Controle elektra schema en kabeldiktes (Victron/Ducato)
Controle elektra schema en kabeldiktes (Victron/Ducato)
Hallo,
Ik heb op basis van diverse informatiebronnen een elektra schema opgesteld (zie foto) en zou erg geholpen zijn als iemand met meer kennis en ervaring hier opmerkingen op kan maken. Dit omdat ik de accukabels kant en klaar wil gaan bestellen. Het gaat dus vooral om kabelverloop en zekeringen (en aardedraad verbinden aan het frame?). Hoor graag en alvast super bedankt!!
Groet,
Thomas
Ik heb op basis van diverse informatiebronnen een elektra schema opgesteld (zie foto) en zou erg geholpen zijn als iemand met meer kennis en ervaring hier opmerkingen op kan maken. Dit omdat ik de accukabels kant en klaar wil gaan bestellen. Het gaat dus vooral om kabelverloop en zekeringen (en aardedraad verbinden aan het frame?). Hoor graag en alvast super bedankt!!
Groet,
Thomas
Laatst gewijzigd door Thomas244 op wo 12 mei 2021, 20:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Controle elektra schema en kabeldiktes (Victron/Ducato)
Kant en klare kabels op lengte vind ik een risico. Je hebt geen enkele marge om iets anders te doen als dat ff beter uit komt.
Verder:
In je schema zie ik tussen de Orion en je voertuigdynamo een resetable zekering. Die dingen zijn crap, zeker als je ze zwaarder belast. Pak een vaste zekering.
Daarnaast zou ik de shunt direct op de busbar doen en niet via het zekeringblok. Je houd de grotere stromen (omvormer) dan ook beperkt.
Verder: Is die hoofschakelaar M8? Mijne (vergelijkbaar, maar dan een chinese, is M10)
Ook zie ik de omvormer ACHTER de BP aangesloten. Volgens de handleiding van een BP moet de omvormer daar juist niet, want die kan de inschakelstroom niet verdragen en ziet dat als een overbelasting.
Tenslotte in je 12V apparaten:
- Koelkast met 2.5mm2? Moet 6mm2 zijn ivm inschaklstromen
- Dieselkachel idem, 4mm2 is aan te raden
Overigens: Dit zijn allemaal punten die in bijna elk topic de revue passeren. Misschien eens handig om wat vergelijkbare topics te lezen hier?
En voordat ie genoemd wordt: http://www.polz.info/leitungsrechner/
Maar volgens mij zit je met diameters wel goed.
Verder:
In je schema zie ik tussen de Orion en je voertuigdynamo een resetable zekering. Die dingen zijn crap, zeker als je ze zwaarder belast. Pak een vaste zekering.
Daarnaast zou ik de shunt direct op de busbar doen en niet via het zekeringblok. Je houd de grotere stromen (omvormer) dan ook beperkt.
Verder: Is die hoofschakelaar M8? Mijne (vergelijkbaar, maar dan een chinese, is M10)
Ook zie ik de omvormer ACHTER de BP aangesloten. Volgens de handleiding van een BP moet de omvormer daar juist niet, want die kan de inschakelstroom niet verdragen en ziet dat als een overbelasting.
Tenslotte in je 12V apparaten:
- Koelkast met 2.5mm2? Moet 6mm2 zijn ivm inschaklstromen
- Dieselkachel idem, 4mm2 is aan te raden
Overigens: Dit zijn allemaal punten die in bijna elk topic de revue passeren. Misschien eens handig om wat vergelijkbare topics te lezen hier?
En voordat ie genoemd wordt: http://www.polz.info/leitungsrechner/
Maar volgens mij zit je met diameters wel goed.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Re: Controle elektra schema en kabeldiktes (Victron/Ducato)
Waarom gebruik van een orion dcdc lader??
Re: Controle elektra schema en kabeldiktes (Victron/Ducato)
Goede vraag. Maar TS heeft zich nog niet voorgesteld en behalve 'Ducato' geen info gegeven. Dus idd, de vraag is of die nodig is, of dat een normaal scheidingsrelais ook kan voldoen.
Is de bus daadwerkelijk euro6 dat dat ding noodzakelijk is of waar is die keuze op gebaseerd?
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Re: Controle elektra schema en kabeldiktes (Victron/Ducato)
Euro 6 zegt ook nog niets.
Gaat om een intelligente dynamo of niet, of een lfpo4
Gaat om een intelligente dynamo of niet, of een lfpo4
Re: Controle elektra schema en kabeldiktes (Victron/Ducato)
Dank voor jullie eerste reacties! Ik heb de aanbevelingen van DJSmiley verwerkt en zal zo de aangepaste afbeelding uploaden. Alleen de opmerking over de plek van de omvormer t.o.v. de BP kan ik (nog) niet goed verwerken. Ik ben een totale beginner op dit vlak, jullie hulp wordt dus enorm gewaardeerd. De DC/DC heb ik inderdaad omdat ik uitga van een intelligente dynamo/EURO 6 bus en begreep dat je dan met een (wel goedkopere) Cyrix niet wegkomt. Wat ik ook nog graag zou willen weten is waar en of je en het schema aard aan het chassis?
Re: Controle elektra schema en kabeldiktes (Victron/Ducato)
Aangepast schema (versie 1 )
- Bijlagen
-
- A3 nieuw.jpg (186.93 KiB) 395 keer bekeken
Re: Controle elektra schema en kabeldiktes (Victron/Ducato)
Volgens mij heeft een Ducato geen intelligente dynamo, die doen het met sjoemel software.
Kijk ff op de massa van de startaccu als daar buiten de dikke massakabel nog een meetshunt zit is het een intelligente dynamo.
Kijk ff op de massa van de startaccu als daar buiten de dikke massakabel nog een meetshunt zit is het een intelligente dynamo.
Re: Controle elektra schema en kabeldiktes (Victron/Ducato)
Ok ik ga kijken, er zijn vast meer onderdelen die beter of anders kunnen in mijn schema.
Re: Controle elektra schema en kabeldiktes (Victron/Ducato)
Ten eerste mooi stukkie tekenwerk. Maakt echt duidelijk wat je aan het doen bent. Ten tweede hulde aan de forumleden en hun inhoudelijke kennis. Heel tof mensen.
Ik heb niet heel veel kennis meer van electronica en moest ook alles opnieuw uitzoeken voor de bus.
Er vallen me een aantal zaken op. Ten eerste lijkt me alles op het eerst oog goed afgezekerd. Kabeldiktes lijken ook op orde. Ik kreek in het verleden nog wat mooie tips over stugge aders voor de 230 waar je wellicht iets aan hebt. Dat je ogen en oog grootte erbij hebt staan is heel handig als je alles aan het inbouwen bent, dus dat is slim.
Verder zie ik of één paar of geen extra USB poorten (is het zwarte dingetje links in de 12v apparaten lijst USB?). Ik heb er echt tig ingebouwd en dat blijkt echt heel handig. Daar lees je hier een heel verhaal over (staat ook van alles in over berekenen van kabeldiktes en afzekeren). Zeker nu je soms zelfs laptops via USB C op kunt laden. Ik heb dus zowel 12v sigaret aansluiting op 2 plaatsen in de bus als USB.
Tot slot heb ik de Orion zelf niet ingebouwd, maar er wel naar gekeken. Ik kwam daarbij ook een goedkoper alternatief tegen van Renogy. Heb er geen ervaringen mee, maar wellicht is het fijn om te weten dat het bestaat (kon zwaardere amperages aan tegen lagere kosten).
Ik heb niet heel veel kennis meer van electronica en moest ook alles opnieuw uitzoeken voor de bus.
Er vallen me een aantal zaken op. Ten eerste lijkt me alles op het eerst oog goed afgezekerd. Kabeldiktes lijken ook op orde. Ik kreek in het verleden nog wat mooie tips over stugge aders voor de 230 waar je wellicht iets aan hebt. Dat je ogen en oog grootte erbij hebt staan is heel handig als je alles aan het inbouwen bent, dus dat is slim.
Verder zie ik of één paar of geen extra USB poorten (is het zwarte dingetje links in de 12v apparaten lijst USB?). Ik heb er echt tig ingebouwd en dat blijkt echt heel handig. Daar lees je hier een heel verhaal over (staat ook van alles in over berekenen van kabeldiktes en afzekeren). Zeker nu je soms zelfs laptops via USB C op kunt laden. Ik heb dus zowel 12v sigaret aansluiting op 2 plaatsen in de bus als USB.
Tot slot heb ik de Orion zelf niet ingebouwd, maar er wel naar gekeken. Ik kwam daarbij ook een goedkoper alternatief tegen van Renogy. Heb er geen ervaringen mee, maar wellicht is het fijn om te weten dat het bestaat (kon zwaardere amperages aan tegen lagere kosten).
Iveco Daily L4H3 2011 te volgen op vanfor5.com. Lees hier alles wat er tot nu toe aan de van gedaan is en wat we daarbij hebben gebruikt.
Re: Controle elektra schema en kabeldiktes (Victron/Ducato)
Dag Mark,
Dank voor je reactie. Ik gebruik inderdaad soepele kabels, dat had ik gelukkig al ergens gelezen. Zal inderdaad wat extra USB aansluitingen in een kast maken om telefoons, Ipads, etc op te laden. Deze kan ik dan ook weer makkelijk vervangen als er weer een nieuw type USB uitgebracht wordt. Dank voor deze tip! Ik heb foto's van jullie bus bekeken, heel tof dat jullie er met 3 kids in passen.
Groet,
Thomas
Dank voor je reactie. Ik gebruik inderdaad soepele kabels, dat had ik gelukkig al ergens gelezen. Zal inderdaad wat extra USB aansluitingen in een kast maken om telefoons, Ipads, etc op te laden. Deze kan ik dan ook weer makkelijk vervangen als er weer een nieuw type USB uitgebracht wordt. Dank voor deze tip! Ik heb foto's van jullie bus bekeken, heel tof dat jullie er met 3 kids in passen.
Groet,
Thomas
Re: Controle elektra schema en kabeldiktes (Victron/Ducato)
Kabel 8 ook op de accu schakelaar zetten aan de kant waar de BP is aangesloten. De BP zelf moet misschien andersom dat kan ik niet zien aan het plaatje, lees de handleiding. Een BP schakelt maar in 1 richting in de andere verbrand die (letterlijk), nogmaals lees de handleiding. De inverter/lader heeft een eigen low voltage shut-off dus hoeft zowiezo niet achter een BP (mag ook niet gezien de stroom in 2 richtingen).
Voor de Orion kun je net zo goed de niet geïsoleerde versie nemen, denk eraan dat de netwerkfunctie nog niet beschikbaar is (en misschien ok wel nooit komt).... de Orion kan ook achteraf, leg vast een kabel is nooit verkeerd.
Voor de Orion kun je net zo goed de niet geïsoleerde versie nemen, denk eraan dat de netwerkfunctie nog niet beschikbaar is (en misschien ok wel nooit komt).... de Orion kan ook achteraf, leg vast een kabel is nooit verkeerd.
Instagram:
https://www.instagram.com/being_bus_y
https://www.instagram.com/being_bus_y