Victron laadregelaar aansluiten op EBL99

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: laadregelaar op EBL99



Bericht door travelscout »

Technisch, financieel en optisch gezien:
Investeer in een MPPT zonnepaneel regelaarteur en sluit die aan als eerder hier omschreven.

Zie je op tegen nieuwe kabels leggen, maak dan gebruik van de bestaande en sluit hem achter op je oude EBL op de Huishoudaccu voedingskabel.
Tot een zonnepaneelstroom van een ampere of 10, lijkt me dat niet ideaal maar mogelijk.
Let er ook op dat je:
- zekeringen opneemt in de aansluiting!
- juiste volgorde van koppelen en ontkoppelen zonnepanelen gebruikt als vaker omschreven.
Paul.
willemzon
Berichten: 1756
Lid geworden op: wo 02 dec 2009, 18:20

Re: laadregelaar op EBL99



Bericht door willemzon »

kampo schreef:
do 06 mei 2021, 8:07
Ik denk niet dat je veel mensen gaat vinden die een solar regelaar nog op de EBL ingang aan sluiten. Als je ziet hoe klein de stekker/verbindingen zijn dan begrijp je dat dit iets van vroeger is toen de paneeltjes slechts 80Wp waren.
Oké maar waarom worden er oa bij carthago af fabriek nog steeds zg solar voorbereidingen ingebouwd. Ook in mijn carthago was dat het geval dat gaat dan ook via de ebl, maar het bedrijf waar ik mijn 2 x 110 watt zonnepanelen heb laten instaleren vond het beter deze rechtstreeks op de accu 's te instaleren, maar gevoelsmatig blijf ik het vreemd vinden.

Gr willem.
Leven is genieten van nutteloze dingen (Judith)
CaradoT135
Berichten: 2346
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: laadregelaar op EBL99



Bericht door CaradoT135 »

Als iedereen eerst eens onderbouwde met cijfers waarom het ene beter is als het andere komt. Wat dat betreft zijn er maar een paar die met berekeningen komen over kabeldoorsnede en kabellengte in relatie tot spanning en stroom. Dat lijkt mij zeer wezenlijk van belang, de door Kampo genoemde kleine stekkerverbinding klopt helemaal, als je de brug van een 15A of 20A zekering bekijkt is die dan zo groot?
Dat bedrijf welke jouw panelen heeft aangesloten heeft misschien wel voor de beste oplossing gekozen, misschien ook wat het beste voor hun uitkwam.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8932
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: laadregelaar op EBL99



Bericht door kampo »

Ik zou het niet zo in twijfel trekken...
Wat we nu al jaren vaststellen is dat de fabrieken zoals Cartago, Hymer en de vele Trigano's echt hun best NIET doen.
Niet alles is daar slecht maar de focus ligt op wat verkoopt en niet op het leveren van de beste techniek.
Dus alles zo klein en goedkoop mogelijk, snel en slordig bevestigd en soms ook nog verouderd concept.
De kopers trappen erin en laten zich "gratis promo packs" aan smeren, piepklein maar blinkt.

Het is dus niet zo moeilijk om het beter te doen.
Ja dit hele forum is volgeschreven met upgrades allerhande, verzwaren van kabels , verbeteren van stekkerverbindingen enz.
Goed voor de after market :-B
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: laadregelaar op EBL99



Bericht door Atoz »

willemzon schreef:
do 06 mei 2021, 11:10
....
maar gevoelsmatig blijf ik het vreemd vinden.
Techniek heeft niets met gevoelens te maken, pure wetenschap.
Wat wel met gevoel te maken heeft is dat de koper zich vergaapt aan allerlei mooie blinkende dingen, zelfs aan een gratis paneeltje.

Jouw 220 Wp is niet heel veel, maar het is al wel wat, daar zijn die campers zelfs al niet meer op voorbereid....
Kijk eens naar wat YouTube filmpjes van professioneel uitgevoerde installaties
Niet van handige zelfbouwers met oog voor goedkoop Spul, maar degelijk professioneel ''gedoe''
Dan ga je zelfs opmerken dat connectoren soms echt CONNECTOREN zijn.

Maar je kan het altijd natuurlijk wel doen, waarschijnlijk gaat het werken. Goed? Lang? 100%werkend?
220Wp geeft bijna 16A, lijkt weinig, maar is echt niet weinig bij 13,8 V

En ja soms doen sommige mensen moeilijk over simpele dingen :)
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Plaats reactie