Identificatie Profitexx omvormer

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Chevronet
Berichten: 23
Lid geworden op: di 02 mar 2021, 11:48
Locatie: Hengelo (OV)

Identificatie Profitexx omvormer



Bericht door Chevronet »

Hallo,

In mijn Knaus R08 uit 2006 is een Profitexx omvormer gemonteerd - maar hier zit de sticker niet meer op.
Ik heb hem losgehaald van de wand maar vind onderop alleen een stickertje van BW-Netshop / profitexx.de, en dat bedrijf bestaat niet meer.
Een typeplaatje heb ik niet kunnen ontdekken.
Ik ben erg benieuwd naar de specificaties, maar weet niet hoe ik hier achter kan komen.
Voordat ik hem openmaak (hij lijkt verder goed te functioneren) zou ik graag willen weten of dat zou helpen; is er binnenin iets te vinden over het type?
Op internet heb ik wel allerlei plaatjes gevonden, maar niets wat op die van mij lijkt. Hij heeft aan de voorkant twee 230V-uitgangen maar ook een 230V-ingang; de aangesloten contactdozen functioneren op walstroom als de omvormer is uitgeschakeld. Ik probeer een foto bij te voegen, en hoop dat iemand mij in de juiste richting kan sturen.

Groeten,
Jan Tigchelaar
Mitsubishi L300 Wanner 1987 - Mitsubishi L300 Eura Mobil 1988 - Fiat Ducato Knaus Traveller 1992 - Fiat Ducato Knaus Sport Traveller 2006
Chevronet
Berichten: 23
Lid geworden op: di 02 mar 2021, 11:48
Locatie: Hengelo (OV)

Re: Identificatie Profitexx omvormer



Bericht door Chevronet »

Het bestand was te groot - nieuwe poging.
Bijlagen
Omvormer klein.jpg
Omvormer klein.jpg (317.99 KiB) 463 keer bekeken
Mitsubishi L300 Wanner 1987 - Mitsubishi L300 Eura Mobil 1988 - Fiat Ducato Knaus Traveller 1992 - Fiat Ducato Knaus Sport Traveller 2006
DJSmiley
Berichten: 4035
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Identificatie Profitexx omvormer



Bericht door DJSmiley »

https://www.boote-forum.de/showthread.php?t=138009

Profitexx Spannungswandler, PIC 2000 / 4000 inkl. 5AH Ladegerät integriert ( Gewicht 7kg)

Afbeelding

Afbeelding

En daar verder op zoeken dan kom ik op een 2000W gemodificeerde sinus omvormer uit.

En ja, rood/gele ledjes zitten door een ander gaatje geprikt en t zijn 2 witte Schuko's ipv zwarte, maar ik geloof niet het wezenlijk een ander type is.
Misschien even verder zoeken naar specs en afmetingen maar mijn gok is dat het de PIC-2000 is.

Anno 2021 geen hoogstaand ding (gemodificeerde sinus is niet altijd wenselijk) maar als ie voor jouw doel werkt lekker laten voor wat het is.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
myway
Berichten: 15522
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Identificatie Profitexx omvormer



Bericht door myway »

In ieder geval geen elektrische tandenborstel er op aansluiten, die laddertjes kunnen heel slecht tegen gemodificeerde sinus.
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Identificatie Profitexx omvormer



Bericht door 309T16 »

Wel een degelijk B-merk. De mijne (echte sinus) draait sinds 2007 zonder problemen. Ik prefereer hem zelfs boven de Victron, die ik heb. Die maakt meer herrie.

Edit: niet onbelangrijk. Verbruik in rust is ook een stuk lager dan de Victron.
Laatst gewijzigd door 309T16 op di 11 mei 2021, 10:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Chevronet
Berichten: 23
Lid geworden op: di 02 mar 2021, 11:48
Locatie: Hengelo (OV)

Re: Identificatie Profitexx omvormer



Bericht door Chevronet »

Bedankt voor de reacties.

Het zal dan waarschijnlijk inderdaad de PIC-2000 zijn.
Ik vermoed dat hij niet veel jonger dan de camper is, dus inderdaad wat verouderde techniek.
De ingebouwde lader lijkt mij wat overbodig, dat kan het Calira boordsysteem ook prima af, daarnaast is er nog een zonnepaneel met Steca-regelaar.

Het is niet de bedoeling de omvormer veel te gebruiken, meestal hebben we wel elektriciteit van buiten. Vorige week viel deze op de camping weg tijdens onze eerste trip met deze camper, net toen de koffie er half door was. Toen de omvormer maar aangezet, en alle later toegevoegde contactdozen bleken hiermee te zijn verbonden. De koffie heeft het dus gered. Er ligt een 140Ah semi-tractie-accu in, die kan best wat energie kwijt voor de omvormer.
Een laptop opladen zou wel handig kunnen zijn, is dat te doen met dit type omvormer?

Er is nog best wat uit te zoeken aan de bedrading - er zijn heel wat kabels toegevoegd door een vorige eigenaar, en niet alles is met een logische kleur, dikte en route aangelegd.
Mitsubishi L300 Wanner 1987 - Mitsubishi L300 Eura Mobil 1988 - Fiat Ducato Knaus Traveller 1992 - Fiat Ducato Knaus Sport Traveller 2006
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Identificatie Profitexx omvormer



Bericht door travelscout »

Enig wat leuk zou kunnen zijn is als die automatisch omschakelt van het lichtnet naar omvormer gebruik.
Maar daar geloof ik helemaal niets van.
Daarnaast is de kans reëel dat er apparatuur schade oploopt met zulke omvormerts.
Dan "ben je nog verder van huis" (heerlijk dat nederlands in corona-tijd).

De 5A 12VDC lader stelt ook al niet erg veel voor.
Met een beetje geduld, misschien nog wel voor een klassieke semitractie accu tot een Ah of 90.
Paul.
myway
Berichten: 15522
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Identificatie Profitexx omvormer



Bericht door myway »

Dat automatisch omschakelen blijkt hij dus wel te doen, anders kun je via het zelfde stopcontact niet stroom blijven gebruiken Indien de spanning van de stroompaal wegvalt.
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Identificatie Profitexx omvormer



Bericht door 309T16 »

Die hadden ze inderdaad in hun assortiment destijds.

https://youtu.be/815PDZOqDDQ
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Identificatie Profitexx omvormer



Bericht door travelscout »

Ok, das dan toch iets maar dat is in de praktijk een relais mét schakelonderbreking dus.
Beetje groot om hem alleen daarvoor te gebruiken/bewaren.
Netsynchronisatie (dus zonder onderbreking), vergt immers wel wat meer techniek.
Paul.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Identificatie Profitexx omvormer



Bericht door Hoofdnoorman »

Prima omvormer met drietraps gemodificeerde sinus. Dus niet een blokgolf maar meer trapeziumachtig.

Ik heb er eentje gehad en vrijwel alles werkt er ook goed op. Je kan een probleem ondervinden met apparaten waarbij er een timer/klok in zit. Zo kan het zijn dat de magnetron met de hand moet worden aangezet.
Wel is het verbruik in standby m.i. hoog, bijna 25 Watt. Als je aan de paal staat geen probleem. Mocht dan de paalspanning weg vallen, schakelt hij direct door naar de accu. Hij geeft echter geen geluidsignaal, dus kan het voorkomen dat je vergeet geld in de paal te gooien en de omvormer jouw accu leeg tapt. Als je handig bent kun je eventueel een aftakking maken voor een controle lampje, als je de omvormer uit het zicht hebt. Ook voor eventueel afstandbediening kan je de schakelaar er even uit halen en deze parallel een draad met extra schakelaar aan solderen.

Het controlelampje verlengen kan op een paar manieren.
Voor de trafo van de lader een aftakking maken en daar een paneel lampje aan.
Situatie: Originele boordspanning geeft 220 aan, lampje aan = walspanning.
Je kunt op de print van de omschakelautomaat (die zit apart) ook bij het relais aftakken als hij op de accu staat. In dit geval een 12 volt controle lampje nodig.
Situatie: Originele boordspanning geeft 220 aan, lampje aan = accuspanning.
Of, je kunt op de LED (charge) een aftakking maken. 3,5 Volt.
Situatie: Originele boordspanning geeft 220 aan, led aan = walspanning.

Tegenwoordig hebben dit soort omvormers al een aparte afstandsbediening waar de betreffende controlelampje in zitten.

Oh ja, je laptop kun je gewoon opladen via deze omvormer. Handiger is echter om gewoon een 12 Volt laptop reislader te kopen, bijvoorbeeld van Trust. Kost 15 à 20 euro en kan rechtstreeks op de accu.

Als de kap er af is, zitten de zekeringen meen ik binnen in. Als deze groen zijn is het een 2000 watt bij blauw is het een 1000 Watt. (Ik zeg ik meen, want ik heb vele omvormers in mijn gedachten zitten. Maar als je ze even telt, bijvoorbeeld 6 groene zekeringen à 30 Amp is 180 en dat maal 12 is iets van ruim 2000 Watt.)
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Chevronet
Berichten: 23
Lid geworden op: di 02 mar 2021, 11:48
Locatie: Hengelo (OV)

Re: Identificatie Profitexx omvormer



Bericht door Chevronet »

In de lijm van de sticker was het volgende nog te onderscheiden: '..ofitexx' en '2000.....00.. op de plekken waar dit op de sticker van de PIC-2000 staat - dus het moet wel een 2000W zijn.

Hij zal bij ons maar incidenteel worden gebruikt dus hoeft van mij niet automatisch om te schakelen, ik laat hem niet standaard aan. Doordat hij op deze manier is uitgevoerd, zijn wel veel contactdozen op verschillende plekken beschikbaar voor zowel walstroom als omvormer-stroom, dat is dan wel weer handig. Als hij uitgeschakeld is geeft hij de walstroom gewoon door.
Ik laat hem dus zoals hij is - ik ga wel de bedrading opschonen, dat is nogal een spaghetti. En de toegevoegde dozen zijn allemaal vrij lompe buiten-contactdozen en zitten niet allemaal waar ik ze wil hebben. Een aantal strategisch geplaatste inbouwdoosjes vind ik een stuk fraaier en praktischer.

Voor een laptop is inderdaad een 12V-lader handiger - en ik ga een aantal USB-aansluitingen op verschillende plekken plaatsen die op het 12V-systeem gaan, er wordt hier nogal wat via USB opgeladen.
Mitsubishi L300 Wanner 1987 - Mitsubishi L300 Eura Mobil 1988 - Fiat Ducato Knaus Traveller 1992 - Fiat Ducato Knaus Sport Traveller 2006
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Identificatie Profitexx omvormer



Bericht door Hoofdnoorman »

Dat zal inderdaad dan dus 2000 Watt zijn.

Inderdaad zijn de kontakten doorgelusd als je aan de paal staat en het voordeel is dan dat je ook alle aangesloten stopkontakten kunt gebruiken. Maar...

Let wel op! Het geeft je niet de vrijheid om meer vermogen te gebruiken vanaf al je contacten in je camper. M.a.w. Als jouw walstroom is afgezekerd met 16 Amp, betekent dit niet dat je 3500 Watt tegelijkertijd kan gebruiken. De bedrading in de omvormer is krap aan berekend op 2000 Watt en het stekkertje op de omschakelprint gaat smelten. Voor de meelezers, dit geldt ook voor de Weaco omvormers die toegepast werden in de aircosystemen!
Dus zware apparatuur (Klussen/Drogen/Kachels/etc.) gewoon even met een aparte leiding.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Chevronet
Berichten: 23
Lid geworden op: di 02 mar 2021, 11:48
Locatie: Hengelo (OV)

Re: Identificatie Profitexx omvormer



Bericht door Chevronet »

Goed punt, ik was me er wel van bewust dat het niet handig is om alles via de omvormer te laten lopen. We hebben overigens alleen maar camping-rated apparatuur, niets dat de 1000W haalt. Maar je weet niet wat er nog komt...

Oorspronkelijk heeft de camper maar 2 enkele stopcontacten - dat ben ik wel gewend van onze eerdere campers uit 1987-1988-1992, maar ik had eerlijk gezegd niet verwacht dat dit in 2006 ook nog zo zou zijn. Er zijn 11 toegevoegd, allemaal opbouwdozen voor buitengebruik (2 in de garage, 2 in de kledingkast, 2 in de keuken,2 onder de tafel, 2 boven de ingang, 1 naast de ingang) welke allemaal achter de omvormer zitten. Bij het vervangen / uitbreiden zal ik er ook een aantal 'rechtstreeks' aansluiten. De eerdere campers heb ik ook altijd rijkelijk van extra stopcontacten voorzien.
Mitsubishi L300 Wanner 1987 - Mitsubishi L300 Eura Mobil 1988 - Fiat Ducato Knaus Traveller 1992 - Fiat Ducato Knaus Sport Traveller 2006
Plaats reactie