Second opinion schema: versie 1 en 2

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
erix
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 02 apr 2021, 17:31

Second opinion schema: versie 1 en 2



Bericht door erix »

Heren,
Op basis van diverse schema’s en adviezen op dit uitstekende forum heb ik mijn eigen schema gemaakt. Door wensen en beperkingen is elk schema toch weer een heel klein beetje anders.
Voordat ik het schema ga uitvoeren zou ik graag feedback krijgen van ervaren camperbouwers.

Bijvoorbaat dank!

sorry, ben nieuw hier, had plaatje als bijlage opgenomen, nu als URL

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door erix op do 13 mei 2021, 16:29, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10101
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Second opinion schema



Bericht door Peter LMC »

Welkom Erix op dit forum.
En ehhhhh laat maar komen dat schema. :o
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Second opinion schema



Bericht door myway »

Redelijk minimaal schema
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Second opinion schema



Bericht door Kroppie »

:thumbup:, ik zie niets overbodigs.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80322
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Second opinion schema



Bericht door Dafluc »

Ik heb deze boven water:
210514-Electra-schema-XOUT-Camper-Forum.jpg
210514-Electra-schema-XOUT-Camper-Forum.jpg (130.82 KiB) 536 keer bekeken
Afbeelding
erix
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 02 apr 2021, 17:31

V2 second opinion Electra Schema VW Crafter L3H2



Bericht door erix »

Heren,
Dit is versie 2 van mijn schema op basis van diverse schema’s en adviezen op dit uitstekende forum.
Door wensen en beperkingen is elk schema toch weer een heel klein beetje anders.

De 2 standaard accu's van de Crafter hebben mij al wat hoofdbrekens opgeleverd. Kreeg van Victron leverancier advies om geen schakelaar voor de Victron Orion te zetten. Maar dat lijkt mij wel beter. Daarnaast vraag ik mij af of er voor de Orion nog een Cyrix geplaats moet worden om te voor komen dat de Orion de Accessoires accu van de Crafter leeg trekt. Wat denken jullie?

Ook twijfel ik nog over het toepassen van een 3 standen schakelaar om de wandcontactdozen te schakelen tussen de walstroom en omvormer in combinatie met de acculader.

Voordat ik het schema ga uitvoeren zou ik graag meer feedback krijgen van ervaren camperbouwers.

Bijvoorbaat dank!

Groet, Erix

download/file.php?mode=view&id=35759
Bijlagen
210515 Electra schema.jpg
210515 Electra schema.jpg (140.23 KiB) 478 keer bekeken
Gebruikersavatar
Rob A2
Berichten: 271
Lid geworden op: ma 22 jul 2019, 22:10

Re: V2 second opinion Electra Schema VW Crafter L3H2



Bericht door Rob A2 »

Ik heb in mijn Crafter (nw model, dus euro6) vier weken geleden een Orion geplaatst. Rechtstreeks op de startaccu. Wel met een schakelaar er tussen zodat ik ook spanningsloos wat kan klussen en bij eventuele problemen met de Orion deze dus fysiek kan loskoppelen. De Orion werkt goed op basis van de intelligente motorherkenning. Ik weet niet of je een slimme dynamo hebt. Zo ja, dan heb je geen Cyrix nodig. De Orion schakelt zichzelf uit als de motor niet loopt. Bij mij werkt dat probleemloos. Wel de juiste instelingen kiezen!
De Orion is een dcdc lader die je nodig hebt bij een slimme dynamo. Heb je nog een normale dynamo dan heb je geen dcdc lader nodig maar volstaat een Cyrix. Beiden lijkt mij iets teveel van het goede.
Ik heb trouwens geen 2e accu af fabriek.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80322
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Second opinion schema



Bericht door Dafluc »

Topics samengevoegd.
Afbeelding
erix
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 02 apr 2021, 17:31

Re: Second opinion schema: versie 1 en 2



Bericht door erix »

Dank je Rob voor je feedback.
Onze Crafter is een 2,5TDI 163PK van 2012 en heeft vanuit fabriek een 2e accu die gekoppeld is dmv een Mercedes laadstroom relais (zie tekening). De motor is Euro5 gecertificeerd, maar door 2e accu is mij niet duidelijk of er wel of niet een slimme alternator in zit.

Heb er al veel over gelezen o.a. op dit draadje viewtopic.php?t=8471814, maar kom er niet uit.

Vandaar besloten de Orion toe te passen omdat dit mij de veiligste methode lijkt. Ik zet er ook een schakelaar tussen voor onderhoud werkzaamheden. Maar wil niet de fout kunnen maken dat ik onbedoeld de 2e Crafter accu leeg trek.

Hoor graag ervaringen van mensen met MB Sprinter of Crafter met af fabriek 2e accu.
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Second opinion schema: versie 1 en 2



Bericht door myway »

Ff op de min van de startaccu kijken.
Zit daar alleen een dikke kabel en verder geen meetshunt is het geen intelligente dynamo.
Ik verwacht niet dat het bij dit bouwjaar al het geval is
Een heel enkele sprinter heeft het wel van dat bouwjaar.
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Second opinion schema: versie 1 en 2



Bericht door Arie55 »

De aardlek heeft geen nut in een camper. Als je het heel veilig wil maken, zet dan een scheidingstransformator in. Nadeel, die dingen wegen een ton.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Second opinion schema: versie 1 en 2



Bericht door myway »

Leuk zo’n loze kreet, maar vertel Arie.
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Second opinion schema: versie 1 en 2



Bericht door Arie55 »

Doe je huiswerk. En er zijn zat draadjes hier die er over gaan. En ja, de meningen zijn verdeelt.
De TS start vraagt om een mening en die geef ik.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
erix
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 02 apr 2021, 17:31

Re: Second opinion schema: versie 1 en 2



Bericht door erix »

Dank je Arie voor de feedback. Het voorbeeld van de vogel op de elektriciteitsleiding ken ik en snap ik. Maar als er iets mis is met de 220 installatie en ik op mijn blote voeten de buscamper in stap waarbij ik de metalen deurstijl vastpak kan ik denk ik wel een probleem hebben. In dit geval kan de aardlek denk ik nut hebben. Hoe zie jij dat?
Plaats reactie