Huishoudaccu: Victor, Beaut of Varta?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
SJcamper
Berichten: 5
Lid geworden op: do 29 apr 2021, 16:50

Huishoudaccu: Victor, Beaut of Varta?



Bericht door SJcamper »

Hoi allemaal,

Ik ben aan het rondkijken naar een HH accu van rond de 240Ah. Keuze is daarmee gevallen op de AGM accu, omdat Lithium op dit moment nog een te grote investering is.

Nu heb ik er meerdere gevonden van verschillende merken, in verschillende prijsklassen met verschillende cycli's. Hebben jullie ervaring met de merken Beaut en Varta bijvoorbeeld? Victron lijkt het meest populaire merk, maar is dit omdat deze gewoon gangbaarder in Nederland is of ook daadwerkelijk beter/geschikter is dan Beaut en Varta?

Ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn!
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31858
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: HH accu... Victor, Beaut of Varta



Bericht door Bob Diesel »

Deze in de 140ah uitvoering gehad, :thumbup:

VARTA LFD230 ACCU 12 VOLT 230 AH DUAL PURPOSE
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
moosev
Berichten: 343
Lid geworden op: ma 26 jun 2017, 12:35
Locatie: Hoorn NH

Re: HH accu... Victor, Beaut of Varta



Bericht door moosev »

Ik heb er twee Beauts in liggen. Nadat er één stuk ging prima service gekregen van Badé.
Gr
René
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8593
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Huishoudaccu: Victor, Beaut of Varta?



Bericht door seth_space »

Varta is hier de enige echte accu fabrikant. Beide andere merken is naambadge plakken op import product.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
myway
Berichten: 15455
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Huishoudaccu: Victor, Beaut of Varta?



Bericht door myway »

Als je een Beaut wil moet je snel zijn, die zullen voorlopig lastig leverbaar zijn.
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Huishoudaccu: Victor, Beaut of Varta?



Bericht door travelscout »

Een LFD van Varta is geen AGM.
Maar wel een prima alternatief voor als je toch maar met kleine stromen laden kan.
Paul.
gerard1955
Berichten: 529
Lid geworden op: di 17 jun 2008, 17:08
Locatie: Rijen (gilze-rijen)

Re: Huishoudaccu: Victor, Beaut of Varta?



Bericht door gerard1955 »

Mijn ervaring met beaut. 3 jaar een accu gehad van 200 ah. Agm Zéér frequent gebruikt met ontladen en laden. Toen overleed hij. Ik moet ook zeggwn dat ik een klein laadvermogrn lader had.(kwam ik toen pas achter)Omdat beaut relatief goedkoop is heb ik weer een beaut aangeschaft. Na bijna 2 jaar ging deze ook defect. Binnen de garantie van 2 jaar.
Een gouden behandeling gehad van bade .
Met een grote glimlach ben ik ontvangen en een super service van thuisbezorgen heb ik de nieuwe accu geplaatst. Met opnieuw 2 jaar volledige garantie.
Bij bade kun je niet particulier kopen. Maar ik had mijn accu in Dordrecht gehaald.
Succes met keuze maken en je aankoop.
Groet gerard
Ervaring is als een lamp op je rug; Het verlicht slechts de weg achter je!
Lorka
Berichten: 34
Lid geworden op: di 01 dec 2020, 13:51

Re: Huishoudaccu: Victor, Beaut of Varta?



Bericht door Lorka »

Ik wilde een Beaut 260 Ah kopen, maar die blijkt overal uitverkocht... Nu ben ik dus ook op zoek naar een alternatief. Hebben jullie ervaring met Ecobat/NPP/Dynac/Fiamm? Wat zijn goede merken prijs/kwaliteit?
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Huishoudaccu: Victor, Beaut of Varta?



Bericht door travelscout »

Er zijn worldwide maar een paar fabrikanten van accu's.
De rest is allemaal: brandlabeled.
Oftewel: af fabriek wordt er een ander merk plaatje / type nummer op geplakt.

Wel geven sommige brandlabelaars, meer service/garantie dan de ander.
Handig is ook om even te kijken welk merk er een specificatie opgeeft en vooral ook welke niet.
Immers: Brandlabelaars zijn er nu eenmaal niet opgebrand (:-)), middels hun specificatie het vergelijken te vergemakkelijken.

Leidraad is vooral het soort aanduiding van de accu: GEL, semi-tractie, start, AGM.
Maar ook daar oppassen, bijvoorbeeld: Varta doet/deed soms alsof LFD een soort is maar dat is het niet.
Prijzen worden sterk beinvloedt door de fluctuaties/marktprijs van de grondstof (m.n. lood / koper!).
Paul.
Lorka
Berichten: 34
Lid geworden op: di 01 dec 2020, 13:51

Re: Huishoudaccu: Victor, Beaut of Varta?



Bericht door Lorka »

Dus eigenlijk is het een pot nat? En hoe zit het dan met de 'AGM semi-tractie' accu's? Is dat dan een AGM of semi-tractie?
Het valt mij op dat er over de meeste goedkopere accu's helemaal geen specificaties te vinden zijn... Of ze zeggen x-aantal cycli te garanderen, maar zetten er niet bij of dat dan berekend is op 50% ontlading of bv. 20% ontlading (waarschijnlijk eerder dat laatste)...
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5611
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Huishoudaccu: Victor, Beaut of Varta?



Bericht door Camperic »

Toen ik de camper in 2015 kocht zat er 2x Beaut AGM 80AH in (leeftijd?) deze hebben het prima gedaan tot 2019 toen ik ze verving voor 1x Varta LFD180 vanwege het gewicht. Beide merken (vooralsnog?) goede ervaring mee :thumbup:
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
KTManiac
Berichten: 3210
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 16:04
Locatie: Made

Re: Huishoudaccu: Victor, Beaut of Varta?



Bericht door KTManiac »

Lorka schreef:
wo 12 mei 2021, 9:58
En hoe zit het dan met de 'AGM semi-tractie' accu's? Is dat dan een AGM of semi-tractie?
Het is wat er staat: een AGM semi-tractie accu.

Semi-tractie zegt iets over de dikte van de loodplaten, die zijn bij een semi-tractie accu dikker dan bij een startaccu.
Door de dunnere platen is een startaccu beter in staat gedurende korte tijd een grote stroom te leveren, de dikkere platen van de semi-tractie accu maken deze beter geschikt voor langduriger leveren van kleinere stromen dus beter schikt als HH accu.

Een AGM accu is ook gewoon een lood accu, het verschil zit 'm in wat er tussen de platen zit. De G in AGM staat voor gel wat er in zit in plaats van vloeibaar accuzuur.
Lorka
Berichten: 34
Lid geworden op: di 01 dec 2020, 13:51

Re: Huishoudaccu: Victor, Beaut of Varta?



Bericht door Lorka »

Bedankt voor de uitleg! Volgens Varta zelf, gaan hun LFD accu's maar 200 cycly mee bij een ontlading van 50%. Erg lang is dat niet natuurlijk...
De LAD serie van Varta zou 800 cycli meegaan. Misschien loont het zich dan toch om voor een écht goed merk zoals Hoppecke te gaan. Al wordt het prijsverschil met lithium dan natuurlijk steeds kleiner.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Huishoudaccu: Victor, Beaut of Varta?



Bericht door Kroppie »

de naam AGM komt van Absorbet Glass Mat, hier zit er tussen de platen een met accuzuur doordrenkte glasvezel mat.

bij een gel accu is het accuzuur ingedikt tot een gelei achtige massa.

bij een gewone accu is er tussen de platen enkel accu zuur.

en varta is een net zo goed merk als hoppecke, die heeft ook types waarbij je minder cyclussen kan verwachten, bij zukke opmerkingen moet je ook goed de div specificaties en mogelijkheden vergelijken.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie