Internet in de camper zoals het zou moeten?!

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15352
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Internet in de camper zoals het zou moeten?!



Bericht door Hoofdnoorman »

Oyster heeft een "gat" in de markt gevonden. Internet overal.
Geen geknoei meer met een mobiele telefoon op Hotspot. Dat is niet de manier. Neen, voor de rijke camperbezitters toch een leuke gadget.

https://www.youtube.com/watch?v=IxyAtXz4zJU

Wel een ladder meenemen hoor, voor als je de simkaart wil wisselen. Die heikneuters konden dit nu net niet in de binnenunit plaatsen.

Helaas krijg ik de link niet direct, dus even klikken.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18105
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Internet in de camper zoals het zou moeten?!



Bericht door Cee Pee »

Met een extra datasim?

Maar het blijft alleen maar een hele dure antenne, je databundel wordt er niet groter van en als je geen signaal hebt zal dat met die antenne er ook niet zijn.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
bikerwally
Berichten: 211
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 8:17

Re: Internet in de camper zoals het zou moeten?!



Bericht door bikerwally »

Ook Travel Vision heeft iets dergelijks : "4G WiFi Connect".
Ik gebruik sinds anderhalf jaar een vergelijkbaar systeem: een dome buitenantenne met signaalversterking en een professionele 12V LTE router met een datakaart.
Hiermee hebben wij internet op plaatsen met een heel zwak signaal (waar je niet eens kan bellen indien je dezelfde sim in de smartphone stopt).
Voor ons is dit meer dan een leuk gadget en ja, het is duur.
Afbeelding
Jan en Simonne
Berichten: 18588
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 9:05
Locatie: Provincie Groningen

Re: Internet in de camper zoals het zou moeten?!



Bericht door Jan en Simonne »

O, dan heb ik gelijk even een vraag aan jou.
Ik sprak iemand onderweg, die een vergelijkbaar systeem had.
Hij vertelde alleen, dat downloaden perfect werkte, maar dat uploaden nog wel eens de mist in ging.
En dat is nou juist voor mensen, die onderweg moeten werken, wel belangrijk.
Dit was alweer een poosje geleden, gaat dat nu wel goed?
Slava Ukraini

Nooit meer een Hymer!


De kunst van het niks doen is moeilijk om te leren.
Maar als je het eenmaal goed kan, heb je het er de gehele dag druk mee.
Gebruikersavatar
bikerwally
Berichten: 211
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 8:17

Re: Internet in de camper zoals het zou moeten?!



Bericht door bikerwally »

Eind 2019 was ik aan het werk in een uithoek van Delfzijl, een plaats met heel weinig 4G ontvangst.
Ik ondervond geen problemen bij uploaden.
De antenne is het belangrijkste onderdeel van de setup want die haalt het signaal binnen, de ene zal ook wel wat krachtiger zijn dan de andere.
Onze antenne is een Panorama 5 in 1 dome antenne.
De router is een Cradlepoint COR IBR900LP6-EU met 2 simkaartslots.
Afbeelding
Jan en Simonne
Berichten: 18588
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 9:05
Locatie: Provincie Groningen

Re: Internet in de camper zoals het zou moeten?!



Bericht door Jan en Simonne »

Dankjewel! :thumbup:
Dat klinkt goed.
Slava Ukraini

Nooit meer een Hymer!


De kunst van het niks doen is moeilijk om te leren.
Maar als je het eenmaal goed kan, heb je het er de gehele dag druk mee.
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Internet in de camper zoals het zou moeten?!



Bericht door Atoz »

http://www.bmsat.nl/pages/camper/oyster%20connect.html
899€

Veel geld.
Mijn oplossing, TP-Link AC750 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & Orange.be, werkt bijna perfect.
Grootste probleem van mijn oplossing.... Coax kabels, speciale connectoren, de gemiddelde technieker kent en kan geen connectoren aansluiten.
Twee antenne's, twee coaxkabels in mijn oplossing.

Het is veel geld, maar soms moet je er gewoon voor gaan.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
FrankdB
Berichten: 873
Lid geworden op: zo 27 mei 2018, 8:53

Re: Internet in de camper zoals het zou moeten?!



Bericht door FrankdB »

Ik ben bereid (veel) geld uit te geven voor een goedwerkende oplossing. Echter met 5G aan de horizon, lijkt 800 euro voor een 4G systeem (*) geen toekomstbestendige investering.

Dan zou ik ook gaan voor een oplossing met losse componenten a la Atoz, eentje die je later makkelijker/goedkoper kunt opwaarderen of vervangen.

Frank

(*) ik zag in de Oyster beschrijving in ieder geval geen referentie aan 5G.
Gebruikersavatar
bikerwally
Berichten: 211
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 8:17

Re: Internet in de camper zoals het zou moeten?!



Bericht door bikerwally »

5G verschijnt inderdaad aan de horizon.
Wanneer zal het voor ons beschikbaar zijn ?
Afbeelding
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Internet in de camper zoals het zou moeten?!



Bericht door DJSmiley »

Losse setup is het meest flexibel.

Ik heb zelf een TPLink MR600. Nu nog met de standaard antenne's, maar ik overweeg een externe als t nodig is (Poynting Puck 2 zit ik aan te denken)

Met een goede richtantenne kun je nog veel meer bereiken. En als je een antenne neemt die meerdere frequenties kan kun je deze tzt ook gebruiken voor 5G.

In alle gevallen blijf je gebonden aan de dekking van de provider(s). Met een externe antenne kun je dat wel vergroten, maar ook daar zitten grenzen aan.

Als geld geen beperking is zou je ook kunnen kijken naar Starlink. Dat is nu nog niet in NL actief, maar als je dat overal kan gebruiken als het zover is bied dat veel meer potentie dan 4G.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Camper_01

Re: Internet in de camper zoals het zou moeten?!



Bericht door Camper_01 »

Atoz schreef:
za 08 mei 2021, 9:14
http://www.bmsat.nl/pages/camper/oyster%20connect.html
899€

Veel geld.
Mijn oplossing, TP-Link AC750 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & Orange.be, werkt bijna perfect.
Grootste probleem van mijn oplossing.... Coax kabels, speciale connectoren, de gemiddelde technieker kent en kan geen connectoren aansluiten.
Twee antenne's, twee coaxkabels in mijn oplossing.

Het is veel geld, maar soms moet je er gewoon voor gaan.
Connectoren correct aansluiten is ook een vak apart, speciale connectoren, gereedschap en ervaring hiermee. Niet elke technieker wil dit, heeft hier geen zin in. In mijn bedrijf hebben we zeker 25 soorten speciale gereedschappen hiervoor. Om de diverse connectoren en combinaties van kabels te monteren. Eigenlijk wil dit niemand doen. Vaak zijn fabriekskabels de betere oplossing.
Camper-T
Berichten: 1145
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: Internet in de camper zoals het zou moeten?!



Bericht door Camper-T »

Zou een goede 4G of 5G Mifi router met 2 externe antennes ook al niet voldoende zijn? Dit is simpel te installeren en de los verkrijgbare antennes kun je los aan het camperraam of op het dak monteren met bijvoorbeeld zuignappen. Ga je weer rijden dan alleen even de antennes binnen halen.
Wil je echt 5G voorbereid zijn dan is een 5G Mifi router nog wel redelijk aan de prijs, rond de €800,00 exclusief antennes en de data-simkaart.

In de hoogfrequent radiotechniek zijn de antennes net zo belangrijk als de speakers in een goede audio-installatie. Met goedkope speakers klinkt een versterker van duizenden Euro’s net zo goed als een goedkope versterker.
Je zou er dus voor kunnen kiezen om een goede externe 4G/5G antenne te kopen en deze aansluiten om een goede Mifi 4G of 5G router. Dit zal totaal de helft kosten van TS zijn voorbeeld in het begin van dit topic en mogelijk net zo goed presteren.
En als reeds geschreven: goede antennekoppelingen en verbindingen zijn belangrijk voor een goede zend/ontvangkwaliteit, onderschat dit niet.
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15352
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Internet in de camper zoals het zou moeten?!



Bericht door Hoofdnoorman »

Waar ik op doelde is, het betreurenswaardige dat men een dusdanig systeem lanceert. Ik kan mij voorstellen dat er een doelgroep is dat echt altijd een verbinding (of backup verbinding) nodig heeft. Hierbij denk ik aan ambulances etc. Maar campers?

En we zitten in 2021. Tweeduizendéénentwintig! Het jaar voor de E-Sim! Waarom dit niet geïmplementeerd?
Ach ja, dat komt later allemaal in de update's en fysieke aanpassingen, of "Verbeterde model!", tegen welke prijs dan ook.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Pa1zx
Berichten: 142
Lid geworden op: ma 01 mar 2021, 23:02

Re: Internet in de camper zoals het zou moeten?!



Bericht door Pa1zx »

Two way. Internet via satelliet.
Dit systeem heb ik in 2007 mogen testen voor het blad satellite.
Werkt prima geen supersnel maar wel constant toen der tijd denk dat het nu wel verbeterd is na 14 jaar.
Dan heb je dus echt overal internet.
Onder het rijden niet omdat je een schotel gebruikt .
Plaats reactie