Second opinion schema: versie 1 en 2
Second opinion schema: versie 1 en 2
Heren,
Op basis van diverse schema’s en adviezen op dit uitstekende forum heb ik mijn eigen schema gemaakt. Door wensen en beperkingen is elk schema toch weer een heel klein beetje anders.
Voordat ik het schema ga uitvoeren zou ik graag feedback krijgen van ervaren camperbouwers.
Bijvoorbaat dank!
sorry, ben nieuw hier, had plaatje als bijlage opgenomen, nu als URL
Op basis van diverse schema’s en adviezen op dit uitstekende forum heb ik mijn eigen schema gemaakt. Door wensen en beperkingen is elk schema toch weer een heel klein beetje anders.
Voordat ik het schema ga uitvoeren zou ik graag feedback krijgen van ervaren camperbouwers.
Bijvoorbaat dank!
sorry, ben nieuw hier, had plaatje als bijlage opgenomen, nu als URL
Laatst gewijzigd door erix op do 13 mei 2021, 16:29, 3 keer totaal gewijzigd.
- Peter LMC
- Berichten: 10102
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
- Locatie: Parel van de kempen
- Contacteer:
Re: Second opinion schema
, ik zie niets overbodigs.
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
V2 second opinion Electra Schema VW Crafter L3H2
Heren,
Dit is versie 2 van mijn schema op basis van diverse schema’s en adviezen op dit uitstekende forum.
Door wensen en beperkingen is elk schema toch weer een heel klein beetje anders.
De 2 standaard accu's van de Crafter hebben mij al wat hoofdbrekens opgeleverd. Kreeg van Victron leverancier advies om geen schakelaar voor de Victron Orion te zetten. Maar dat lijkt mij wel beter. Daarnaast vraag ik mij af of er voor de Orion nog een Cyrix geplaats moet worden om te voor komen dat de Orion de Accessoires accu van de Crafter leeg trekt. Wat denken jullie?
Ook twijfel ik nog over het toepassen van een 3 standen schakelaar om de wandcontactdozen te schakelen tussen de walstroom en omvormer in combinatie met de acculader.
Voordat ik het schema ga uitvoeren zou ik graag meer feedback krijgen van ervaren camperbouwers.
Bijvoorbaat dank!
Groet, Erix
download/file.php?mode=view&id=35759
Dit is versie 2 van mijn schema op basis van diverse schema’s en adviezen op dit uitstekende forum.
Door wensen en beperkingen is elk schema toch weer een heel klein beetje anders.
De 2 standaard accu's van de Crafter hebben mij al wat hoofdbrekens opgeleverd. Kreeg van Victron leverancier advies om geen schakelaar voor de Victron Orion te zetten. Maar dat lijkt mij wel beter. Daarnaast vraag ik mij af of er voor de Orion nog een Cyrix geplaats moet worden om te voor komen dat de Orion de Accessoires accu van de Crafter leeg trekt. Wat denken jullie?
Ook twijfel ik nog over het toepassen van een 3 standen schakelaar om de wandcontactdozen te schakelen tussen de walstroom en omvormer in combinatie met de acculader.
Voordat ik het schema ga uitvoeren zou ik graag meer feedback krijgen van ervaren camperbouwers.
Bijvoorbaat dank!
Groet, Erix
download/file.php?mode=view&id=35759
- Bijlagen
-
- 210515 Electra schema.jpg (140.23 KiB) 479 keer bekeken
Re: V2 second opinion Electra Schema VW Crafter L3H2
Ik heb in mijn Crafter (nw model, dus euro6) vier weken geleden een Orion geplaatst. Rechtstreeks op de startaccu. Wel met een schakelaar er tussen zodat ik ook spanningsloos wat kan klussen en bij eventuele problemen met de Orion deze dus fysiek kan loskoppelen. De Orion werkt goed op basis van de intelligente motorherkenning. Ik weet niet of je een slimme dynamo hebt. Zo ja, dan heb je geen Cyrix nodig. De Orion schakelt zichzelf uit als de motor niet loopt. Bij mij werkt dat probleemloos. Wel de juiste instelingen kiezen!
De Orion is een dcdc lader die je nodig hebt bij een slimme dynamo. Heb je nog een normale dynamo dan heb je geen dcdc lader nodig maar volstaat een Cyrix. Beiden lijkt mij iets teveel van het goede.
Ik heb trouwens geen 2e accu af fabriek.
De Orion is een dcdc lader die je nodig hebt bij een slimme dynamo. Heb je nog een normale dynamo dan heb je geen dcdc lader nodig maar volstaat een Cyrix. Beiden lijkt mij iets teveel van het goede.
Ik heb trouwens geen 2e accu af fabriek.
Re: Second opinion schema: versie 1 en 2
Dank je Rob voor je feedback.
Onze Crafter is een 2,5TDI 163PK van 2012 en heeft vanuit fabriek een 2e accu die gekoppeld is dmv een Mercedes laadstroom relais (zie tekening). De motor is Euro5 gecertificeerd, maar door 2e accu is mij niet duidelijk of er wel of niet een slimme alternator in zit.
Heb er al veel over gelezen o.a. op dit draadje viewtopic.php?t=8471814, maar kom er niet uit.
Vandaar besloten de Orion toe te passen omdat dit mij de veiligste methode lijkt. Ik zet er ook een schakelaar tussen voor onderhoud werkzaamheden. Maar wil niet de fout kunnen maken dat ik onbedoeld de 2e Crafter accu leeg trek.
Hoor graag ervaringen van mensen met MB Sprinter of Crafter met af fabriek 2e accu.
Onze Crafter is een 2,5TDI 163PK van 2012 en heeft vanuit fabriek een 2e accu die gekoppeld is dmv een Mercedes laadstroom relais (zie tekening). De motor is Euro5 gecertificeerd, maar door 2e accu is mij niet duidelijk of er wel of niet een slimme alternator in zit.
Heb er al veel over gelezen o.a. op dit draadje viewtopic.php?t=8471814, maar kom er niet uit.
Vandaar besloten de Orion toe te passen omdat dit mij de veiligste methode lijkt. Ik zet er ook een schakelaar tussen voor onderhoud werkzaamheden. Maar wil niet de fout kunnen maken dat ik onbedoeld de 2e Crafter accu leeg trek.
Hoor graag ervaringen van mensen met MB Sprinter of Crafter met af fabriek 2e accu.
Second opinion schema: versie 1 en 2
Ff op de min van de startaccu kijken.
Zit daar alleen een dikke kabel en verder geen meetshunt is het geen intelligente dynamo.
Ik verwacht niet dat het bij dit bouwjaar al het geval is
Een heel enkele sprinter heeft het wel van dat bouwjaar.
Zit daar alleen een dikke kabel en verder geen meetshunt is het geen intelligente dynamo.
Ik verwacht niet dat het bij dit bouwjaar al het geval is
Een heel enkele sprinter heeft het wel van dat bouwjaar.
Re: Second opinion schema: versie 1 en 2
De aardlek heeft geen nut in een camper. Als je het heel veilig wil maken, zet dan een scheidingstransformator in. Nadeel, die dingen wegen een ton.
Arie
Arie
iets wat ik niet heb, is haast
B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Re: Second opinion schema: versie 1 en 2
Doe je huiswerk. En er zijn zat draadjes hier die er over gaan. En ja, de meningen zijn verdeelt.
De TS start vraagt om een mening en die geef ik.
Arie
De TS start vraagt om een mening en die geef ik.
Arie
iets wat ik niet heb, is haast
B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Re: Second opinion schema: versie 1 en 2
Dank je Arie voor de feedback. Het voorbeeld van de vogel op de elektriciteitsleiding ken ik en snap ik. Maar als er iets mis is met de 220 installatie en ik op mijn blote voeten de buscamper in stap waarbij ik de metalen deurstijl vastpak kan ik denk ik wel een probleem hebben. In dit geval kan de aardlek denk ik nut hebben. Hoe zie jij dat?