wel satelliet, geen ontvangst

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
komtwelgoed
Berichten: 1725
Lid geworden op: za 09 nov 2013, 11:32

Re: wel satelliet, geen ontvangst



Bericht door komtwelgoed »

Bij de schermafbeelding die je laat zien gaat het om transponder 12187H. Deze transponder zit in de hoge band. Als dan het meegezonden 22KHz-signaal uit staat, staat hij in de lage band en daarop zit transponder 12187 niet. Logisch dat je geen signaal krijgt. Hoe dan ook, bij deze frequentie moet 22k aan staan. Bekijk de afbeelding van de 4 kwadranten maar eens waarmee de lnb's geschakeld worden.
Bijlagen
_kwadranten lnb.png
_kwadranten lnb.png (23.79 KiB) 415 keer bekeken
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24441
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: wel satelliet, geen ontvangst



Bericht door javanes »

Is die witte F-stekker aan die linkse witte coaxkabel nog goed vastgedraaid?
Hetzelfde bij de sat ontvanger en/of TV
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: wel satelliet, geen ontvangst



Bericht door travelscout »

Dank voor de duidelijke uitleg kwg!
In ieder geval weer wat bijgeleerd :-) .
Paul.
Gebruikersavatar
camarados
Berichten: 102
Lid geworden op: wo 10 jun 2015, 9:04
Locatie: Glimmen
Contacteer:

Re: wel satelliet, geen ontvangst



Bericht door camarados »

komtwelgoed schreef:
wo 12 mei 2021, 21:04
Bij de schermafbeelding die je laat zien gaat het om transponder 12187H. Deze transponder zit in de hoge band. Als dan het meegezonden 22KHz-signaal uit staat, staat hij in de lage band en daarop zit transponder 12187 niet. Logisch dat je geen signaal krijgt. Hoe dan ook, bij deze frequentie moet 22k aan staan. Bekijk de afbeelding van de 4 kwadranten maar eens waarmee de lnb's geschakeld worden.
Mooi plaatje!

Maar, is dit een hardware matige fout (kabel breuk)? Of kan het ook software matig zijn, bijvoorbeeld dat er 1 satelliet niet gevonden kan worden.
Met de Burstner uit 2008
Met de Globescout uit 2003
Gebruikersavatar
camarados
Berichten: 102
Lid geworden op: wo 10 jun 2015, 9:04
Locatie: Glimmen
Contacteer:

Re: wel satelliet, geen ontvangst



Bericht door camarados »

javanes schreef:
wo 12 mei 2021, 21:37
Is die witte F-stekker aan die linkse witte coaxkabel nog goed vastgedraaid?
Hetzelfde bij de sat ontvanger en/of TV
ja gedaan al...

//

Wat er misschien mee te maken heeft; een paar dagen geleden reed ik op de snelweg, ik reed mooi 100km/u maar er was een harde wind. Ik schudde de camper bijna uit. Een auto haalde me in en bleef naast me rijden, ik keek opzij en hij en zij wezen naar boven.. Dus ik dacht, oh daar staat nog een raampje open of er zit iets anders los? De schotel?
Enfin, de volgende parkeerplek stopte ik maar kon niets zien (heb ook geen ladder in de camper), dus reed weer verder.
Maar nu vraag ik me toch af of misschien de schotel los zit en daardoor een draadje losgekomen is, die van transponder 12187H ... toeval? of kan het er me te maken hebben.. :eh:
Met de Burstner uit 2008
Met de Globescout uit 2003
Gebruikersavatar
komtwelgoed
Berichten: 1725
Lid geworden op: za 09 nov 2013, 11:32

Re: wel satelliet, geen ontvangst



Bericht door komtwelgoed »

Beste travelscout
Met deze afbeelding met informatie, kun je nog veel meer info boven water halen bijv.
- welke frequenties gaan er nu door de coaxkabel als je een zender in de lage band op hebt staan? Dat varieert van 10,7 GHz - 9,75GHz = 0,95 GHz tot 11,7 GHz - 9,75GHz = 1,95 GHz ofwel van 950MHz tot 1950MHz.
- welke frequenties gaan er nu door de coaxkabel als je een zender in de hoge band op hebt staan? Dat varieert van 11,7GHz - 10,6 GHz = 1,1 GHz tot 12,75 GHz - 10,6 GHz = 2,15 GHz ofwel 2150 MHz.
In het totaal kunnen er dus frequenties van 950MHz tot 2150MHz door de coaxkabel gaan bij satellietontvangst. Als je nieuw coaxkabel gaat kopen, moet je dus in de specificaties kijken welke de minste verliezen geeft bij deze twee frequenties en dat is meestal de hoogste frequentie.

Maar er is nog meer belangrijke informatie uit te halen als je bijv. op bepaalde satelliettransponders storing krijgt door slecht afgeschermde coaxkabel. Je kunt dus uitrekenen dat GSM-frequentie 1815 MHz kan storen op satelliet transponderfrequentie 11565 MHz. 11565 MHz is de lage band dus 11565 - 9750 = 1815 MHz. Zo kun je dat voor alle frequenties uitrekenen.

Welke GSM-frequenties er in Nederland precies gebruikt worden kun je hier lezen: https://www.robertwebbe.nl/2015/03/welk ... biele.html

Ook Dect-telefoons kunnen storen op slecht afgeschermde coaxkabel voor satellietontvangst. In Nederland voor de de frequenties 1880-1900 MHz, telkens met 2MHz oplopend.
Zo kan dect-frequentie 1892 MHz storen op satelliettransponder 11.642 MHz.
11.642 MHz is de lage band. Daar moet je dus 9750 MHz vanaf trekken = 11642 - 9750 = 1892 MHz.

Dit is natuurlijk best wel een stuk off-topic maar voor bepaalde mensen wel interessant.
Gebruikersavatar
komtwelgoed
Berichten: 1725
Lid geworden op: za 09 nov 2013, 11:32

Re: wel satelliet, geen ontvangst



Bericht door komtwelgoed »

Beste camarados

Zit er misschien flinke speling in de aandrijving van de schotel mogelijk door de harde wind veroorzaakt. Hebben de mensen in de andere auto de automatische schotel flink heen en weer zie bewegen?
Kun je de Astra 19,2 wel ontvangen?
Gebruikersavatar
camarados
Berichten: 102
Lid geworden op: wo 10 jun 2015, 9:04
Locatie: Glimmen
Contacteer:

Re: wel satelliet, geen ontvangst



Bericht door camarados »

Ja dat denk ik . ik heb nu helaas geen ladder in de buurt, die moet ik even lenen bij de buren later vandaag.
Astra 19,2, geen idee, probeer ik zo eens
Laatst gewijzigd door Dafluc op zo 16 mei 2021, 7:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
Met de Burstner uit 2008
Met de Globescout uit 2003
pwhooftman
Berichten: 1808
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: wel satelliet, geen ontvangst



Bericht door pwhooftman »

In het scherm staat bij "S" 0%, dus 0% signaal. Volgens mij betekent dat dat er helemaal geen signaal van een satelliet ontvangen wordt (ongeacht transponder etc.). Dus een kabelbreuk.
Gebruikersavatar
camarados
Berichten: 102
Lid geworden op: wo 10 jun 2015, 9:04
Locatie: Glimmen
Contacteer:

Re: wel satelliet, geen ontvangst



Bericht door camarados »

ook op dat geen bijzonderheden.
lastig weer.. misschien beter om langs een expert te gaan.
WhatsApp Image 2021-05-13 at 16.15.41.jpeg
WhatsApp Image 2021-05-13 at 16.15.41.jpeg (70.21 KiB) 289 keer bekeken
Met de Burstner uit 2008
Met de Globescout uit 2003
Eric-jan
Berichten: 162
Lid geworden op: zo 14 mar 2021, 9:58

Re: wel satelliet, geen ontvangst



Bericht door Eric-jan »

Is je lnb nog wel goed of verdraaid in de houder
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80322
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: wel satelliet, geen ontvangst



Bericht door Dafluc »

Camarados, vriendelijk verzoek: bij rechtstreeks reageren niet quoten. Het bericht staat er dan onnodig dubbel. Gebruik de knop Plaats reactie links onder. Quoten alleen als er berichten tussen staan. Onze dank is groot :wink:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Stieneke en Donald
Berichten: 11823
Lid geworden op: zo 09 dec 2007, 14:10
Locatie: Harderwijk

Re: wel satelliet, geen ontvangst



Bericht door Stieneke en Donald »

Heb geen oplossing voor Camarados maar dit wil ik even kwijt.

Deze F connectoren zijn ondingen. Vaak geven ze storing.

Afbeelding

Heb ze vervangen door deze:

Afbeelding

Geen gepiel meer met strippen van de kabel enz. Gewoon coax kabel doorknippen, in de connector drukken en klaar. Zit muurvast!
Geven nooit meer storing.
Groetjes,
Donald.

Geniet nu van het leven, anders doen je erfgenamen het.
Peter R
Berichten: 110
Lid geworden op: vr 16 okt 2015, 10:33
Locatie: Anna Paulwna

Re: wel satelliet, geen ontvangst



Bericht door Peter R »

Ik had een maand geleden hetzelfde probleem.
Maar ik had nog een losse kabel liggen en heb deze van het schotelkastje naar het cd kastje gedaan en heb weer signaal.
Thuis heb een nieuwe kabel getrokken, toen bleek dit uit 3 stukken te bestaan met evenzoveel verbindingen
.
Nu is alles weer oké
Peter

Follow your dreams, before it's too late.
Plaats reactie