Draaddikte en zekering tussen huishoudaccu en zekeringkast

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Maartenbel
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 23 aug 2017, 16:46

Draaddikte en zekering tussen huishoudaccu en zekeringkast



Bericht door Maartenbel »

Dag allen,

Kan iemand mij uitleggen hoe je de draaddikte bepaalt van de + draad die vanaf je huishoudaccu naar de zekeringkast loopt en van de - draad die naar een massastrip (of iets vergelijkbaars) loopt?

Ik heb in een vorige camper alle 12v draden gezekerd, maar geen hoofdzekering o.i.d. gebruikt maar simpelweg losse + draden vanaf de huishoudaccu getrokken. Ik begrijp echter dat dit niet volledig veilig is? Is dit ook het geval wanneer je slechts zaken als een dompelpompje, usb-lader en led-verlichting geschakeld hebt?

Dank.
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8369
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Draaddikte en zekering tussen huishoudaccu en zekeringkast



Bericht door EasyBee »

Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
pwhooftman
Berichten: 1807
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Draaddikte en zekering tussen huishoudaccu en zekeringkast



Bericht door pwhooftman »

De benodigde dikte hangt af van de stroom (ampere) die je wil afnemen via de draad, en welk verlies aan spanning (volt) je acceptabel vindt. Een dompelpompje, USB lader en led trekken allemaal niet veel stroom, dus een luidsprekersnoerdikte (1,5mm2) zou al genoeg zijn. Allemaal aparte draden vanaf de (+ van de) huishoudaccu trekken is in principe geen probleem, maar je moet ze allemaal wel zo dicht mogelijk bij de +-pool afzekeren. Als je meerdere kabels op één zekering afzekerd, dan moet die zekering niet zwaarder worden dan wat de (dunne) draden daarachter kunnen hebben. Maar een 1,5mm2 draad kan al zeker 10A hebben zonder gevaar, en één 10A zekering voor je dompelpompje, USB en LED is al ruim zat. Dus (in dot geval) drie draden op één 10A zekering vlak bij de accu kan ook i.p.v. bijvoorbeeld drie aparte zekeringen van 5A.
Maartenbel
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 23 aug 2017, 16:46

Re: Draaddikte en zekering tussen huishoudaccu en zekeringkast



Bericht door Maartenbel »

Dank voor de reacties. Dus als ik het goed begrijp moet je een optelsom maken van de stroom die je verbruikers bij elkaar opgeteld (maximaal?) zullen afnemen en daar je draaddikte op aanpassen? Dit staat verder, neem ik aan, los van je zonnepanelen, de laadregelaar en een eventuele andere huishoudaccu of koppeling met startaccu van de auto gezien je praat over de stroom die van de accu naar de verbruikers loopt?
Maartenbel
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 23 aug 2017, 16:46

Re: Draaddikte en zekering tussen huishoudaccu en zekeringkast



Bericht door Maartenbel »

pwhooftman schreef:
za 08 mei 2021, 22:49
De benodigde dikte hangt af van de stroom (ampere) die je wil afnemen via de draad, en welk verlies aan spanning (volt) je acceptabel vindt. Een dompelpompje, USB lader en led trekken allemaal niet veel stroom, dus een luidsprekersnoerdikte (1,5mm2) zou al genoeg zijn. Allemaal aparte draden vanaf de (+ van de) huishoudaccu trekken is in principe geen probleem, maar je moet ze allemaal wel zo dicht mogelijk bij de +-pool afzekeren. Als je meerdere kabels op één zekering afzekerd, dan moet die zekering niet zwaarder worden dan wat de (dunne) draden daarachter kunnen hebben. Maar een 1,5mm2 draad kan al zeker 10A hebben zonder gevaar, en één 10A zekering voor je dompelpompje, USB en LED is al ruim zat. Dus (in dot geval) drie draden op één 10A zekering vlak bij de accu kan ook i.p.v. bijvoorbeeld drie aparte zekeringen van 5A.
Ja ik heb er denk ik maximaal 10 a 15 cm tussen zitten.
pwhooftman
Berichten: 1807
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Draaddikte en zekering tussen huishoudaccu en zekeringkast



Bericht door pwhooftman »

Dus als ik het goed begrijp moet je een optelsom maken van de stroom die je verbruikers bij elkaar opgeteld (maximaal?) zullen afnemen en daar je draaddikte op aanpassen? Ja, correct.

Dit staat verder, neem ik aan, los van je zonnepanelen, de laadregelaar . Deels, de draad van de laadregelaar naar de hh accu moet de maximale laadstroom van het zonnepaneel aankunnen.

en een eventuele andere huishoudaccu of koppeling met startaccu van de auto gezien je praat over de stroom die van de accu naar de verbruikers loopt? Als de startaccu en huishoudaccu aan elkaar gekoppeld worden (wat in elke camper zo is zodat de motor ook de hh-accu kan laden), dan moet je rekening houden met hoge laadstromen als de hh-accu leeg is. Denk aan 50 Ampere. Deze hoge stroom loopt echter kortstondig, en zakt al na enkele minuten terug naar 20-30A, en nog verder terug als de hh-accu vol raakt. Je hoeft de kabel startaccu naar hh-accu dus niet op die volledige stroom te berekenen. 6mm2 of 10mm2 is genoeg.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19099
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Draaddikte en zekering tussen huishoudaccu en zekeringkast



Bericht door Aloys »

Maartenbel schreef:
za 08 mei 2021, 21:55
Ik heb in een vorige camper alle 12v draden gezekerd, maar geen hoofdzekering o.i.d. gebruikt maar simpelweg losse + draden vanaf de huishoudaccu getrokken. Ik begrijp echter dat dit niet volledig veilig is? Is dit ook het geval wanneer je slechts zaken als een dompelpompje, usb-lader en led-verlichting geschakeld hebt?
Met wat je in die vorige camper deed is op zich niets mis mee, zolang de zekeringen dicht bij de plus van de (huishoud)accu zitten. En de draaddikte, de zekering en de door de gebruiker opgenomen stroom in verhouding staan tot elkaar.
Dus niet een dun draadje met een 25A zekering, want dan loop je het risico dat bij kortsluiting die dunne draad geen 25A kan doorlaten maar bijv. wel 15A. De zekering blijft dan heel maar de draad kan/zal in brand vliegen!

Het moet zó gezekerd zijn dat wanneer een plusdraad onderweg beschadigd raakt en kortsluiting veroorzaakt, meteen de bijbehorende zekering doorbrandt.

En de draden mogen wel dikker zijn dan nodig, maar niet dunner! Want dan vormen ze een weerstand voor de stroom, daardoor zal de spanning aan het eind van die draad lager worden en de draad zal warm worden.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Plaats reactie