Welk amperage MPPT-lader: in- of uitgaand?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
snelem
Berichten: 22
Lid geworden op: do 15 apr 2021, 11:29

Welk amperage MPPT-lader: in- of uitgaand?



Bericht door snelem »

Als ik naar MPPT laders zoek dan is het aantal amperes dat de lader aankan altijd een grootheid die gespecificeerd wordt.
Alleen wat mij niet duidelijk is is of dat het ingaande amperage betreft (dus bij het hoge voltage dat het paneel levert) of het uitgaande amperage dat de lader aan de accu aanbiedt. Uitgaand is een lager voltage en je mag hopen een wat hoger amperage.
Maar welk amperage moet ik nu kiezen?

En daaraan gerelateerd: als ik 2 panelen in serie zet, kan ik dan met een lager amperage lader toe?
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Welk amperage MPPT-lader: in- of uitgaand?



Bericht door DJSmiley »

De laadstroom wordt bepaald aan de accukant.

Een 30A lader kan dus met 30A een accu laden.

De stroom aan de paneelkant is lager, dat wordt bepaald door de spanning van de panelen. Met 2 panelen in serie is de stroom dus een stuk lager.

Voorbeeld: Een paneel dat 48V / 10A levert aan de ingang, levert 12V / 40A aan de accu (iets minder want er zit nog een klein beetje rendementsverlies)
En daaraan gerelateerd: als ik 2 panelen in serie zet, kan ik dan met een lager amperage lader toe?
Nee. Wel zal het amperage in de voedende kabel (tussen panelen en lader) lager zijn, dus je hebt minder verlies en een dunnere kabel volstaat, maar het scheelt allemaal weinig.

Je zult altijd een lader moeten hebben met voldoende amperage voor de panelen. Of het nu 2 van 200W in serie of parallel zijn maakt niet uit, het blijft 400W, dus je hebt dan een lader van 400/12 = 33A nodig

Wel kun je de lader iets kleiner nemen, want de opbrengst van de panelen is onder optimale omstandigheden. Plat op een camper mag je rekenen op max 80-85% van het gespecificeerde vermogen en dat is ook alleen op het piekmoment.
In het geval van die 400W zul je in de praktijk dus op een goede 26-27A blijven steken en kan een 30A lader prima

Een 300W paneel is dus 25A, maar reken dus op 80%, dan zit je met een 20A regelaar prima.


Let wel: dit kan in sommige landen wel wat anders zijn: Als de zon op zijn hoogtepunt loodrecht staat is de opbrengst wel hoger dan die 80%. De optimale hoek verschilt per plek op aarde, dichter bij de evenaar is de opbrengst vlak gemonteerd hoger dan die 80%
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Welk amperage MPPT-lader: in- of uitgaand?



Bericht door Kroppie »

bij een mppt regelaar is aangegeven het uitgaande amperage, en bij 2 panelen in serie word het vermogen verdubbeld, maar blijft het ingaande amperage gelijk aan dat van 1 paneel, want bij in panelen in serie stijgt het ingaande voltage en blijft het ingaande amperage gelijk, maar in de regelaar word e.e.a omgezet in een lagere accu laadspanning en stijgt het amperage dus omdat het vermogen gelijk blijft, (min klein omzetverlies natuurlijk).

DS Smiley was dit keer effe eerder :cheers:

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
snelem
Berichten: 22
Lid geworden op: do 15 apr 2021, 11:29

Re: Welk amperage MPPT-lader: in- of uitgaand?



Bericht door snelem »

Helder. Dan kan ik de sommetjes zelf verder maken. Bedankt!
Gebruikersavatar
Charm
Berichten: 3452
Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

Re: Welk amperage MPPT-lader: in- of uitgaand?



Bericht door Charm »

Kroppie schreef:
do 06 mei 2021, 17:20
....., en bij 2 panelen in serie word het vermogen verdubbeld.....
jos
Ook bij het parallel schakelen van panelen wordt het vermogen verdubbeld.... ;-)
Bij serieschakeling breng je het dubbele vermogen over door de aanvoerspanning te verdubbelen bij gelijkblijvende stroom van een enkel paneel.
Bij parallelschakeling breng je het dubbele vermogen over door verdubbeling van de stroom bij gelijkblijvende spanning van een enkel paneel. En dit alles volgens de formule: P (Watt) = V(volt) * I (Ampère).

Serieschakelen heeft vaak de voorkeur omdat daardoor de stroom door de kabel wordt beperkt. De verliezen in de kabel (in dit geval tussen paneel en regelaar) nemen toe met het kwadraat van de stroom. Dus die stroom houd je liefst zo laag mogelijk. Helaas 'hep elke voordeel zijn nadeel'. De verliezen van een DC-DC converter (zit ingebouwd in de MPPT regelaar) nemen toe naarmate het spanningsverschil tussen in- en uitgang groter wordt. Er zit dus ergens een kantelpunt. Serieschakeling (een string) heeft een nadeel: als één paneel een 'bad hair day' heeft en bijvoorbeeld deels in de schaduw ligt, stort het vermogen van de hele string in. Dat heb je niet bij een parallelschakeling.
    --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

    Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
    Marianjacques
    Berichten: 666
    Lid geworden op: vr 07 jul 2017, 22:22
    Locatie: Gouda

    Re: Welk amperage MPPT-lader: in- of uitgaand?



    Bericht door Marianjacques »

    En wat doet die diode in de junction box dan?
    Niets doorlaten ?
    Gebruikersavatar
    Kroppie
    Berichten: 51116
    Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
    Locatie: beemster

    Re: Welk amperage MPPT-lader: in- of uitgaand?



    Bericht door Kroppie »

    simpel gezegd leid die diode de opgewekte stroom door om de geblokkeerde sectie heen, zodat er toch, zij het wat minder, opbrengst is

    jos
    jos

    het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

    too old to worry about anything
    Marianjacques
    Berichten: 666
    Lid geworden op: vr 07 jul 2017, 22:22
    Locatie: Gouda

    Re: Welk amperage MPPT-lader: in- of uitgaand?



    Bericht door Marianjacques »

    Dat bedoel ik...het geleuter dat dan (bad hair day of zo iets) bij serieschakeling alle vermogen wegvalt, is in mijn optiek gewoon niet waar.
    Gebruikersavatar
    Charm
    Berichten: 3452
    Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

    Re: Welk amperage MPPT-lader: in- of uitgaand?



    Bericht door Charm »

    Inderdaad niet alle vermogen valt weg dat is wat overdreven gesteld. Maar ook hier geldt een ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel. Het paneel dat niet door schaduw wordt getroffen, kan gewoon niet meer voluit presteren, niet meer in zijn Max power point opereren. Jij noemt dat geleuter, ik noem dat realiteit.
    Je hoeft mij niet te geloven, zoek gewoon maar eens op internet, het is een bekend nadeel van serieschakeling.
    In huisinstallaties zie je daarom steeds vaker toepassing van optimizers als compenserende maatregel om het verlies in zo'n situatie te minimaliseren.
      --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

      Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
      CaradoT135
      Berichten: 2297
      Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
      Locatie: Borger-Odoorn

      Re: Welk amperage MPPT-lader: in- of uitgaand?



      Bericht door CaradoT135 »

      Alleen als je een voorwerp zoals schoorsteen of dakkapel op het dak hebt die voor schaduw zorgt anders is het weggegooid geld en kan je voor de meerprijs van die dingen beter meer panelen plaatsen als je de ruimt daarvoor hebt.
      Gebruikersavatar
      Charm
      Berichten: 3452
      Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

      Re: Welk amperage MPPT-lader: in- of uitgaand?



      Bericht door Charm »

      Een optimizer wordt inderdaad alleen toegepast voor panelen die in de schaduw kunnen liggen.
        --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

        Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
        Plaats reactie