Storing op 12V televisie

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Bob v.d.Heijdt
Berichten: 349
Lid geworden op: vr 22 sep 2006, 18:47
Locatie: Vroomshoop

Storing op 12V televisie



Bericht door Bob v.d.Heijdt »

12v TV aangesloten maar als ik beeld heb en de waterpomp gaat aan dan krijg ik direct storing
op de TV, er is een 12v stabilisator ingebouwd volgens de verkoper, wat kan ik hier aan doen.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19099
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Storing op 12V televisie



Bericht door Aloys »

Misschien mankeert er iets aan je TV-bekabeling. Slechte massa in één van die stekkers. Dan werkt de coaxiale afscherming niet meer.

Je vertelt er niet bij HOE je TV-signalen ontvangt. Satelliet of DVBT?

In principe heeft de moderne digitale televisie heel weinig last van storingen. Ik heb wel eens op amper 3 meter van een andere camper gestaan waardoor ik gewoon kon meekijken op zijn televisie. Als radioamateur heb ik een 100 Watt kortegolfzender mét VHF/UHF aan boord, dus ik dacht: eens kijken of ik zijn TV-signaal ook kan wegdrukken. Nee dus, hij had totaal geen storing van mijn sterke zender!
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
Bob v.d.Heijdt
Berichten: 349
Lid geworden op: vr 22 sep 2006, 18:47
Locatie: Vroomshoop

Re: Storing op 12V televisie



Bericht door Bob v.d.Heijdt »

De TV kabel is een HDMI dus moeilijk te isoleren.
Gebruikersavatar
Wim Corduwener
Berichten: 373
Lid geworden op: ma 15 aug 2016, 17:06
Locatie: Enschede

Re: Storing op 12V televisie



Bericht door Wim Corduwener »

Storing in de zin dat de tv uitvalt of rare strepen in het beeld?
Mocht het storing zijn dan is je voedingskabel van de tv misschien niet ontstoord met een ferrietkern wat misschien ook de oorzaak kan zijn is dat de waterpomp en de tv op dezelfde zekering zitten aangesloten. Ik zou proberen om de stroom van de tv ergens anders vandaan te halen om te zien of het probleem zich dan ook voordoet.

Edit: anderen waren me nét voor. :wtf:
Van een KIP-caravan 44 TTZ overgestapt naar een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk, dubbellucht, achterwielaandrijving en luchtvering achter.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19099
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Storing op 12V televisie



Bericht door Aloys »

Bob v.d.Heijdt schreef:
di 11 mei 2021, 11:38
De TV kabel is een HDMI dus moeilijk te isoleren.
Zitten er tegenwoordig HDMI-kabels tussen schotel en TV-ontvanger? :-?
Tja, ik kijk ook geen TV in de camper. En thuis komt alles, TV, internet, telefoon wel gewoon over de coaxkabel van Ziggo...
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
Bob v.d.Heijdt
Berichten: 349
Lid geworden op: vr 22 sep 2006, 18:47
Locatie: Vroomshoop

Re: Storing op 12V televisie



Bericht door Bob v.d.Heijdt »

Aloys schreef:
di 11 mei 2021, 11:34
Misschien mankeert er iets aan je TV-bekabeling. Slechte massa in één van die stekkers. Dan werkt de coaxiale afscherming niet meer.

Je vertelt er niet bij HOE je TV-signalen ontvangt. Satelliet of DVBT?
TV signaal via schotel CD.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Storing op 12V televisie



Bericht door de Jonckheer »

Aloys schreef:
di 11 mei 2021, 11:34
Misschien mankeert er iets aan je TV-bekabeling. Slechte massa in één van die stekkers. Dan werkt de coaxiale afscherming niet meer.

Je vertelt er niet bij HOE je TV-signalen ontvangt. Satelliet of DVBT?
Het kan gewoon aan een slechte waterpomp liggen. Als die een zooitje vonken trekt als ie draait stoort ie het signaal. Onze huidige broodbakmachine stoort het (digitale) TV signaal van Ziggo maar niet het schotel signaal dus zo geweldig is dat Ziggo niet.
Ik zou zeggen; prop er een keer een ander pompje in, zo duur zijn die dingen niet en dan weet je meer.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19099
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Storing op 12V televisie



Bericht door Aloys »

Het makkelijkst is waarschijnlijk om de coaxkabel te controleren die van het dak komt, van de schotel. Bij de schotel zal die wel waterdicht zijn afgewerkt, maar binnen in de camper is daar een connector aangezet. Als dat een vaste, aangegoten connector is dan valt er weinig te controleren.

Ben benieuwd hoe de schoteldeskundigen in het forum daar tegenaan kijken...
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19099
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Storing op 12V televisie



Bericht door Aloys »

de Jonckheer schreef:
di 11 mei 2021, 12:10
Onze huidige broodbakmachine stoort het (digitale) TV signaal van Ziggo maar niet het schotel signaal dus zo geweldig is dat Ziggo niet.
Dat lijkt me een zelfde soort probleem: slechte aarding in een coax-connector. Of goedkope plastic connectoren, of gewoon slechte coaxkabel in huis. Je wilt niet weten hoe vaak die monteurs daarvoor moeten opdraven...

Ziggo daarentegen is redelijk "geweldig", ik ben al ruim 20 jaar een tevreden klant! :mrgreen:
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
Bob v.d.Heijdt
Berichten: 349
Lid geworden op: vr 22 sep 2006, 18:47
Locatie: Vroomshoop

Re: Storing op 12V televisie



Bericht door Bob v.d.Heijdt »

OK. ga de kabel vanaf de schotel even controleren, ga de camper van de week halen.
Bedankt voor de reacties.
De uitslag horen jullie nog.
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4153
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: Storing op 12V televisie



Bericht door beatrix18 »

1: "Volgens de verkoper" :roll:
2: Een pomp met koolborstels is een grote storingsbron.
3: De kwaliteit van sommige ontvangers laat te wensen over.
4: Over hoeveel seconden storing gaat het.

Simpelste oplossing:
Watertank laten vullen door het persoon die steeds water verbruikt tijdens tv kijken.
Of: zender op zetten die de watertapper (ook) leuk vindt.

Peter
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Storing op 12V televisie



Bericht door de Jonckheer »

Aloys schreef:
di 11 mei 2021, 12:23
de Jonckheer schreef:
di 11 mei 2021, 12:10
Onze huidige broodbakmachine stoort het (digitale) TV signaal van Ziggo maar niet het schotel signaal dus zo geweldig is dat Ziggo niet.
Dat lijkt me een zelfde soort probleem: slechte aarding in een coax-connector. Of goedkope plastic connectoren, of gewoon slechte coaxkabel in huis. Je wilt niet weten hoe vaak die monteurs daarvoor moeten opdraven...

Ziggo daarentegen is redelijk "geweldig", ik ben al ruim 20 jaar een tevreden klant! :mrgreen:
Vanaf de wanddoos naar de Humax ontvanger dmv meegeleverde coax kabel, vandaar met hdmi naar de TV, niks mis mee dus. Wij hebben wel vaker storing van Ziggo, zodanig dat sommige kanalen soms dagenlang niet om naar te kijken zijn en we dan uitwijken naar de schotel. Ziggo neemt het kennelijk als kennisgeving aan want er veranderd niks. Het enige goede van Ziggo vind ik Ziggo sport waardoor we F1 kunnen kijken, voor de rest vind ik het een veel te groot en log monopoly bedrijf, maar ik kan er naast zitten hoor. :lol:
CaradoT135
Berichten: 2297
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: Storing op 12V televisie



Bericht door CaradoT135 »

Is het geen spanning issue, zodra je de pomp aanzet dat de TV te weinig prik krijgt?
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Storing op 12V televisie



Bericht door 309T16 »

Makkelijk te controleren door een ander video signaal of zelfs geen op de monitor/TV te zetten. Blijft het probleem bestaan dan ligt het niet aan de Sat /DVBT
Plaats reactie