Internet in de camper zoals het zou moeten?!

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Internet in de camper zoals het zou moeten?!



Bericht door Atoz »

Ik kan mij geen dag zonder internet voorstellen.
Dus ja, connectie met de buitenwereld heb ik nodig
Ook als gepensioneerde is dat zo
Heb zelfs nog enkele othernet.is systemen mee gehad onderweg, was enkel lezen
Eeuwen geleden pikte ik via richtantenne's en allerlei knappe trukjes (al zeg ik het zelf) een wifi signaal op op 1,5 km van onze stacaravan om zo gewoon van aan zee te kunnen werken (zo'n 18 jaar geleden) had verbinding met ''de'' server nodig.

Verder is er enerzijds het idee wat een ontwikkelaar heeft als hij aan iets nieuws begint
Anderzijds bepaalt de aanwezige technologie wat de ontwikkelaar gaat gebruiken
En... De tijd tussen ontwikkeling en verkoop is soms erg lang.

Soms krijg je als ontwikkelaar tijdens de bouw nieuwe inzichten, maar ga je gewoon door omdat je niet telkens opnieuw kan/wil/mag herbeginnen.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Jan en Simonne
Berichten: 18588
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 9:05
Locatie: Provincie Groningen

Re: Internet in de camper zoals het zou moeten?!



Bericht door Jan en Simonne »

DJSmiley schreef:
za 08 mei 2021, 10:11


Als geld geen beperking is zou je ook kunnen kijken naar Starlink. Dat is nu nog niet in NL actief, maar als je dat overal kan gebruiken als het zover is bied dat veel meer potentie dan 4G.
Nog niet actief, maar gisteren hing het als een grote band boven Nederland:

Afbeelding

Jammer genoeg heb ik het zelf niet gezien.
Slava Ukraini

Nooit meer een Hymer!


De kunst van het niks doen is moeilijk om te leren.
Maar als je het eenmaal goed kan, heb je het er de gehele dag druk mee.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8596
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Internet in de camper zoals het zou moeten?!



Bericht door seth_space »

Starlink is inmiddels al wel beschikbaar in nl.
Voor pakweg 90 euro per maand geen databeperking meer en straks dekking over de gehele wereld. Je zou dan zowel thuis als onderweg een high speed internet connectie hebben zonder beperkingen.
Nu nog niet volledig dekkend en nog gebonden aan geobeperkingen in de vorm van landsgrenzen.
Als dat vervalt de ideale oplossing.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
bikerwally
Berichten: 211
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 8:17

Re: Internet in de camper zoals het zou moeten?!



Bericht door bikerwally »

Hoofdnoorman schreef:
za 08 mei 2021, 11:35
En we zitten in 2021. Tweeduizendéénentwintig! Het jaar voor de E-Sim! Waarom dit niet geïmplementeerd?
Omdat men in buitenland wel eens een lokale datasim zou willen gebruiken ?
Afbeelding
Camper-T
Berichten: 1145
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: Internet in de camper zoals het zou moeten?!



Bericht door Camper-T »

Hoofdnoorman schreef:
za 08 mei 2021, 11:35
Waar ik op doelde is, het betreurenswaardige dat men een dusdanig systeem lanceert. Ik kan mij voorstellen dat er een doelgroep is dat echt altijd een verbinding (of backup verbinding) nodig heeft. Hierbij denk ik aan ambulances etc. Maar campers?

En we zitten in 2021. Tweeduizendéénentwintig! Het jaar voor de E-Sim! Waarom dit niet geïmplementeerd?
Ach ja, dat komt later allemaal in de update's en fysieke aanpassingen, of "Verbeterde model!", tegen welke prijs dan ook.
Ben ik geheel met je eens en dan zijn wij in Nederland nog goed op weg met grote delen 5G dekking.
Als je in het technologische Duitsland kampeert mag je al blij zijn als je een trage 3G dekking hebt…
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
MarcoG
Berichten: 175
Lid geworden op: ma 29 jul 2019, 0:10
Locatie: Enschede

Re: Internet in de camper zoals het zou moeten?!



Bericht door MarcoG »

seth_space schreef:
za 08 mei 2021, 14:39
Starlink is inmiddels al wel beschikbaar in nl.
Voor pakweg 90 euro per maand geen databeperking meer en straks dekking over de gehele wereld. Je zou dan zowel thuis als onderweg een high speed internet connectie hebben zonder beperkingen.
Nu nog niet volledig dekkend en nog gebonden aan geobeperkingen in de vorm van landsgrenzen.
Als dat vervalt de ideale oplossing.
Het is nu zelfs beperkt tot je postcode. Amerikanen hebben wel tests gedaan met grotere afstanden maar je blijft beperkt tot de satelliet die boven jouw postcode vliegt.
Elon Musk heeft op twitter gepost dat dit later in het jaar opgelost moet zijn: https://twitter.com/elonmusk/status/1382842277719003136

Als dit opgelost is zou het best wel rendabel kunnen worden voor 90 euro per maand maar dan moet je de schotel thuis ook gebruiken voor je dagelijkse internet toegang, dan kun je en je 4G data sim en je thuis internet verbinding opzeggen.
Je moet dan thuis wel op zoek naar een andere oplossing voor telefoon en TV omdat dit nu bij de huidige internet abonnementen in zit.
Starlink is ook voor thuis meer dan voldoende voor de normale gebruiker.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8596
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Internet in de camper zoals het zou moeten?!



Bericht door seth_space »

Iptv abonnement kun je zelfs nu reeds afsluiten. Dan krijg je tv via internet.
Voip bellen is ook reeds bestaand. Je kunt bijv via Skype met vaste en mobiele lijnen bellen en whatsapp heeft prima geluid verbinding.
Dus oplossingen zoals starlink zijn met name voor camperaars een ideale oplossing.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Internet in de camper zoals het zou moeten?!



Bericht door travelscout »

Iptv abonnement?

Als je een CD kaartje hebt voor een schotel, kun je inmiddels ook overal naar IPTV kijken.
Idem tv abbo's via de vaste telefoonlijn (zoals KPN), glasvezel (de ziggoos) etc.
Sinds enige tijds nix geen VPN verbinding meer nodig.
Logisch ook omdat je ergens maar 1x dient te betalen voor tv-rechten (je kunt immers nooit op twee verschillende plaatsen tegelijk tv kijken).

En inderdaad bellen idem.
Voor mijn werk bel ik net zo makkelijk vanuit la douce france als vanuit huis.
De nummerherkenning geeft dan aan dat ik vanuit een 010- vast nummer bel.
(kantoor in rotterdam!).

Maar starlink, etc?
Eerst maar eens zien of het ze beter vergaat dan Joyne.
Paul.
MarcoG
Berichten: 175
Lid geworden op: ma 29 jul 2019, 0:10
Locatie: Enschede

Re: Internet in de camper zoals het zou moeten?!



Bericht door MarcoG »

Ik weet dat er meerdere IPTV opties zijn maar om Starlink rendabel te krijgen voor in de camper en in huis moeten ze concurreren tegen de "all in one" glasvezel en ADSL abonnementen. Als ik ook nog eens apart IPTV en telefonie van een andere provider moet nemen is Starlink veel te duur.

Ik weet dat dit niet de inzet is van Starlink maar dit is de enige manier waarop het voor mij meerwaarde zou kunnen hebben.
Ik ben niet vaak genoeg met de camper op pad om er 90 euro per maand voor neer te tellen en er thuis nog een 2de verbinding bij naast te houden.
Gebruikersavatar
GeMa
Berichten: 504
Lid geworden op: ma 28 sep 2020, 10:19

Re: Internet in de camper zoals het zou moeten?!



Bericht door GeMa »

MarcoG schreef:
zo 09 mei 2021, 0:41
seth_space schreef:
za 08 mei 2021, 14:39
Starlink is inmiddels al wel beschikbaar in nl.
Voor pakweg 90 euro per maand geen databeperking meer en straks dekking over de gehele wereld. Je zou dan zowel thuis als onderweg een high speed internet connectie hebben zonder beperkingen.
Nu nog niet volledig dekkend en nog gebonden aan geobeperkingen in de vorm van landsgrenzen.
Als dat vervalt de ideale oplossing.
Het is nu zelfs beperkt tot je postcode. Amerikanen hebben wel tests gedaan met grotere afstanden maar je blijft beperkt tot de satelliet die boven jouw postcode vliegt.
Elon Musk heeft op twitter gepost dat dit later in het jaar opgelost moet zijn: https://twitter.com/elonmusk/status/1382842277719003136

Als dit opgelost is zou het best wel rendabel kunnen worden voor 90 euro per maand maar dan moet je de schotel thuis ook gebruiken voor je dagelijkse internet toegang, dan kun je en je 4G data sim en je thuis internet verbinding opzeggen.
Je moet dan thuis wel op zoek naar een andere oplossing voor telefoon en TV omdat dit nu bij de huidige internet abonnementen in zit.
Starlink is ook voor thuis meer dan voldoende voor de normale gebruiker.
Negentig euro per maand voor alleen maar een internetverbinding vind ik veel te veel geld. Immers, daarnaast heb je ook nog een mobiel abo en een TV abo (in welke vorm dan ook) nodig. Bovendien zijn de snelheden van satelliet internet vooralsnog veel te langzaam om fatsoenlijk TV te kunnen kijken. Maar wie weet, wellicht iets voor in de (nabije) toekomst. Ik heb momenteel (snel) internet, vast bellen en TV op meerdere toestellen thuis voor nog geen 75 euro. Daarnaast een KPN 4/5G unlimited mobiel abo voor in de camper voor 26,50 in de maand (per maand opzegbaar, waardoor ik gemiddeld dit 6 maanden per jaar gebruik.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8596
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Internet in de camper zoals het zou moeten?!



Bericht door seth_space »

Snelheid starlink is prima
snelheden van 50 tot 150Mbit/s en een latency van 20 tot 40ms.
Mobiel telefoon is ook oplosbaar met satelliet phone (in ontwikkeling, niet de vorige iridium benadering)
Iptv abo komt er inderdaad bij als je betaal zenders wenst.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Internet in de camper zoals het zou moeten?!



Bericht door Atoz »

travelscout schreef:
zo 09 mei 2021, 10:40
Maar starlink, etc?
Eerst maar eens zien of het ze beter vergaat dan Joyne.
Zo denk ik er dus ook over.
We hebben er geen idee over welke de operationele kostprijs is om dit financieel allemaal werkende te houden, evenmin hebben we ook maar enig idee wat er technisch allemaal fout kan lopen.
En ja dat is ook zo voor het gsm netwerk.

Tof idee om internet te voorzien in regio's waar dat er vandaag geen andere mogelijkheden zijn, Africa, woestijn, afgelegen noordelijke streken, maar om dit nu boven de bewoonde wereld te gebruiken is er wat over....
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
amigob2
Berichten: 1024
Lid geworden op: di 11 mei 2021, 16:52

Re: Internet in de camper zoals het zou moeten?!



Bericht door amigob2 »

Als je live wilt zien waar de Starlink sattelieten deking geven kun je dat hier bekijken
https://satellitemap.space/

Hier kun je ook meteen zien dat als de Geo-blocking er af gehaald wordt dat je in de noordelijke landen, Finland, Zweden, Noorwegen IJsland het allen in het zuiden van Noorwegen en Zweden werkt.
Er is 1 klein treintje satelieten die over de noord en zuidpool gaan, maar dat geeft nog helemaal geen dekking

In de opties kun je "rings" aanzetten, dan zie je de dekking op aarde.
Mercedes Sprinter 4x4 2010, camper in wording
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8596
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Internet in de camper zoals het zou moeten?!



Bericht door seth_space »

En sinds vandaag geheel Nederland
Starlink is now available in limited supply in the Netherlands!

Users can expect to see data speeds vary from 50Mb/s to 150Mb/s over the next several months as we enhance the Starlink system. There will also be brief periods of no connectivity at all.

As we launch more satellites, install more ground stations and improve our networking software, data speed, latency and uptime will improve dramatically.

To check availability for your location, visit starlink.com and re-enter your service address. If Starlink is not yet available in your area, you can place a deposit to hold your space in line for future service.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Plaats reactie