Laag voltage achteruitrijlicht

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
pim1990
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 18 jan 2021, 10:47

Re: Laag voltage achteruitrijlicht



Bericht door pim1990 »

Ik zit nu op de mistlamp achter (paarse draad). ik weet dat het deze is aangezien de witte en zwarte 0.00 meten. Snap het echt even niet meer
B691BBA6-9F43-4CA6-8A71-C76744ACD85C.jpeg
B691BBA6-9F43-4CA6-8A71-C76744ACD85C.jpeg (271.38 KiB) 245 keer bekeken
jansloos
Berichten: 6848
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Laag voltage achteruitrijlicht



Bericht door jansloos »

Wij wel!

Iemand met een andere meter in de buurt?


1. Waar zit de zwarte meetsnoer op?
2. Is dit het achteruit licht?

Er zit nog een lamp op. Waar is die voor?
Dus 2 lampen en drie draden. 2 draden voor de lampen, en een gezamelijle min. (zwart?)

Als die ander brandt, welke spanning meet je op welke draad?
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
pim1990
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 18 jan 2021, 10:47

Re: Laag voltage achteruitrijlicht



Bericht door pim1990 »

Bedankt voor je positieve reactie!

Ik zal zo compleet mogelijk de informatie geven.

Het is de bedoeling een achteruitrijcamera te verbinden met het linker achteruitrijlicht zodat deze camera alleen aan gaat wanneer de versnelling in zijn achteruit staat.

In dezelfde kap als het achteruitrijlicht zit de mistlamp. Vandaar dus de twee lampen. Uit de kap komen drie draden (wit, zwart en paars). Waarschijnlijk zullen de twee lampen dus dezelfde massa hebben (dit is volgens mij de witte kabel).

Ik meet met een multimeter met het positieve meetsnoer op paars (mistlamp) of zwart (achteruitrijlicht). Het negatieve meetsnoer heb ik op meerdere locaties geprobeerd. Namelijk op een gestript gedeelte van de witte kabel en op ongelakte delen van het chassis. Zoals bouten in de wagen en in de deur
3B7667D8-7E22-43C9-98BD-9D6818ACA3FA.jpeg
3B7667D8-7E22-43C9-98BD-9D6818ACA3FA.jpeg (191.86 KiB) 228 keer bekeken
Met de auto in zijn achteruit en een lopende motor geeft de multimeter ongeveer 0.04 volt aan wanneer het positieve meetsnoer op de zwarte kabel zit. Op de paarse en witte draad geeft deze op dat moment 0.00. De achteruitrijlamp brandt dan goed.
Met de mistlamp aan geeft de multimeter ongeveer 0.04 volt aan als ik het positieve meetsnoer op een gestript gedeelte van de paarse draad heb. Op de andere twee draden is dit weer 0.0

De multimeter heb ik op de wisselstroom stand getest met het stopcontact. Hier kwam een normale waarde uit (tussen 220 en 230). Ik heb nog geen manier gevonden om de multimeter te testen op gelijkstroom maar ik heb de meter vanmiddag gekocht dus hij zou nog goed moeten zijn.

Jos gaf al aan dat de lampen niet zouden moeten gaan branden bij het voltage dat ik meet. Hierdoor denk ik dat er iets mis is met de meter of mijn manier van meten. Zet ik het zwarte meetsnoer goed? Zo niet, dan is het wel gek dat ik constant vergelijkbare waardes krijg (0,03 tm 0,06 volt).
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Laag voltage achteruitrijlicht



Bericht door Kroppie »

als je direkt op de accu polen meet en je meet +-12 -13 volt dan is de meter goed.

maar ik heb een donkerbruin vermoeden dat de meter wel goed is en je op een of meerdere verkeerde draden meet, want feit blijft dat de achteruit camera het ook niet doet, en die zit toch op die draden?

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
jansloos
Berichten: 6848
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Laag voltage achteruitrijlicht



Bericht door jansloos »

Nog een keer;

Wat je wil is bekend. Dus gaan we op zoek.

1. Zet de zwarte meetdraad op het chassis bv onder een bout vast. NIET op de deur. Die zou geïsoleerd kunnen staan.

2. Zet alles uit.
3. Meet op alle draden.
4. Geen spanning (ook niet een beetje)
5. Ok
6. Test nu met beurtelings een licht aan.

Tip: draai steeds de ongebruikte lamp los.


Nu van de andere kant:

1. Ttek de steker los.
2. Draai de lampkes er uit (o das belgies)
3. Zet meter op piepen rechts onder, "5 uur"
3a kijk of de meter piept.
4. Stop 1 meetpen in de fitting op het middencontact
5. Kijk in de aansluiting welke t is.
6. Doe dat nog eens voor die ander.
7. Kijk ook of je zo de min kunt vinden.
Laatst gewijzigd door jansloos op zo 09 mei 2021, 9:17, 3 keer totaal gewijzigd.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
pim1990
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 18 jan 2021, 10:47

Re: Laag voltage achteruitrijlicht



Bericht door pim1990 »

Goeie tip Jos! Heb het net gemeten. Met motor uit ongeveer 12,5 volt en met motor aan meer dan 14 dus dat lijkt helemaal goed te zitten.

De achteruitrijcamera is nog niet geïnstalleerd. Ik heb de monitor kort aangesloten op de plus en min draad van het achteruitrijlicht om te checken of hij überhaupt aan zou gaan. Normaal gesproken zou ik de camera op deze locatie aansluiten.

Ik denk inderdaad ook dat ik de draden niet goed meet maar ik kan er met logisch denken niet achterkomen waarom het fout gaat. Het zijn ook maar drie kabels die naar de lampen lopen en heb volgens mij alle mogelijke combinaties geprobeerd. Nooit meer dan 1 volt gekregen. Het lokaal strippen en hier het meetsnoer tegenaan houden is wel gewoon oké toch?
jansloos
Berichten: 6848
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Laag voltage achteruitrijlicht



Bericht door jansloos »

Je kunt ook meten in de steker.
6 mogelijkheden
Eerst losmaken
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
pim1990
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 18 jan 2021, 10:47

Re: Laag voltage achteruitrijlicht



Bericht door pim1990 »

Bedoel je dat ik de drie kabels los moet halen van de houder waar de lampjes in zitten en vervolgens de spanning op de kabels ga meten?
jansloos
Berichten: 6848
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Laag voltage achteruitrijlicht



Bericht door jansloos »

Als je die los kunt maken ja.

Ik bedoel de gehele stekertje. Niet de losse kabels er uit trekken.

Steek dan de meetpennen beurtelings in de connector.
Meter op 20 Volt
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Laag voltage achteruitrijlicht



Bericht door Kroppie »

goede morgen
er MOET daar ergens op de draden 12 volt te meten zijn want het lampje brand, of je hebt een lampje wat op +-1 volt voluit brand. :-B

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
jansloos
Berichten: 6848
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Laag voltage achteruitrijlicht



Bericht door jansloos »

Jos,
Ff een "losse flodder"

Zou het kunnen dat de MIN vanuit de bak wordt geschakeld?

Ik geef mezelf gelijk antwoord:
nee, want dan zou je de constante plus moeten meten. :-B
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
pim1990
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 18 jan 2021, 10:47

Re: Laag voltage achteruitrijlicht



Bericht door pim1990 »

Gelukt! Ik meet een ruime 12 volt. Ik zat inderdaad toch op de verkeerde draden. Er zat nog een connector tussen waarna alle draden een andere kleur kregen.

Nu loop ik wel weer tegen een nieuw probleem aan, al weet ik niet of het überhaupt een probleem is. Ik heb de power cable van de monitor aangesloten op het achteruitrijlicht. Hier meet ik dan ook meer dan 12 volt wanneer de bus in zijn achteruit staat (gemeten in de zwarte connector die op de foto in de rode zit). Nu had ik verwacht dat de monitor aan zou gaan wanneer ik de zwarte met de rode connector had verbonden terwijl de auto in zijn achteruit staat (hier staat dan dus namelijk een ruime 12v op). Echter gebeurt er niets. Klopt dit? Gaat het schermpje ook helemaal niet aan zolang er geen video input is?
152E7590-512B-4045-B055-9F5DA8B9832A.jpeg
152E7590-512B-4045-B055-9F5DA8B9832A.jpeg (335.45 KiB) 142 keer bekeken
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Laag voltage achteruitrijlicht



Bericht door Kroppie »

oei, daar kan ik je geen antwoord opgeven, ik ken die dingen niet, ik draai mijn hoofd altijd om,of kijk in de spiegel.

maar mooi dat je het gevonden hebt, de aanhouder wint. :thumbup:

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
jansloos
Berichten: 6848
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Laag voltage achteruitrijlicht



Bericht door jansloos »

Top

En wij maar oplossingen bedenken :-B

Dat laatste zou kunnen, dat t scherm zwart blijft als er geen video op zit.
Kwestie van video er op.

Zit vast een "menu' knopje op. Die geeft wel beeld.
Laatst gewijzigd door jansloos op zo 09 mei 2021, 10:30, 1 keer totaal gewijzigd.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Plaats reactie