Eindelijk USB met schakelaar

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
da_sies
Berichten: 20
Lid geworden op: zo 24 mei 2020, 21:45

Re: Eindelijk USB met schakelaar



Bericht door da_sies »

stobbie schreef:
di 11 mei 2021, 10:49
Deze heeft power delivery, maar slechts 45 watt : https://www.amazon.de/dp/B08YN9812H/ref ... ljaz10cnVl
Die kom ik ook tegen op alie, maar ik denk dat ze daar de wattage per poort optellen om op de 45w te komen. Sowieso zou ik ook liever geen kermislampjes erop willen :-B
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Eindelijk USB met schakelaar



Bericht door de Jonckheer »

Atoz schreef:
ma 10 mei 2021, 14:11
marchugo schreef:
ma 10 mei 2021, 13:26
.... maar met een touch-tip aan/uit-schakelaar.
...
Heb je zo'n eens de stroom gemeten als hij ''uit'' staat? Geen 0 mA!
Een schakelaar zet gewoon alles aan of uit
Een drukknop zegt tegen de stand-by staande elektronica aan of uit.
En die stand-by staande elektronica verbruikt dus wel stroom.
Heel weinig, maar als je camper een maand stil staat is heel weinig plots heel veel.
Die stand-by gebruikt zo belachelijk weinig, daar zou ik mij gen zorgen over maken. Ik heb net even een oude calculator uit een lade gevist die daar zeker 5 jaar stand-by heeft gelegen en wat denk je? Doet het gewoon! Elke afstandsbediening staat stand-by en functioneert jaren op een klein batterijtje dus die dikke accu gaat echt niks merken van dat kleine dingetje.
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Eindelijk USB met schakelaar



Bericht door Atoz »

de Jonckheer schreef:
zo 16 mei 2021, 8:53
Atoz schreef:
ma 10 mei 2021, 14:11
Heel weinig, maar als je camper een maand stil staat is heel weinig plots heel veel.
Die stand-by gebruikt zo belachelijk weinig, daar zou ik mij gen zorgen over maken.
...
dus die dikke accu gaat echt niks merken van dat kleine dingetje.
Die calculator van je (en van alle anderen) die is daar inderdaad super zuinig mee.
Klein rekenvoorbeelden om je rekenkundig te bewijzen dat je de bal misgeslagen hebt...
Een schakeling die 10 mA verbruikt, verbruikt per dag 0,24 Ah
Per maand van dertig dagen is dat dus 7,2Ah
Zetten ze hun camper 3 maand weg en hebben ''slechts'' 21,6A verbruikt.

Nu zie ik jou al schrijven ''zie je wel'', maar helaas is 10 mA zeer weinig, elk veelvoud (wat in de praktijk het geval zal zijn) is na drie maand dodelijk voor de gemiddelde camperbatterij.
Ja maar mijn bus....
Ik rij rond met 360Ah die ik mag verbruiken, als ik niet meer en reken en oplet, dan is mijn accu ook n drie maanden leeg.

Misschien een betere berekening hier onder.
Mijn 2,5 KW omvormer (5KW piek) heeft bij nullast een verbruik van slechts 0,6A
Dwz per dag 18 Ah, per maand 540 Ah
Dus schakel ik die aan en uit met een goed mechanisch relais dat betaalbaar is, komt uit de lieren wereld trouwens, 12 volt spoelspanning met 400A Schakelstroom, verbruik.... 2,6 A. Per dag is dat dus 62,4 Ah.
Nu gaat die omvormer ook alleen maar aan als we gaan koken, duurt niet zo heel lang.

Dus zeg niet zo gauw ''in mijn calculator....'', Want die is er op gebouwd.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
pwhooftman
Berichten: 1822
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Eindelijk USB met schakelaar



Bericht door pwhooftman »

Ik heb het exemplaar met touchbutton gemeten (https://nl.aliexpress.com/item/10050023 ... 4c4dI0JhM4) : indien aangeschakeld ruststroom ca 17mA, 'uitgeschakeld' 2,3 mA. Dat is toch erg weinig, een 100Ah accu half leeg krijgen duurt dan 905 dagen...

Overigens verbruikt het exemplaar zonder schakelaar wat ik tegelijkertijd kocht (https://nl.aliexpress.com/item/10050023 ... 4c4dI0JhM4) slechts 7,4mA in rust, en dat is volgens ook een stuk minder dan de exemplaren van een paar jaar geleden (in mijn herinnering was het toen meer richting 50mA), ik zal de exemplaren van een paar jaar geleden nog eens nameten in onze camper.
Gebruikersavatar
marchugo
Berichten: 330
Lid geworden op: zo 06 sep 2009, 12:28

Re: Eindelijk USB met schakelaar



Bericht door marchugo »

door pwhooftman » ma 17 mei 2021, 22:26
Ik heb het exemplaar met touchbutton gemeten (https://nl.aliexpress.com/item/10050023 ... 4c4dI0JhM4) : indien aangeschakeld ruststroom ca 17mA, 'uitgeschakeld' 2,3 mA. Dat is toch erg weinig, een 100Ah accu half leeg krijgen duurt dan 905 dagen...
Dank je voor het meten, stelt mij gerust, na de eerdere reacties.
2,3 mA x 24 uur X 90 dagen = 4,968 A. Daarvoor hoef ik met mijn Lifepo4 van 100 Ah geen extra aan/uit-schakelaartje in het kabeltje naar de USB te maken. Leegtrekken tot 80 procent vergt dan 1448 dagen.

Een andere vraag: kan ik deze amperes zelf meten met mijn multimeter? Hij heeft een Amperestand, maar de handleiding waarschuwt dat deze meting maximaal 10 seconden mag duren, en dat je daarna minstens een kwartier moet wachten voor je nogmaals amperes meet.

Marc.
MAGEIA LINUX: het veilige en voor leken gemakkelijke pc-besturingssysteem.
www.mageia.org
pwhooftman
Berichten: 1822
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Eindelijk USB met schakelaar



Bericht door pwhooftman »

Mij lijkt dat je dergelijke lage amperages ook langer dan 10 seconden en vaker kunt meten, maar ik ken je multimeter niet. Waarschijnlijk is de waarschuwing bedoeld voor hogere stromen.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13417
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Eindelijk USB met schakelaar



Bericht door hathi »

Mmm,daar zit ik dan met 8 usb aansluitingen,dus verbruik x8, maar gelukkig worden ze ingeschakeld,als ik ze nodig heb,dus dagelijks, voor de Electr.Tanden borstels ..Scheerapparaat ...,I Pad laden...,IPhone laden, voor de E bikes zijn de 12 V stop contacten 3 polig,en ook weer uit te schakelen
Hans
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2639
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Eindelijk USB met schakelaar



Bericht door jan- »

Ik zat te kijken of een schakelaar voor een USB adapter wel nodig is. Tot nu toe haal ik zo'n adapter uit het 12V stopcontact of trek hem er een stukje uit. Maar dat is wel een gedoe, want voordat je het weet ben je zo'n adapter kwijt of vergeet je hem er goed in te schuiven. Ik snap niet dat zo'n USB adapter zo veel stroom zou moeten trekken. Het ligt niet aan de LED, want ik heb adapters die zonder LED meer trekken dan met LED.

Ik had nog een dc/dc printje liggen: https://nl.aliexpress.com/item/32826540392.html Vervolgens uit een oude PC zo'n contra USB stekker met snoer gehaald en op het printje aangesloten en potmeter op 5V gezet. Dit werkt prima en trekt maar 0,26 mA als niets op de USB is aangesloten. Dan heb je dus geen schakelaar nodig. Ik heb nog geen adapter gevonden die maar zo weinig standby verbruik heeft. Ook niet op https://lygte-info.dk/info/ChargerDCIndex%20UK.html en die heeft best veel adapters gemeten.

Ik heb (nog) geen behoefte aan een hoofdschakelaar. Ik zoek spullen met een laag standby verbruik. Bij de koelbox was dit niet gelukt, maar de stekker zit aan de voorkant, dus die trek ik er dan maar uit.

Edit: Heb de D+ en D- nu kortgesloten zodat mijn mobiel met 1A in plaats van 0,5A wordt geladen (DCP = Dedicated Charging Port).

Dit bleek ook voor mijn navigatie (HP IPAQ 314 travel Companion) te werken. Deze had ik in 2008 aangeschaft. Al vrij snel ging zowel de 12V adapter als de 230V adapter van die navigatie stuk. Na veel gepruts was het me toen eindelijk gelukt om via 4 weerstanden hem weer aan het laden te krijgen. D+ en D- kortsluiten werkte toen niet dacht ik, maar blijkbaar toen niet goed getest. Want deze werkt nu ook weer met een standaard kabel. De navigatie zelf gaat niet snel stuk, want die gebruik ik al weer een jaar of 14

Edit: Net nog zo'n omvormer met ongeveer hetzelfde verbruik getest: https://www.aliexpress.com/item/32251969850.html
Voor de prijs hoef je het niet te laten. Kost inclusief verzending € 0,79
Iemand heeft er heel veel aan gemeten: https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... 1749345985

Ik ben met mijn telefoon en navigatie eens langs mijn USB laders gegaan (dat zijn er best veel). Al mijn 12V laders laden de telefoon met minimaal 1A, maar met de 220V laders niet. De navigatie wordt maar met 1 12V lader met 1A geladen. De rest helemaal niet, terwijl het laadledje wel op het appraat brandt. Toen ben ik mijn powerbanks afgegaan en kwam er achter dat het ook weer afhankelijk is welke kabel je gebruikt. En met al die kabels kan je wel data versturen. Dus zo'n USB monitor is wel handig
Bijlagen
Naamloos4.jpg
Naamloos4.jpg (11.44 KiB) 177 keer bekeken
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Plaats reactie