Second opinion schema: versie 1 en 2

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
albertrietjens
Berichten: 637
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
Locatie: Nederweert

Re: Second opinion schema: versie 1 en 2



Bericht door albertrietjens »

Wanneer ik het goed begrijp heeft de crafter al een tweede accu die als HH-accu is bedoeld. Dat betekent dus dat het aanwezige D+ relais al de functie heeft van een Cyrix en zorgt voor het laden van de extra accu. Mijn idee zou dan ook zijn om de tweede accu te verwijderen en je 250Ah daarvoor in de plaats aan te sluiten (past waarschijnlijk niet op de plaats van die extra accu). De orion kun je dan helemaal weglaten........

Overigens betekent de aanwezigheid van dat relais, naar mijn idee, ook dat je geen intelligente dynamo hebt.
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Second opinion schema: versie 1 en 2



Bericht door Arie55 »

erix schreef:
ma 17 mei 2021, 10:52
Dank je Arie voor de feedback. Het voorbeeld van de vogel op de elektriciteitsleiding ken ik en snap ik. Maar als er iets mis is met de 220 installatie en ik op mijn blote voeten de buscamper in stap waarbij ik de metalen deurstijl vastpak kan ik denk ik wel een probleem hebben. In dit geval kan de aardlek denk ik nut hebben. Hoe zie jij dat?
Een aardlek doet zijn ding met 'aarde'. De camper is een doos dat geheel elektrisch geïsoleerd is opgesteld, door zijn banden. Je kan alleen een opdoffer krijgen als je op de grond staat en de camper staat onder spanning.
Met het huiswerk doel ik op situaties die voorkomen bij aangemeerde schepen. Het is een soortgelijke situatie met die van onze campers. Bij aangemeerde schepen die walstroom hebben, hebben een scheidingstransformator in gebruik. Plus ongetwijfeld ander spul dat dit weer monitord.

Ooit voelde ik zo'n bibber moment toen ik in Marokko was. Daar stond ik op de grond en raakte metalen deel aan van de camper. Heb daarna een groot spanningsverschil gemeten tussen de grond en metalen deel van de camper. Dat grote spanningsverschil waren bij al mijn medereisgenoten aanwezig.

Dus als je het echt veilig wil hebben, scheidingstrafo en met ondersteunende info van hoe en wat ze bij aangemeerde schepen dat doen. En hoe ik er over denk is niet van belang. Het is hoe jij zelf naar deze materie kijkt nadat je je geraadpleegd hebt en al dan niet er een vervolg aan geeft. Dat sommigen vinden dat ze met een aardlek veilig zitten, ben ik het oneens. Een aardlek werkt in huis, niet in een geïsoleerde opstelling.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22714
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Second opinion schema: versie 1 en 2



Bericht door PaulBng »

En aardlekschakelaar heeft eigenlijk niets met aarde te maken. Er zit ook geen aarde draad aan dat ding.
Hij meet het verschil tussen inkomende en uitgaande stroom. Is dat meer dan hij wil (meestal 30mA) dan tript ie.
De meest voor de hand liggende plaats waar die 30mA heengaat, is de aarde, al dan niet via jou vingers... Vandaar de naam.

Een boot die aan wal ligt, mag geen aarde hebben. Dat kan potentiaalverschil opleveren met die aardleiding en het water waar hij in ligt. Dan lost de boot op. Letterlijk. Wel erg langzaam.
Om de zaak toch veilig te houden, zit er een scheidingstrafo in, waardoor de spanning aan boord zwevend is en dus geen gevaar kan opleveren.
Wordt de boot aan land gelegd, gaat de aarde er wel aan.
Daar is een speciale schakelaar voor, volgens voorschriften.



Paul
myway
Berichten: 15456
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Second opinion schema: versie 1 en 2



Bericht door myway »

Arie55 schreef:
Een aardlek doet zijn ding met 'aarde'. De camper is een doos dat geheel elektrisch geïsoleerd is opgesteld, door zijn banden. Je kan alleen een opdoffer krijgen als je op de grond staat en de camper staat onder spanning.
Arie
Zou het daarom handig zijn om een aardlekschakelaar te monteren.Afbeelding
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Second opinion schema: versie 1 en 2



Bericht door Arie55 »

Alles heeft te maken dat je NIET in contact komt met een fasedraad. In huis hebben ze daarvoor een aardlek schakelaar bedacht. Dat ze niet in campers vanuit fabriekswegen, zal ook wel een reden hebben. Voor schepen die afgemeerd zijn, scheidingstransformatoren. En in campers kan je die zelfde technologie gebruiken.
Ik zou zeggen, doe je eigen ding. Ik overweeg het niet eens om een aardlek te installeren in de camper.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
albertrietjens
Berichten: 637
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
Locatie: Nederweert

Re: Second opinion schema: versie 1 en 2



Bericht door albertrietjens »

albertrietjens schreef:
ma 17 mei 2021, 11:16
Wanneer ik het goed begrijp heeft de crafter al een tweede accu die als HH-accu is bedoeld. Dat betekent dus dat het aanwezige D+ relais al de functie heeft van een Cyrix en zorgt voor het laden van de extra accu. Mijn idee zou dan ook zijn om de tweede accu te verwijderen en je 250Ah daarvoor in de plaats aan te sluiten (past waarschijnlijk niet op de plaats van die extra accu). De orion kun je dan helemaal weglaten........

Overigens betekent de aanwezigheid van dat relais, naar mijn idee, ook dat je geen intelligente dynamo hebt.
NB: Waar wordt de extra accessoire accu nu voor gebruikt?
erix
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 02 apr 2021, 17:31

Re: Second opinion schema: versie 1 en 2



Bericht door erix »

Bedankt voor de reacties.
De af fabriek accessoire accu vervangen door een AGM is inderdaad ivm afmetingen en kabellengte geen optie.
De accessoire accu voedt de verlichting, radio etc in mijn geval als de motor niet loopt, Loopt de motor wel dan staan de start accu en de accessoire accu parallel. Als ik de schema's goed begrijp.
Mbt de aardlek deel ik het inzicht van Paul Bng. Daarom voor aardlek gekozen op deze plaats in het schema.
Gebruikersavatar
albertrietjens
Berichten: 637
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
Locatie: Nederweert

Re: Second opinion schema: versie 1 en 2



Bericht door albertrietjens »

In de plaats van kan niet maar je kunt hem dus wel weglaten en de aansluitingen verlengen tot aan je nieuwe accu. Geen DC/DC nodig en geen (extra) Cyrix. Alle bestaande functies blijven zo ook gevoed door je nieuw accu.
Plaats reactie