Victron laadregelaar aansluiten op EBL99

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
nansink
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 02 mei 2021, 18:34

Victron laadregelaar aansluiten op EBL99



Bericht door nansink »

Goeiendag.
Ik wil een Victron BlueSolar PWM 12/24V-20A LCD - USB laadregelaar aansluiten op een EBL99 elektroblok. (oude regelaar is defect; was een LR1214 12v 14A) Nou staat in de manual dat je eerst de accu moet aansluiten en dat de regelaar dan het type accu herkend. Maar als ik die aansluit via de stekker van de EBL blok 6 gebeurt er niets... ik meet ook geen spanning op de stekker. Iemand tips?
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: laadregelaar op EBL99



Bericht door Kroppie »

mijn advies: sluit de laadregelaar direkt aan op de accu, vlak bij de accu een zekering in de +draad naar de rgelaar en klaar.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
nansink
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 02 mei 2021, 18:34

Re: laadregelaar op EBL99



Bericht door nansink »

DAnk. Dat zou de kortste klap zijn, maar het heeft gewerkt met de oude regelaar. Bovendien ligt alle bekabeling er nu al....
CaradoT135
Berichten: 2297
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: laadregelaar op EBL99



Bericht door CaradoT135 »

nansink schreef:
zo 02 mei 2021, 19:05
ik meet ook geen spanning op de stekker. Iemand tips?
Dan moet je eerst de zekering die onder de stekker zit controleren.
Kroppie schreef:
zo 02 mei 2021, 19:11
mijn advies: sluit de laadregelaar direkt aan op de accu, vlak bij de accu een zekering in de +draad naar de rgelaar en klaar.
Ik zie dat regelmatig als advies voorbij komen, voor dat ik het gereedschap bij elkaar heb om mijn HH accu in zicht te krijgen (onder de bijrijdersstoel), zit bij mij de stekker al in de EBL aangesloten.
Bijlagen
ebl zekering.JPG
ebl zekering.JPG (68.07 KiB) 591 keer bekeken
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: laadregelaar op EBL99



Bericht door travelscout »

Het ligt er met dit soort problemen maar aan hoeveel moeite je wilt en kunt doen.
Zodra er echter al een AGM op aangesloten is, zul je al instelmogelijkheden missen.
Een extra reden om in zulke gevallen er niet meer in te investeren.
Zo zijn er nog meer beperkingen.
Deze EBL's kunnen overigens nog prima als zekering- en/of bedieningskastje gebruikt worden.

Voor wat betreft het uiterlijk, hoeft er dus niets te veranderen.
Paul.
nansink
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 02 mei 2021, 18:34

Re: laadregelaar op EBL99



Bericht door nansink »

Alle zekeringen zijn heel en gecontroleerd. Maar mijn vraag is nu: moet je ook ca 12V meten op de de draden uit stekker blok6?
CaradoT135
Berichten: 2297
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: laadregelaar op EBL99



Bericht door CaradoT135 »

Ja, anders weet de laadregelaar niet of hij 12 of 24 volt moet worden.

@ travelscout

Gaat het laden via de solar aansluiting niet buiten de 1218 interne lader? Maar zonder pv paneel op het dak zal een AGM sowieso nooit zijn max laadspanning krijgen met een EBL99.

EBL solar.jpg
EBL solar.jpg (135.44 KiB) 556 keer bekeken
trompetje
Berichten: 37
Lid geworden op: zo 07 feb 2021, 16:44

Re: laadregelaar op EBL99



Bericht door trompetje »

Ik heb toevallig een Schaudt LRS 1214 te koop. Misschien iets voor jou?
nansink
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 02 mei 2021, 18:34

Re: laadregelaar op EBL99



Bericht door nansink »

Als ik zo het schema lees moet ik dus spanning meten op pen 1 en 3 van blok 6. Klopt dat?
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13338
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: laadregelaar op EBL99



Bericht door hathi »

Doe zoals Jos al eerder aangaf,dat is het makkelijkst,en ook geen stroom verlies....of je moet anders toch niets te doen hebben :-B
Hans
willemzon
Berichten: 1749
Lid geworden op: wo 02 dec 2009, 18:20

Re: laadregelaar op EBL99



Bericht door willemzon »

Ik heb nieuwe zonnepanelen bij de vakgarage laten plaatsen, ik vertelde dat de voorbereiding door de fabriek was gedaan.

Achteraf had hij de regelaar toch rechtstreeks op de accu geplaatst. Hij vertelde daarbij als hij het op de voorbereidingskabels had geplaatst hij naar zijn mening veel te ver van de accu, 's moest plaatsen met stroom verlies als gevolg, dat vond hij zonde. Nu zit de regelaar op een 20 cm van de accu, 's.
Dus wat Jos zegt is zo gek nog niet.

Gr willem.
Leven is genieten van nutteloze dingen (Judith)
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: laadregelaar op EBL99



Bericht door Kroppie »

zo te zienop het schema zit er aan het begin van de rodelijn bij de + aansluiting hh[wohnraumbatterie] accu nog een zekering van 50A is die ook heel , net als die 15 A zekering vlak bij de stekkerbus 6, en zit meet je aan het begin bij de hh accu aansluiting wel 12 volt , zo ja en op 1 stekker 6 niet dan zit er tussen die 2 punten een onderbreking, en dan hoogstwaarscijnlijk bij de stekker waar de hh accu aangesloten zit, een berucht euvel van de ebl,s bij een zwaar belaste stekker, meestal aan de buiten kant al te zien aan een zwart gebrande plek

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
nansink
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 02 mei 2021, 18:34

Re: laadregelaar op EBL99



Bericht door nansink »

Recap: er komt wel 12v binnen van de HHaccu op de achterzijde van de EBL (spanning is ook af te lezen op bedieningspaneel), maar ik meet geen spanning op pen 1 en 3 van blok 6. Zekering is heel. Is er dus waarschijnlijk iets stuk IN de EBL99 ?
Is de kortste klap dan nwe kabel met zekering van regelaar rechtstreeks op HH accu, of loont reparatie EBL99?

Grtz, Richard
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8862
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: laadregelaar op EBL99



Bericht door kampo »

Ik denk niet dat je veel mensen gaat vinden die een solar regelaar nog op de EBL ingang aan sluiten. Als je ziet hoe klein de stekker/verbindingen zijn dan begrijp je dat dit iets van vroeger is toen de paneeltjes slechts 80Wp waren.
Groeten Kampo
Plaats reactie