Welke draden gebruiken van de sigarettenaansteker?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Camper_56
Berichten: 320
Lid geworden op: di 23 okt 2007, 20:39
Locatie: Veenoord

Welke draden gebruiken van de sigarettenaansteker?



Bericht door Camper_56 »

Goedemiddag,

Ik ga de sigaretten-aansteker en de 180W-houder verwijderen en die vervangen door een USB-houder.
Ze zijn er beide uit en nu zie ik een dikke gele, een dikke zwarte en dunne geel/groen draad.

Geel = Plus
Zwart = Min
Geelgroen = Min

Ik denk dat ik dus geel en zwart moet gaan gebruiken voor de USB-houder.
Ik hoor voor "de zekerheid" graag of het inderdaad geel en zwart moet zijn.

Bij voorbaat dank.

p.s. waar dient die "andere" min dan voor?
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51257
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Welke draden gebruiken van de sigarettenaansteker.



Bericht door Kroppie »

zit er een lampje in de aansteker, zo ja dan zal de geel-groene [dunste] de min voor het lampje wezen.
lampje is een heel lichte verbruiker vandaar de dunste draad, de dikke draden zijn voor de aansteker de grootverbruiker, wat + en wat - is zal je zelf even moeten meten, met b.v. een lamp, een kant van de lamp aan massa en wanneer je dan met de andere kant van het lampje een draad aanraakt en het lampje gaat branden dan is die draad de +.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Camper_56
Berichten: 320
Lid geworden op: di 23 okt 2007, 20:39
Locatie: Veenoord

Re: Welke draden gebruiken van de sigarettenaansteker?



Bericht door Camper_56 »

Hallo,

Dank voor het antwoord. Ik ga de dikke gele en dikke zwarte gebruiken en de dunne zal ik afplakken.

Ik meet het altijd met de multimeter (rood en zwarte draad). Als ik -12,x krijg dan weet ik direct wat de plus is (de rode is dan de min). Uiteraard test ik dat ook altijd even andersom en dan krijg ik 12.x (Rood is dan de plus).

Hierdoor ben ik altijd zeker van een juist + en -.
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Welke draden gebruiken van de sigarettenaansteker?



Bericht door Atoz »

Als je dan toch al kunt meten met je multimeter, staat de spanning af als je contact uit staat?
Of heb je altijd spanning?
Zo ja dan moet je opletten voor het sluipverbruik van je USB dingetje.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Camper_56
Berichten: 320
Lid geworden op: di 23 okt 2007, 20:39
Locatie: Veenoord

Re: Welke draden gebruiken van de sigarettenaansteker?



Bericht door Camper_56 »

Er staat alleen spanning op als het contact aan staat.

Ik heb USB-houders gekocht met een " aan/uit" knopje. Als het " aan" staat wordt de spanning getoond.
Hierdoor heb ik 2x (contact en knopje) eventueel sluipverbruik onder controle.

Maar......ik zag dat er sowieso sluipgebruikers zijn (en ik hou de accu's altijd wel goed in de gaten).

Dank voor opmerking.
Plaats reactie