Energiebalans: goed of niet goed?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
evdoetelaar+larana
Berichten: 6714
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
Locatie: Schijndel

Energiebalans: goed of niet goed?



Bericht door evdoetelaar+larana »

Beste mensen,

Op electragebied ben ik een volstrekte leek en heb ik 2 linkerhanden. Maar omdat we sinds kort 2 e-bikes hebben, houd me de stroomvoorziening in de camper wel bezig. Dus heb ik me er eerst maar eens een poging gedaan om een energiebalans te maken. Geen idee of onderstaande opzet al dan niet correct is. Het kan zijn dat enkele (of meer) waardes niet juist zijn c.q. onvoldoende aansluiten bij de werkelijkheid, of dat er nog iets ontbreekt. Ik weet dat het forum diverse leden heeft met veel ervaring op dit gebied. Vandaar dat ik mijn berekening hier voorleg om na te gaan of ik het opzetten van een energiebalans goed begrepen heb.

Enkele uitgangspunten
- De e-bikes hebben een 500W Bosch motor. Het lijkt me reëel er van uit te gaan dat de fietsaccu's max. 80% ontladen worden.
- Van het zonnepaneel heb ik geen gegevens, maar gezien de grootte van het paneel lijkt me 85Wp reëel. Wellicht staat dat op de onderzijde van het paneel, maar het paneel is onzichtbaar gemonteerd, dus er af halen is nu even geen optie.
- Verbruik koelkast is van een Thetford compressiekoelkast.
- Verbruik TV en sateliet heb ik ingeschat.
- Rijtijd heb ik voorlopig even op 0 gezet.

Volgend hoofdstuk wordt een definitieve energiebalans met maximum en minimumprognose, daarna besluit hoe het beste in de energiebehoefte te voorzien (vervangen accu en vervang/uitbreiden zonnepaneel).
Bijlagen
energiebalans.jpg
energiebalans.jpg (116.88 KiB) 489 keer bekeken
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Energiebalans (goed of niet goed)



Bericht door Kroppie »

een compressor koelkast is thermostaat geregeld die draait dus geen 24u per dag, meet eens op dag met een redelijke temperatuur en normaal gebruik hoe vaak ie hoelang draait, dan heb je een exacte waarde voor het kk verbruik.
en wat staat er op de lader voor waardes van de laadspanning en laadstroom, en hoelang duurt het laden van de fietsaccu vanaf[bijna] leeg

jos
Laatst gewijzigd door Kroppie op di 04 mei 2021, 19:54, 1 keer totaal gewijzigd.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Energiebalans (goed of niet goed)



Bericht door DJSmiley »

wat is de capaciteit van de accu's van die fietsen?

500W is het motorvermogen, maar dat zegt niets over de accu's. Kijk dus even wat er op de accu's staat als vermogen
Heb je een 12V lader voor de E-bikes of gaat het via een omvormer? Reken dat je per stap ook nog verliezen hebt, dus een 350Wh accu opladen kost wel meer:
Zeg 90% rendement voor de acculader en 90% rendement van de omvormer, dan heb je vanuit je accu dus 350Wh + 90% + 90% = 430Wh verbruikt om dat te realiseren

Daarnaast lijkt je berekening 'op te houden' bij 230Ah accu's. In de zomer 1470Wh nodig zou betekenen 122Ah per dag. Dan zit je al op een 240Ah loodaccu, of nog hoger als je 'm niet die 50% leeg wilt trekken.

En dan ga ik ervanuit dat je berekening klopt. 20W voor de TV en 60W voor de schotelontvanger lijkt me trouwens omgedraaid?

Heb je verder geen (stand)kachel of bv Maxxfan oid?

Op zich klopt je berekening aardig. En zoals je ziet: die fietsaccu's vragen wel wat van je accu's. Zonnepaneel kun je misschien achterhalen. Zitten ze plat op het dak of zit er ruimte tussen? In t laatste geval kun je een telefoon op filmstand eronderdoor schuiven, dan heb je t typeplaatje op de film ;)

De koelkast is mogelijk vrij ruim, want die draait niet continue. Vaak specificeert de fabrikant wel een gemiddelde verbruik per 24h. Jij rekent nu 40Ah. Kan in de praktijk wat lager zijn verwacht ik, maar op een goede zomerse hete dag ga je wel die kant op.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
myway
Berichten: 15455
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Energiebalans (goed of niet goed)



Bericht door myway »

De accu’s van de fietsen worden elke dag leeg gereden?
myway
Berichten: 15455
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Energiebalans (goed of niet goed)



Bericht door myway »

Het verbruik van de koelkast kan wel aardig kloppen.
Gebruikersavatar
evdoetelaar+larana
Berichten: 6714
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
Locatie: Schijndel

Re: Energiebalans (goed of niet goed)



Bericht door evdoetelaar+larana »

DJSmiley schreef:
di 04 mei 2021, 19:54
wat is de capaciteit van de accu's van die fietsen?
500W is het motorvermogen, maar dat zegt niets over de accu's. Kijk dus even wat er op de accu's staat als vermogen
Heb je een 12V lader voor de E-bikes of gaat het via een omvormer?

Het zal via een omvormer moeten. Info van de e-bike = 500W - 36V - 13,68A

Reken dat je per stap ook nog verliezen hebt, dus een 350Wh accu opladen kost wel meer:
Zeg 90% rendement voor de acculader en 90% rendement van de omvormer, dan heb je vanuit je accu dus 350Wh + 90% + 90% = 430Wh verbruikt om dat te realiseren

Begrijp ik het goed, dat er 2x ca. 10% "verlies" is?

Daarnaast lijkt je berekening 'op te houden' bij 230Ah accu's.
Dat zit in de formules van het rekenblad, die gaan maar tot 230Ah, formule kan ik niet aanpassen.

In de zomer 1470Wh nodig zou betekenen 122Ah per dag. Dan zit je al op een 240Ah loodaccu, of nog hoger als je 'm niet die 50% leeg wilt trekken.
Dat realiseer ik me ook. De huidige accu is 100Ah, dat gaat 'm dus niet worden. Vervanging zal dan LiFePo worden.

En dan ga ik ervanuit dat je berekening klopt. 20W voor de TV en 60W voor de schotelontvanger lijkt me trouwens omgedraaid?
Zou kunnen, moet ik nog nagaan aan de hand van de types die geplaatst zijn.

Heb je verder geen (stand)kachel of bv Maxxfan oid?
Nee, geen van deze.

Op zich klopt je berekening aardig. En zoals je ziet: die fietsaccu's vragen wel wat van je accu's.
Dat had ik wel verwacht. Is ook de reden dat er nu mee doende ben. Wellicht heb ik het iets te zwaar ingeschat.

Zonnepaneel kun je misschien achterhalen. Zitten ze plat op het dak of zit er ruimte tussen? In t laatste geval kun je een telefoon op filmstand eronderdoor schuiven, dan heb je t typeplaatje op de film ;)

Goed om te horen dat het in grote lijnen wel redelijk is. En nee, helaas geen ruimte om de telefoon ertussen te schuiven. Ik denk dat als ik de energiebalans goed heb en de accucapciteit bepaald is, er sowieso uitbreiding van PV-panelen nodig zal zijn. De vrije ruimte is helaas beperkt, dus zal waarschijnlijk het bestaande paneel door een met hogere Wp-waarde vervangen moeten worden.

De koelkast is mogelijk vrij ruim, want die draait niet continue. Vaak specificeert de fabrikant wel een gemiddelde verbruik per 24h. Jij rekent nu 40Ah. Kan in de praktijk wat lager zijn verwacht ik, maar op een goede zomerse hete dag ga je wel die kant op.
Klopt, volgens de specs van Thetford zou de koelkast 3 dagen op 95Ah moeten kunnen werken (50% ontlading van een 190Ah accu). Dus ca. 32Ah per 24 uur.
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
Gebruikersavatar
evdoetelaar+larana
Berichten: 6714
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
Locatie: Schijndel

Re: Energiebalans (goed of niet goed)



Bericht door evdoetelaar+larana »

myway schreef:
di 04 mei 2021, 20:49
De accu’s van de fietsen worden elke dag leeg gereden?
Dat denk ik niet, vandaar uitgegaan van 80%. Het zal ook niet iedere dag zo zijn, een dag fietsen is veelal ook een dag niet rijden. Dus het zal wisselend zijn. De berekening is te beschouwen als het maximumverbruik (hoop ik).
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
Gebruikersavatar
jaap van duijn
Berichten: 2121
Lid geworden op: di 14 mei 2019, 12:35
Locatie: KATWIJK ZH

Re: Energiebalans (goed of niet goed)



Bericht door jaap van duijn »

@Myway,

Ja een zeker tot hij er mee stopt en de 2e wel tot 60%.
Ega heeft volle trap ondersteuning nodig en als je dan 100 en meer km op een dag gaat doen, moet je ook nog af en toe wind mee hebben :).
Dus ja en ik denk voor meerderen dat die zeker een 36Volt /500Watt Bosch accu leeg rijden en dus moeten laden - links of rechts om.

Jaap
myway
Berichten: 15455
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Energiebalans (goed of niet goed)



Bericht door myway »

Uhhhhhh volgens mij hebben we het hier over het fietsen van vd. Oetelaar
Gebruikersavatar
evdoetelaar+larana
Berichten: 6714
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
Locatie: Schijndel

Re: Energiebalans (goed of niet goed)



Bericht door evdoetelaar+larana »

Kroppie schreef:
di 04 mei 2021, 19:50
een compressor koelkast is thermostaat geregeld die draait dus geen 24u per dag, meet eens op dag met een redelijke temperatuur en normaal gebruik hoe vaak ie hoelang draait, dan heb je een exacte waarde voor het kk verbruik.
en wat staat er op de lader voor waardes van de laadspanning en laadstroom, en hoelang duurt het laden van de fietsaccu vanaf[bijna] leeg

jos
Goeie tip, ga ik zeker nog testen.
Als ik van de specs van Thetford uitga, wordt het ca. 32Ah per etmaal, bij een buitentemperatuur van 25 gr. C (3 dagen op 95Ah = 50% ontladen van een 190Ah accu). Ik heb het verbruik ook iets ruimer ingeschat dan de specs van Thetford i.v.m. de 30+ zomers die we de laatste jaren hebben gehad.
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Energiebalans (goed of niet goed)



Bericht door de Jonckheer »

Die specs van Thetford zijn ook maar ongeveer en wellicht wat rooskleurig. Ze geven buitentemperatuur op maar volgens mij staat een koelkast binnen en niet buiten. Het maakt nogal wat verschil want binnen is het meestal warmer dan buiten. Wat daarbij ook meespeelt is of die kast zijn warmte kwijt kan of dat er geen ventilatie achter de kast is.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8862
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Energiebalans (goed of niet goed)



Bericht door kampo »

DJSmiley schreef:
di 04 mei 2021, 19:54
wat is de capaciteit van de accu's van die fietsen?

500W is het motorvermogen, maar dat zegt niets over de accu's. Kijk dus even wat er op de accu's staat als vermogen
Heb je een 12V lader voor de E-bikes of gaat het via een omvormer? Reken dat je per stap ook nog verliezen hebt, dus een 350Wh accu opladen kost wel meer:
Zeg 90% rendement voor de acculader en 90% rendement van de omvormer, dan heb je vanuit je accu dus 350Wh + 90% + 90% = 430Wh verbruikt om dat te realiseren
Nee ik denk dat dit is een vergissing is.
Het motorvermogen van een 25km/h e-bike mag maximaal 250W bedragen en het koppel dat je dan tegenkomt is vaak tussen de 40 en de 80Nm
Speed pedelecs uitgezonderd.
Waarschijnlijk bedoelt TS dat die e-bikes heeft met een accu van 500Wh.

Het stroomverbruik uit dat soort accu's verschilt tussen de fietsers want de ene trapt veel en de andere weinig.
Maar in veel gevallen kan je 2 stevige ritten maken met een lading van 80%
Dus dagelijks stroomverbruik, per fiets, zou dan 200Wh zijn en dat komt overeen met 17Ah uit de 12V accu + de omzettings en de accuverliezen.

Als je de 2 fietsen samen en na 2 gebruiksdagen gaat laden en nog 15% verliezen meerekent dan trek je die dag 70 tot 80Ah uit de accu.
Hmm stevig verbruik... Nu weet je meteen waarom de meesten enkel al rijdende laden (of aan de paal)
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
evdoetelaar+larana
Berichten: 6714
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
Locatie: Schijndel

Re: Energiebalans (goed of niet goed)



Bericht door evdoetelaar+larana »

Tja, in mijn onwetendheid heb ik dus niet de juiste info van de e-bikes vermeld.

Dit is van de site van de e-bikefabrikant:
- Aandrijfsysteem - BOSCH
- Aandrijfvariant - Mittelmotor
- Motor - BOSCH Mittelmotor Gen.3 "Performance", 36 V, 250 W - 65Nm
- Accu - BOSCH Lithium-Ionen mit BMS, 36 V, 13,88 Ah, 500 Wh
- Accucapaciteit - 500 Wh
- Display - BOSCH "Purion", 4-Stufen, Schiebehilfe
- Sensor - Tretkraftmessung im Motor + Geschwindigkeitssensor
- Ondersteuning - tot 25 km/h.

Het is mij wel duidelijk dat voor de campertrips het fiets- en laadmanagement essentieel is om de accucapaciteit daarop goed af te kunnen stemmen. Het blijft natuurlijk "koffiedik kijken". De km's die we in de glooiend landschap (gaan) maken, zullen de fietsaccu m.i. ook eerder leegtrekken, dan de km's in vlak landschap.
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
Gebruikersavatar
jaap van duijn
Berichten: 2121
Lid geworden op: di 14 mei 2019, 12:35
Locatie: KATWIJK ZH

Re: Energiebalans (goed of niet goed)



Bericht door jaap van duijn »

@Eddy,

Ook wij hebben deze accu's voor de fietsen zoals door mij eerder gemeld 500Watt.
Wij laden de eerste accu die niet geheel leeg is, direct na terug komst op en bemerken dat we per 20% op laden plm. 1 uur 15minuten nodig hebben.
Als die geladen zijn laten we over de nacht de volledig lege - die dus gewoon gestopt is tijdens fietsen met leveren - accu's en hebben door zonnepanelen waarschijnlijk laatst % in de ochtend als het alweer licht word.
Wij laden dus van 12VDC naar 40VDC met powerbutler uit Yellow top .

grtn Jaap
Plaats reactie