Zijn lithiumaccu's wel zo veilig?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
jansloos
Berichten: 6868
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Zijn lithiumaccu's wel zo veilig?



Bericht door jansloos »

Dan nog een vraag van een "student" studerend op deze 'nieuwe' technieken;

Afgezien van alle chemische reactievergelijkingen
Vind ik de li-ion cellen wel "potentieel" gevaarlijk.
Gevaarlijk omdat als het fout gaat de cel zijn energie in kort tijd kwijt wil. Onstuitbaar.

Dit in tegenstelling tot lood/zuur. Daar gaat.bij geen zekering de bekabeling. Niet de cel zelf.

Reageert een LiFePo accu ook op deze manier?

Zeker geldt voor allen: zekeren.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4257
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Zijn lithiumaccu's wel zo veilig?



Bericht door JoopBrekken »

Pff nog maar eens: De li-ion cellen zijn gevaarlijk, de LiFepo4 niet.
jansloos
Berichten: 6868
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Zijn lithiumaccu's wel zo veilig?



Bericht door jansloos »

Pff. Tja, om de meute wijzer te maken, vertelt een leraar ook elk jaar hetzelfde.

Maar duidelijk.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Zijn lithiumaccu's wel zo veilig?



Bericht door Atoz »

Oud collega's van me in Duitsland hebben ooit de pech gehad om een noodstroomvoorziening kort te sluiten met uit elkaar spattende Loodzuur accu's tot gevolg. Was voor het jaar 1985, dus Loodzuur.
48V 600Ah
Dus ook bij Loodzuur kan het, helaas ...

Kan het bij LiFePO4?
Geen idee, MAAR.... De capaciteit van onze accu's wordt altijd met groter, dus groeit ook de vuurkracht (wat een verbeelding heb ik weer) van onze accu
Voorzichtigheid is de moeder van de porcelijnkast!
Zekeringen waar nodig en ook niet te groot, waar je geen 300A nodig hebt plaats je een kleinere zekering.
Alle schakelmateriaal test je tijdens en na gebruik op warmte. Letterlijk voelen of je kabels, schakelaars, verbindingen en ja ook je cellen, niet warm worden. Nog beter is een warmtegevoelige camera, maar die heeft de gemiddelde zelfbouwer niet bij de hand.
Want die warmte of niet.
Neem al het schakelende materiaal ook groot in A en betrouw geen goedkoop spul.

@Zwiebel
Haal liever alle fouten uit je website in plaats van op basis van ooit verworven kennis ons als dommerikken te beschouwen.
Uiteindelijk vind jij een los LiFePO4 element inherent gevaarlijk maar wij, bouwers op dit forum, installeren een BMS.
En ja dat BMS beveiligd onze cellen.
Er is maar 1 forumlid waarvan ik weet dat zijn kwaliteitsvolle LiFePO4 accu geen BMS heeft, hij te ruikt ze als startaccu
Evengoed is het kwik uit een kwik thermometer inherent gevaarlijk. Alleen is dat kwik slechts een onderdeel van de thermometer.
Net zo met jouw inherente gevaarlijke LiFePO4 cel.
Trouwens niet alles wat ooit juist was blijft dat. De email functie in jouw alarm is al lang gedateerd, jammer voor je volgelingen.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4257
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Zijn lithiumaccu's wel zo veilig?



Bericht door JoopBrekken »

Atoz schreef:
di 18 mei 2021, 16:51
@Zwiebel
Haal liever alle fouten uit je website in plaats van op basis van ooit verworven kennis ons als dommerikken te beschouwen.
Helemaal mee eens! Dik doen met ooit vergaarde kennis, en in voor gewone mensen onbegrijpelijke woorden je fouten niet willen toegeven. Jammer van de wel goede info die zo twijfelachtig wordt.
Als meerdere mensen uit het Zwiebel verhaal onjuist begrijpen dat een LiFePo4 accu net zo gevaarlijk is als een Li-ion accu, lezen al die mensen dan verkeerd of is de schrijver dan onduidelijk?
Camper-T
Berichten: 1174
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: Zijn lithiumaccu's wel zo veilig?



Bericht door Camper-T »

Atoz schreef:
di 18 mei 2021, 14:30
Kroppie schreef:
di 18 mei 2021, 11:57
zolang je zo,n accu met erin zetten of er uithalen niet op je benen laat vallen zijn die accu,s best veilig.
Draag ik dan best veiligheidsschoenen? En zo ja moet ik de stalen neuzen daarvan dan ook aarden? Gelet op de hoge stroomdichtheid van LiFePO4?
En nu we toch aan onze veiligheid moeten denken, enkel links of beide schoenen?

Ach ...'was ik maar bij moeder thuis gebleven...' 88I
Daarom altijd werkschoenen met kunstof composiet bescherming in de neus en geen staal. :cheers:
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
jansloos
Berichten: 6868
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Zijn lithiumaccu's wel zo veilig?



Bericht door jansloos »

Knallende lood/zuur accus, is mij bekend.
Mijn collega ook, toendertijd.
Midden in een strenge winter het bouw aggregaat opstarten, met de zijwand van de accu tegen zich aan.

Daarom ook bij 12V altijd voorzichtig.

Maar nu ga ik weer verder "studeren"
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Gebruikersavatar
DynaDetty
Berichten: 691
Lid geworden op: di 28 jul 2015, 14:16
Locatie: Beetsterzwaag

Re: Zijn lithiumaccu's wel zo veilig?



Bericht door DynaDetty »

Ik heb 3 jaar geleden een 95Ah lood/zuur accu vervangen door 3 LiFePo4 accu’s van 60Ah per stuk. Die heb ik zelf geïmporteerd uit China en door een deskundige laten inbouwen. De accu’s arriveerden per vliegtuig omdat ze UN38.3 gecertificeerd waren, ze mogen door vrachtvliegtuigen worden vervoerd. Het lijkt me dat daarmee de veiligheid wel bewezen is. Ze bevallen ook nog eens bijzonder goed. In Engeland zit sinds kort een importeur. Zoek maar eens op KS Energy.


D’n poat op’t gas en ........ wiedergoan
D'n poat op het gas en.......wiedergoan
UnimogMartijn
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 02 dec 2020, 11:03

Re: Zijn lithiumaccu's wel zo veilig?



Bericht door UnimogMartijn »

Op het forum van Will Prowse kwam ik in onderstaand topic...
https://diysolarforum.com/threads/can-l ... event.999/

...dit artikel tegen:
http://nordkyndesign.com/lithium-batter ... damentals/

Heel interessant om te lezen. 88I

In dat artikel komt overigens ook een (scheeps)dynamo voorbij, die blijkbaar stuk was en een veel te hoge laadspanning gaf. Dit heb ik zelf een keer gehad bij een auto, dat was niet bepaald goed voor de (lood)accu, en de gevolgen daarvan zou ik ook niet in de camper willen hebben.
Laatst gewijzigd door UnimogMartijn op wo 08 dec 2021, 16:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8655
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Zijn lithiumaccu's wel zo veilig?



Bericht door seth_space »

Daarom is een BMS ook belangrijk. Dat beschermt je tegen oa overladen.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Plaats reactie