele Fiat Ducato-aansluiting kost het inbouwen weinig tijd: de Easy Swap-methode!

Een paar cijfers:
  • Nu 2 jaar en 3 maanden in gebruik.
  • Afgelegde kilometers: 35724
  • Aantal overnachtingen: 307
  • Waargenomen laadstromen via verzwaarde alternator: boven de 100A
  • Aanpassingen aan de installatie: geen!
    CBE lader op stand B gezet = 14,4 Volt. Overigens heb ik deze lader bijna nooit aan staan, sta in principe nooit aan de paal en zonnepanelen en alternator houden de accu vol. Victron MPPT instelling staat op LiFePO4
Nadeel van LiFePO4 is het niet mogen laden bij temperaturen onder de 0 graden. Dat heb ik ondervangen door een verwarmingsmatje onder de accu te plaatsen welke door een thermostaat gestuurd wordt. Onder de 3 graden in en bij 6 graden weer uit. Overigens heb ik maar een paar keer gesignaleerd dat het matje werd ingeschakeld.

Ondanks dat mijn achtergrond elektrotechnicus is, zou ik nooit aan zelfbouw beginnen. Als ik op het forum lees wat daar allemaal bij komt kijken dan ben ik er al klaar mee en zou voor het gemak van een kant en klaar product kiezen. In mijn geval wel een stuk duurder maar ja, gemak dient de mens.
Groeten van Karel
(Kaywa was de naam van mijn laatste Duitse Herder)
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Zijn lithiumaccu's wel zo veilig?



Bericht door travelscout »

Met meer dan 100A laadstroom zal behalve de zwaardere dynamo, toch ook de bekabeling en zekeringen daarop zijn aangepast?
Paul.
Gebruikersavatar
Karelkaywa
Berichten: 1118
Lid geworden op: za 15 nov 2014, 13:46
Locatie: Castricum

Re: Zijn lithiumaccu's wel zo veilig?



Bericht door Karelkaywa »

Ik mag toch aannemen dat als je een nieuwe Ducato koopt met een verzwaarde dynamo, Fiat de bekabeling daar op afstemt. Immers de startaccu is vervangen door de Solid Power LifeP04.
Groeten van Karel
(Kaywa was de naam van mijn laatste Duitse Herder)
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Zijn lithiumaccu's wel zo veilig?



Bericht door travelscout »

Als dit al zo lang werkt zonder problemen, zou ik dat ook aannemen.
Uit ervaring weet ik echter ook, dat er door professionele bouwers graag overal op bezuinigd wordt.

Enfin, zolang de BMS er maar voor zorgt dat er niet één cel kan vervormen door teveel warmte ontwikkeling bij overladen,
lijken mij LFP accu's best veilig.
Grootste risico met grote stromen is de aansluiting (dikte kabels vs maat zekeringen) of vermogenselektronica die ervoor aangesloten wordt.

Ben toch nog benieuwd of er verzekeraars zijn die eisen stellen.
Paul.
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Zijn lithiumaccu's wel zo veilig?



Bericht door Atoz »

Soms moet je inderdaad ook de fabrikant durven te betrouwen
En als het zo lang al werkt, dan zal het wel goed zijn.

Nadeel van die LiFePO4 accu's is dat (ook ik doe dat) we overal beren in het bos zoeken, wat onnodig is.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Camper-T
Berichten: 1145
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: Zijn lithiumaccu's wel zo veilig?



Bericht door Camper-T »

Zoals Atoz al aangaf moet je als leek gewoon helemaal niet aan zelfbouw LFP beginnen. Niet dat het onmogelijk is maar zonder hogere elektrotechnische achtergrond kost het simpelweg enorm veel tijd eer je de basistheorie beheerst en nog veel meer tijd eer je de juiste losse onderdelen weet uit te kiezen, de accu's kunt balanceren en testen, en daarna ook bedrijfszeker kunt assembleren tot een volwaardige accu. Een accu die je vanuit je eigen wetenschap dan ook nog jaarlijks zou willen testen, of alle cellen nog goed funtioneren en in balans zijn. Voor de hobbyist leuk voor de leek niet te doen.

Ben je redelijk technisch, beschik je over het juiste gereedschap en de meet- en voedingsapparatuur en vind je zelf bouwen naast de kostenbesparing misschien toch wel leuk dan kun je nog overwegen om veilig geselecteerde maar wat duurdere kant en klare zelfbouw setjes te kopen als die van GWL. Een set goede Winston LFP cellen met capaciteit naar keuze, een betrouwbare 123BMS, plus een losse contactor. Gebruiksaanwijzing netjes stap voor stap volgen, alles tesamen in een geschikte accubehuizing bouwen en je hebt je zelf gemaakte drop-in LFP accu. Compleet met app en BT verbinding.

Zijn de twee bovenste opties niet aan jou besteed maar zou je toch mee willen liften in de kostenbesparing van een doe het zelf accu dan kun je de Solid Power accu's overwegen. Een bedrijfje die klaarblijkelijk wel de kennis en kunde heeft en dit soort zelfbouw accu's met winst voor de verkoop maakt.
Natuurlijk kost dit naar verhouding meer maar jij hoeft geen kennis te hebben en zeeen van tijd in de bouw te steken, dat deed een ander voor je.
Zoals DJSmiley overigens schreef zijn er ook particulieren welke dit soort accu's voor de verkoop bouwen en op Marktplaats zetten, misschien goedkoper.

Ben je meer het degelijke type die gevoelsmatig het idee wil hebben dat hij kwalitatief iets goeds aanschaft voor zijn (dure) camper dan moet je altijd een CE gekeurde drop-in accu nemen van een Victron, SuperB, of bijvoorbeeld Liontron. Kost het dubbele maar dan heb je een degelijk merk product.
Hiermee impliceer ik zeker niet dat zelfbouw accu's ondermaats zijn, in tegendeel, kundig gebouwd met onderdelen van kwaliteit zijn ze net goed of misschien nog wel iets beter maar niet iedereen is hier automatisch van overtuigd, of blijft erg hangen in de spookverhalen rond slechte zelfbouwaccu's.
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8867
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Zijn lithiumaccu's wel zo veilig?



Bericht door kampo »

@Camper-T, Atoz, DJsmiley, Karelkaywa en andere
Proficiat met jullie interessante bijdragen die prettig lezen :thumbup:

Wat ik er nog aan wil toevoegen is dat we hier in BE geconfronteerd worden met het opvragen van certificaten voor voertuigen ivm homologatie COC 2de fase en dat soort zaken.
Het is jaren geleden begonnen met verlichting en rij-zetels. Volgden wat later de uitsnijdingen voor ramen en dakluiken.
Nu zijn de elektrische toestellen en verwarmingen aan de beurt. De accu's en hun periferie horen daar ook bij.
Onmogelijk om nog een homologatie goedkeuring te krijgen met componenten die niet voorzien zijn de vereiste ECE-R10-5 voor automotive gebruik.
Tenzij ze het niet zien maar sinds die keuringen door privé firma's worden gedaan is het scherper.
Een voorbeeld van zo een certificaat dat ze opvragen:
https://www.victronenergy.com/upload/do ... -Smart.pdf

In principe is er, zoals we weten, geen verschil tussen de EU regelgeving BE en NL.
Dat zou oneerlijke concurrentie zijn.
In de praktijk blijkt al jaren dat de controle in NL wat minder is, meer getolereerd of zelfs gewoon anders geïnterpreteerd...
Groeten Kampo
ger47
Berichten: 94
Lid geworden op: do 16 jul 2020, 21:31

Re: Zijn lithiumaccu's wel zo veilig?



Bericht door ger47 »

In mijn camper 2 accu's (nog zeer goed) verwijderd en LIONTRON gemonteerd. Werkt zoals gewenst, perfect.


https://www.campertv.nl/nl/product/lion ... ccu-200ah/
Gebruikersavatar
rzwiebel
Berichten: 194
Lid geworden op: ma 01 mar 2010, 14:36
Locatie: Venray
Contacteer:

Re: Zijn lithiumaccu's wel zo veilig ?



Bericht door rzwiebel »

DJSmiley schreef:
zo 16 mei 2021, 12:09
Zwiebelfarm heeft een hoop goede info, maar met LFP slaan ze de plank mis door Li-ion en LFP onder 1 kam te scheren
Dank voor het compliment. De conclusie die jij trekt "Li-ion en LiFePO4 over één kam scheren" is apert onjuist en te wijten aan het niet goed lezen van de informatie (of het niet goed begrijpen). Alle info is wetenschappelijk onderbouwd - ook op basis van mijn studie Natuurkunde - en dat is misschien voor enkelen wat te hoog gegrepen.

Niets voor niets vind je op die pagina het volgende: "LiFePO4 is een intrinsiek veiliger kathodemateriaal dan LiCoO2 en LiMnO2, door het weglaten van het kobalt, met zijn negatieve temperatuurcoëfficiënt die een thermal runaway kan stimuleren. De P – O-binding in de (PO4) 3−ion is sterker dan de Co-O binding in de (CoO2) -ionen, zodat bij misbruik (kortsluiting, oververhitting, etc.) de zuurstofatomen langzamer vrijkomen. LiFePO4 is zeer veerkrachtig tijdens zuurstofverlies, wat typisch resulteert in een exotherme reactie in andere lithiumcellen. Dientengevolge zijn LiFePO4 cellen moeilijker te ontsteken bij een verkeerde behandeling (vooral tijdens het opladen). Maar desalniettemin moet het laadproces binnen de marges blijven van elke cel afzonderlijk die ook nog eens afhankelijk is van de in die cel geldende temperatuur. Om de LiFePO4-accu binnen de geldende veiligheidsmarges te houden is daarom een Battery Management Systeem, een stukje elektronica, nodig."
Het leek me goed jou hier even op te wijzen; wat je met jouw conclusie doet, moet je zelf maar zien.
Geef onze aarde niet uit handen aan verwoesters, laag volk en leeghoofden. (Konstantin Paustovski 1892-1968)
Niets is geheel waar en misschien zelfs dat niet; Ik leg me toe op 't schrijven van levend Nederlands. Maar ik heb schoolgegaan. (Idee nrs 1 en 41, Multatuli)
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4153
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: Zijn lithiumaccu's wel zo veilig?



Bericht door beatrix18 »

:wink:

Peter
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51120
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Zijn lithiumaccu's wel zo veilig?



Bericht door Kroppie »

zolang je zo,n accu met erin zetten of er uithalen niet op je benen laat vallen zijn die accu,s best veilig.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Zijn lithiumaccu's wel zo veilig?



Bericht door Atoz »

Kroppie schreef:
di 18 mei 2021, 11:57
zolang je zo,n accu met erin zetten of er uithalen niet op je benen laat vallen zijn die accu,s best veilig.
Draag ik dan best veiligheidsschoenen? En zo ja moet ik de stalen neuzen daarvan dan ook aarden? Gelet op de hoge stroomdichtheid van LiFePO4?
En nu we toch aan onze veiligheid moeten denken, enkel links of beide schoenen?

Ach ...'was ik maar bij moeder thuis gebleven...' 88I
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8598
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Zijn lithiumaccu's wel zo veilig?



Bericht door seth_space »

@rzwiebel, weer met een hoop semi wetenschappelijk gezwam en een voor velen "te hoog gegrepen studie natuurkunde," autoriteit verwerven.
Natuurlijk moet een lfp accu een BMS hebben. Zo sluit je ook een loodaccu niet aan zonder beveiliging, zoals zekeringen.
Je verstopt achter een hoop bijeen gegraaide terminologie een stuk onzekerheid. Je wekt de indruk dat een lfp accu inherent gevaarlijk is. Maar vergeet dat ook bijv. je benzinetank of 230V aansluiting even inherent gevaarlijk zijn bij verkeerd of onveilig gebruik.
Alles wat je verkeerd gebruikt is inherent onveilig namelijk!
Realistisch is het een veilige en bewezen techniek die grote voordelen heeft en niet gelijk gesteld mag worden met door je aangehaalde voorbeelden van ontbrandende lithium batterijen in vliegtuigen of smartphones.
Dat is gewoon plat paniek zaaien.
Inherent onverantwoord.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4153
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: Zijn lithiumaccu's wel zo veilig?



Bericht door beatrix18 »

VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Plaats reactie