Zijn lithiumaccu's wel zo veilig?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
rhomodel
Berichten: 587
Lid geworden op: do 07 jun 2018, 22:52

Re: Zijn lithiumaccu's wel zo veilig ?



Bericht door rhomodel »

Precies, Julius is rhomodel.. En ik kan het niet laten om cynisch te reageren op zulke vragen. Voor mij voelt dit soort discussies als terug te gaan dat men dacht dat treinen zorgden dat koeien geen melk meer gaven en dat er iemand met een rode vlag voor een auto moest lopen om iedereen te waarschuwen voor het gevaar van een automobiel.
Er rijden ondertussen ik weet niet hoeveel electrische auto's rond die niet in de fik vliegen en er zijn ook zat mensen die een lifepo accu in hun camper hebben (waaronder ik). Ook zijn er al zoveel topics op dit forum over het wel of niet over dat ik het niet kan laten zwaar cynisch te reageren. Als je het niet vertrouwd: doe het dan niet, maar geen opruiende sites citeren die berichten over het gevaar van lithium accu's. Er zijn ook zat sites die beweren dat zonnepanelen gevaarlijk zijn, inclusief foto's van boerderijen die in de fik vliegen en ander opruiende teksten.
Dus Europe Flyer vertrouw je het niet: neem dan de twee keer de accu die je hiervoor had, dan heb je een dubbele opslag capacitiet.
Julius
Ergens in Friesland aan het water
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4175
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: Zijn lithiumaccu's wel zo veilig ?



Bericht door beatrix18 »

Het valt allemaal wel mee Julius.
Er is al meermaals aangegeven dat het "gevaar" een ander type accu betreft.
Als iemand dat niet weet en zijn bedenkingen heeft, dan kan hij hier best een vraag over stellen.
Dat jij omtrent dit onderwerp al alles weet had je ook kunnen aanwenden om een zinnig antwoord te geven.
Ook had je het draadje kunnen overslaan.
Als iedereen zo zou reageren als dat jij doet dan kan het forum wel sluiten.
Maar ik ga er vanuit dat je een beetje chagrijnig bent omdat je er ook wel weer eens, zonder corona gezeur, op uit wil trekken.
Nog even volhouden dus, het weer zal ooit ook wel beter worden!

Peter
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Zijn lithiumaccu's wel zo veilig ?



Bericht door Atoz »

Teksten zoals deze van Zwiebel, waarin fouten staan, zouden van het internet moeten gebannen worden.
Helaas schrijft de persoon in kwestie zijn mening zo overduidelijk dat het geloofwaardigheid gehalte hoog is.

Dus treed ik Julius bij.
Levensgevaarlijk!
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4175
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: Zijn lithiumaccu's wel zo veilig ?



Bericht door beatrix18 »

Dus jullie lezen niet selectief en geloven alles op internet???
Moet een ieder daar niet zelf zijn afweging in maken?
Of mag iemand daar geen vraag over stellen als het hem niet helemaal duidelijk is?
Is dat niet juist heel verstandig?
Wie ben jij om anderen van internet te willen "bannen"?
Persoonlijk reageer ik nu niet meer op zoveel arrogantie. :wave:

Peter
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Camper-T
Berichten: 1176
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: Zijn lithiumaccu's wel zo veilig ?



Bericht door Camper-T »

Wat in het onderwerp Lithium accu’s van Zwiebelfarm is geschreven lijkt grotendeels te kloppen en is hier en daar keurig onderbouwd met plak en knip werk uit technische literatuur, voor zover die ook 100% zal kloppen. Waarom de auteur het met dit artikel m.b.t. het gevaar van LiFePO4 accu’s verkeerd lijkt te hebben is de zelf genoemde ‘zinsspeling’ in het onderwerp “inherent onveilig!”.
De auteur is door dit stukje tekst menig maal aangevallen en bekritiseerd door de vakhandel en technici, omdat zij vrij vertaald vinden dat de LiFePO4 accu door deze publicatie nog net niet als brandbom wordt weggezet. De auteur in reactie verschuild zich achter zijn gekopieerde feiten uit onderbouwde onderzoeken, plus zijn vrije vertaling van “inherent onveilig”, wat volgens eigen zeggen neerkomt op ‘niet zo zeer gevaarlijk, maar kan wel gevaarlijk gebruikt worden.

Persoonlijk vraag ik mij af wat de auteur met zo’n veel te technisch stukje plak en knipwerk op een website met doelgroep camperaars wil bereiken. Mijn huisarts bespreekt zijn bevindingen ook niet in volledig medisch jargon inclusief Latijnse benamingen, dat kan ik verkeerd interpreteren waardoor ik verkeerde conclusies kan trekken. En dat is precies wat de auteur met “Lithium, inherent onveilig!” heeft bereikt.

Er zijn tal van zware en eveneens technisch goed onderbouwde testen met LiFePO4 accu’s gedaan, er staan er zelfs een paar op YouTube en hieruit komt naar voren dat je het wel erg bond moet maken om zo’n accu in gevaarlijke staat van opbollen vergassen te krijgen. Op de giftige rook na lukte ontbranden, of ontploffen sowieso niet.
Zelfs de grote merken als Victron hebben LiFePO4 accu’s in hun assortiment en dit zal in de toekomst waarschijnlijk alleen maar meer worden.
Daarnaast zie ik ook een grote toekomst voor Lithium Titanate (LTO) accu’s, praktisch solid state, onverwoestbaar en veilig. Maar nu nog erg duur.

Waar moet een leek dan rekening mee houden om geen opgebolde en giftig vergassende LiFePO4 accu in zijn camper te krijgen?
Bij commerciële (CE gekeurde) kant en klaar accu’s voor de camper bepaald een goede verkoper de juiste merk-accu en zie ik verder geen risico.
Bij zelfbouw LiFePO4 setjes? Met de juiste kennis, kunde en kwalitatieve materialen is net zo’n veilige accu als een commercieel model te maken.
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
rhomodel
Berichten: 587
Lid geworden op: do 07 jun 2018, 22:52

Re: Zijn lithiumaccu's wel zo veilig ?



Bericht door rhomodel »

Ik had kunnen passen, maar voor iemand die sinds 2004 geregistreerd is op het forum, had ik zo'n post niet verwacht. Er zijn zoveel posts over dit topic de revue gepasseerd dat ik niet niet snap dat de vraag weer komt. En nee ik ben niet chagerijnig: ben net een heerlijke week er op uit geweest met de camper. Nederland is mooi!
Julius
Ergens in Friesland aan het water
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4175
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: Zijn lithiumaccu's wel zo veilig ?



Bericht door beatrix18 »

@ Camper-T: De spijker op de kop!
Diesel kan ook branden en gas nog erger.
Ook in bed blijven liggen helpt niet want in bed gaan de meeste mensen dood.
Gezond verstand, gebruiksaanwijzing lezen of een vraagje aan een ervaringsdeskundige (forum) kan veel problemen voorkomen.

Diesel:
Ontvlambare vloeistof: Categorie 3. Stof met acute inhalatoire toxiciteit: Categorie 4. Huidirritatie: categorie 2. Carcinogeen: Categorie 2. Specifi eke doelorgaantoxiciteit (herhaalde blootstelling): Categorie 2. Stof met aspiratietoxiciteit: Categorie 1. Stof met chronische aquatische toxiciteit: Categorie 2. H226: Ontvlambare vloeistof en damp. H304: Kan dodelijk zijn als de stof bij inslikken in de luchtwegen terechtkomt. H315: Veroorzaakt huidirritatie. H332: Schadelijk bij inademing. H351: Verdacht van het veroorzaken van kanker. H373: Kan schade aan organen veroorzaken bij langdurige of herhaalde blootstelling. Beenmerg, Lever, Thymus. H411: Giftig voor in het water levende organismen, met langdurige gevolgen.

Peter
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8675
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Zijn lithiumaccu's wel zo veilig ?



Bericht door seth_space »

@camper-T
Persoonlijk vraag ik mij af wat de auteur met zo’n veel te technisch stukje plak en knipwerk op een website met doelgroep camperaars wil bereiken.
Aandacht en de illusie van deskundigheid hooghouden.

Stel je voor dat je loodaccu systemen gaat gebruiken zonder enige vorm van zekering. De gevolgen liggen voor de hand. Eenzelfde kreet slaakt hij over het gebruiken van lithium systemen zonder enige bescherming. Inherent onveilig inderdaad ;)
Er staat best zinvolle info op die site trouwens maar als voormalig Jurist is de technische onderbouwing niet zijn forte daar.
Maar een mening mag iedereen hebben. En als je jezelf niet veilig voelt bij een technologie dan moet je daar zeker niet aan beginnen.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
albertrietjens
Berichten: 637
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
Locatie: Nederweert

Re: Zijn lithiumaccu's wel zo veilig?



Bericht door albertrietjens »

Kijk maar eens bij GWL op youtube die maken mooie filmpjes qua veiligheid van LiFPO4.

Bijvoorbeeld: https://www.youtube.com/watch?v=YpdNkWs8coE en https://www.youtube.com/watch?v=Qzt9RZ0FQyM
Camper-T
Berichten: 1176
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: Zijn lithiumaccu's wel zo veilig?



Bericht door Camper-T »

albertrietjens schreef:
ma 17 mei 2021, 11:54
Kijk maar eens bij GWL op youtube die maken mooie filmpjes qua veiligheid van LiFPO4.

Bijvoorbeeld: https://www.youtube.com/watch?v=YpdNkWs8coE en https://www.youtube.com/watch?v=Qzt9RZ0FQyM
De Winston LiFePO4 cellen zijn onder de zelfbouwers bekend als de duurdere optie t.o.v. andere merken LiFePO4 cellen als EVE, Lishen, of CATL.
Winston is net als de meeste LiFePO4 cellen van Chinese fabrikaat maar kent daarengtegen een hogere industrienorm en betrouwbare specificaties.
Zoals veel LiFePO4 cellen in een dun aluminium blik zitten, zijn Winston cellen daarna nog eens verpakt in een 10mm dikke gele kunstof behuizing.
Dit biedt extra bescherming bij zwaarder industrieel gebruik, net als de sterke [+] en [-] polen waar verbindingsbouten sterker in vastgezet kunnen.

Het is daarom dat in de testen van GWL welke via YouTube te zien zijn, men best wat moeite moet doen om de accucellen reactief te beschadigen.
Eenmaal onwerkelijk zwaar beschadigd gaan de cellen vergassen, hierbij komt waterstoffluoride vrij en dat moet je niet direct in willen ademen.
Maar goed, dit soort testen zijn de extremen, puur om te zien wanneer een LiFePO4 accucel dan echt gevaarlijk wordt.
In de praktijk zal dit met een commercieel- of goed zelfbouwmodel niet snel gebeuren, die zitten in een beschermde omgeving en hebben een BMS.
En wie voor extra veiligheid wil gaan kan altijd nog een rook/CO melder in het accucompartiment van zijn camper monteren, just to be extra sure.

Gek genoeg nemen we het lang niet zo nauw met de veiligheid van flinke lood- en gelaccu's, omdat we allemaal denken dat deze gewoon veilig zijn.
Toch is het tegendeel waar. Als deze accu's ook met een hamer of extreme laadstroom mishandeld worden blijf je er zeker niet bij in de buurt staan.
Als kers op de slagroom hebben wij de veel gevaarlijkere Lithium-Ion accu's dagelijks in ons hand, of aan ons oor. Daar vertrouwen we toch ook op.
Kern van het verhaal: bij goed en verandwoord gebruik is elke kwalitatief goede accu geen direct gevaar. Gebruik je verstand en geloof niet alles.
Laatst gewijzigd door Camper-T op ma 17 mei 2021, 17:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
Gebruikersavatar
Europe Flyer
Berichten: 1049
Lid geworden op: do 09 sep 2004, 9:09
Locatie: het mooie tukkerseland

Re: Zijn lithiumaccu's wel zo veilig ?



Bericht door Europe Flyer »

rhomodel schreef:
zo 16 mei 2021, 20:10
Ik had kunnen passen, maar voor iemand die sinds 2004 geregistreerd is op het forum, had ik zo'n post niet verwacht. Er zijn zoveel posts over dit topic de revue gepasseerd dat ik niet niet snap dat de vraag weer komt. En nee ik ben niet chagerijnig: ben net een heerlijke week er op uit geweest met de camper. Nederland is mooi!
Ik weet niet wat dat er mee te maken heeft dat ik sinds 2004 hier aangemeld ben , ik weet best veel van van campers af maar helaas niet van van accu's en dergelijke en al helemaal niet van de nieuwe soort accu's en zal het dan ook zeker niet zelf gaan monteren maar laten doen , en ja , heb het hele forum en andere forums doorgelezen over deze voor mij nieuwe accu's , veel diverse meningen dat je af en toe door het bos ........... dus een beetje vreemde opmerking.

Toevallig ook iemand die wel ervaring heeft met het systeem van " solid power " ?
groeten van Bertram en Mariska.

-------------------------------------------------------
'' Het ware geluk bestaat slechts in de illusies die men zich daarover maakt.''
Camper-T
Berichten: 1176
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: Zijn lithiumaccu's wel zo veilig ?



Bericht door Camper-T »

Europe Flyer schreef:
ma 17 mei 2021, 15:51
rhomodel schreef:
zo 16 mei 2021, 20:10
Ik had kunnen passen, maar voor iemand die sinds 2004 geregistreerd is op het forum, had ik zo'n post niet verwacht. Er zijn zoveel posts over dit topic de revue gepasseerd dat ik niet niet snap dat de vraag weer komt. En nee ik ben niet chagerijnig: ben net een heerlijke week er op uit geweest met de camper. Nederland is mooi!
Ik weet niet wat dat er mee te maken heeft dat ik sinds 2004 hier aangemeld ben , ik weet best veel van van campers af maar helaas niet van van accu's en dergelijke en al helemaal niet van de nieuwe soort accu's en zal het dan ook zeker niet zelf gaan monteren maar laten doen , en ja , heb het hele forum en andere forums doorgelezen over deze voor mij nieuwe accu's , veel diverse meningen dat je af en toe door het bos ........... dus een beetje vreemde opmerking.

Toevallig ook iemand die wel ervaring heeft met het systeem van " solid power " ?
Ik ken de Solid Power systemen niet maar de gebruikte LiFePO4 cellen herken ik wel. Deze oplossing zit tussen de dure drop-in accu's en de doe het zelf oplossing in. Men heeft van losse accucellen, een BMS en een accubehuizing een meer betaalbare kant en klare drop-in accu gemaakt. Een aantal leden binnen dit forum maken ook zelfbouw accu's en dit bedrijfje is er klaarblijkelijk commercieel mee gegaan. Of het hele goede kwaliteit is durf ik niet te zeggen, wel zie ik Solid Power varianten met de bekende gele Winston accu's en daar is verder echt niks mis mee.
Je kunt 100% op zeker gaan en de dure drop-in accu van Victron, SuperB, of Liontron kopen, of bij deze club polsen hoe het zit met eventueel onderhoud, garantie op papier, etc.

Wie weet kunnen DJSmiley of Atoz hier nog een aanvulling op geven, zij zijn een van de doorgewinterde zelfbouw LifePO4 bouwers binnen dit forum en hebben veel kennis.
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
DJSmiley
Berichten: 4038
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Zijn lithiumaccu's wel zo veilig?



Bericht door DJSmiley »

Ik ken die Solid Power ook niet, maar idd, dat lijkt gewoon een handelaar te zijn. Prima, want dat kan je wel geld besparen tov een kant en klare, terwijl je aan de andere kant niet helemaal 'van scratch' hoeft te beginnen.

De site ziet er wel erg beperkt uit kwa info, maar het lijkt erop dat ze idd oa de Winstons verkopen (GWL heeft die ook), maar ook de simpelere prismatic cellen (met het blauwe folie)

De Winstons staan gewoon heel goed bekend en zijn kwa behuizing ook degelijk. Die 'folie'cellen zijn ook prima, die zijn hier ook succesvol door een aantal forumleden gebruikt als basis voor een eigen accu.
Alleen vergt dat wel een goede beschermende behuizing.

Maar er is zeker markt voor dit soort oplossingen. Eigenlijk heb je 4 opties
- Volledig DIY, uitzoeken, zowel cellen als BMS, importeren, balanceren, samenstellen en bouwen
- Semi-DIY: Kant en klare gebalanceerde cellen kopen en een BMS, alles zelf bij elkaar schroeven
- Kant en klaar 'standaard': Denk als merken als Liontron, Solarfam, Wattstunde enz.
- Kant en klaar 'high end': Dan denk ik aan bv Victron, SuperB enz

Of de laatste categorie het geld waard is? Dat is een persoonlijke keuze. Koop je een Sonos / Apple voor veel geld en 'gewoon goed' of wil je een betere prijs/prestatieverhouding, en neem je kleine dingen voor lief.

Die SolidPower lijkt mij in de categorie 2 te vallen. Het kost je 200-400 euro meer (gokje) maar dan hoef je geen maanden te wachten, niet zelf te balanceren (heb je ook spul voor nodig) en hopen dat t niet op een bootje in een kanaal komt te liggen, of met deuken aankomt.
Er zijn meerdere van dit soort bedrijfjes, en ook op Marktplaats zie je regelmatig verkopers langskomen die dat soort setjes aanbieden. Hun verdienen wat, jij kan zien wat je koopt en hoeft niet te klooien/wachten, win-win voor sommigen.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Zijn lithiumaccu's wel zo veilig?



Bericht door Atoz »

Geen aanvulling ;-)
Of toch dan maar...

Vergeet DIY !
Veel te veel zoeken naar steeds maar nieuwe oplossingen. Goedkoop? Vergeet het! Kost je handenvol geld aan allerlei zaken die je nog nooit echt nodig had.
Maar zoek je in tijden van Corona een levensdoel? Doen! Ik kreeg in september het lumineuze idee om dan toch eens tegen beter weten in LiFePO4 te onderzoeken.
Full time betrekking, dagelijkse zoektocht naar allerlei informatie en praktische toestanden.
Maar ondertussen zijn we zo ver dat we gaan leren om op inductie te koken.
Want nu we toch bezig zijn....
Maar vergeet DIY. Gekkenwerk! Freaks doen het, maar hebt u echt voldoende tijd? Neen toch :)

Waar ik erg lang heb over nagedacht was onder andere Liontron, leek me eigenlijk een goede prijs kwaliteit verhouding met een BT bms met toch wel de nodige jaren garantie. En er zijn ook nog wel andere merken die voor een dure prijs toch wel mooi materiaal leveren, zonder dat het je echt een arm en een been kost.

Goedkope kant en klare chinese of zelfs Belgische producten (wattuneed.be) hebben allemaal hun beperkingen, geen BT bv. Minder grote laadstromen, er ligt 740Wp op ons camperdak EN er ligt 2200Wp op ons huisdak. Het mag er niet alleen uit, het moet er ook in.
Want de uiteindelijke reden om LiFePO4 te bestuderen en uiteindelijk te bouwen is dat ik dat LiFePO4 systeem ook thuis wil gebruiken als powerwall.

Wat ik ondertussen wel al weet over LiFePO4, is dat ik er niet zo heel veel van weet of ken. Het is een leerproces waarbij je elke keer toch weer wat nieuws ontdekt. Mechanisch, elektronisch, software matig het komt allemaal bij elkaar.

Als afsluiter.... Als je die 500€ echt kan missen als het fout loopt en je hebt een plan B (eventueel plaats je terug snel een Loodzuur accu) dan zou ik het doen.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Plaats reactie