EBL overbodig?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Kemperke
Berichten: 80
Lid geworden op: ma 15 feb 2010, 19:25
Locatie: Eys

EBL overbodig?



Bericht door Kemperke »

Ik heb een lifepo4 accu ingebouwd. Omdat ik toch bezig was heb ik ook een dc-dc lader en een multiplus ingebouwd.
Heb ik alles klaar, tenminste dat denk ik, doet de EBL99 het niet meer. Aangezien zo’n EBL niet echt goedkoop is en m.i. nu enkel een soort zekeringkast is, wil ik die weglaten en de aansluitingen van de verschillende afnemers die nu op de EBL aangesloten zijn, aansluiten op een gewone zekeringhouder (ongeveer 16 zekeringetjes).
Wat de EBL volgens mij doet, verbeter mij aub als ik het niet goed heb, is het volgende:
Hij laadt de huishoudaccu en de autoaccu als we aan de stroompaal hangen.
Hij laadt de HH-accu als de motor loopt.
Hij verzorgt de lading van de HHaccu en autoaccu als de zonnepanelen stroom leveren.
Hij zorgt ervoor dat de spanning van de HHaccu niet te laag wordt.
Hij zekert de verschillende afnemers af.
Zonder EBL:
De Multiplus laadt nu de HHaccu en de autoaccu als we aan de stroompaal hangen.
De DC-DC lader laadt de HHaccu als de motor loopt.
De BMS zorgt ervoor dat de spanning niet te laag wordt.
Het zonnepaneel kan vanaf de mpptregelaar rechtstreeks op de accu.
Het zekeringendeel vervang ik dan door een zekeringhouder die rechtstreeks gevoed wordt door de HHaccu.

Is mijn voorstelling juist of mis ik een belangrijk deel.

Groet,
Hans
Cendy
Berichten: 103
Lid geworden op: ma 04 feb 2019, 20:41

Re: EBL overbodig?



Bericht door Cendy »

Dit zou zeker kunnen, echter loopt vaak ook je bedienpaneel via de bel.
Dus om b.v. je schoon en vuil watertank te kunnen controleren en vaak geeft het paneel ook de status van start en hh accu aan.
Camper-T
Berichten: 1145
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: EBL overbodig?



Bericht door Camper-T »

Ik ben niet erg thuis in EBL’s maar in de basis zal je gelijk hebben, te meer omdat de Multi Plus ook veel kan/doet. Pak anders het schema van je EBL er bij om te kijken of je nog iets mist.
Waar ik wel aan zit te denken is je multi bediendisplay, haalt die geen deel van de info uit de EBL? En het schakelen van de relais mogelijk ook.
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: EBL overbodig?



Bericht door DJSmiley »

In grote lijnen wel

EBL voegt soms wat monitoring toe, centrale bediening / paneel, relais en bv AES voor een koelkast, maar als die allemaal niets meer toe voegen / nodig zijn / elders al gebeuren dan voegt ie weinig meer toe.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Pilha
Berichten: 624
Lid geworden op: za 30 jan 2016, 18:31

Re: EBL overbodig?



Bericht door Pilha »

De EBL scheidt/schakelt ook de div. laadcircuits.
Kemperke
Berichten: 80
Lid geworden op: ma 15 feb 2010, 19:25
Locatie: Eys

Re: EBL overbodig?



Bericht door Kemperke »

Tja inderdaad, de stand van schoon- en vuilwatertanks ga ik waarschijnlijk niet meer zien🙁
@t-camper: welke relais bedoel je?

Groet, Hans
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13338
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: EBL overbodig?



Bericht door hathi »

Nou dat betwijfel ik,deze stand word aangestuurd door het signaal,vanuit de tank,waarvoor een kabel naar voor loopt,dus dat kan niet zo moeilijk te zijn om dat op de meter weer zichtbaar te maken, en zo ook meerdere functies,scheiding relais, 230 v lader,en solar lader,is al meermaals besproken,blijft over een zekering kastje,bij de allerlaatste Bus systemen,is het een ander verhaal,maar voor de doorsnee,die zijn EBL stuk heeft of overbodig,zeker maakbaar
Hans
Kemperke
Berichten: 80
Lid geworden op: ma 15 feb 2010, 19:25
Locatie: Eys

Re: EBL overbodig?



Bericht door Kemperke »

Ik begrijp dat scheidingsrelais niet!?!?
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13338
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: EBL overbodig?



Bericht door hathi »

Dat scheidingsrelais relais kan toch een los LI cyrix worden?
Laatst gewijzigd door hathi op ma 03 mei 2021, 23:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Hans
Joske
Berichten: 2506
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 13:28
Locatie: Portimão, Portugal

Re: EBL overbodig?



Bericht door Joske »

Natuurlijk kun je de EBL vervangen door allerlei losse componenten.
En als je kijk hebt op de materie gaat je dat zeker lukken.
Maar bekijk het ook eens vanuit de productie door de fabrikant.
Hier worden alle functies in een kast gecombineerd en in korte tijd (is geld) gemonteerd.
Tevens is het wel handig voor nazorg! Stel je voor dat elke fabrikant zijn eigen systeem/ideeën heeft bij zo'n centrale?
Groeten van Joske!
Naast camperen en geocachen, ook fan van een van Nederlands mooiste producten:
Afbeelding

Afbeelding
Kemperke
Berichten: 80
Lid geworden op: ma 15 feb 2010, 19:25
Locatie: Eys

Re: EBL overbodig?



Bericht door Kemperke »

Ik ben geen tegenstander van het gebruik van een EBL in campers!
Ik vind de EBl alleen in dit geval nogal prijzig omdat in mijngeval een aantal, misschien de meeste, functies zijn overgenomen door nieuwe apparaten.
Daarnaast is dit dan de 3e EBL die sneuvelt, in11 jaar tijd. De eerste ging stuk vanwege sluiting in de koelkaststekker op de EBL. De 2e ging stuk, volgens de monteur omdat ik niet de landstroom stekker op mijn camper als eerste had uitgetrokken!!! . Ik ken ook camperaars die datzelfde aantal jaren en zelfs meer, zonder problemen met hun EBL doen. Misschien ligt het aan mij, volgens de monteur in ieder geval wel. Hoe dan ook, op de een of andere manier is die kwetsbaar. Ik wil niet dat die stuk gaat op reis.

Het scheidingsrelais, dat (ont)koppelt de autoaccu (van) aan de HHaccu?!?!?! Ik ga morgen meten, maar volgens mij is dat een functie die inmijn DCDClader zit.

Groet,Hans
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13338
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: EBL overbodig?



Bericht door hathi »

Dat klopt,maar ik had niet gelezen,dat je deze ook (al)had 👍
Hans
Kemperke
Berichten: 80
Lid geworden op: ma 15 feb 2010, 19:25
Locatie: Eys

Re: EBL overbodig?



Bericht door Kemperke »

Bedankt voor je reactie. Ga ik toch geruster de nacht in😁.
Om nog even op een eerdere reactie van jou terug te komen. Mijn camper is gebouwd op een Transit van 2005, dus geen bus-systeem.
Die weergave van de stand in de watertanks, daar ga ik morgen eens mee aan de slag. Volgens mijn eega is dat toch van belang, dus.....

Groet,
Hans
Camper-T
Berichten: 1145
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: EBL overbodig?



Bericht door Camper-T »

Kemperke schreef:
ma 03 mei 2021, 23:26
Bedankt voor je reactie. Ga ik toch geruster de nacht in😁.
Om nog even op een eerdere reactie van jou terug te komen. Mijn camper is gebouwd op een Transit van 2005, dus geen bus-systeem.
Die weergave van de stand in de watertanks, daar ga ik morgen eens mee aan de slag. Volgens mijn eega is dat toch van belang, dus.....

Groet,
Hans
En Hans, is het enige maanden verder nog gelukt om de meters van de schoon- en vuilwatertanks weer werkend te krijgen zonder gebruik van de EBL? Heb je verder nog zaken van het bedienpaneel alternatief werkend gemaakt? Ik denk bijvoorbeeld aan de aan/uit schakelaar en de 230V indicatie.

Ik kwam op dit oudere topic terug omdat ik van de week naar een Nordelettronica NE350 stond te turen in een nieuwe Ardia camper. Deze was vrij basic uitgevoerd en aangesloten op een instap 95Ah HH accu. Toen dacht ik, als je hier veel vrij mee wilt staan en je wilt ook af en toe 230V tot je beschikking hebben dan zou een goede LFP HH accu en een Victron Multiplus en prima aanvulling zijn. Samen met een MPPT en passende PV panelen.
Maar wat ik dan niet goed snap, is hoe je een Multiplus met een elektroblok samen laat werken, immers laadt en ontlaadt een Multiplus via dezelfde kabels naar de HH accu en ik zie even niet hoe je de EBL hier volledig functioneel houdt.

De 230V walstroom gaat via de aardlekschakelaar en zekeringen naar de EBL en de wandcontactdozen in de camper. De Multiplus komt tussen de kabel naar de wandcontactdozen en wordt voorzien van extra aardlekschakelaar en zekeringen. Dit lijkt mij redelijk primair en nog prima uit te voeren.

De Multiplus laadt en ontlaadt via dezelfde kabels direct op de HH accu dus in dit deel is de EBL niet te integregen. Maar zodra er walstroom is laadt zowel de Multiplus alsook de EBL de HH accu op. Is dit wel wenselijk, twee laders parallel op 1 accu?
De zekering van de HH acculader uit de EBL halen is een optie maar dan laadt deze de HH accu niet meer op tijdens het rijden en dat is onwenselijk.

En dan heb je nog de (onduidelijke) keuze om de MPPT via de EBL solar ingang op de HH accu uit te laten komen, of direct op de HH aan te sluiten.
Afgesloten met de gedachte dat een EBL alleen een lood/gel accu stand heeft voor het laden en dat je met een LPF accu liever specifiek wilt laden.

Hierdoor dacht ik dat in deze situatie de EBL beter vervangen kan worden voor een distributiepaneel met zekeringen voor alle 12 volt verbruikers en kan de startaccu via een DC-DC converter en scheidingsrelais verbonden worden. Maar dan kom ik terug bij het begin, hoe behoud je dan alle functies van het bedienpaneel welke door de EBL wordt aangestuurt?
Met de Victron Cerbo GX, GX Tank en bediendisplay kun je veel overnemen maar dat kost wat en moet ook inpassen waar het bedienpaneel zit/zat.
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
Plaats reactie