Accu, Sunsaver en Schaudt EBL

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
RCH
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 13 apr 2016, 21:38

Accu, Sunsaver en Schaudt EBL



Bericht door RCH »

Hallo,

Volgende is aanwezig in onze Adria camper :

Schaudt EBL 206-2
Sunsaver SS10 paneel (2 zonnepaneeltjes)
Huishoudaccu VMF DC86-12 AGM Deep Cycle 12V 86Ah (nieuwe accu, deze was aan vervanging toe)

Op de Sunsaver staat aan de rechterzijde bij de aansluitingen "sealed or flooded select" en daarnaast "Remove jumper wire for flooded battery"
In de beschrijving van de Sunsaver staat :
The controller is shipped with a jumper installed. This sets the controller for charging SEALED batteries. If a FLOODED battery is being used, simply remove the jumper to optimize the battery charging for a flooded battery. If the jumper is connected again, the carging will return tot the setpoints vor a sealed battery.

The SunSaver prevents reverse current leakage at night, so a blocking diode is not required in the system.

The SunSaver is shipped with a jumper installed between the LOAD-negative terminal and the SEALED OR FLOODED SELECT terminal. With this jumper installed, the SunSaver is configured for charging SEALED batteries.
If your PV system has a FLOODED battery, simply remove the jumper to change she SunSaver to a flooded battery charger.


Als ik dit nu zo lees in de beschrijving en het goed vertaal, is het dus de bedoeling bij mijn nieuwe accu om dus WEL die jumper te plaatsen??
Of zit ik er nu helemaal naast?

De Schaudt maakt normaal gesproken een heel zacht brommend geluid, weet iemand toevallig ook of dit geluid stopt als de accu vol geladen is?
En dat ik dan daarna het brommende geluidje weer wel hoor als de accu weer bijgeladen wordt?
Ik snap de connectie niet meer tussen wie/wat laadt.

Alvast bedankt voor het meedenken!
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51263
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Accu, Sunsaver en Schaudt EBL



Bericht door Kroppie »

een agm is een sealed battery dus vlgs bechrijving de jumper plaatsen.

het brommen komt door de transformator in de lader , zo gauw die op het net aangesloten is zal die zachtjes kunnen brommen, ook als er niets te laden is, wat je hoort is de 50hz netspanning wat het blikpakket in die trafo in een trilling brengt.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie