Intresante om weten , nu weet ik bij wie ik lastige vragen moet stellenHoofdnoorman schreef: ↑wo 19 mei 2021, 22:11Neen, ik verkoop ze hobbymatig. Inderdaad. En als ik ze heb nagekeken, zijn ze minstens zo perfect als ware het nieuwe en kan ik ook garantie geven. Wat is daar verkeerd aan? Het zijn dus gebruikte schotels. Refurbished heet dit tegenwoordig met een mooi woord.
Oyster klapt niet geheel in
Re: Oyster klapt niet geheel in
Mobviletta i90 2022
Bavaria 746 ´2018
België
Bavaria 746 ´2018
België
- Peter LMC
- Berichten: 10098
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
- Locatie: Parel van de kempen
- Contacteer:
Re: Oyster klapt niet geheel in
Fijn dat het opgelost is Bert.
Heb dit zelfde geintje ook gehad bij mijn Oyster.
Maar wel een fout code.
Daarom vroeg ik al hiernaar.
- Hoofdnoorman
- Berichten: 15349
- Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
- Locatie: Deventer
Re: Oyster klapt niet geheel in
Vandaag had ik er al weer eentje met het lagertje er bijna uit. Daar moest een nieuwe in. Dan meteen ernaast een gaatje boren en een parkertje met een schijfje om te verhinderen dat het lager omhoog komt. Als het lagertje er helemaal uit vliegt (dat kan met sterke wind), dan kan de as voor de elevatie weggedrukt worden en draaien de tandwielen kapot.Hoofdnoorman schreef: ↑wo 19 mei 2021, 11:38Als je de schotel met arm er af hebt en het bovenste kapje aan de kant hebt gelegd, zit daar de horizontale as van de hoogte. Aan één zijde zit een stelboutje in die as welke een microschakelaar bediend.
De software telt het aantal pulsen. Om kort te zeggen, staat de motor in de parkeerstand, moet de software teruggeteld hebben naar 0 pulsen. Staat de arm omhoog, bv rechtop, dan staat er in het geheugen 450 pulsen.
Stel nu dat de arm niet helemaal goed heeft vastgezeten en ietsje gekanteld was, dan gaat bij het inklappen de stuurunit terug tellen naar 0. De software gaat er dan van uit dat de schotel gesloten is en de routine van het zoeken en mechanische beveiliging schakelt uit. Hierna kijkt de software nog even of ook de microschakelaar onderbroken is. Wanneer dit niet het geval is, geeft de software nog een extra commando aan de motor om verder dicht te gaan.
De microschakelaar zit met twee boutjes op het draaiende deel en is verstelbaar. In de behuizing zit de coax kabel aan de kabel van de microschakelaar met tywrap. Zitten de boutjes nu te los, dan zou het kunnen dat tijdens het draaien de microschakelaar heen en weer gedrukt wordt en slaat te pas en te onpas de schotel stil als hij bijna dicht zit (Dit binnen de ingestelde tolerantie van de software).
Ondertussen heb ik een paar schotelinstalaties compleet onder handen gehad omdat ik ze met garantie verkoop. Die gaan uit elkaar en de lagers, tandwielen etc. worden nagekeken en opnieuw ingevet en afgesteld. Bij twee van de vijf was het toplager van de horizontale as naar boven uit het blok gedrukt en wordt dan alleen nog een beetje tegengehouden door de plastic kap. Hierop heb ik een modificatie gemaakt welke dit "omhoog werken" tegen gaat. Toplagertje is ongeveer 15 mm hoog, en als die omhoog is gekomen zit hij nog maar 2 mm in de behuizing. Voor het herplaatsen van de kappen zet ik de schotel in de open stand, maak hem stroomloos en zet er weer de spanning op. Nu gaat hij initialiseren en sluit zich. Zodra hij gesloten is trek ik meteen de spanning los en stel ik de microschakelaar af. Daarna kunnen de kappen er weer op en de arm met schotel.
Links op de foto de reeds kant en klaar gemaakte draai unit.
.
.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Rudy en Hockey.