Zekeringen: hoe groot?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
777
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 05 mei 2021, 13:39

Zekeringen: hoe groot?



Bericht door 777 »

Beste forumleden,

Ik heb de volgende configuratie aan zonnepanelen, maar ik geraak er niet uit aan de zekeringen:

- 2 x zonnepanelen van 370W,
- Laadregelaar 100/50,
- Batterijbank van 315A
- Omvormer met een continuevermogen van 1500w en 10 seconden piekmoment van 2250W.

Hoe groot moet mijn zekering zijn tussen:

1. Laadregelaar en batterijbank
2. Batterijbank en omvormer
3. Groepskast ( differentieel + zekering) na de omvormer

Alvast bedankt voor jullie input
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Zekering



Bericht door Kroppie »

2 panelen a 370 is 740 Wp x 80% is 592W max, gedeeld door 12volt systeemspanning is 49,3 Ampere dus zekering 50 ampere is zat tussen regelaar en batterij, waarom 80%?, plat op dak levert een paneel max 80% van zijn max

omvormer heeft een max vermogen van 2250watt gedeeld door 12 volt is, 187,5 ampere maar die zal je denk ik weinig gebruiken, dus zal 1500watt gedeeld door 12 volt is 150 ampere genoeg zijn, en anders een ietsie zwaardere.

en voor kabel diktes en lengtes:http://www.polz.info/leitungsrechner/

voor de zekering tussen omvormer en gebruikers moet je het momentele gezamenlijke gebruik meten/berekenen, daar is ons niets van bekend dus zelf aantal watt,s optellen.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3050
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Zekering



Bericht door rijschoollucassen »

Zijn de laadregelaar en de omvormer niet al binnen hun eigen behuizing afgezekerd? Als ik kijk naar de dikte van de kabels tussen mijn accu en de omvormer, zou dat nogal een zekering moeten zijn.... En in mijn laadregelaar zitten ook zekeringen.


Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Zekering



Bericht door Kroppie »

zekeringen zijn ter bescherming van de draad daarom zo dicht mogelijk bij de bron [accu]

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
777
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 05 mei 2021, 13:39

Re: Zekering



Bericht door 777 »

rijschoollucassen schreef:
wo 05 mei 2021, 15:33
Zijn de laadregelaar en de omvormer niet al binnen hun eigen behuizing afgezekerd? Als ik kijk naar de dikte van de kabels tussen mijn accu en de omvormer, zou dat nogal een zekering moeten zijn.... En in mijn laadregelaar zitten ook zekeringen.
De laadregelaar en de omvormer zijn niet gezekerd. Vanaf de laadregelaar van Victron 100/50 ( 50a) heb ik 50 mm kabel.
777
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 05 mei 2021, 13:39

Re: Zekering



Bericht door 777 »

Kroppie schreef:
wo 05 mei 2021, 15:32
2 panelen a 370 is 740 Wp x 80% is 592W max, gedeeld door 12volt systeemspanning is 49,3 Ampere dus zekering 50 ampere is zat tussen regelaar en batterij, waarom 80%?, plat op dak levert een paneel max 80% van zijn max

omvormer heeft een max vermogen van 2250watt gedeeld door 12 volt is, 187,5 ampere maar die zal je denk ik weinig gebruiken, dus zal 1500watt gedeeld door 12 volt is 150 ampere genoeg zijn, en anders een ietsie zwaardere.

en voor kabel diktes en lengtes:http://www.polz.info/leitungsrechner/

voor de zekering tussen omvormer en gebruikers moet je het momentele gezamenlijke gebruik meten/berekenen, daar is ons niets van bekend dus zelf aantal watt,s optellen.

jos
Kan ik voor de zekering tussen omvormer en gebruikers een groepenkast plaatsen met een zekering van 10a (1500w/230v) of beter een 16a?

Vanaf de laadregelaar tot de omvormer heb ik 50mm kabel gebruikt.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Zekering



Bericht door Kroppie »

zekering in een apparaat beschermd het apparaat, de door u te plaatsen zekering is ter bescherming van de draad indien er ergens tussen accu en apparaat sluiting ontstaat.

die 50mm2 draad is dik genoeg voor die 50 ampere :-B zie:https://www.elektramat.nl/kennisbank/aderdikte/

10 of 16 ampere is afhankelijk van wat u allemaal tegelijk aan verbruikers aan hebt staan, effe optellen dus, of gaan proberen welke heel blijft.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
777
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 05 mei 2021, 13:39

Re: Zekering



Bericht door 777 »

Met andere woorden ik moet eigenlijk geen zekering plaatsen om mijn kabels te beschermen gezien ze dik genoeg zijn :-B

Maar hoe zeker ik de apparaten zelf? Omvormer en de laadregelaar MPPT 50a?
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Zekering



Bericht door Kroppie »

zo mag je niet denken want dat kost je als de draad of kabelschoen niet gaat gloeien[brand] op zijn minst een kapotte accu bank, want volledige sluiting in een 50mm2 kabel trekt enorme amperes uit je accu.

denk bij 12 volt NOOIT, ach het is MAAR 12 volt !!!
bij 230volt is het de spanning die voor de mens het gevaarlijkst is, bij laagspanning 12/24 volt zijn het de amperes, die laten ongeacht de spanning dingen gloeien

en ter bescherming van je apparaat ? als dat al nodig is dan een zekering van de waarde van de maximale toegestane amperes van het apparaat.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Campergeluk
Berichten: 176
Lid geworden op: do 26 aug 2010, 15:24
Locatie: Sittard

Re: Zekeringen: hoe groot?



Bericht door Campergeluk »

Kroppie schreef:
wo 05 mei 2021, 15:35
zekeringen zijn ter bescherming van de draad daarom zo dicht mogelijk bij de bron [accu]
vraagje:
bij de kabel tussen laadregelaar en accu is de regelaar de bron ?? moet de zekering dan meteen ná de regelaar of toch vlak vóór de accu ??? en zo ja dat laatste waarom dan ?
Eura Mobil 665 XXl op Fiat Ducato 230 2.5 TDIntercooler 1994 (model 1995)
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Zekeringen: hoe groot?



Bericht door Kroppie »

als de zon schijnt dan is de regelaar de bron, maar als er sluiting ontstaat tussen accu en regelaar dan is de accu de bron, en vergeet niet een regelaar kan b.v. maar max 10 amperes leveren daar ligt geen draadje van wakker, maar ook een kleine accu kan bij kortsluiting makkelijk +100 ampere leveren en dat is voor datzelfde draadje funest.

jos
Laatst gewijzigd door Kroppie op wo 12 mei 2021, 20:27, 1 keer totaal gewijzigd.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5996
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Zekering



Bericht door TestCase »


777 schreef:
Kan ik voor de zekering tussen omvormer en gebruikers een groepenkast plaatsen met een zekering van 10a (1500w/230v) of beter een 16a?.
Ja dat kan, 10A zal in de praktijk prima voldoen. De omvormer zal zich trouwens waarschijnlijk zelf beschermen en zichzelf uitschakelen wanneer de stroom te groot is. Dus of die zekering nodig is?


\\Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
Campergeluk
Berichten: 176
Lid geworden op: do 26 aug 2010, 15:24
Locatie: Sittard

Re: Zekeringen: hoe groot?



Bericht door Campergeluk »

@kroppie
:thumbup:
Eura Mobil 665 XXl op Fiat Ducato 230 2.5 TDIntercooler 1994 (model 1995)
Plaats reactie