EBL overbodig?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Kemperke
Berichten: 80
Lid geworden op: ma 15 feb 2010, 19:25
Locatie: Eys

Re: EBL overbodig?



Bericht door Kemperke »

Tja, in principe ziet mijn installatie er nu dus uit zoals jij in de laatste alinea beschrijft, met de tekortkomingen zoals ook al beschreven.
De EBL is niet meer aangesloten op de 220. Voor het laden van de HH-accu tijdens het rijden heb ik een booster ingebouwd. Op de eerste plaats vanwege de in te stellen laadkarakteristiek en op de 2e plaats voor het laadvermogen. Deze fungeert ook als scheiding tussen de beide accu’s.
De EBL is dus nu een veredelde zekeringkast. Maar door deze te handhaven kan ik dus wel de stand van de watertanks zien op mijn display.
Ik kan via het display ook nog steeds de 12V uitschakelen, inschakelen gaat ook zoals vroeger, knop op EBL en knop op display. Op het display kan ik niet meer zien dat ik 220 heb via de paal, ook de status van de beide accu’s niet meer. Voor de weggevallen functies heb ik nu een VE bus Smart Dongle waarmee ik tevens de Multiplus d.m.v een app op mijn telefoon via bt deels kan in stellen en aan en uitzetten.

Groet,
Hans
Camper-T
Berichten: 1145
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: EBL overbodig?



Bericht door Camper-T »

Zo te lezen valt het op zich nog mee en was het in jouw opzet ook wel te verwachten dat dit er uit zou komen. Je wilt het bedieningspaneel toch zo veel mogelijk functioneel houden maar tegelijk zo min mogelijk van de EBL functies gebruiken. Simpel omdat deze niet met de Multiplus matchen.

De status van de accu's terug op het bedienpaneel krijgen is misschien nog te doen. Ik gok dat dit niet veel ingewikkelder is dan de klemspanning van de accu's die door de meters wordt weergegeven. Misschien zijn die draden nog op een alternatieve manier vanaf de EBL naar het bedienpaneel te krijgen.
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
Kemperke
Berichten: 80
Lid geworden op: ma 15 feb 2010, 19:25
Locatie: Eys

Re: EBL overbodig?



Bericht door Kemperke »

Op mijn display werd de status van de accu’s aangegeven door drie lichtjes. Rood, geel groen. Die ik d.m.v. Een knop op dat display moest opvragen. Niet echt de moeite om daar een oplossing voor te vinden.
Zeker niet nu ik e.e.a. veel beter kan zien op mijn telefoon.

Groet,
Hans
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: EBL overbodig?



Bericht door Arie55 »

Je voorstelling is juist. Heb jaren geleden hetzelfde pad bewandelt. EBL eruit. Voor water niveaus en lpg heb ik met arduino wat gefreubelt en de data in tekst :thumbdown: op een nextion schermpje. Het is nog steeds niet af. Geen zin meer. Het originele bedienings paneel is ook vervangen door een eigen ontwerp. Er zijn wat draadjes waar ook stukken (incomplete) programma listings zijn geplaatst.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Camper-T
Berichten: 1145
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: EBL overbodig?



Bericht door Camper-T »

Kemperke schreef:
ma 12 jul 2021, 17:22
Op mijn display werd de status van de accu’s aangegeven door drie lichtjes. Rood, geel groen. Die ik d.m.v. Een knop op dat display moest opvragen. Niet echt de moeite om daar een oplossing voor te vinden.
Zeker niet nu ik e.e.a. veel beter kan zien op mijn telefoon.

Groet,
Hans
Dat is inderdaad een minimalistische accumeter. Al lijken de meeste meters, met 3 of 30 leds voor de indicatie, min of meer het zelfde te doen.
Als je de knop op het paneel indrukt, wat een maak-contact lijkt, dan verbind je hiermee de 12 volt [+] naar de meter die dan de spanning aangeeft. Grote kans dat er 12 volt achter het bedienpaneel loopt waardoor je die af kunt takken naar de meter met drukknop zodat deze weer functioneert. Misschien ooit een leuk onderzoeksprojectje voor een regenachtige zondag.

Ik heb de Cerbo GX en GX Tank wel eens bestudeerd, of deze als luxe en uitgebreidere versie van het bedienpaneel ingezet zouden kunnen worden.
Dit is in principe prima te doen met genoeg geld en je kunt de schoonwater, grijswater, brandstof, en olie tank uitlezen als je het voor elkaar kunt krijgen om alle niveausensoren hierop werkend te krijgen maar de simpele en soms handige aan/uit schakelaar, 230V indicator, etc. moet je dan nog steeds los bijvoegen. Net zoals een Digital Multi Control om de Multiplus aan/uit te zetten en om de walstroom in te stellen, die komen er los naast. Maar goed, ik denk even hard op. (https://www.victronenergy.nl/panel-syst ... thirdimage)
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13343
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: EBL overbodig?



Bericht door hathi »

Vroeger had men helemaal geen EBL,en toch kun je gewoon alles aflezen,dat kan nog steeds,maar het moet vlug en makkelijk,dat het duurder word is dan evident,maar Kemperke heeft het goed gezien,waarom een dure nieuwe EBL kopen als je de functies niet kan gebruiken,ik heb er nooit een gehad en toch werkt alles zoals iedere andere ,ook met een Lfp4 accu,welke ik nu gebruik,veel is het niet ,maar voldoende een zekeringkast en een koelkast scheiding relais,welke eigenlijk ook nog overbodig is …zie foto. Linker zijde ,deksel omlaag,kastje toe, af fabriek gaat nooit kapot,kost weinig.in het midden vd stoelconsole de accu,met er voor de 36 V lader voor de 2 E Bike,s te laden van uit de accu..
5ED2A81F-FBED-4F86-AC15-A90A95B7B391.jpeg
5ED2A81F-FBED-4F86-AC15-A90A95B7B391.jpeg (114.85 KiB) 404 keer bekeken
Hans
Camper-T
Berichten: 1145
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: EBL overbodig?



Bericht door Camper-T »

Simpel en degelijk Hans. En als het doet wat het moet doen dan ben je er.

Het elektroblok zal inderdaad in het leven geroepen zijn om redelijk universeel en vooral sneller een elektrische caravan- of camperinstallatie in elkaar te zetten. Wat ik daarbij wel opmerkelijk vind, is dat niet alle EBL's even degelijk zijn en soms al vrij snel het loodje kunnen leggen.

Wij huren nog steeds nieuwe campers omdat wij er nog niet helemaal over uit zijn welke campertype ons het beste bevalt en dan zelf aanschaffen.
Hierdoor heb ik al wat soorten campertechniek gezien, al is dit over het algemeen altijd redelijk het zelfde. Het is een Schaudt of Nordelettronica EBL met hieraan een 95Ah HH accu en soms een booster. Af fabriek upgrades in deze materie kost te veel dus dat doen de verhuurderd ook niet.
Omdat wij graag langer vrij staan heb ik recentelijk een 200W opbouwbaar paneel gekocht, om overdag met max. 10A de accu bij te kunnen laden maar echt effcient is dit niet. Daarom zal een eigen camper elektrisch waarschijnlijk aangepast en uitgebreid worden met meer off-grid capaciteit.

Wat ik momenteel in een eigen camper wil zien is sowieso een toereikende LPF HH accu, een Multiplus 1600 en een MPPT met 2 grote panelen.
Omdat de EBL eerder een beperkende factor dan een aanvulling lijkt te zijn, zal deze mogelijk vervangen worden voor een 12V distributiepaneel.
De LFP HH accu richting de startaccu en de dynamo zal zonder EBL waarschijnlijk een DC-DC converter/booster en een scheidingsrelais worden.

Op dit moment bekijk ik af en toe wat verschilende EBL schema's, om te ontdekken of er nog zaken zijn die aandacht nodig hebben wanneer een EBL er tussenuit gehaald zou worden. Bijvoorbeeld de werking met het bedienpaneel maar ook de aansluiting van de koelkast en de verwarming.
Jij schreef over een scheidingsrelais voor de koelkast en het viel mij al op dat een EBL voor de koelkast soms echt een aparte aansluiting heeft. Heeft dit te maken met de 230VAC/12VDC/Gas omschakeling? Zijn er verder nog zaken welke niet simpel op de 12V aangesloten kunnen worden?
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: EBL overbodig?



Bericht door Kroppie »

een scheidingsrelais voor een koelkast is er om te zorgen dat de kk enkel met draaiende motor (dus stroom van de dynamo) op 12 volt kan draaien.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Camper-T
Berichten: 1145
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: EBL overbodig?



Bericht door Camper-T »

Dus als je een scheidingsrelais (en DC-DC converter) tussen je startaccu en HH accu hebt, dan is een apart scheidingsrelais niet nodig voor de koelkast?
En zo ver ik het denk te weten snuffelt de koelkast zelf aan de 230VAC/12VDC/gas aansluitingen, welke beschikbaar zijn, met 230VAC als de voorkeur.
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: EBL overbodig?



Bericht door Kroppie »

een scheidings relais heeft niets met de kk te maken dat koppelt alleen met draaiende motor de start en hh accu, ga je nu bij stilstand de kk op 12 volt gebruiken trekt ie uit de hh accu die niet word bij geladen, een kk relais word b.v. door de D+ gestuurd zodat de kk enkel bij draaiende motor aan de dan door de dynamo bijgeladen hh accu gekoppeld word, gemiddelde absorptie kk trekt op 12 volt meer dan 10ampere continu.

en een dc-dc converter word naar mijn mening gebruikt om de laadstroom naar een li accu tot een voor de dynamo aanvaardbaar niveau te beperken, meer functies weet ik niet van die dingen

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: EBL overbodig?



Bericht door 309T16 »

Verder is het zo dat een koelkast zijn 12V wel moet krijgen tijdens het rijden ook als de 12V hoofdschakelaar uit staat.
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: EBL overbodig?



Bericht door Arie55 »

Ben erg benieuwd naar de instellingen van de multi+. Met de LifeYPo4 instellingen lijken mij een goede start, maar is fine tunen wel nodig. Immers de instelling zijn specifiek voor Victron cellen accu's.
Dat geldt ook voor de zonnepaneel regelaars.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Camper-T
Berichten: 1145
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: EBL overbodig?



Bericht door Camper-T »

Kroppie schreef:
wo 14 jul 2021, 17:51
een scheidings relais heeft niets met de kk te maken dat koppelt alleen met draaiende motor de start en hh accu, ga je nu bij stilstand de kk op 12 volt gebruiken trekt ie uit de hh accu die niet word bij geladen, een kk relais word b.v. door de D+ gestuurd zodat de kk enkel bij draaiende motor aan de dan door de dynamo bijgeladen hh accu gekoppeld word, gemiddelde absorptie kk trekt op 12 volt meer dan 10ampere continu.

en een dc-dc converter word naar mijn mening gebruikt om de laadstroom naar een li accu tot een voor de dynamo aanvaardbaar niveau te beperken, meer functies weet ik niet van die dingen

jos
Dank voor de info!
Dus eigenlijk is het zo dat je van de startaccu aansluiting een aparte aftakking naar een scheidingsrelais voor de koelkast maakt?
Hierdoor kun je het scheidingsrelais voor de HH accu afschakelen maar blijft de koelkast via eigen scheidingsrelais onder spanning?

Arie55 schreef:
wo 14 jul 2021, 22:20
Ben erg benieuwd naar de instellingen van de multi+. Met de LifeYPo4 instellingen lijken mij een goede start, maar is fine tunen wel nodig. Immers de instelling zijn specifiek voor Victron cellen accu's.
Dat geldt ook voor de zonnepaneel regelaars.

Arie
De Multiplus heeft standaardinstellingen voor LFP accu's en deze zijn niet echt Victron LFP accu specifiek. In de Victron LFP accu's zitten cellen van verschillende merken en deze hebben allemaal min of meer dezelfde eigenschappen als het om laden en ontladen van LiFePO4 gaat.
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: EBL overbodig?



Bericht door Arie55 »

Ben het daar niet mee eens. Ik wil juist daarvan afwijken en instellen zoals het mij beste past. Vandaar dat fine tunen

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Plaats reactie